Stress stress zorgen !! HELP ! :-(

Discussion in 'Zwangerschap' started by Melrose, Nov 24, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Melrose

Melrose Fanatiek lid

Jun 26, 2011
    1,601
    14
    38
    Flevoland
    Argh!
    Ik wist niet waar ik dit topic moest openen, dus val ik jullie hier er even mee lastig.
    Ik zit nu op exact 26 weken (yay nog 14 te gaan) maar ik zie het even helemaal niet meer zitten. Financieel gezien dan.
    Alles dat erbij komt kijken is oh-zo duur :(:(

Ik wil ab-so-luut niet thuis bevallen, om diverse redenen. Mijn besluit hierover staat vast, dus alstublieft geen verkooptechnieken om me toch over te halen.
    Wat is dan de handigste optie? In het ziekenhuis bevallen. Ik woon vlakbij het ziekenhuis, ca. 8 - 10 min. met de auto. Is te doen!

De zwangerschap loopt voorlopig voorspoedig, gelukkig maar. Maaaar...je voelt 'm al aankomen...er is dus een kans dat de bevalling niet medisch wordt. En dat ik het grootste deel van de ziekenhuisbevalling dus zelf moet betalen. Volgens mijn verzekeraar is de eigen bijdrage rond de 300-400 euro, na aftrek van de gedeeltelijke vergoeding.
    Toen dacht ik HA, ik ga mij aanvullend verzekeren! Dan wordt het vaak 100% vergoed, medisch of niet! Maar ja, dan stijgt m'n premie met ongeveer 40-60 euro per maand! Ik heb nu namelijk een speciale verzekering met veel korting, ben ik heel blij mee. Maar die is niet uit te breiden. Dus ik zou moeten overstappen naar een "gewone" verzekeraar, en dan betaal je vaak 95-105 euro voor het basispakket en dan nog eens een paar tientjes voor een groot pakket dat alles vergoedt. Dat is voor ons niet te betalen. :(

Daar komt nog eens bij dat de verloskundige om 2 groeiecho's in het ziekenhuis heeft verzocht, i.v.m. mijn BMI. Deze lag, voor de zwangerschap, tussen de 31-33 geloof ik. De groeiecho's vallen volgens mij verzekeraar onder het eigen risico en moet ik dus gedeeltelijk zelf betalen. Het eigen risico is in 2012 220,- dus weer een hap uit onze portemonnee. :(

En dan heb ik nog niet eens de kosten van het kraamzorghotel genoemd, waar ik een dag of 4 a 5 zal verblijven. Wederom omdat ik de bevalling en kraamtijd niet graag thuis doorbreng ivm diverse redenen.

Ik zit al dagen te malen over alle kosten die erbij komen kijken, en dan is de babyuitzet nog niet eens compleet. We zijn enorm blij met onze kleine, hij/zij is echt van harte welkom!! Maar wanneer ik aan de aankomende kosten denk zakt de moed niet IN m'n schoenen maar ERONDER....De hypotheek, stroom etc moet nl ook betaald worden enzo. Ik maak me zorgen dat het ons allemaal teveel zal worden (financieel gezien dan) en dat ons gezinnetje eronder zal lijden.

Ik hoef in principe geen financieel advies, maar wellicht kan een mede aanstaande mama me opbeuren? Van mijn man hoef ik, helaas, niet veel te verwachten. Het is een schat, maar waar ik beren op de weg zie ziet hij helemaal niets, ik kan m'n zorgen niet echt bij hem kwijt.

Zo, dat lucht al een beetje op nu ik dit allemaal getypt heb...! Sorry voor de overlast!

2. Rica

Rica VIP lid

May 16, 2008
    7,521
    105
    63
    Female
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Pff wat vervelend, kan je niet helpen... en wat ik wil zeggen als tip ja die wil je niet horen ;)
    probeer je niet te druk te maken, geen stress is beter he ;)
    mijn man is hier ook positief, ik kan me altijd druk maken over van alles maar uiteindelijk komt het wel goed...misschien moet je wat meer naar hem kijken en wat positiever gaan denken dat is het enige wat je kunt doen...kwa geld heb je het zelf in de hand en dat wil je niet.

