zwanger en huisdieren! wie heeft ervaring?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door annie83, 20 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annie83

annie83 Lid

6 jul 2010
    72
    0
    0
    NULL
    Gld.
    Hallo Dames!

Even een vraag:

Sinds kort weet ik dat ik zwanger ben. Ik maak mezelf nu al ongerust hoe het gaat als ik bevallen ben. Mijn vriend en ik hebben een hond en twee katten. Onze hond is nogal groot, het is namelijk een Duitse Dog. Onze hond is van nature nogal beschermend en soms angstig aangelegd. Eén van de katten is met vlagen nogal opvliegend.

Hoe gaat dat nou als je bevallen bent? Kun je de dieren onder je zwangerschap al laten wennen aan het idee van een nieuwe huisgenoot? Zijn er dames die hier ervaring mee hebben? Schijnbaar hebben ze wel door dat een vrouw zwanger is.

Ik hoor graag van jullie!

2. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik heb er geen ervaring mee maar begreip precies wat je bedoeld
    ik ben nu 17 weken zwanger en wij hebben heeeeeel veel huisdieren ;) een aantal in kooien en terrariums maar ook 2 hondjes (klein)

Ik ben gewoon van plan om niks anders te doen als normaal en als de baby er is ze er meteen bij te laten, positief naar de hond toe als die lief tegen de baby is en er vooral voor zorgen dat je hem niet ineens te veel minder aandacht gaat geven.

Als je net bevallen bent is dat natuurlijk logisch maar dan zijn er misschien wel mensen die even een extra keertje met de hond uit willen ;)

Honden hebben het snel genoeg door, en willen de kleine dan vaak ook beschermen, en vooral duiste doggen schijnen lief met kinderen te zijn.

Ik probeer het gewoon allemaal op zn beloop te laten!

ik heb er alle vertrouwen in!

3. giraf

giraf Niet meer actief

Wij kregen de tip om je bevallings shirt aan je honden te geven zodra je bevallen bent, dan kunnen ze daar aan ruiken, snuffelen, wennen...
    En niet al te veel poespas van maken, gewoon "dit is de nieuwe baby en die hoort er vanaf nu ook bij"
    Wij hebben zelf een hond die nogal aanhankelijk en jaloers is naar mij, maar die is super lief voor de baby!
    Samen kroelen, super lief! Je moet er natuurlijk wel ten alle tijde bij blijven he, het is en blijft een dier...

4. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.753
    647
    113
    Gelderland
    Ik ben zelf nog niet bevallen en met een hond heb ik verder geen ervaring... maar onze kat moest wel wennen aan alle nieuwe spullen in huis. Eerst huis op z'n kop (we moesten natuurlijk een kamer 'opruimen/uitruimen'), toen allemaal nieuwe spulletjes erin natuurlijk... Onze kat heeft 2 keer geplast in de babykamer... Blijkbaar voelen ze duidelijk iets aan.
    Maar katten (en honden volgens mij ook) reageren erg op hoe jij/ jullie reageren. Zijn jullie gespannen, voelen zij dat ook... Doen jullie gewoon alsof alles de normaalste zaak van de wereld is, zullen zij zich ook sneller op hun gemak voelen. Stuur ze niet weg bij de babyspullen, maar laat ze gewoon aan alles wennen. Zet de box op tijd neer bijvoorbeeld, zodat ze er aan gewend zijn en je evt. nog af kan leren dat ze er niet in mogen springen. Verder gewoon lekker genieten! Komt helemaal goed!

5. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Denk dat je je daar niet te druk om moet maken hoor! Zodra jullie kindje geboren is, is het wel belangrijk de hond meteen kennis te laten maken. Zorg dat je hem geen reden geeft om jaloers te zijn, dus niet weg te sturen als jij met je kindje bezig bent/bij je hebt, maar hem er gewoon bij te betrekken. Verder hoor ik vaak de tip hem bij de bevalling te laten zijn, bijvoorbeeld onder/naast je bed te laten liggen.

