Ik ben waarschijnlijk niet de eerste die zulke vragen stelt, Wat vinden jullie van al die kindervoeding die je kan kopen? danoontje,yogolino's, etc.. Is dat wel verantwoord? Geef je dat elke dag als tussendoortje? Hoeveel en wat geef je naast fruit/groentehap? En doe je elke dag hetzelfde tussendoortje of wissel je af? Zoals met die rijstwafels, kan dat naast brood? Want kinderen van 6 maanden mogen zowat alles eten. Ik ben al begonnen met groente/fruit/liga/rijstebloem en dat gaat wel goed. Hij drinkt sinds gisteren 4 flessen 200ml. ik weet echt niet hoe ik dat allemaal moet geven, het lijkt dan dat een kind eigenlijk om de 2uur wat eet of drinkt!
Nou inderdaad.. zo hebben ze geen tijd meer om te slapen he?! Ik vond het ook erg overweldigend. Al die yogolino's, pyjamapapjes, etc. vind ik allemaal onnodig en geldklopperij. Als je kindje gewoon goed melk drinkt en daarbij fruit en groente eet, kun je hem best een tussendoortje geven, liga, rijstewafel, soepstengel etc. Al dat gezoete spul komt er hier niet in... tja voor een keertje misschien; echt als traktatie maar niet als onderdeel van het dagelijkse voedingspatroon. Na het eten kun je op een gegeven moment ook een bakje volle yoghurt geven, dat is veel gezonder volgens mij (en goedkoper )
Hier doen we ook niet mee aan al die verschillende toetjes ed hoor...Misha wordt woensdag 1 jaar, maar krijgt nog braaf een soepstengeltje, rijstwafeltje of ligaatje als tussendoortje en gewone volle joghurt met een beetje diksap na d'r warme eten, vind ze heerlijk...Pyamapapje? Nooit gegeven....Tot 9 maanden gewoon een fles melk, tot ze die niet meer wilde, toen heb ik die er gewoon vanaf gehaald...
wij vinden vla na het eten toch ook lekker, of op zijn tijd een lekker zakje chips of een lekker stuk chocola? net zo goed als dat er voor volwassenen genoeg aanbod is, is dat voor de kleintjes natuurlijk net zo, dus tja, geldklopperij of niet, wij geven er ook geregeld aan toe, dus ook voor de mini's verandering van spijs doet eten zeggen ze wel eens he...altijd alleen maar aardappels met spinazie op het bord gaat ook vervelen
Gevarieerd eten kan ook zonder al die poespas Misha krijgt van ons ook wel een patatje als wij patat eten. Of een lange vinger bij oma. Op haar brood krijgt ze ook erg veel variatie en ook met haar avondeten. Da's genoeg verandering van spijs om alle smaken te leren waarderen, zonder dat ik al die (kleine,dure) verschillende toetjes hoef uit te proberen... Met Milan heb ik het ook altijd zo gedaan en dat is net een kliko. Die lust zo goed als alles (zelfs zoute haring en viskuit) behalve spruitjes en pindakaas, dat krijg ik er echt niet in..
Er is inderdaad wel heel veel te koop! C krijgt wel eens iets tussendoor (rijstewafel, startkoekje van bambix), maar verder houden we het zoveel mogelijk bij zijn gewone eten: melk, rijstebloem, brood met beleg, fruit, groente en verdund diksap/thee. Zeker dingen als pyamapapjes.. Dat is gewoon 90% opvolgmelk met wat verdikspul, alleen betaal je veel meer dan gewone opvolgmelk met rijstebloem..
Het valt nog mee in Nederland hoor. Loop in Frankrijk eens een hypermarché in, of een grotere Duitse supermarkt. Dan zie je producten waarvan je nooit gedacht had dat ze ooit verzonnen zouden worden! En aanbod betekent natuurlijk niet dat je het ook moet kopen...net zomin als je zelf alle soorten chips gaat aanschaffen...