3. blackbird

blackbird Fanatiek lid

Sep 7, 2009
    1,434
    48
    48
    Meid, ik moet eerlijk zeggen dat ik het geluk heb in december te bevallen.. dan kan ik mijn "dure" verzekering gelijk na bevalling weer overzetten in een goedkope..

maar goed, ik ben dus bij mijn werk eruit geknikkerd omdat ik zwanger was (lastig hoor.. moeder met kind..) en heb dus geen contractverlenging gekregen.
    Nu moeten we het ineens rond trekken op 1 salaris en een uitkering en die valt straks ook weg.

Maaarrr, we zijn nu al begonnen met heel zuinig leven en ik merk meer en meer dat je op zoveel dingen kan besparen! Je leeft zo rijk als je het hebt.
    Zo heb ik zelf een boxkleed genaaid waar ik in totaal 1,80 aan uitgegeven heb! en toch is het echt een leuk ding.
    Alles hebben we bijna 2e hands en ik ben super blij met de kinderkamer zoals tie is!

Dus kijk niet teveel naar wat je moet betalen maar kijk gewoon naar wat je kan besparen! Je kindje heeft er echt niets van door of hij/zij nou in 1e of 2e hands kleding ligt! Vraag rond, er zijn zoveel mensen in mijn buurt die wel iets hadden ofzo!

En soms kan je dingen ook nog op afbetaling betalen zodat je niet het hele bedrag ineens kwijt bent en dat is ook wel fijn!
    Ik hoop dat dit je wat helpt..

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,555
    528
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Is het misschien mogelijk voor je om toch alvast een klein potje te sparen? Zodat je alvast een klein buffertje hebt?
    Vraag trouwens eens na bij je VK of het feit dat je BMI hoger is, evt een medische indicatie kan zijn?

Daar komt bij dat wanneer je tijdens de bevalling hulp nodig hebt, hetzij een ruggeprik, hetzij hulp bij de "verlossing" dan wordt het vaak al medisch. Dus dan wordt de bevalling wel vergoed.

Het is idd een afweging of je voor 1 jaar wel al die rompslomp en aanvullende premies op je hals moet halen wanneer je nu al een super goedkope verzekering hebt. De premie die je nu uitspaart zou je aan de kant kunnen leggen, zodat je niet een extra dure aanvullende verzekering hoeft te nemen.

5. Melrose

Melrose Fanatiek lid

Jun 26, 2011
    1,601
    14
    38
    Flevoland
    @ Rica: bedankt voor de tip die ik niet wil horen :p Maar ik heb me al meerdere malen voorgesteld hoe het thuis zou zijn, en dan gaan al mn nekharen overeind staan. Zoveel stress lijkt me niet handig tijdens de bevalling!

@ blackbird, jeetje vervelend, weggestuurd omdat je een kindje verwacht! Wat oneerlijk, het is zoiets moois. Maar ik hoor vaker dat werkgevers niet altijd even happig zijn op (aanstaande) mama's. Die van mij kijkt er ook een beetje "zozo" tegenaan, helemaal omdat ik een uitzendkracht ben.

@ Hopmarjanneke, ik zal idd even navragen of mn BMI hoog genoeg is voor een medische indicatie. Ik hoop verder natuurlijk niet op echte medische indicaties, want dat zou betekenen dat er iets mis is met mij of de beeb.

6. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

Aug 26, 2011
    989
    0
    0
    tsja dat is nu eenmaal zo...

ik vond die 300 euro ziekenhuis ook veel maar goed ik wil niet thuis dus klaar dan maar 300 euro...

verder neuzelen wij veel op marktplaats... alles komt er weg eigenlijk, wagen, maxicosi, kamer...

alles is wasbaar dus waarom niet!

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,268
    6,171
    113
    Mag ik vragen hoe je het zag voordat je zwanger werd?
    Ik neem aan dat je toen ook al hebt nagedacht over de kosten en hoe het plaatje eruit zou komen te zien? En hoe dacht je er toen over?

8. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Tis allemaal een hoop geld ja maar inderdaad, heb je dit niet eerder voorzien?

Qua babyspullen hebben wij ook veel van marktplaats gehaald, kamertje kostte ons maar 150 euro bijvoorbeeld...en het is gewoon een knap kamertje!

Verder geen tips, sorry....succes.

