Zoals de titel al zegt...mn 4,5 week oude zoontje slaapt overdag ZO slecht! Al vanaf zijn geboorte is het een vrij onrustig kindje, maar de afgelopen week slaat alles... Snachts gaat het prima. Rond half 12 krijgt hij zijn laatste voeding en hij wordt dan rond 04u weer wakker. Drinkt dan en slaapt weer verder tot half 8, waarna hij na die voeding ook weer slaapt tot 11/half 12. Maar dan begint t... vaak was dat dan ook de laatste slaap van die dag, op wat korte hazenslaapjes na van max een halg uurthe/ uurtje. Het lijkt wel of hij continu alles in de gaten wil houden. Vaak zie ik hem wel wegdommelen, en rustig liggen, maar ineens lijkt ie dan weer wakker te schrikken van iets. Hij wordt dan heel onrustig en gaat liggen trappen en maaien, en maakt zichzelf echt heel erg druk. Loopt rood aan, en gaat uiteindelijk huilen. We hebben alles al geprobeerd... in zn bedje slapen, in de box slapen, op schoot slapen, in zn wipper slapen, inbakeren, draagdoek, niks helpt. Het lijkt me erg ongezond voor zo'n jonge baby om zo weinig te slapen! Maak me dan ook best zorgen. Drinken en groeien doet hij prima. Ik heb niet t idee dat hij krampjes heeft. Hij krijgt borstvoeding overigens. Een speentje helpt soms eventjes, tot hij uit valt en dan wordt hij meteen gestresst. Wat moet ik hier nu mee ?? Ik wordt er inmiddels radeloos van!
Hoe lang heb je inbakeren geprobeerd? Het was hier ook echt even 2 weken afzien en doorbijten maar ze heeft heerlijke nachten gemaakt! Afbouwen is dan ook weer even pittig maar ze gaf het zelf aan (wilde er niet meer in, protesteerde dat haar arm er uit moest). Na 2 nachten 2x wakker worden (brabbelen, speen kwijt) was ze er vanaf. Denk je dat hij ergens pijn heeft? Krampjes? Reflux (of verborgen reflux) of iets anders? Eczeem?
Zijn nu 3wkn aan het inbakeren, maar niet continu moet ik eerlijk zeggen. Snachts bijvoorbeeld is het niet nodig omdat hij dan op de 1 of andere manier wel goed slaapt. Hij is momenteel wel wat verstopt (neusverkouden en wat slijm in de keel) waar hij volgens mij ook wel wat last van heeft. Daar hebben we al zoutoplossing voor en een hydrofiel luier met een beetje luuf erop naast zn bedje. Heb niet t idee dat hij krampjes heeft.. verborgen reflux zou misschien nog kunnen aangezien hij niet veel spuugt, maar vaak wel een beetje aan t "herkauwen" of soort van smakken is, slijm in zn mondje heeft en kokhalst. In ieder geval ga ik maandag sowieso even de HA bellen om hem na te laten kinken, want vind dit niet gezond voor een baby van 4,5 week. Hij heeft zn slaap gewoon nodig!
Nog gefeliciteerd met je zoontje! Heb je al eens geprobeerd om je zoontje in een draagdoek te dragen? Daar worden kindjes vaak heel rustig van. Ze horen je hartslag en voelen zich geborgen in de doek. Mijn DL was en is ook zo een wakker spookje, maar de eerste maanden heeft ze bijna voortdurend in de draagdoek gewoond en daar werd ze super relaxed van. (en soms sliep ze zelfs eventjes haha)
Onze dochter sliep/slaapt overdag ook vrij weinig. Maar is/was wel vrolijk en alert als ze wakker is. Ieder kind heeft een andere hoeveelheid slaap nodig. Overdag slaapt ze één slaapcyclus (die is ongeveer 45 minuten bij die kleintjes) nooit langer dan één cyclus. Zolang ze alert en vrolijk is, geen probleem volgens het CB. Wij zijn rond de 7 weken begonnen met haar tussen 18:30 en 19:30 (afhankelijk van de voeding) in bed te leggen, en binnen een paar dagen pakte ze die slaap goed door tot de laatste voeding (die toen droomvoeding werd ). Als je kindje al 12 uur slaap pakt in de nacht/ochtend, en ook nog een paar cyclussen overdag, zit je toch snel aan de 14 à 15 uur, dat was bij ons ook zo, en totaal geen probleem volgens het CB.
Waar slaapt je kindje? Wij zijn hier vanwege de onrust (omgevingsgeluiden) de kleine echt ook overdag in het eigen bedje gaan leggen met de gordijnen dicht. Ken je ook de eerste slaapsignalen van je kindje? Want zo'n jong kindje wordt al erg snel weer moe.
Jouw bericht had ik ook kunnen schrijven. Zoon is nu 7 weken en het lijkt nu iets beter te gaan met de slaapjes overdag. Wij proberen zo voorspelbaar mogelijk te zijn, zodat hij weet waar hij aan toe is. Daarnaast heb ik het idee dat als hij een aantal dagen onrustig is geweest dat hij daarna weer wat anders kan (lachen, geluidjes maken, doorslapen) en dat hij vervolgens ook weer beter gaat slapen overdag. Iets medisch laten uitsluiten is verstandig, maar denk dat het ook vooral tijd nodig heeft. Consequent blijven en als je dingen probeert (inbakeren, andere slaap plaats, etc.) blijft dit dan een tijdje volhouden. Hier probeerde ik soms iets 1 dag en als het niet werkte kapte ik er weer mee, niet handig denk ik...