Fabel of echt waar?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sarah82x, 21 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sarah82x

Sarah82x Actief lid

2 mrt 2014
    310
    0
    16
    Hallo!

Er zijn een hoop fabeltjes over zwangerschap en bevalling.
    Een daarvan is dat smeren helpt tegen striemen. Fabeltje.
    Nou kreeg ik gisteren mijn wekelijkse nieuwbrief en daar stond in dat het ter voorkoming van inknippen/inscheuren verstandig is nu al geregeld de huid tussen vagina en anus te masseren.
    Werkt dat echt of is dat ook een fabeltje?

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.268
    6.176
    113
    Ik weet niet of het op deze termijn al zinvol is, maar ik kan me voorstellen dat het in de laatste dagen wel zin heeft. Al voorkomt het natuurlijk nooit, het verkleint misschien de kans. En knippen doen ze vaak alleen uit nood, bij problemen van het kindje/ vacuümpomp. En dan dus gewoon omdat het anders te lang duurt / ze er niet goed bij kunnen. Daar valt niet tegen op te masseren.
    Maar baat t niet, schaadt t niet.:)

3. Sarah82x

Sarah82x Actief lid

2 mrt 2014
    310
    0
    16
    Hahaha, dat is helemaal waar! Vraag me wel af of ik er tegen die tijd nog bij kan :D ;)

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.923
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dacht dat daar wel onderzoek naar is gedaan idd. Maar ik denk dat als je je bevalling een beetje gecontroleerd kunt doen (dus niet als een achterlijke persen, maar wachten op wee en goed naar vk luisteren wanneer je moet puffen), dat tijdens de bevalling op natuurlijke wijze hetzelfde gebeurt.
    Enne... Ik weet niet of mijn man het echt prettig vindt als mijn onderkantje permanent een stuk groter wordt als voor m'n zwangerschap. Er is toch echt wel een verschil tussen 1 keer oprekken (en misschien scheuren), dan dat je al ver van te voren hiermee begint en het rekken een meer permanent iets wordt.
    Denk ik hoor (maar moet je mijn man vragen, haha)

5. Sarah82x

Sarah82x Actief lid

2 mrt 2014
    310
    0
    16
    Hoi Merah, bedankt voor je reactie!
    Ik denk dat niet altijd de druk van het persen ermee te maken heeft, ook de grootte van het hoofdje.
    Daarnaast heb ik het niet over oprekken, maar het masseren van de huis waardoor het soepeler/zachter wordt! Dat is nogal een verschil. ;)

6. LinOo

LinOo Bekend lid

6 mei 2014
    561
    0
    16
    NULL
    NULL
    Er is zelfs een olie voor (van weleda dacht ik)
    Je verloskundige kan je er vast alles over vertellen. Collega van me heeft t ook besteld. Ik ga het zeker gebruiken!

7. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Bij mijn eerste gebruikt, is idd de olie van weleda maar goed kan ook met andere olie.
    Helaas heeft t niet geholpen, ik scheurde een stukje in en de vk heeft er een knipje bijgezet.

Bij nr 2 niet gebruikt en ook weer een klein stukje ingescheurd. Andere plek en kleiner, terwijl kindje groter was.

Net als t krijgen van striemen, de manier van dragen, de klachten en beleven van zwangerschap en bevalling, is ook dit bij iedereen anders. Maar het is idd baad t niet, t schaadt ook niet.

8. MomQ 2 be

MomQ 2 be Bekend lid

28 jan 2012
    532
    0
    0
    Noord Holland
    Nou ik heb van mijn eerste zwangerschap geen straie overgehouden en ook niet uitgescheurt (maar denk dat ik gewoon geluk hen gehad)...ik gebruikte mama creme van de etos..en nu heb ik bio oil. Ik heb eerlijk gezegd nog niet van gehoord om de onderkant in te smeren en/of soepeler te maken.. maja baad het niet dan schaadt het niet denk ik dan ook maar

9. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Perineum-olie.
    Nooit gesmeerd. De eerste keer ingeknipt (i.v.m. ruggenprik voelde ik de persweeen niet en kon niet effectief genoeg persen, er was dus een vacuumpomp nodig), de tweede keer niks, niet ingeknipt en niet uitgescheurd.
    Bij mij had die olie dus niks uitgemaakt ;)
    Smeren helpt inderdaad niet tegen straie, maar is wel lekker.

10. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
  11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.923
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ok. Ik dacht dat je zo'n epi-no bedoelde. Daarmee breng je een ballontje in die je oppompt om de boel te rekken.

Grootte van het hoofdje heeft er zeker niet altijd mee te maken, vertelde mijn vk. Je kunt bij extreme vroeggeboorte net zo hard scheuren als bij een voldragen kind.
    Denk ook deels aanleg (net als bij striae) en hoe stevig je bekkenbodemspieren zijn.

Olie of crème... Komt nooit verder dan de opperhuid, dus helpen zal het niet denk ik. Net als met stiae. Daar helpt smeren ook niet tegen.
    Allemaal marketing. Al is je buik smeren wel gewoon lekker!

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Het kan helpen, wat wel echt bewezen is is een badbevalling :) Heeeerlijk!

13. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    in een verzorging/verpleegtehuis
    achterhoek
    Ik heb het toen ook gehaald van de weleda. Is smeren vanaf week 37.
    siem met 37 wk geboren dus helaas niet kunnen gebruiken.

ik dacht wel kan t altijd proberen. Als de huid daar soepel is en wordt gehouden kan t misschien helpen. Maar kreeg ook n knip want kreeg t hoofdje er zelf niet goed uit. Dus dan had het niks uitgemaakt.

buik smeren altijd fijn. Ik kreeg pas striemen na de bevalling

14. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Volgens het boek van Claudia de breij "krijg nou tieten" heeft het totaal geen nut. Zij heeft dit dus wel gemasseerd en was erg uitgescheurd.

Zelf niet gedaan en had maar een klein scheurtje

15. flowerpower

flowerpower Bekend lid

7 feb 2011
    557
    0
    16
    Tja je kunt het wat masseren om het soepeler te maken, maar op het moment zelf dat je daadwerkelijk gaat bevallen hangt het van meerdere dingen af...grote van het hoofdje en de sterkte van de persweeen... de eerste een knip gehad en nauwelijks persweeen. ik dacht mooi die tweede gaat mij niets opleveren qua knip/scheur. de persweeen waren echter zo sterk dat hij er zowat uit werd gelanceerd, resultaat bijna volledig uitgescheurd.... bij de derde dacht ik ach we zullen het wel zien, je kunt het toch niet voorkomen en nu helemaal niets gehad....
    luisteren naar aanwijzingen is zeer belangrijk, maar er zijn factoren die je niet in de hand hebt.

Deel Deze Pagina