9. Melrose

Melrose Fanatiek lid

Jun 26, 2011
    1,601
    14
    38
    Flevoland
    Ik geef toe dat ik de financien voor een groot deel niet had voorzien voordat ik zwanger werd. Om eerlijk te zijn was onze financiele situatie ook anders hoor...Maar ik was er niet vaak mee bezig.
    Ik had ook geen begrotingen gemaakt o.i.d.....misschien had ik dat even moeten doen. Maar we hadden toen ook andere zorgen. En toen ik eenmaal zwanger was, was ik heel erg happy en dacht ik aan ALLES...behalve de kosten. :) Hormonen? Wie weet.

Voorheen leek het allemaal nog zo ver weg. De weken kropen voorbij en een buik was ook niet echt zichtbaar. Ik WIST dat ik zwanger was, maar het drong niet helemaal tot me door dat er een kindje aankwam, met alle kosten erbij. Voorheen voelde het meer als een soort sprookje, een droom........klink ik nu raar?:(

Wellicht valt het uiteindelijk allemaal mee. Maar wanneer ik rustig zit en alle bijkomende kosten op een rij zet, raak ik soms een beetje in paniek en sta ik stijf van de stress. De buik is er inmiddels al een tijdje en ik zit nu op 6 maanden.
    Wanneer ik daaraan denk....dat zijn de momenten dat ik me realiseer: "de kleine komt er nu ECHT aan en de kosten zijn ook ECHT!"

Beetje vreemd wellicht. :p Verder probeer ik te genieten, al is dat niet altijd even makkelijk!!

10. joyce86

joyce86 Fanatiek lid

Jan 27, 2010
    3,024
    138
    63
    NULL
    noord brabant
    Ik heb niet alle reacties gelezen dus weet niet of het al gezegd is. Maar alsje een hoge BMI hebt,weet niet hoe hoog prezies maar dan mag je niet eens thuis bevallen. Ik ben ook te zwaar, bmi 34 geloof ik en ik moest in het ziekenhuis bevallen, dus een medische indicatie. Miss even na vragen bij de verloskundige.

Succes verder!!

11. mejosje

mejosje Fanatiek lid

Jan 26, 2009
    2,846
    0
    0
    In het ziekenhuis kan al snel iets medisch worden hoor... denk dat pijnbestrijding bij de bevalling al het merkje medisch oplevert. Ga maar eens na, scheelt weer 300 euro.

Voor de rest kan je op MP behoorlijk leuke dingen vinden voor weinig geld. Kost je alleen wat tijd om te zoeken.

ja dat kraamhotel is wel echt je eigen keuze hoor... je kan ook de kraamverzorgster zo instrueren dat het naar wens verloopt een dergelijke kraamweek. Dus vervelende mensen buiten de deur worden gehouden, dat het nu niet uitkomt etc etc.
    Je kan zelf ook veel regelen door niet meteen een geboortekaartje bv de deur uit te doen.

12. thelovebug

thelovebug Actief lid

Aug 22, 2011
    160
    0
    0
    hoi meis! ik lees normaal alleen maar mee, maar ik moet even reageren omdat ik nu al dagenlang zorg verzekeringen aan het vergelijken ben en me ook soms zorgen maak om onze financiële situatie in 2012. :) wat mij helpt is te bedenken wat we tot nu toe allemaal bezuinigd hebben en wat we eventueel nu nog kunnen doen om het straks een beetje rustig aan te doen! bijvoorbeeld:

- ik weet niet hoeveel mensen je in je kennissenkring hebt, maar mijn moeder heeft bijvoorbeeld te pas en te onpas geroepen dat ik zwanger ben en zo heb ik mijn maxi cosi, wipstoel, box etc. kunnen lenen/krijgen/ goedkoop overnemen.

- op marktplaats kun je best goedkoop een kleertjes/kinderkamer scoren en je kunt ook zoeken op "gratis af te halen" natuurlijk.

- je zou kunnen overwegen minder uren kraamzorg af te gaan nemen, weet niet of dat van toepassing is (minder eigen bijdrage)

- tevens denk ik dat je met een iets te hoog bmi zowiezo in aanmerking komt voor een ziekenhuisbevalling en ook als je pijnstilling (ruggenprik) zou willen, kom je in het ziekenhuis terecht.

- bij kruidvat kun je een voordeelkaart aanvragen en zo voor gratis producten sparen, als je aangeeft dat je zwanger bent kun je ook een pakket ophalen. daar zit bijv al 1 pak luiers in.

