Dames wat is jullie ervaring met kraamzorg voor een tweede, derde, vierde (etc) kindje? Bij mijn tweede was het even geleden dat ik een baby had. Dus toen konden ze wat betreft de begeleiding bij borstvoeding en babyverzorging nog wel wat voor me doen/ aan me leren. Maar ik heb nu bij elkaar 2 jaar borstvoeding gegeven. En mijn dochter is net 2 dus die babyverzorging zal allemaal ook wel lukken. Voor mij is het momenteel veel belangrijker dat mijn huishouden doordraait en dat mijn dochter goed verzorgt wordt. Dus de nadruk zal liggen op huishoudelijke taken en het zorgen voor een peuter. Ik heb wel gehoord dat niet iedere kraamverzorgster daar even goed op reageert. Dus ik zal het bij de intake wel alvast aangeven. Maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik ben bijna uitgerekend van de 4de, en weet inmiddels wel hoe het allemaal in elkaar steekt. Kraamzorg is natuurlijk super, maar ergens vind ik het ook druk in huis. We zijn zo al met zijn 6en en bovendien springt ook mijn moeder regelmatig in. Ik heb dus met de kraamzorginstantie afgesproken om 3u per dag te komen (mocht ik een erg zware bevalling hebben of er andere zaken spelen waardoor ik meer hulp nodig heb kan ik direct meer uur per dag afnemen).
Ik heb besloten om geen kraamhulp in te schakelen.. vind het helemaal niks... bij mijn 2de zwangerschap ook niet gedaan.... ik kwam toen ook zonder kindje thuis, dochter heeft nog 7weken in het ziekenhuis gelegen en heb daarna ook geen couveuse nazorg gehad... nu doen ze wel moeilijk... maar ik wil echt... mijn moeder springt bij in het huishouden en moet na de bevalling een aantal dagen in het ziekenhuis liggen... de meeste zorg heb je toch alleen de eerste paar dagen nodig...
ik zit ook een beetje met hetzelfde punt,ze zullen mij aankomende week bellen over het hoe en wat, wij zijn er alleen ook nog niet over uit. wat mij betreft krijgen we dezelfde kraamhulp en weer voor de hele dag. als het manlief ligt dan maar 3 uurtjes per dag. ik zou graag dezelfde willen als bij de tweede want zij deed echt alles in het huishouden en tijdens de rust uurtjes ging zij beneden spelen met de oudste. en zorgde alvast dat het eten klaar stond zodat manlief het alleen aan hoefde te zetten als zij om 16.00 uur naar huis ging. echt ideaal naar mijn mening. ik vond het echt genieten van de kraamtijd met haar. zij zorgde ook goed voor mijn bezoek.
Ik wil zelf liever zo veel mogelijk kraamzorg afnemen. Mijn moeder heeft geen plannen om veel in me huis te gaan doen denk ik. Heeft ze vorige keren in elk geval ook niet gedaan. En manlief staat de nachten op en is dan overdag gewoon te moe om alles te doen. Ik heb de kraamhulp dus echt nodig voor het draaiende houden van de hele tent.
Ik hoop dat ik deze keer ook zo'n hulp heb. Ik had vorige keer een hulp die wel altijd bezig was, maar ze was erg langzaam en kreeg daardoor niet veel gedaan in een dag. En ze was ook een beetje sloom van begrip (kwam mij vragen hoe de wasmachine en vaatwasser aan gingen, nou euhm, dan moet je op start drukken......).
Ik vraag het nu ook aan voor max 3 uur per dag. Mijn man is vrij en mijn moeder en schoonmoeder staan ook klaar. Ik vind het wel goed zo. Hopelijk verkijk ik me er niet op .
Hier met de eerste gewoon de 49 uur en bij de tweede maar 24 bij deze nemen we geen kraamhulp. Ik vind het vervelend daarbij neemt mijn man 4 weken vrij en zal de vk wat vaker komen maar verder gewoon als gezin
ik heb nu weer 45 uur gevraagd, maar met de mededeling dat minder ook mag, zo heb ik toch de mogelijkheid om meer uren te krijgen maar kan ik ook minderen..
nee dat moet je niet hebben idd, ik vond het echt geweldig dat zij zoveel deed, dat was namelijk niet mijn ervaring bij de oudste, want zij deed toen ook maar weinig. ik hoop van harte dat je zo;n geweldige kraamhulp krijgt als die ik had bij de jongste, ik ga ook zeker vragen of ik haar weer mag. ik vond het zelf wel heel prettig dat zij mijn bezoek regelde, want als ik dat aan manlief over had gelaten dan had ik vaak onverwachts bezoek binnen gehad op de meest onlogische tijden.
Mag ik je vragen hoe je dat met je bevalling doet? Mijn verloskundige wil toch wel graag dat ik kraamzorg regel voor bij de bevalling (2x thuis bevallen, dus nu derde keer is dat ook het plan) Alleen voor mij persoonlijk hoeft die hele kraamzorg niet zo (al denkt me man er iets anders over) het wordt hier zo en zo maximaal het minimale uren, 3 uur.
daar denk ik idd ook steeds aan,dat de vk dat graag wil maar 9 van de 10 keer is de kraamhulp toch te laat voor de bevalling. ik vraag het wel aan hier is de 4 de opkomst en de jongste nog geen jaar als de kleine geboren word dan vind ik die paar handen wel handig en mijn schoonmoeder hoeft echt mijn huis niet te soppen
Ja, bij mijn tweede was de kraamhulp idd te laat...en ze heeft het ook nog eens niet netjes achtergelaten/opgeruimd, dat heeft mijn man staan doen. (Kramweek had ik verder iemand anders)