Hai allemaal, We hebben een drie maanden oude dochter, JUlia. Echt een heerlijke en vrolijke meid! Maar jullie voelen de maar al komen, het naar bed gaan 's avonds is dus een behoorlijk drama. Zoals gisteren zijn we bezig geweest van 22.00-0015 en toen viel ze eindelijk in slaap. Ze vindt het vanaf het begin al moeilijk maar de laatste weken is het echt erger geworden en aangezien ze nu drie maanden is willen we niet in dit patroon vastgroeien. Als ik niet werk is haar ritme als volgt: 0800: eerste borstvoeding 0900: weer naar bed; valt in slaap zonder protest 11.30: tweede borstvoeding, daarna knuffelen en spelen 13.00: weer naar bed: valt in slaap na kort protest van ongeveer 15 min 15.00: derde borstvoeding; weer spelen en daarna ga ik vaak weg met de wagen en doet ze in de wandelwagen een slaapje van een uur 17.30 vierde borstvoeding, daarna weer knuffelen en spelen en doet ze hazenslaapjes beneden in de woonkamer (als we haar naar haar eigen bedje brengen, is het een en al huilen) 20.30 vijfde voeding, is een flesje kunstvoeding (BV heb ik dan te weinig), even spelen, knuffelen en ze is dan erg wakker 21.30 in badje 22.00 laatste voeding aan de borst, even knuffelen op schoot (allemaal in schemer) en dan dus rond 22.30 in bed ...... hahaha en dan begint het.......... het begint met jammeren zodra haar lichaam het matras raakt en mondt uit in waar geschreeuw. Vaak blijf ik er een tijdje bijzitten en wacht af. Gisteren hebben we haar elke keer 5 a 10 minuten laten schreeuwen (arme buren) en dan toch maar eruit, waarna ze op je schoot in slaap valt. We maken haar dan voorizchtig wakker (wil niet dat ze slapend in bed gaat) en leggen haar terug, waarna het weer tot schreeuwen komt... Soms blijft het wel even stil en slaapt ze heel kort maar wordt ze snel weer wakker en begint dan weer te brullen... Haha, nou zo gaat het elke nacht en zijn we gemiddeld 1,5 uur bezig om haar in slaap te krijgen. Ik heb het idee dat we het anders moeten doen, maar weet dus even niet goed wat we anders moeten en kunnen doen. Hebben jullie hier ervaring mee, tips? Alvast erg bedankt!
heeft ze een speentje? ik heb laatst zo'n prjector gekocht bij kruitvat mijn zoontje huilde ook vaak als hij naar bed moest nu heb ik die projectot op 15 min staan en hij valt zonder te mopperen in slaap mischien kun je dat proberem?
wat is dat? hahah ik lees mee. Ik had hetzelfde probleem bij mijn dochter. ik heb ze 1 keer laten huilen een half uur. zat zelf beneden ook te huilen vond het erg zielig. maar toen is er een ommekeer gekomen. ze slaapt elke avond meteen in. Maar nu heeft ze dit ook inees overdag en ben ik weer allerlei manieren aan het bedenken vooordat ik het laten huilen weer ga toepassen . dusben erg benieuwd naar die projector? groetjes
Waarom haar wakker maken als bij je in slaap valt? Ik zou ook boos worden, als je getroost wordt, lekker bij papa of mama in slaap valt die je vervolgens weer wakker maken! En dat je 's avonds te weinig voeding hebt, het is dan beter om te laten clusteren, dus lekker lang aan de borst laten, of vaak. Is een stuk beter voor je productie. Eva viel tot een half jaar altijd 's avonds in slaap aan de borst en dan kon ik haar zo in bed leggen en sliep ze lekker verder. Daarna viel ze niet meer in slaap aan de borst, maar gaat evengoed gewoon lekker slapen. Dus het is echt niet zo dat je haar nu aanleert bij jullie in slaap te vallen.
Heeft je kindje niet gewoon honger? Geef je BV op verzoek? Vaak hebben kindjes in de avond veel meer trek en slapen ze echt niet zo lang zonder voeding! Mijn kindje krijgt nog 10-12 keer de borst, en daar zit minstens nog een nachtvoeding bij. Als je kindje honger heeft blijft hij natuurlijk ook huilen. En misschien heeft ie gewoon mamahonger. Hier leg ik mijn kindje gewoon aan en vaak valt ze daarna tevreden in slaap. Als je je productie omhoog wil krikken kun je het voeden op vaste tijden los laten en iedere keer je dochter de borst geven, ook als ze moppert. Misschien heeft ze gewoon trek, dat merk je dan gauw genoeg. Ik vermoed zeker dat dit in de avond het geval kan zijn. Maar ik weet niet of dat iets voor je is. Anders kun je nog eens kijken in het boek: lekker slapen zonder huilen, van E. Pantley. Geen huilsessies en succes verzekerd!
