paar vragen zw.schapsdiabetes

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Love47, 26 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Love47

Love47 Actief lid

24 sep 2009
    422
    0
    0
    Ha verloskundigen,

Mn 1e kindje was 'groot' bij zn geboorte (4220 gram) na een vrijwel probleemloze zwangerschap.
    Nu moet ik bij deze zwangerschap een keer bloedsuiker laten controleren en krijg ik een extra echo. Ook kreeg ik een stencil mee waarop staat wat je per dag mag eten en wat je het beste kunt eten, als richtlijnen.
    Natuurlijk ben ik blij dat ik in de gaten wordt gehouden, maar dit maakt me ook onzeker. Ik heb een paar vragen.

* hoeveel kans is er dat een zwangere zwangerschapsdiabetes ontwikkelt?
    *wat voor merkbare klachten krijg je als je zwangerschapdiabetes hebt?
    *heb ik nu meer kans op zw.diabetes omdat ik eerder een groot kindje heb gekregen?
    *krijg je sneller/eerder zw.diabetes als je elke dag snoept in normale proporties (naast gewoon gezond eten)?

Alvast bedankt!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

het wil niet zeggen dat je kindje toen groot was door zwangerschapsdiabetes. Maar om uit te sluiten dat het dat nu gaat worden krijg je die controles.
    Ik kan geen percentage geven maar de kans dat je het krijgt is vrij klein.
    Klachten kunnen zijn moeheid en extreme dorst. maar meestal heb je weinig/geen klachten en is de grotere groei van je baarmoeder het enige wat opvalt.
    Je hebt iets meer kans dan een ander omdat je eerste kindje groot was.
    Je hebt niet meer kans door elke dag iets te snoepen> maar veel snoepen is niet goed (voor niemand).
    Het is vooral belangrijk om regelmatig te eten en liever vaker wat kleinere porties dan 3 keer heel veel.

Mirjam

Deel Deze Pagina