Lieve verloskundige, Ik geef zelf zumba, bbb aerobics, streetdance en salsa, ik geef ongeveer 10 lessen per week naast mijn bijna full time baan (4 dagen) op een middelbare school. Ik heb wat vragen... Kan het kwaad om elke dag les te geven? Moeten we bepaalde dingen laten? Tot wanneer kunnen we les geven? Welke oefeningen of dansmoves kunnen we beter niet doen? Ik ben nu 4 weken 2 dagen, maar ik merk dat ik veel last heb van buikpijn (steken en zeurende pijn) en dat komt ook opzetten tijdens de lessen die ik geef..Kan dit kwaad? En denk je dat ik bij UWV een gedeeltelijke uitkering kan aanvragen al voor mijn zwangerschapsverlof ?Want ik weet dat ik dit niet mijn hele zwangerschap ga trekken. Kusjessssssssssss en fijne zondag!!!!!!!!
Hallo, De lessen die je geeft kunnen geen kwaad voor de zwangerschap. Je kan het alleen niet de gehele zwangerschap blijven doen, want dat is te zwaar. Je zal zelf moeten beslissen wanneer je waar mee stopt. Dit doe je door naar je lichaam te luisteren. Krijg je veel klachten tijdens of na de lessen moet je af gaan bouwen. Voor iedereen is dit weer anders. De buikpijn die je aangeeft zijn denk ik de banden door de zwangerschap komt hier extra spanning op te staan, dit kan geen kwaad. Of je nu al een gedeeltelijke uitkering aan kan vragen weet ik niet dat zal je even moeten uitzoeken via het uwv. Hier heb je meestal een zwangerschapsverklaring voor nodig en deze krijg je nadat de definitieve uitgerekende datum is vastgesteld en deze word bij de echo tussen 10-12 weken vastgesteld. Groetjes Ineke