- neem je verzekeringen/abonnementen ed nog eens goed onder de loep! zo heb ik mijn reisverzekering opgezegd omdat ik zowiezo voorlopig niet ga reizen (ben 29 weken zwanger) en zo bespaar ik een luttele 7 euro per maand. (niet veel maar elke beetjes helpen)

- als je veel naar vaste nummers belt kun je overwegen bij skype een abonnement te nemen, voor 5 euro per maand bel je dan onbeperkt.

en doe het vooral rustig aan en probeer te genieten! :) als je wil kun je een lijstje voor jezelf maken maar denk eraan dat de kleine vooral liefde nodig heeft :) die hoeft niet perse het nieuwste van het nieuwste! heel veel succes!

13. disney1986

disney1986 Fanatiek lid

Oct 29, 2010
    1,527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    alleen al van je titel stijgt mijn bloeddruk, meid doe kalm!

ik heb wel tips maar dat zijn tips die de andere meiden ook al hebben gegeven. Marktplaats is hot, tegenwoordig koopt haast niemand meer nieuw, ik vind het een sport om 2e hands te scoren.
    Maar het is vooral je bevallingskosten waar je tegen aanloopt.
    Gooi het eruit bij je VK misschien dat het helpt, maar het kan toch niet zo zijn dat je in NL zo krab moet zitten dat je je bevalling niet zou kunnen betalen? of ben ik nu een naïef verwend nest?
    Ik ben al vanaf week 20 aan het hamsteren, akties van supermarkten in de gaten aan het houden, dus luiers, baby shampoo ect heb ik haast voor 1 jaar, scheelt ook weer geld.

succes met alles!

14. mejosje

mejosje Fanatiek lid

Jan 26, 2009
    2,846
    0
    0
    ow en je kan nu evt nog overstappen van zorgverzekering... zet ze eens naast elkaar wat je het meeste voordeel oplevert.

15. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik vind het eerlijk gezegd moeilijk om tips te geven, omdat ik weinig informatie over je situatie heb. Ik vraag me bijv. af hoe reëel je geldzorgen over de ziekenhuiskosten en kraamweek zijn. Ik kan dat niet beoordelen. Maar mijn ervaring is dat mannen zich over dat soort dingen meestal sneller zorgen maken dan vrouwen en hij denkt dat het goed komt. Misschien eens samen naar je financiële situatie kijken. Wie weet blijkt het dan mee te vallen en geeft dat je meer rust. Of het blijkt niet mee te vallen, maar dan ziet je man dat tenminste ook in en sta je niet meer alleen in je zorgen, maar kun je het bij hem kwijt en kunnen jullie er samen een plan voor maken.

Verder vraag ik me net als mejosje een beetje af waarom je per se een paar dagen naar een kraamhotel wil. :( Ook daarover heb ik te weinig informatie, maar dat lijkt met toch iets dat niet echt nodig is, zeker als je daardoor financiëel in de problemen komt. (Ik krijg bijna het gevoel dat je je thuis niet prettig voelt, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.) Hoe dan ook, je zult toch een keer terug moeten naar huis.

Verder zijn alle voor de hand liggende tips om te besparen al gegeven. Succes!

16. Suits

Suits Actief lid

Aug 1, 2011
    242
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    Marktplaats is fijn, maar vergeet ook de mp van dit forum niet! Ik heb daar ook al aardig wat hele leuke en goedkope spulletjes voorbij zien komen!

Ik ben in maart uitgerekend en heb dus het geluk dat kerst en mijn eigen verjaardag daar nog tussen vallen. Vriendlief en ik hebben de hele uitzetlijst bekeken en internet afgestruind naar wat wij leuk vinden en. Willen hebben. Daar hebben wij een lijst van gemaakt en via google docs gedeeld met familie en wie er ook maar vraagt om iets te mogen geven. Mooie is dat ie realtime wordt bijgewerkt dus geen dubbele dingen, en precies zoals wij het willlen. Dit kan ook met lijstje.nl geloof ik..