Dat is inderdaad ook zo! Ik maak fruit/groente vers dus zo'n tussendoortje weleens kan geen kwaad denk ik. Op een site zag ik dat liga 1e stap, rozijntjes en rijstewafel gezonde tussendoortjes zijn!
Het is maar net wat jezelf wil, en wat jezelf belangrijk vindt. Kijk eens op de achterkant van die artikelen wat er allemaal voor * rommel* inzit. Bepaalde dingen zoals *zoet* leer je ze echt aan. Ik vind het grote onzin om dit soort dingen te kopen,als ze nog zo klein zijn. Hier gaf ik vanaf 7 maanden volle (biologische) yoghurt als tussendoortje 1-2x p.week, nou hij at het bakje erbijna bij op. Kwart idem dito.Maar dan doe ik er niets in, geen diksap niets,gewoon zo puur. Wat ze niet kennen missen ze ook niet vind ik. Vanaf 7 maanden krijgt Jelte wel rijswafeltjes van Zonnatura als tussendoortje en natuurlijk gewoon fruit, af en toe een soepstengeltje. Diksap,roosvicee,krijgt hij ook niet. Hij drinkt alleen nog moedermelk.
ach belangrijk, belangrijk, wat is belangrijk.... ik vindt het persoonlijk toch best wel belangrijk dat er toch net als voor ons volwassenen genoeg keuze is wbt dingen die je je kind aan kunt bieden....dat de een alleen maar natura dingen aan zijn kind geeft moet ieder natuurlijk voor zich weten... ik zelf ben niet iemand die op elke verpakking gaat kijken wat er precies inzit hoeveel suikers, dikmakers of welke andere dingen dan ook... het is er gewoon en ikzelf walg van die naturadingen waar glad geen smaak aan zit (is persoonlijk en smaakgebonden natuurlijk, vandaar dat ik ook zeg dat ik er geen smaak aan vindt zitten) en als ik iets zelf niet lekker vindt of waarvan ik de smaak echt bagger vindt, ga ik dat niet aan mijn kind geven.... van mij krijgen ze gewoon een lekkere liga, lange vinger, of een lekker danoontje, of een danoonstickie weet ik veel wat er nog meer allemaal aangeboden wordt... je bent er als ouder zelf bij om ervoor te zorgen dat je geen dik kind "kweekt" als het in je genen zit en je kind meer kans heeft om "dik" te worden is het waarschijnlijk wat anders en zou ik denk ik misschien wel op de verpakkingen e.d. letten, maar zolang er geen reden voor is krijgen ze van mij gewoon "alledaagse" lekkere dingetjes (met mate)..
Ik geef als toetje meestal gewone yoghurt, af en toe eens een danoontje, hij vindt het allebei heerlijk. Als tussendoortje geef ik naast fruit weinig, aangezien mijn zoontje een slechte eter is en ik hem dan zeker niet iedere dag koekjes geef. Af en toe een rijstwafeltje, bij oma krijgt hij wel eens een lange vinger. Mijn zoontje is ook dol op tomaat, dus een paar stukjes tomaat gaan er ook altijd wel in. Hij krijgt 1 x per dag wat roosvicee, verder drinkt hij opvolgmelk. Ga gewoon van jezelf uit, je eet zelf 3 hoofdmaaltijden, je kind dus ook. Daarnaast neem je zelf ook af en toe een tussendoortje, je kunt dan je kind ook wat geven, bijv. ´s morgens fruit en ´s middags een rijstwafeltje, koekje of wat dan ook.
