Extreem gedrag?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Noelle85, 25 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.791
    493
    83
    Sinds afgelopen december gaat onze man naar het kinderdagverblijf, in eerste instantie voor 3 ochtendjes. Daarvoor is hij altijd gewoon bij mij thuis geweest. Na een week of 3 kregen wij van 1 van de leidsters bij het ophalen te horen dat hij wel erg druk is, slecht luistert en dat zij hem graag zou willen laten observeren als wij dat ook zouden willen. Toen zijn we eigenlijk niet op in gegaan, nog geen week later kregen we ineens van die zelfde leidster te horen dat hij het oh zo fantastisch deed.

Nu gaat hij sinds 2 weken 4 volle dagen, omdat vader ander werkt heeft waardoor ook thuis natuurlijk het een en ander is veranderd. Voorheen bracht en haalde vader hem op, nu breng ik hem 's ochtends weg en ziet hij pappa pas weer als hij wordt opgehaald (die is al vroeg de deur uit). Best weer even wennen dus.

Nu begon weer die zelfde leidster afgelopen donderdag dat hij zo druk is en slecht luistert, en dat ze hem wil laten observeren door een psycholoog en hem in een of ander traject wil laten starten waar een ander kindje ook in zit (deze heeft daadwerkelijk een ontwikkelingsachterstand betreft spraak en gedrag, is bijna 4 maar zit op hetzelfde niveau als mijn zoon qua gedrag).

Nu is mijn zoon ook best druk, dat ga ik zeker niet ontkennen. Hij is heel ondernemend, nieuwsgierig en wil overal aanzitten om te ontdekken wat iets is. Verder is het ook een heel sociaal jongetje, af en toe een drift buitje als iets niet lukt of hij zijn zin niet krijgt maar niet agressief of slaan of schoppen ofzo...gewoon het welbekende brullen zeg maar :rolleyes:. En kan hij af en toe ook flink uitdagen, hij kijkt je dan ook echt aan met zo'n stout lachje maar uiteindelijk luistert hij wel gewoon en zo niet, dan zetten we hem ook even apart om duidelijk te maken dat dit gedrag niet wordt geaccepteerd.

Wat mij hier aan stoort, is dat dit ook de enige leidster is die deze feedback geeft. Alle andere leidsters (hij zit op 2 groepen, peutergroep en peuter+ groep) geven nooit aan dat ze het gevoel hebben dat er iets mis is met zijn gedrag of zijn gedrag buitensporig is. De leidster die dit wel aangeeft, klaagt ook regelmatig dat het 'zo druk weer was vandaag want bijna alleen maar jongens op de groep'. Ik heb er absoluut geen behoefte aan dat mijn zoon nu al een stempel krijgt, omdat 1 leidster blijkbaar moeite heeft om met hem om te gaan. Vader heeft ook donderdag gelijk terug gegeven dat hij ook gewoon weer even moet wennen, en aan de nieuwe thuissituatie, en aan 4 volle dagen op de opvang, hij slaapt daar ook niet elke dag terwijl hij thuis wel nog 9 van de 10 keer slaapt en momenteel ook 's nachts weer slechter slaapt door het verwerken van alles.

Nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik hiermee moet en hoe ik dit kan bespreken op de opvang. Ik heb echt niet het idee dat het gedrag van mijn zoon extremer is dan de gemiddelde 3 jarige (ik heb zelf ook op een kdv gewerkt), en dit komt elke keer bij dezelfde leidster vandaan. Maar wij brengen ondertussen zoon ook niet meer met een lekker gevoel, omdat die leidster gelijk stuurt op psychologen en trajecten in gaan terwijl de andere leidsters dit blijkbaar niet zo ervaren.

Is mijn zoon dan de enige ondernemende 3 jarige of zien wij het zo verkeerd?

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Jr kan toch gewoon aangeven dat je het niet wil.... nu niet en volgende maand ook niet.

Verder zou ik navragen bij de andere leidsters hoe het gaat.

3. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.791
    493
    83
    Dat heeft vriend ook direct aangegeven toen zij hier donderdag over begon. De andere leidsters hebben geen moeite met hem. Als zij de overdracht doen komt soms wel eens naar voren dat hij aan het boeven was, maar niet op een manier dat hij zorgwekkend of afwijkend gedrag toont ofzo.

