Hekje voor houtkachel

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Justy, 5 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Wij hebben een houtkachel en dat ding wordt heeeeeeel heet. Nu kan je een kind gewoon leren dat t heet is maar als het nig wankel staat vind ik t toch best eng.

Zijn er mensen die t zonder een hekje doenen hoe gaatdit? En mensen die wel zo een hek hebben???

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Thuis hebben wij geen kachel maar mn ouders wel. We houden mn dochter er altijd vandaan, ze kruipt nu nog, loopt nog niet los, maar ze mag ook niet in de buurt van de kachel spelen. Met een hekje zou je er ook rekening mee moeten houden dat het hekje heet kan worden, of om zou kunnen vallen. Er zijn geloof ik trouwens wel speciale hekjes voor om kachels?

3. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Mijn ouders hebben een houtkachel. Die gaat alleen aan als ons meisje op bed ligt, of als we er niet zijn. Als wij er zijn en dochter is nog wakker gaat de kachel echt niet aan! Moet er niet aan denken dat er iets gebeurt!

Veel hekjes moeten op een minimale afstand van 70cm van de kachel geplaatst worden, en dit kan bij mijn ouders niet omdat de kachel aan een schoorsteen staat, en er dus geen muur van 70cm aan weerszijden is.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    TRAPHEKJE OP MAAT VOOR U...! MEER DAN 37 TYPES TRAPHEKJES. HET BESTE TRAPHEK. ALLE TRAPHEKKEN OP VOORRAAD

ons is het trouwens vroeger "gewoon" afgeleerd om niet bij de gaskachel te komen. ding was altijd mega intressant met die blauwe vlammetjes. het was een nee en we werden ergens anders gezet.
    en voor de rest was het, wie niet horen wil, moet maar voelen ;)
    eigenlijk gewoon een questie van opletten.

hier heeft kleine dame al kennis gemaakt met een hete radiator. paar x gewaarschuwd en weg gehaald. de volgende keer pakte ze hem beet en had ze gauw in de gaten dat dat niet prettig was. nu blijft ze er ook vanaf. ze "voelt" op een afstand dat hij heet is.

5. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Hier nooit iets om de kachel gezet. De oudste heeft zich gebrand, maar wel terwijl we erbij waren, zodat we meteen konden koelen. De jongste voelde snel dat het in de buurt al erg warm was.

6. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    het wordt in de buurt ook heeeel warm dus dat voel je wel ja! Ik zelf ben ook opgegroeit met een houtkachel en nooit iets gebeurt maar toch... ik zag dus dat hekje en toen dacht ik: misschien toch wel handig... Bij ons kan het wel goed omdat de kachel in een hoek staat. Het hekje wordt gewoon vast gezet aan de muur dus omvallen kan dan niet. Ik denk dat ik het gewoon aankijk en vind ik het tegen die tijd eng kan ik er altijd nog voor kiezen om de kachel uit te laten of zo een hekje te kopen! t fijnst zou natuurlijk zijn om gewoon af te leren en inderdaad.. een 'gewone' kachel wordt ook erg heet.

7. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Ik vind het voordeel van geen hekje dat kinderen ook vroeg leren dat het heet is. De klimgeiten van mij zouden er anders nog overheen klimmen ook en dat lijkt me veel gevaarlijker. (moet zeggen dat ik sowieso vind dat er soms wel heel veel beveiligd wordt)

8. Trees

Trees Niet meer actief

Vrienden van ons hebben een houtkachel van gietijzer en hun dochter is daar een keer tegenaangevallen. Derde graadsbrandwonden en een groot stuk vel zat tegen de kachel aan geplakt! De huid schroeit gewoon vast aan zo kachel. Wel iets anders dan een warme radiator. Ze zit nu de rest van haar leven met haar hele arm onder de nog steeds pijnlijke littekens. Tja wie niet horen wil, moet voelen.....

:$

Dacht het niet! Ik vind het persoonlijk nogal een harde leerschool voor een kind. Onze houtkachel moet nog geinstalleerd worden, maar deze wordt grotendeels van speksteen (schroeit de huid niet aan vast) en er gaat een hekje omheen. Er zijn betere manieren dan een zwaar verbrande huid om ons kind te leren dat ze niet aan de kachel mag komen.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mn moeder is meer als 50 jaar geleden als kind ook tegen de kachel gevallen, tijdens het spelen en ravotten in de kamer, met haar gezicht. Je ziet nog een donkere, grijzige litteken plek op haar wang en rond haar oog... Tsja ik denk dat een hekje zowizo verstandig is, ook na de kruip en leren lopen leeftijd?

10. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Ik zeg hekje!

Mijn zus en zwager hebben een houtkachel. Bij de eerste 2 kids ging het prima. Maar nr 3 is in mijn bijzijn verbrand. Hij zat er heel eventjes met zijn vingertjes aan. Ik keek net 1sec even naar links....
    Eerst niks te zien, wel gekoeld. 's Avonds moesten ze naar het brandwondencentrum.

Daar vertelden ze ook, dat kleine kindjes hier NIET van leren. Doe alleen de kachel aan als de kids op bed liggen of als het dan zo nodig aan moet, er een hek omheen doen.
    Een kind kan ook uitglijden/struikelen en die plakt dan lekker vast aan de kachel...

Ook cv kan zeer heet worden met alle gevolgen van dien.

11. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Zet er alsjeblieft een hekje om heen of alleen als de kinderen er niet zijn. Want ik ben van mening dat je ze moet leren dat ze ergens van af moeten blijven, ik heb daarom niet alles weg gehaald alleen dingen die gevaarlijk zijn, maar dit vind ik een veel te gevaarlijke leerschool. Net als dat je geen hete thee op tafel zet onder hem mom van ze moet maar leren eraf te blijven. Dit heeft veel te grote gevolgen als ze eens niet luisteren of vallen (want een ongelukje heb je ook zo).

Wij hebben ook een gaskachel zonder hekje, maar we doen hem alleen aan als ze in bed liggen.

Deel Deze Pagina