Een periode niets aan kleding kopen

Discussie in 'De lounge' gestart door zwangerevrouw, 30 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    Is het jullie wel eens gelukt een vooraf bedachte periode (twee weken, een maand, een halfjaar of meer?) geen kleding voor jezelf te kopen? Ik merk dat ik echt verslaafd ben. Ik koop niet veel maar ik kan gewoon niet meer stoppen. Iemand een tip?

2. ReMa

ReMa Lid

8 jun 2020
    66
    28
    18
    Vrouw
    Mmm.. ja. Maar ik ben daar heel makkelijk in. Ik koop makkelijk maanden achter elkaar geen kleding voor mijzelf. Als ik een hele hoop geld had, zou ik heus wel meer kopen, maar dat zit er gewoon (helaas) niet in.

Wellicht een bepaald bedrag afspreken met jezelf, wat je op een bepaalde datum mag uitgeven? Dan heb je ook nog echt even de voorpret (wat wil ik op dat moment dan écht heel graag hebben? Welke variant, welke kleur etc etc).

Succes :)

twee vindt dit leuk.
  3. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik had gewoon veel te veel, dus nu met mezelf afgesproken om eerst mijn kast opgeruimd te krijgen. Ik heb het afgelopen jaar heel veel weggedaan, maar dan heb ik nog heel veel kleding. Afgelopen winter is het me gelukt om alleen een paar spijkerbroeken en truien te kopen, omdat ik meer weg had gedaan en de meest gedragen varianten aan vervanging toe waren. Wat bij mij trouwens helpt, is om dingen als ondergoed, bh’s, panty’s enzo te kopen, die zijn vaker aan vervanging toe, dus als je het voelt kriebelen, daarop concentreren ;).
    Deze zomer heb ik nog niets gekocht, ik had nog wat nieuwe dingen uit de sale van vorig jaar, daarna ben ik pas begonnen met mijn voornemen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Lukt mij al jaren, sinds oktober niks nieuws gekocht. (tekende toen voor een andere baan dus toen wel ff voorraad nette kleding gehaald ivm functie). Ik heb dan ook werkelijk niks met mode, nooit gehad ook. Kom met boeken, teken en schrijfwaren echter niet in mijn buurt :roflmao:

Zou zo'n wardrobe capsule niet wat voor je wezen? Bepaalde basics en dan wat items daar bij waarmee je de boel afwisseld? Dan is een duurder jasje of topje ook niet zo'n issue omdat je niet 30 van die items hebt en je draagt het ook meer omdat je simpelweg geen tig items hebt. Pinterest had leuke inspiratie (hopelijk niet de start van de volgende shoppingspree)

Voor mn dochter daarentegen moet ik wel, die groeit als kool.

Rosa Canina, GossipGirlxoxo en Summerbelle vinden dit leuk.
  5. tuc

tuc Niet meer actief

Nope

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik heb van die fases: soms kan ik zo bijna een jaar niets leuks vinden en dan koop ik natuurlijk ook niets... Maar dit jaar vind ik echter helaas continue leuk spul voor mezelf... Ik heb nu dus weer overvolle kledingkasten. Voorlopig heb ik dus echt niets nodig en zal dus ook niets gaan kopen!

7. Jacy82

Jacy82 Bekend lid

24 nov 2018
    752
    422
    63
    Vrouw
    Ik koop alleen als ik wat nodig heb of iets echt leuk vind. En aangezien ik niet zo een meeloper ben en mijn smaak er niet veel is koop ik dus ook niet veel.
    Misschien moet je voortaan eerst een dagje nadenken of het wel echt nodig is of dat je het echt waard vindt je geld aan uit te geven.

Andere tip...in winkels kopen en niet online, zit je ook niet met kleren die je niet wilt, maar niet meer terug kan sturen.

Kinderkleren vind ik lastiger, maar dat is ook omdat ik nog niet voorzien ben van sommige maten. Daar geldt als ik eenmaal echt leuke dingen zie, dan wil ik het allemaal (ok bij mezelf ook, maar dat is hoogstens 2x per jaar)

8. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Eeh nee. Waarom haha :roflmao:

9. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Nou voor mezelf lukt dat heel goed, maar voor de kinderen is een ander verhaal. Ik kom altijd wel iets tegen wat ik leuk vind. En dat hoeven echt geen dure dingen te zij. Ben sowieso niet van de dure dingen/merken.

10. Dettol

Dettol Bekend lid

12 apr 2020
    896
    418
    63
    Nee ik vind kleding erg belangrijk en leuk dus koop het graag

11. Marre1985

Marre1985 Bekend lid

1 mei 2017
    588
    500
    93
    Vrouw
    #11 Marre1985, 30 jun 2020
    Laatst bewerkt: 30 jun 2020
    Ik heb heel veel kleren en probeer daarom niet zo vaak nieuwe dingen te kopen.
    Tijdens niet-Corona tijden kom ik drie per jaar in Amerika voor mijn werk en koop dan meestal merkkleren bij outlets of Black Friday met super veel korting.
    Hier in Zweden vind ik het relatief erg duur dus ik winkel hier eigenlijk nooit.