Hai, Dank voor al jullie antwoorden! En daar schuilt hem nu net een beetje het probleem... laten huilen of niet? De antwoorden lopen natuurlijk uiteen en ik worstel dus zelf ook met wel of niet laten huilen. Soms heb ik het gevoel dat ik haar 1 keer moet laten uithuilen tot ze vanzelf in slaap valt, maar ik vind dat zo zielig! Die projector ben ik ook wel erg benieuwd naar, kan je die bij de kruidvat kopen? Heb ze nog nooit zien staan. Heb je wat extra info? Overdag drinkt en slaapt JUlia regelmatig, dus dan heeft ze het duidelijk naar de zin. In de avond cluster ik al; ze krijgt voeding om 17.30, 20.30 en 22.00. En ze is in de avond ook gewoon erg tevreden, dus honger lijkt ze niet te hebben. Om 20.30 krijgt ze een fles van 180 cc en dan om 22.00 nog twee borsten, dus honger? Ik weet het niet hoor.... Ze wil uiteraard altijd wel aan de borst als ze in haar bedje ligt te gillen, maar echt drinken doet ze dan niet, meer een beetje sabbelen... haha.. mamahonger dus! Maar ja, wel of niet aan toegeven en hoe vaak dan? Ik bedoel nadat ik dat twee keer heb gedaan moet er toch wel een beetje geslapen worden. hihi.. volgens mij brengt madame de nacht gewoon het liefste op schoot door. Kan ik wel begrijpen, is natuurlijk wel zo gezellig, maar ja, papa en mama moeten ook om 600 op om te gaan werken! Als ze bij ons op schoot in slaap valt, wordt ze wakker als we haar naar haar bedje verplaatsen... dus we maken haar niet echt bewust wakker, maar ze wordt gewoon wakker tijdens het verplaatsen naar het bedje... hm..... lastig he? Volgens mij worstelen best veel ouders hiermee en lopen de oplossingen zo uiteen.. en de ene dag is de andere niet natuurlijk. Ik vind het alleen zo moeilijk om haar te laten huilen... dan breekt mijn mamahart
Ps: Boek hebben we ook al in huis. Heb alleen het idee dat dat meer is voor als kindjes in de nacht wakker worden en niet zozeer voor het inslapen. Wat ik er wel uit heb gehaald is dat we een bedritueel kunnen doen, alleen is dar nog niet erg van de grond gekomen. Hoe doen jullie dat?
Ik denk dat deze projctor bedoeld wordt (leek mij ook wel wat, dus ben op zoek gegaan...) http://www.internetvoordeel.nl/products ... 25562.html
Bij ons ziet het bedritueel er zo uit voor de avond: Naar boven, vitamientjes slikken pyama aan/verschonen. Dan nog drinken bij mama aan de borst. Vervolgens ritsen we haar in haar slaapzak en zeggen welterusten/slaap lekker en krijgt ze een kusje. Lichten zijn hier altijd hetzelfde rond bedtijd: gedimd. We hebben ook een speciaal lichtje gekocht wat hieraan meewerkt. Overdag leggen we haar beneden in de wandelwagen. Ook welterusten en kusje en we spelen een muziekje af. Nu wiegen we nog even heen en weer met de wagen, maar dat wordt steeds korter. Ze slaapt als een blok iedere keer. Als ze wat ouder wordt gaan we het uitbreiden: verhaaltje lezen etc.
verwarm je haar bedje? het is niet lekker om eerst lekker warm in je armen te liggen en dan in een koud bedje. groetjes, Miranda
Ik lees ook even mee, hier ook slaapdrama´s. Hij slaapt wel in de box na een uur, anderhalf uur rommelen maar o wee als hij in zijn bedje moet. Hij krijst heel de boel bij elkaar. Erbij zitten helpt niet, tut blijft hij uitspugen en er word dus niet geslapen. Word er een beetje wanhopig van want de afgelopen weken slapen mijn man en ik om beurten op de bank.
