Hoi allemaal, Een vriendin van mij start vanaf augustus met haar 3de ICSI behandeling. Dit is dus eigenlijk de laatste kans, tenminste dat het vergoed wordt. De reden van ICSI is, dat het zaad van haar vriend slecht is van kwaliteit. Nu schijnen zij wel steeds goede embryo's te hebben, maar het blijft maar niet zitten. Zij heeft ook al meerdere onderzoeken gehad, maar komt niets uit dat er iets aan de hand is bij haar. Nu heb ik zo op internet al een beetje zitten speuren, van wat als het dus nu weer niet lukt! Ik zie dan regelmatig een kliniek in Dusseldorf voorbij komen. Hebben mensen daar ervaring mee? Is het nou echt zo dat je kans daar groter is? En wat is of gaat er dan zo anders als in Nederland? De kans dat ze op een natuurlijke manier zwanger worden is 18%, niet zo erg veel dus. Hopelijk heeft iemand wat meer info Alvast heel erg bedankt! Groetjes, BellaNoa
In het buitenland kijken ze soms verder dan protocollen en experimenteren ze wat meer. Ik vind 18% trouwens wel veel kans?? Weet niet precies hoe ik het moet interpreteren. Maar wij doen ook ICSI en bij ons is de kans op spontaan nihil genoemd... Man heeft eigenlijk altijd onder de 1 milj goede zwemmers.
18% kans op spontaan.. das best veel als je na gaat dat bij normaal vruchtbare mensen dat op 20% ligt Wij zitten ook midden in ICSI, onze spontane kans ligt op kleiner dan 1%, vandaar ICSI.
in dusseldorf en gent zijn ze een stukje verder dan in nederland. bij voorkeur zou ik gent kiezen, heb t idee dat zij NOG een stukje verder zijn dan dusseldorf.
Ik volg en verdiep mij ook in de IVF/ICSI in buitenland. Wij hebben nog 1 poging te gaan en dan is het voor ons einde verhaal. Ik zou zelf ook graag meer te weten willen komen over Gent. Word het allemaal vergoed? Hoeveel verder zijn ze daar dan hier in Nederland? Graag zou ik meer antwoorden willen hebben over ons vruchtbaarheidsprobleem. We zijn drie jaar geleden met een gesprek bij de gynaecoloog en er werden onderzoeken gedaan, en werd ons direct verteld over at we IVF/ICSI moesten doen. Andere methoden gaf ons totaal geen kans op een zwangerschap. Mijn man heeft zwak zaad, en ik heb geen menstruatie. 1 a 2 keer in het jaar verlies ik een beetje bloed. Nu heb ik een endoscopie gehad, alles werkt prima, niets aan de hand zeggen ze hier in Emmen. Dus ik heb heel veel vraagtekens waarom dat we niet zwanger worden. Bij IVF/ICSI 1 ben ik wel zwanger geweest. 7wk en kreeg een miskraam. Had een mega opgezette buik maar daar moest ik me niets van aantrekken zeiden ze in zkh.
@darkangel: Waarom heb je het idee dat ze verder zijn in Gent? Heb je er zelf goede ervaringen? Wij denken voor een 3e poging ook na over buitenland, ik neigde dan automatisch naar Dusseldorf omdat je daar zoveel over hoort! @BellaNoa: Het lijkt soms net alsof ze in Nld je maar door laten gaan, nooit echt verder onderzoek he. Ik weet al wel dat je in het buitenland een Nederlands tarief vergoedt krijgt, namelijk iets van 1580 euro. Dat betekent dat je altijd wel bij moet betalen. Als je nog binnen de 3 pogingen zit, kun je wel de medicijnen halen bij een Nld apotheek, dus dat scheelt ook.
Ik heb voor mijn 3e ICSI voor Dusseldorf gekozen, en zie banner! Nu ben ik zwanger van een tweeling. Ik had bij ICSI 2 een vmk gehad, en bij de cryo van de eerste ICSI ook. Maar nu is het in Dusseldorf wel gelukt. Met andere medicatie, en andere doseringen. Dus ik ben echt heel erg te spreken over de kliniek daar!!! Ook dat ze de punctie daar onder narcose doen. Gewoon alles is daar veel humaner.