De katten hoef je je denk ik helemaal geen zorgen over te maken, die zullen meestal alleen wat doen als ze gepest worden (aan hun staart getrokken, achterna gezeten oid) en dan kan je je kindje natuurlijk gewoon leren dat dat niet mag of eventueel helemaal uit de buurt te blijven van de kat. Wat ik zelf vaak zie, is dat de lastigste katten heel goed met 'hun' kinderen op kunnen schieten, ik denk dat je het gewoon even aan moet kijken.

Oja, natuurlijk nooit je baby alleen laten met beesten, ook als ze normaal gesproken niets doen, maar ik neem aan dat dat wel duidelijk is ;)

6. Dyja

Dyja Actief lid

2 sep 2009
    151
    0
    0
    full time mama van 2 heerlijke zoons
    ergens in Nederland
    Wij hebben ook een hond een engelse stafford, die is ook heel beschermend. Toen ik zwanger was van onze zoon toen hebben we hem bij alles wat we kochten voor de baby even laten snuffelen en gezegd dat het voor de baby was. Het woord baby werd voor hem toen al een duidelijk woord. Toen ik bevallen was en mijn man mij kwam halen uit het ziekenhuis hebben we bij thuiskomst onze hond meteen aan de kleine laten ruiken. We zeiden tegen hem dit is de baby en dat was een woord wat hij regelmatig voorbij had horen komen. Hij gaf de kleine een lik en vanaf dat moment heeft hij hem volledig geaccepteerd. Als er kraamvisite kwam en iemand probeerde die kleine uit de box te halen zonder toestemming dan ging hij grommen. Spreek in elk geval af met je visite dat ze die kleine niet zomaar zonder jullie toestemming uit de box haalt want dat kan dan eventueel vervelende gevolgen hebben als jullie hond ook te beschermend is. Met katten heb ik geen ervaring. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Liefs Dyja

7. 1984Wen

1984Wen Actief lid

28 jun 2010
    200
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Heerlen
    Wij hebben ook een amerikaanse stafford, die kinderen helemaal het einde vind. Vanaf het begin hebben we hem overal bij betrokken. Kochten we iets lieten we hem eraan snuffelen en zeiden dat het voor de baby is. De babykamer hebben we hem ook laten snuffelen. De box staat al een paar weken op zodat hij daar ook rustig aan heeft kunnen wennen.

Op de cursus zeiden ze dat we de baby nooit lager moeten maken dan hem. Dus als we hem laten snuffelen de baby in de maxi cosi op de salontafel zetten zodat de baby hoger staat dan hem of met de kleine op de bank gaan zitten en hem laten snuffelen. Meteen de goede rangorde aannemen.

Verder maak ik me er eigenlijk niet druk om. Als jij nerveus bent merken de dieren dat ook en dan reageren zij waarschijnlijk ook gespannen op de baby.

8. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    wij hebben 2 katten die direct door hebben als ik zwanger ben. Ineens liggen ze dan bij me en anders nooit, echte predictor-poes! Toen mijn zoontje er was hebben ze niet op of om gekeken naar hem, hij was er, rook naar ons en dat accepteerden ze gewoon. Ze mogen nu alleen niet meer boven komen. Toen de box er kwam hebben er eerst balonnen ingedaan zodat ze er niet in durfden te springen, werkte prima :)

Met mijn paard ging het ook prima, die deed/doet ook heel voorzichtig met hem :D

maak je niet teveel zorgen, bij al mijn vrienden is het goed gegaan met de dieren.

9. Anitaaaxxx

Anitaaaxxx Fanatiek lid

12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)

Inderdaad, je hoort vaak dat ze zeggen op de grond zetten en je hond eraan laten ruiken. Maar je moet inderdaad de maxi cosi juist hoger zetten ivm rangorde.

10. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Onze hond en kat 'groeiden' erin mee, vonden het allemaal niet zo spannend. Ik bleef ook gewoon lekker wandelen met de hond.
    De kleintjes werden bij thuiskomst aan de voetjes besnuffeld - en toen was de nieuwsgierigheid eraf.

De kat leeft niet meer, maar de hond is wel waakser geworden: de kinderen horen bij zijn uitgebreide roedel! :)

Gewoon geen zorgen maken en jezelf blijven - en je huisdieren niet buiten sluiten.