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Het zal van je context afhangen. 'Druk' en 'luistert slecht' vind ik persoonlijk niet echt normaal voor een 3-jarige en zou ik ook niet tolereren. Bij ons op de psz/kdv luisteren ze allemaal redelijk, ook de jongens. Behalve eentje, en die krijgt idd extra begeleiding.

5. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Maar ze zal echt niet in haar eentje beslissen dat ze hem wil laten ovserveren. Een orthopedagoog kost veel geld en dat zullen ze heus niet zomaar laten doen...
    ik zou eerst eens een afspraak met de leidinggevende aanvragen en spreken over wat ze zien en wat ze willen doen.

Je ziet je eigen kind alleen maar in de voor jou bekende situaties en omgevingen, misschien reageert hij inderdaad heel anders op het kdv, er zijn ook veel meer en andere prikkels. Waarom gelijk weigeren?

6. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Nou, duidelijk verhaal toch! Ze zijn het niet met elkaar eens.

En als jullie ook niet achter die observaties etc staan, lekker niet doen!

Ik zou de feedback van de betreffende leidster wel in mijn achterhoofd houden. Het hoeft natuurlijk niet per se zo te zijn dat zij ongelijk heeft.

7. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik zou een gesprek met de leidinggevende aanvragen. Dan kunnen jullie het gedrag op het kdv bespreekbaar maken en kan zij misschien ook even duidelijke feedback bij alle leidsters vragen. Als daaruit naar voren komt (en daar lijkt het wel op als ik jou kant van het verhaal lees) dat het probleem bij die ene leidster ligt dan kan zij haar duidelijk aanspreken dat ze zulke adviezen tegen over jullie in het vervolg niet meer hoeft te geven.

8. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Vervelend zeg, ik snap dat je zo gaat twijfelen.
    Ik zou het nog een paar weken aankijken, dikke kans dat als je zoon weer goed gewend is je die leidster niet meer hoort, net als de vorige keer.
    Als ze blijft doorgaan, en je van de andere leidsters geen soortgelijke geluiden hoort, zou ik een gesprek aanvragen met het lokatie hoofd.

9. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.791
    493
    83
    De reden waarom dit bij ons niet helemaal goed valt, is omdat ze dit in de eerste periode ook heeft aangegeven om vervolgens een week later hem helemaal de hemel in te prijzen dat hij het zo goed doet en goed luistert. Daarna hebben we haar nooit meer over vervelend gedrag of iets dergelijks gehoord.
    En nu hij sinds 2 weken dus ineens 4 volle dagen gaat komt ze weer met hetzelfde verhaal. Wij merken thuis ook echt wel dat hij overprikkeld is en meer last heeft van buien, alleen vind ik de reactie van observeren door een psycholoog en een traject ingaan wel heel extreem gelijk.

En als hij wel heel ander gedrag vertoond daar dan thuis, waarom krijgen wij dit dan niet ook van de andere leidsters te horen? Want op de andere groep gaat het zover wij te horen krijgen hartstikke goed, en ook op de dagen dat deze leidster er niet is horen wij geen verhalen over dat het niet goed gaat.

Sowieso ga ik hier morgen met haar over in gesprek als ik hem breng.

10. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Het lijkt mij niet direct zorgwekkend. Hij is 3 en elk kind heeft ander karakter toch. En volgens j banner nog niet eens echt drie. De 1 is rustig, de ander wat drukker. En zo zn er meer verschillen. Waarom zou er gelijk wat mis moeten?
    Dat er wordt gezegd tolereer ik niet van een 3 jarige, klinkt dan ook erg drastisch vind ik.
    En wat ziet ze precies? Er zn zoveel kinderen wat drukker als er veel om hun heen gebeurd...
    in beleving moet al het gedrag gelijk gelabeld worden terwijl ze nog volop kunnen leren en ontwikkelen.

11. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.052
    2.553
    113
    Limburg
    Ik zou sowieso even de basisschool afwachten. Hier werd ook op de psz gezegd dat onze zoon wel heel erg druk was, wat overigens ook het geval was/is. Alle leidsters konden er wel mee omgaan, op 1 leidster na, daar kregen we elke week weer van te horen dat hij zo druk was en het kwam heel erg over dat ze er niet mee om kon gaan.
    Op de basisschool begon wel meer op te vallen waardoor wij toen akkoord zijn gegaan met observatie en ondertussen zitten we in de beginfase van onderzoek op adhd/autisme. Maar dit is dan niet alleen ivm drukte ;)

Dat je zoontje thuis nu overprikkeld is kan ook zijn omdat hij nu hele dagen gaat.
    Juist omdat er maar 1 leidster is zou ik het gewoon op zijn beloop laten gaan en niet laten observeren.
    Vind het sowieso nogal vroeg om een kind van nog geen 3 te laten observeren.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou het ook afwachten en tegen die leidster zeggen dat jullie die noodzaak niet zien, en dat het blijkbaar bij haar collega's heel anders ervaren wordt. Gaat ze misschien ook nadenken over hoe ze naar je zoon (of jongens op de groep) kijkt.

13. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Mag ik vragen om wat voor dingen het dan nog meer gaat?

14. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Maar heb JIJ wel eens een gesprek aangevraagd met die andere leidsters...?
    Want ik bedoel de 2 min van halen en brengen vind ik geen gesprek...

Ga het gesprek aan met die anderen en vertel wat je ter oren is gekomen, hoe het precies bij hun gaat e.d.

15. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wat is dat nou weer voor onzin? Waarom zou een kind van 3 niet druk kunnen zijn?:confused:

Waarom is dat nou weer gelijk abnormaal

loveofmine vindt dit leuk.
  16. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.052
    2.553
    113
    Limburg
    Impulsief, enorm slechte concentratie, kan niet omgaan met verandering. Als iets anders is dan hoe hij 't in zijn hoofd heeft krijgt hij enorme driftbuien. Durft veel dingen niet want hij is bang om te falen. Daarentegen is hij wel enorm sociaal en heeft een mega goed geheugen.
    Hij heeft ook een hele periode gehad dat hij, zonder daar zelf erg in te hebben, kinderen uit 't niets ging slaan en bijten. Hij is ook heel visueel ingesteld, begrijpt dingen beter wanneer ze uitgebeeld zijn.
    Overgevoelig voor harde geluiden en is heel tastgericht, wil alles aanraken en likt aan dingen (ook aan andere kinderen)
    Dat was 't wel zo'n beetje ;)

17. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Dat is inderdaad meer dan alleen druk☺️. Het is dan toch ook zo dat je dat gedrag dan overal ziet(thuis,school etc) ipv alleen op school.
    Wel heftig zo'n traject lijkt me. Het gaat nog wel goed verder op de basisschool?

18. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Huh? Druk en slecht luisteren? Volgens mij luisteren meer driejarigen erg slecht en druk is toch niet per definitie slecht? Druk betekent toch niet meteen dat er iets aan de hand is? En wat de ene druk vindt, is voor de ander gemiddeld. Het is ook maar net wat je gewend bent en kunt hebben. Lijkt me dat dat bij de juffen onderling ook nogal verschilt. Vind sowieso dat er wel erg snel een stempel wordt gedrukt in dit geval.
    Ik zou ook eens een goed gesprek aangaan met de betreffende juf en een andere juf erbij. Zo gaat dat op het kdv van ons zoontje ook. Altijd met twee juffen, juist ook om vooroordelen en vooringenomenheid te voorkomen.

loveofmine vindt dit leuk.
  19. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.791
    493
    83
    Als ik bij een van de andere leidsters aangeef dat ik bijvoorbeeld over de dag ervoor heb meegekregen dat hij nogal druk of 'boevig' is geweest, krijg ik meestal een antwoord in de trant van dat de hele groep die dag behoorlijk op dreef was en dat het niet specifiek aan mijn zoon lag. Ik vraag er dus wel bewust naar bij andere leidsters, maar krijg nooit als terugkoppeling dat er sprake was van zeer afwijkend gedrag of dat alleen hij de groep verstoorde.

De leidster die dit dus afgelopen donderdag heeft aangegeven staat 2 dagen met hem op de groep, de andere 2 dagen is zij er niet. En ik zou het wel heel apart vinden dat als de andere leidsters dit gedrag wel ook zo ervaren, dat dit nooit door hun terug gekoppeld wordt.

20. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Kinderen die niet luisteren naar de leidsters op het kdv, dat vind ik apart ja. 'Druk' bedoel ik binnen de context, en zij ook neem ik aan. Mijn kind is ook wel eens druk. Maar het kdv zal daar nooit over beginnen, omdat ze niet drukker is dan de anderen en omdat ze gewoon luistert. Als een kind opvalt, dan pas gaan ze er iets van zeggen. En soms is er dan ook niks 'aan de hand' , maar goed, soms wel. Ikzelf zou blij zijn dat iemand er op het kdv aandacht aan besteedde, eigenlijk.

Deel Deze Pagina