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ze gaan de derde poging nu doen (stond al gepland) in Nederland, maar wel in een bepaalde kliniek en niet meer in het ziekenhuis waar ze de andere 2 hebben gehad. 18% toch nog veel? Dus het is dan niet uit te sluiten dat het zonder die ICSI het ze nooit zal lukken? Wij, als vriendengroep en nog een aantal familieleden van ze, willen allemaal wat bijdragen aan een eventuele 4de poging, mocht deze weer niet lukken. Alleen zal het dan inderdaad wel handig zijn als ze in het buitenland gaan kijken. Ik heb namelijk gelezen dat vele daar wel zwanger zijn geworden en ze het hier maar niet voor elkaar kregen. Nu zijn ze er wel achter gekomen, dat het spul die mijn vriendin voor 10 dagen moest spuiten, de dosering te weinig bleek te zijn... Die gaan ze nu in de 3de poging dus verhogen en dit keer worden er 2 teruggeplaatst en hiervoor was dat er steeds 1. Het is nog even afwachten, vanaf volgende maand gaan ze weer van start. @ Darkangel en anjav, stel het zou dus deze poging niet lukken. Zou ik jullie dan een pb mogen sturen met de adres gegevens van de klinieken waar jullie goede ervaring mee hebben?
UZ Brussel is de koploper van Europa. Mijn zoontje is daar ook verwekt en zou daar ook weer heengaan.
Even over dat 18%: ik neem aan dat dat 18% voor het komende jaar of jaren betekent... en dus niet per maand. Dat scheelt nogal. Gewone vruchtbare stellen hebben 20% kans per maand. Zo hebben ze bij ons uitgerekend dat we 28% in het komende jaar (jaar 3) hebben. Als je onder de 30% kans raakt, dan kom je in aanmerking voor behandeling. Welke is afhankelijk van hoe slecht het zaad is en natuurlijk ook van wat er aan de vrouw scheelt. Dat is hoe het mij is uitgelegd.
ik ben zelf in dusseldorf geweest, maar ben uiteindelijk weer overgestapt naar nederland. waarom ik denk dat gent nog een stapje voor ligt op dusseldorf is door de verhalen op dit forum..
Wij zijn in Dusseldorf geweest...succesvol... 2 pogingen in NL, allebei mislukt en de 3e ICSI in Dd was raak! Meer onderzoek en andere medicijnen. Ik werd nl na terugplaatsing altijd vrij snel ongesteld. (6/7 dagen na tp.) Daarom suprefact gekregen en toeval of niet, maar ik was zwanger! In oktober 2010 is onze zoon geboren! Nog 5 cryo's in de vriezer (één van de voornaamste redenen om naar dd te gaan, ze vriezen alles in, in NL zijn ze veel strenger) en in september 2011 een terugplaatsing gehad. En weer zwanger! Mei 2012 is onze dochter geboren! Succes, ik hoop dat het je vrienden gaat lukken!!!
Ik lees ook mee, en heb ook een bericht achtergelaten hier in dit topic. Ik denk ook om naar Dusseldorf te gaan, ik lees heel veel goeie berichten. Wel vind ik het weer ontzettend spannend om de start te gaan maken. Het is inmiddels al anderhalf jaar geleden onze IVF/ICSI 2.
in nl dachten de artsen dat icsi niet ging lukken, en moesten gaan na denken over donor of adoptie wilde geen icsi proberen. Wij hadden weinig vertrouwen in die artsen en dachten we gaan verder kijken we hoopte erop dat we het toch wel een keer mochten proberen. Zijn uiteindelijk naar het uza in Antwerpen gegaan en daar zeiden ze dat er zeker nog mogelijkheden waren voor ons icsi zou het worden. En nu naar de 1ste icsi poging zijn we zwanger vandaag 6 weken en 6 dagen of het nu in het buitenland beter is tja voor ons gevoel wel onderzoeken alles beter maar ja dat gevoel hebben wij gekregen doordat de artsen in nl niks wilde proberen.
