Ons zoontje wordt de laatste tijd vroeg wakker. Eerder was het altijd 7.00/7.30, nu tussen 5.00/6.00. Het lijkt erop geen fase te zijn, maar standaard te worden. Hij lijkt klaarwakker, maar wordt wel huilend wakker (dit is nooit een goed teken bij hem)en gedraagt zich een paar uurtjes daarna ook alweer moe. Nu las ik ergens dat het middagdutje dan misschien eraf moet. Hier ben ik nu over aan het twijfelen. Hij is nog maar 20 maanden en slaapt tussen de middag rond de 2/2,5 uur. Wel valt hij 's avonds ook niet meer meteen in slaap, en kletst nog best lang. Iemand tips? Wanneer zijn jullie gestopt met het middagdutje?
Hoe oud is je zoontje? O, ik zie het al. 20 maanden. Aiden is pas net een paar maanden gestopt met zijn middagdut. Hij kon niet in slaap vallen 's avonds en werd 's nachts steeds wakker.Dat is nu verbeterd. Hij is echter nog steeds een vroege vogel en rond 06.30 uur wakker. Daar heeft het dus niks voor geholpen.
Onze dochter sliep met 1,5 jaar al niet meer tussen de middag. Sliep ze wel een uurtje dan was ze s'avonds haar bed niet meer in te krijgen voor 22.00. Je kan ook eerst proberen om hem na 1 a 1,5 uur wakker te maken. Of anders uiterlijk om 2 of 3 uur in de middag.
En hem wat eerdr op bed brengen dan wat je nu doet voor zn middagdut? Onze dochter wordt dinsdag 2 en ze is het de laatste twee weken om 11/11:30 al zat en zegt dan ook: "mama ik wil naar bed toe!". Dan breng ik haar en dan kan ze gewoon slapen wat ze wil/nodig heeft maar is iets eerder wakker waardoor ze 's avonds makkelijker weer gaat slapen. Voor het wakker worden in de ochtend maakt het niet uit. Maar doordat ze om 6uur wakker is, gaat ze wel makkelijker slapen om 11:30 Als ik haar om 12:30/13:00 doe (zoals ik altijd deed) sliep ze met gemak tot 15:30/16:00 en dan werd het 's avonds weer later.