Ik twijfel, na 1 jaar doorgaan met voeden of niet?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Chocolatecookie, Aug 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chocolatecookie

Jul 23, 2012
    46
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi,

Mijn zoontje is over 3 weken 1 jaar. Ik geef al die tijd al borstvoeding waar ik heel blij mee ben.
    Maar nu zit ik er over na te denken om met 1 jaar te stoppen.

Ik wil graag opnieuw zwanger worden (zo jong ben ik namelijk niet meer) en ik heb tot nu toe nog steeds mijn cyclus niet terug.
    Ik denk op zich dat het een mooie periode is, 1 jaar borstvoeding. Maar aan de andere kant voel ik me schuldig als ik dan stop. Want misschien is het beter toch nog een tijd door te gaan.

Zijn de voordelen van het geven na een jaar borstvoeding echt nog heel erg groot, of volstaat koemelk dan ook?

En als ik besluit te stoppen, hoe kan ik het dan het beste aanpakken qua nachtvoedingen?
    Mijn zoontje drinkt namelijk in ieder geval nog 2x 's nachts. En hij lust volle melk of kunstvoeding echt niet (heb ik al eens een slokje van laten proberen).
    En om hem te laten huilen wil ik absoluut niet. Hij drinkt in de nacht echt ook nog heel erg veel, want dat kan ik merken aan de enorme plasluier in de ochtend.

Graag zou ik jullie mening en adviezen willen horen.

Alvast bedankt!

2. babyproject

babyproject Niet meer actief

Zolang je zoontje nog geen alternatief zuivelproduct drinkt, zou ik niet stoppen met borstvoeding eigenlijk... Verder weet ik weinig van de evt voordelen. Succes

3. honesto

honesto Lid

Mar 4, 2012
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb geen advies voor je...
    Maar zit met precies het zelfde dilemma.
    Zoonlief en ik vinden het drinken nog heerlijk, maar de wens voor een tweede wordt ook steeds groter.
    Vooral de nachtvoedingen vind ik ook een uitdaging.
    Ik wil je in ieder geval sterkte wensen met je keuze!
    Groetjes Joleen

4. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Rustig aan gaan afbouwen, wellicht komt je cyclus sneller terug dan je denkt. Met 1 jaar voedde ik nog 1x en dat kon mijn lijf prima aan, incl zwanger worden (;)) dus het hoeft niet helemaal over te zijn. De nachtvoedingen kun je lekker blijven geven, en dan overdag langzaam volle melk laten wennen. Al dtinkt mijn zoontje dat nog steeds niet, hij eet het wel als pap, en eet wel yoghurt of drinkyoghurt die ik zelf maak.

5. Chocolatecookie

Jul 23, 2012
    46
    0
    6
    NULL
    NULL
    @Honesto, lastig hè. Aan de ene kant wil ik niet stoppen want het gaat zo goed en hij geniet ervan. Maar aan de andere kant wil ik ook graag weer zwanger worden en vind ik het na een jaar ook wel mooi geweest.
    Twijfel jij ook of je gaat stoppen, of toch nog even doorgaat?
    Hoe oud is jouw kindje? En ben je ook nog niet ongesteld geworden?

@Babyproject, ik durf het ook nog niet aan hoor, de BV volledig afbouwen nu hij nog geen andere melkproducten wil (hij lust overigens wel yoghurt en karnemelk, maar niet die hoeveelheid dat het de BV kan vervangen). Zeker voor de nacht wordt het een probleem om wat anders aan te bieden ben ik bang, aangezien het hem niet alleen om de honger gaat. Het is ook gewoon gewenning geworden om 's nachts te drinken.

@JuJu81, gefeliciteerd met je zwangerschap!!
    Ik ga morgen ook eens zelfgemaakte drinkyoghurt aanbieden. Hoe maak jij het? Met yoghurt en wat vers fruit in de blender ofzo?

Ik vind het wel een voordeel dat de kleine straks, als hij 1 jaar is, nog maar 300 ml zuivel hoeft. Dan wordt het al wat makkelijker om de BV te vervangen, want aan die hoeveelheid zit je redelijk snel.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik van tevoren niet had kunnen bedenken dat het stoppen met BV zo moeilijk zou zijn.
    Ik ben super blij dat ik al redelijk lang BV geef, maar ik vind het wel lastig en ook wel sneu voor mijn zoontje dat het moeite kost om dit af te bouwen. Ik voel echt dat ik hem straks iets ontneem.
    Maar ik zie het ook niet zitten om door te gaan tot hij bijvoorbeeld 2 jaar is. Dat vind ik zelf gewoon wat te lang.
    En ik wil ook weleens van die nachtvoedingen af en lekker een keer doorslapen.
    Ok, misschien gebeurt dat ook niet zodra hij koemelk ofzo krijgt, maar ik hoor toch redelijk vaak dat flesvoedingskindjes wel doorslapen.

Maar goed, al met al denk ik wel dat ik de keus maak om het langzaamaan af te gaan bouwen. En dan heel rustig, dat mijn zoontje daar ook op een rustige manier aan kan wennen. Dus eerst maar eens 1 voeding overdag vervangen.

6. honesto

honesto Lid

Mar 4, 2012
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje wordt over twee weken een jaar. Hij is dus ongeveer net zo oud als jou zoontje.
    Ik ben ook nog steeds niet ongesteld geworden. Condooms blijven bij ons al weer een tijdje in het nachtkastje, maar zwangerschapstest is al een aantal keer negatief, zwanger ben ik dus nog niet.
    Afbouwen... aan de ene kant is er geen haar op mn hoofd die daar aan denkt. Kleine man drinkt nu 's morgens als hij wakker wordt, na zijn ochtend slaapje, na zijn middag slaapje,voor hij naar bed gaat en in de nacht 2 of 3x. Aan de ander kant... een nachtje door slapen en weer zwanger kunnen worden zijn ook heel aantrekkelijk.
    Ik weet het gewoon niet goed en ga ook maar gewoon op deze weg voort. Ik wil geen beslissing nemen waar ik later spijt van krijg.

7. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

Apr 1, 2010
    7,023
    0
    0
    NULL
    Flevoland
    Lastig hé meiden..
    Vooral het gevoel dat je je kindje iets gaat ontnemen is geen fijn gevoel..

Zelf ook niet gedacht dat ik het zo moeilijk zou vinden om te minderen met voeden.. dacht dat ik er nu toch echt wel klaar mee zou zijn..
    Maar nu ik zwanger ben (mijn cyclus kwam wel op gang óndanks Cerazette ;) ) merk ik dat de keren dat Beau bij mij dronk echt teveel ging kosten voor mezelf, hij dronk nog zo'n 7x bij mij..
    Dus resoluut gaan afbouwen, hij heeft het er echt even moeilijk mee gehad en ik daardoor ook :(
    maar het is het waard geweest: ik ben weer meer mezelf en vrolijker.. heb meer geduld met hem en dat merkt hij in alles waardoor hij ook weer beter in zijn vel zit..

Hij drink nu nog zo'n 3x per dag bij mij en dat vind ik prima zolang we ons daar allebei prettig bij voelen.

Heel veel succes met je keuze en mocht je afbouwen, neem je tijd! ook voor de bijhorende emoties ;)

Share This Page