In NL zijn er bij mij verkeerde diagnoses gesteld, verkeerde medicijnprotocollen gebruikt. In Dusseldorf kreeg ik eindelijk echte onderzoeken en kreeg ik een behandeling op maat. Het was bij mij niet direct raakt, maar steeds werd de puzzel weer iets verder opgelost en heeft vorig jaar geresulteerd in de geboorte van mijn dochter. Over Dusseldorf gaan de laatste tijd ook wel wat minder enthousiaste verhalen de ronde. Momenteel is Gent zo'n beetje 'hip' in fertiliteitsland om er naar toe te gaan. Ik geloof niet dat in Gent echt meer kan dan in Dusseldorf of dat in Gent betere behandelingen worden gegeven. Wat wel een groot verschil schijnt te zijn is dat: 1. In Gent lange wachttijden, maar er wordt veel tijd voor je uitgetrokken, ook tijdens de behandelingen 2. In Dusseldorf zijn de wachttijden minder lang, er wordt bij de intake veel tijd voor je uitgetrokken, maar eenmaal in behandeling gaat alles een stuk rapper en dien je er niet van uit te gaan dat de arts je aan het handje houdt en alles meer dan perfect bij houdt. Zelf assertief meedenken is een pre in Dusseldorf 3. De behandelingen zijn in Dusseldorf goedkoper dan in Gent. 4. In Dusseldorf is men verder met de immunologische onderzoeken dan in Gent en wordt er ook meer onderzocht. 5. Zowel de hoofdarts in Dusseldorf als in Gent wil aan een hele hoop meewerken. 6. In Dusseldof schijnt men beter in cryo's te zijn. 7. In Dusseldorf krijg je punctie onder narcose, in Gent niet (maar wel andere pijnstilling. Ik zelf zou bekijken: 1. Ben je assertief genoeg? En laat je je niet tijdens een behandeling al de kamer uit jagen door de arts terwijl je nog met vragen zit? 2. Is DD of Gent dichterbij? 3. Wat voelt beter?
We hebben deze maand een doorverwijzing gekregen voor de IVF en hebben uiteindelijk voor Gent gekozen. Op 10 september hebben we onze eerste intake gesprek (op 11 juli gebeld, dus twee maanden wachtlijst). Ik geloof dat beide Gent en Dusseldorf heel goed zijn. Waarom Gent... Tja, ik denk inderdaad dat meer persoonlijke aandacht daar voor ons doorslaggevend was. Ik ben namelijk helemaal beu van onze huidige ziekenhuis (we zitten nog in de IUI traject) waar je steeds bovenop moet zitten als je iets wilt bereiken. Ook bij ons zijn al fouten gemaakt, zoals te late afspraak voor een echo (het zou namelijk na de eisprong is geweest, als ik niet zo eigenwijs was en op een eerdere echo niet had aangedrongen), te vroege inseminatiepoging (zonder eerst een echo te doen - waaruit uiteindelijk bleek dat mijn ei nog veel te klein was en dat de test gewoon niet klopte!), geen plek in het weekend, waardoor ze te laat waren met de IUI enz. Ik word daar zo superchagrijnig van. Het traject is al zo moeilijk en zenuwslopend, je wilt toch in ieder geval je arts kunnen vertrouwen en weten dat ze meedenkt en echt de tijd voor je neemt. Dus dan maar Gent... MaTar ik heb ook heel veel goede verhalen over Dusseldorf gehoord. Ik ben ook absoluut van mening dat je in buitenland betere behandeling krijgt dan in de meeste Nederlandse ziekenhuizen... Waarschijnlijk zijn er uitzonderingen, maar die moet je nog vinden en de wachtlijsten kunnen enorm zijn...