11. Vagans

Vagans Niet meer actief

Klopt inderdaad dat je je kind het beste hoger dan de hond kan houden. Maar de kans is heel groot dat de hond hem misschien wel als rang gelijke ziet maar niet als rang hogere, dit is meestal pas als een kind rond de 12 jaar is

niet dat ze alleen maar lief tegen baby's zijn als ze denken dat de baby rang hoger is hoor ;)

verder ben ik het met het meeste hierboven wel eens .

12. annie83

annie83 Lid

6 jul 2010
    72
    0
    0
    NULL
    Gld.
    Thanx voor al jullie reacties...
    Konden jullie aan de hond ook merken dat hij/zij als snel in de gaten had dat je zwanger was?
    Onze hond wil momenteel elke keer aan mijn gezicht ruiken. Deed hij eerder nooit zo vaak.

13. cle23

cle23 Actief lid

10 dec 2008
    420
    0
    0
    Dat gaat allemaal vanzelf, maar hoezeer je je dieren ook vertrouwd, laat ze nooit alleen met je kinderen.

14. polkadot

polkadot Actief lid

2 mrt 2010
    476
    0
    0
    Engeland
    Iemand hier ervaring met kinderen en een huiskonijntje? :D

Flopsy is heel leuk met kinderen dus dat is erg fijn. Ik betrek hem overal bij en hij mag alles even aanraken zodat het zijn geur heeft. Verder hoorde ik over een cd met baby geluidjes die je elke keer wat harder kunt zetten zodat ze eraan kunnen wennen.

15. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    @polkadot
    Wij hebben ook een konijn die binnen los loopt.
    Ben net als jou benieuwd hoe hij straks op de baby reageert.
    Of hij gaat stampen ofzo ;)
    We leggen hem nu regelmatig op mijn buik en zeggen dan tegen hem dat zijn broertje/zusje erin zit.
    En noemen hem nu soms grote broer konijn :D:D

16. Sila24

Sila24 Niet meer actief

hahahah Agnes serieus?? hahahah grote broer konijn :D wel lief.
    Maar wij hebben ook een kat en ik denk dat hij ook jaloers gaat worden op de baby.

17. Anta

Anta Actief lid

10 aug 2009
    208
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb wel van een oude kraamverzorgster gehoord dat je de hond aan een luier van de baby moet laten ruiken...Geen idee of dit werkt in het wenproces maar het kan ook geen kwaad lijkt me?

18. Chica82

Chica82 Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Ik maak me er ook ongerust over, wij hebben een kat maar hij is heel erg speels, als hij iets ziet bewegen springt hij erop en zet zijn nagels erin, soms als ik langsloop of hem wil aaien ratsch!!!

Voor de bevalling moeten we maar zijn nageltjes knippen, heel drama is dat altijd..maar ik zou hem nooit weg kunnen doen, hij is ook een beetje mijn kindje:) Dus..we moeten de boel maar goed in de gaten houden als de baby rond kruipt

19. disney1986

disney1986 Fanatiek lid

29 okt 2010
    1.527
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo, hier 2 duitse dogge....!!!
    1 van 100 kilo en 1 van 60 kilo!
    Ze hebben aan alle spullen mogen ruiken die we kochten, toen ik bevallen was, hebben ze een mutsje met bloed gekregen.
    Toen we thuis kwamen, hebben we haar voorgesteld, en ze mochten ff ruiken! de 2 dogge gaven beide een lik.
    Ze wilde in het begin steeds mee, kijken wat ik boven met haar deed, ze hebben alles mogen zien.
    In badje, borstvoeding ect!
    laat ze idd nooit alleen, want als er wat gebeurd ligt het vaak niet eens aan de honden (alleen dat willen mensen nooit toegeven)

ps we hebben ook een hoop katten, geen probleem van maken doen de dieren het ook niet.
    En de duitse dog zijn net kinderen! je moet ze hier zien met ons kleintje

20. schaapje84

schaapje84 Fanatiek lid

22 nov 2008
    1.309
    0
    0
    weet niet of het al genoemd is, maar laat je hond ruiken aan de luiers van de baby nadat hij/zei geboren is, scheen heel belangrijk te zijn is ons verteld

Deel Deze Pagina