Wel heb ik soms wat spontane acties, zoals afgelopen weekend in een hotel geslapen en daar hadden ze een super leuke winkel, toen wel een paar items gescoord :) (maar laatste keer was dus november)

Maar ik spreek dus niet met mezelf af dat ik een tijd niets mag kopen ofzo.

12. LesGra

LesGra Bekend lid

2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    Ik heb al een hele poos niets voor mezelf gekocht. Ik bestel me rot, maar alles gaat retour. Ik heb nu met mezelf afgesproken voorlopig niks meer te bestellen.
    Ik voel me niet lekker in mijn vel, sporten is er bij in geschoten en de extra kilo's krijg je er dan gratis bij.
    Pas als ik mijn ritme weer heb gevonden met sporten en voeding, strakker ben en beter in mijn vel zit mag ik weer gaan shoppen!

13. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Ik koop zelden kleding. Kan gerust een jaar niks kopen en m’n kast hangt niet vol. Heb bijv maar 3 broeken (en geen rokken/jurken) wel meer shirts en bloezen.
    Ik vind het niet nodig, echt ontzettend slecht voor het milieu en kledingindustrie is ook echt niet prettig qua mensenrechten. Kijk maar eens naar “true cost” op Netflix. Ik heb mode gestudeerd en ben kleermaker van opleiding.

citroenrasp en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik koop echt niet iedere maand kleding (voor mijzelf of voor de kinderen).

Heb niet mega veel kleding (alles wat ik 2 jaar niet gedragen heb geef ik weg), en koop multidraagbare kleding van goede kwaliteit. De meeste kledingstukken kan ik alle seizoenen dragen (met/zonder colbertje bijv).

Maar als antwoord op je vraag: ik koop een paar kledingstukken per seizoen. Wat ik nodig heb en als ik iets bijzonders tegenkom en echt graag wil hebben.

GossipGirlxoxo en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ja! Ik heb het een maand of 10 volgehouden. Niet helemaal niets gekocht maar ben terug gegaan van wekelijks minimaal 3 a 4 kleding stukken (soms ook wel 10 kledingstukken per week) voor mezelf naar misschien 10 kleding stukken in 10 maanden tijd. Mijn doel was eerst mijn kleding kast eens minimaliseren voor ik wat nieuws mocht kopen. Dat heb ik nog niet gedaan en aangezien ik echt heel graag lange dameskleding wilde hebben heb ik na 10 maanden de afspraak met mezelf verbroken. Maar probeer nog steeds dit doel vast te houden. Vind een heel groot deel van mijn kleding voor na de zomer ook niet zo leuk meer. Straks na de zomer word de afspraak met mezelf 5 items eruit, 1 nieuwe erin. Ik wil gaan proberen de kleding kast zo in te gaan richten dat ik meerdere items met elkaar kan gaan combineren zodat ik een stuk minder nodig zal hebben. Ik heb nu zoveel en denk dat ik 75% niet draag omdat ik het niet meer leuk vind / niet lekker vind zitten / het al wat ouder is. En doordat de kast zo vol zit heb ik juist moeite met kiezen. Ik vind het alleen heel moeilijk om ermee te starten, het word gewoon heel confronterend en word altijd een beetje down als ik zie hoe veel er weg kan (dus onzinnig is gekocht) en hoe weinig er blijft en ik echt heel leuk vind. Die confrontatie stel ik dus inmiddels al 10 maanden uit. Het is in mijn hele huis gelukt alles uit te ruimen en te minimaliseren maar die kleding kasten van mij blijven een pijnlijk punt. Ook omdat ik weet dat daarna de schoenenkasten moeten volgen.

Zwierezwaai vindt dit leuk.
  16. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik ben helaas een beetje koop ziek, ik bestel eigenlijk elke week wel kleding voor de kids, mezelf, haar producten, schoenen en spullen voor mijn paard.
    Ik ben op zoek naar de tip!

17. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    Ik koop meestal niet zoveel voor mezelf, 2 nieuwe setjes per seizoen ofzo. Maar ben nu 20 kilo afgevallen dus koop wel wat meer, kleding van vorige zomer is behoorlijk ruim geworden.

Tijdje niks aan kleding kopen heb ik ook wel eens gedaan. We gingen verhuizen, nieuw huis gekocht, oud huis nog niet verkocht. Toen ben ik een paar maanden heel zuinig geweest en geen kleding gekocht (niet voor mezelf en niet voor man/kinderen)

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Ik moet juist mijn best om kleidng voor mijzelf te kopen. Vind er niks aan. Voor de kinderen is het een ander verhaal, maar als ik dat met mezelf afspreek, dan houd ik me daar wel aan ja.

Rosa Canina en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  19. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Helpt t misschien om de kleding aan iemand anders te geven?

20. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Ik hou van kleding kopen, alleen voor mezelf vind ik het erg moeilijk.
    Voor de kinderen daarintegen helemaaal niet. Zoveel leuks!!

Deel Deze Pagina