Ook 3 maanden en moeilijk 'savonds in bed te krijgen. net weer geprobeerd, een half uur! laten huilen, kansloos. Ik huilde gewoon met der mee, het past gewoon niet bij ons om de kinderen te laten huilen maar ik voelde zo dat ze even van me af moest. Heb nog 2 kindjes rondlopen en voel me soms best opgeeist..Normaal clusteren we wel een uur of 1.5 op de bank aan de tiet, en dan nog 2 keer een borst boven int donker en dan slapend in de wieg. Meestal wordt ze dan wakker na een paar minuten en dan kun je haar wel kalmeren. Vanaaf had ik haar gewoon gevoed en in bed gelegd, wakker, maar dat was dus kansloos. Ze moet gewoon ffe mama tanken. Dus hup, weer nasnikked aangeegd en ze sliep zo in, nu slaapt ze lekker en voel ik me schuldig?! Herkennen jullie dit? Meestal slaapt ze goed de nacht in, tot een uur of 4. (laatst slok rond 7) Op CB vonden ze dat te lang, moest der toch om 22.00 wakker maken. Maarja, daar ben ik niet zo happig op....wie zegt dat ik der dan in bed krijg? Ga er vanuit dat ze zich meldt bij honger. Toch eens proberen, misschien slaapt ze dan tot de volgende ochtend...wie zal ut zeggen... liefs, zus, die beeb ook liever wakker in bed zou leggen maar het is nog nooit gelukt! Ze moet gewoon in slaap getiet worden.
Erg herkenbaar hoor ! Demi heeft haar avond ritme zelf eigenlijk geregeld, het begon met rond 0200 pas naar bed, en dat lukte pas na 'n dansje met papa, speentje in, alvast kruik in bed om de overgang papa>bed zo klein mogelijk te maken en dan heeeeeeel zachtjes in bed leggen (dus eigenlijk niet wakker maken) Geleidelijk aan ging ze steeds vroeger slapen tot nu, ze gaat nu ongeveer rond 7 uur naar bed en langer houdt ze niet eens vol.. Maar goed, wij hebben slaap problemen overdag en toen kwam m'n schoonmoeder met deze link: http://www.clubvanwakkereouders.nl/slaaptraining.php En dat werkt super ! Het is eigenlijk dus 't principe van 5 minuten huilen, troosten, 10 minuten huilen, troosten enz enz Maar dus NIET uit bed halen.. Ik hou het geen 5 minuten vol hoor, laat staan 10.. Maar dan doe ik haar deur wel toe maar niet in het slot, dan kan ik even spieken.. Toen het volgens 't boekje tijd was om haar 10 min te laten huilen ging ik na 3 minuten spieken en lag ze op haar buik met één arm en been door de spijlen heen, was ik even blij dat ik geen 10 minuten ging wachten ! Ik hoop dat je wat aan die link hebt.. En bij ons is het speentje ook favoriet !
Ik zou haar ook niet wakker maken voor de voeding hoor, wij hebben 't 1 keer geprobeerd zonder succes en op het CB hier zeiden ze (bij 3 maanden ook) dat slapen van 7 tot 7 geen probleem was.. als ze honger heeft dan komt ze wel hoor !
Is ze niet erg lang wakker 's avonds voor ze naar haar bedje gaat? Door oververmoeidheid kunnen kindjes ook niet goed inslapen. Wij hebben hier in grote lijnen hetzelfde ritme als jullie en ik geef ook BV. Maar 's avonds gaat Danique rond 20.00/20.30 naar bed, met soms huilen en nog een troostslok. Maar daarna slapen, en rond 23.00 maak ik haar wakker voor een laatste voeding.
Idd, ze is lang wakker. Komt omdat ik haar laat in de middag niet in de wieg krijg, ze doet dan vaak een hazeslaapje in de draagdoek of kinderwagen. Daarom had ik gisteren zo rond 6 uur zoiets van, hup, het bed in, je bent bekaf, en dan maak ik je vanaaf wel wakker voor een voeding. Uiteindelijk sliep ze dus pas rond 19.20, en heb ik haar rond 22.00 gevoed. Om 3 uur wilde ze weer eten en om 6.30 weer. Denk nu ineens wel aan de beruchte 3 maanden....er moet geregeld worden...misschien is het dat? Zou willen dat ze bijvoorbeeld rond half 5 nog een dutje deed. Maar dan huilt ze in de wieg, en dan heb ik domweg niet de tijd om er voor haar te zijn. Er moet gekookt worden, andere kinderen moeten ook aandacht, vandaar dat ze dan lekker in de draagdoek gaat, dan is het in ieder geval prikkelarm. Ben nog steeds benieuwd naar andere verhalen.....we kunnen elkaars tips goed gebruiken! Liefs, Zus
Er bestaat een boekje van Ria Blom; Regelmaat brengt rust. Ik heb dit toen gelezen en toegepast, dit werkte prima bij mijn zoon. En inderdaad een vast ritme voor het slapen gaan, dit werkte na een paar dagen al door. En we passen het nog steeds toe, nu natuurlijk met tanden poetsen en een verhaaltje, maar het is duidelijk voor hem dat het tijd is om te slapen. O ja de site waar je dit evt. kunt bestellen of meer erover kunt lezen is: www.debakermat.nl Gr. Arianne