Hier krijgt Kylian wel gewoon alles, maar wel met mate. Dus door de week vaak een bisquitje en in het weekend een speculaasje of een smoeltje of iets in die geest. Door de week voor het naar bed gaan nog een plak ontbijtkoek met wat drinken maar op zaterdagavond zijn het een paar chipjes. Hij drinkt gewoon ranja (carvan Cevitam) of melk of yoghi (yoghurt met melk een een scheutje ranja). Een danoontje vind hij heel lekker maar een beker yoghurt met ranja, stroop of nesquick erdoor verdwijnt net zo snel. Ik ben van mening dat als je kindje nooit b.v. suiker binnen krijgt je de kans loopt dat als het het wel binnen krijgt hij/zij helemaal hieperdepiep gaat. En als het ouder is en zichzelf toegang weet te verschaffen tot de verboden vruchten dan is er het risico dat het kind zoveel mogelijk probeert weg te stouwen in zo kort mogelijke tijd omdat het tenslotte 'verboden' is. Groetjes anita
Af en toe wat lekkers kan m.i. echt geen kwaat. Oke de gehele dag zoet drinken en 2x daags koekjes e.d. vind ik ook onzin. Maar wat is er mis met een liga, soepstengel, of een doosje rozijntjes op zijn tijd. Natuurlijk is de basis bv of fv en dat aangevuld naar de behoefte van het kind met groenten en fruit. En i.d. ik vind een toetje ook lekker, neem niet elke dag vla maar af en toe is ijs of vla na wel lekker. Zo zal ons meisje ook rustig af en toe een danoontje gaan krijgen i.p.v. yoghurt of kwark. Wat ze niet kennen dat missen ze niet maar af en toe moet je ze toch even lekker verwennen! Zoals smoekie al zei, je neemt af en toe ook een bakje chips of een lekkere dikke koek op zondag! Maar aan ieder de keus natuurlijk ( Keus genoeg )
Als je gewend bent om veel gezoete, gezoute en anders toegevoegd eten te eten dan smaakt normaal eten idd ook niet meer zo "lekker". Men heeft het zelf waarschijnlijk niet door maar je smaak is compleet bedorven door al die troep. Leer maar weer eens een lekker zoet mandarijntje waarderen zeg! Krijger spontaan maagzuur van van sommige verhalen hier
Oke dan, maar volgens de mensen die tegen al die spul uit de winkel zijn, wat geef je dan aan een kind van 6maanden behalve fruit/groente hap? Maken jullie de sap zelf dan? Hij krijgt nu in de ochtend 1 st fruit, en groente hap 's avonds. Voor de rest thee / water tussendoor. En soms liga om aan te sabbelen, krijgt nauwelijks wat binnen. Rijstwafel ben ik ook aan het proberen maar wil niet lukken, hoe moet ie dat eten dan?
oh maar een lekker zoet mandarijntje kunnen we hier allemaal nog steeds goed waarderen hoor, of andere dingen van fruit e.d. kinderen vinden augurk heel erg lekker vooral met boterhamworst eromheen... of in dikke plakken gesneden komkommer met wat aromat halen ze zeer zeker hun neus niet voor op...maiskorrels opgewarmd in de magnetron met wat boter...heerlijk vinden ze het, vooral als ik kolven haal voor ze en die klaar maak met boter en peper en zout... zijn hier zeer zeker niet alleen maar koekdingen of chips hoor, ze eten hier van alles... we hebben in de gang een grote "snoepkast" staan...maar er naar omkijken? nee niet echt, waarschijnlijk niet omdat ze als ze het al willen het mogen... zie zo vaak op partijtjes of verjaardagen kinderen die thuis "glad niks" krijgen en dan op zulke dagen hun mik letterlijk en figuurlijk vol lopen te vreten omdat ze weten dat thuis 'het feest afgelopen" is.... die van mij interesseerd het gelukkig niet eens, en is meer uitzondering dan regel dat ze bij andere wat "snoepen"....dus het hoeft zeer zeker niet zo te zijn dat als jij je kind af en toe lekker een danoontje geeft, wat vla, een zakkie chips of wat dan ook dat je ze gelijk "bederft" of er "tonnetjes' van maakt...
Met 6 maanden? Beetje groente, verder niets. Maand later wat fruit en brood. Om te drinken water of thee. Waarom zou je verder nog wat geven dan?