Kijk goed naar je verzekering want als jouw vk je naar een groeiecho stuurt ivm bmi is het toch al medisch en zou je die niet moeten hoeven betalen > of moet je dat dan dmv je eigwn risico betalen? Ik wil ook in het ziekenhuis bevallen en heb vorig jaar al gezocht op een speciale vrouwenverz. Die heb ik nu aanvullend zodat al dat gedoe goed geregeld is en ik 10 uur extra kraamzorg krjg en mn yoga vergoed enzo. Das fijn, maar mn kindje kan straks niet aanvullend verzekerd mee daar...alleen basis, of ik moet weer overstappen naar een ander pakket...kijk daar dus ook goed naar hoe je kindje straks meeverzekerd wordt bij jouw of partner! Zou toch knap lullig zijn als je kindje straks extra zorg nodig heeft en je daardoor geen droge bam meer kan eten...

Probeer nu al een beetje te sparen al is het lastig, maar bij mij werkt het altijd heel goed om te sparen voo een doel, en dat kan in de meest kleine stapjes, gooi bijv je kleingeld in een potje. Zo heb je over een tijdje toch weer wat bijelkaar gesprokkeld. Losgeld verdwijnt bij mij anders toch alleen maar bij de bakker, drogist, weetik het waar maar danwas het niet nuttig iig...

Poeh heel verhaal, maar kop op, stress is idd heel slecht, en niet alleen voor je beebje.

17. tresje

tresje Fanatiek lid

Jun 13, 2011
    2,414
    0
    36
    ik weet bijna zeker dat als je bmi te hoog is je niet eens thuis mag bevallen..
    ligt er misschien aan welke verloskundige...
    mn zusje had flink overgewicht en moest daardoor in t zknhuis bevallen. terwijl ze zelf liever thuis wilde...

en dan nog wat....heb je dan geen spaarpotje of zo?
    wat denk je dat straks zo'n kleintje kost? die is overal zo uitgegroeid. en de voeding en luiers...
    sorry hoor ik vind je erg onverantwoordelijk overkomen.
    en je hebt nu trouwens nog wat maanden de tijd om wat te sparen.
    al had je dat veel eerder moeten doen!

18. Melrose

Melrose Fanatiek lid

Jun 26, 2011
    1,601
    14
    38
    Flevoland
    Hahaha nu ik m'n eigen titel van dit topic weer zie geef ik toe dat het behoorlijk gestresst overkomt. Maar dat was ik dan ook! Het lucht op er in ieder geval over te praten. En dan wel met mede-mama's en niet per se met een verloskundige of andere professional.

De uitzet is gelukkig bijna compleet, het is voornamelijk de puntjes op de i zetten. Ik hoorde dat we nog wat bruikbare cadeau's van m'n schoonzus krijgen, dus hoera! Kunnen we goed gebruiken.

Over het kraamhotel, uiteraard zullen we een keer thuis moeten zijn maar dat wil ik niet tijdens de bevalling en ook niet de eerste paar daagjes na de bevalling. Thuis is onze situatie niet altijd even "goed" en zou ik mij absoluut niet prettig voelen op die momenten. Ik kan helaas niet bij familieleden terecht dus blijft het kraamhotel over.

Over het sparen, natuurlijk hadden we wel een spaarpot, maar zoals ik had verteld was onze financiele situatie toen heel anders. In de periode toen t/m nu zijn er veel onverwachte en vervelende klappen geweest waardoor we financieel bijna aan de grond zaten. Inmiddels gaat het iets beter, gelukkig maar. Maar ik kan niet helpen me soms zorgen te maken over de (financiele) toekomst. Kunnen ook de hormonen zijn overigens.

Word verder s.v.p. niet boos, ik heb dit hier voornamelijk gepost om m'n hart te luchten. Ik voel mij inmiddels al stukken beter, al is het maar omdat ik merk dat er mensen zijn die m'n verhaal aanhoren en er inhoudelijk op reageren. Dat doet mijn man niet altijd, dus ik had een luisterend oor nodig.
    En ik ben vast niet de enige zwangere met een (incidenteel) dipje. :p

19. firefly

firefly Fanatiek lid

Jan 29, 2010
    1,845
    1
    38
    Ik wil wel ruilen, ik wil dolgraag thuis bevallen, maar ik mag niet !

20. BabyOnBoard

BabyOnBoard Actief lid

Nov 15, 2011
    146
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet of het al genoemd is, maar zodra je pijnstilling krijgt in het ziekenhuis word je meteen 'medisch' (en dus vergoed door de zorgverzekeraar) volgens mij. Dus ik zou gewoon zo hard gillen om pijnstilling dat ze het je geven ;)

Share This Page