waarom niet genoeg productie???

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Daantje57, 30 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    ongeveer 10 dagen geleden is onze tweede zoon geboren! ik begon weer blij aan de borstvoeding, maar na een paar dagen bleek (weer) dat het niet genoeg op gang kwam. Maar waarom is de vraag??? Ik heb tussen de 10 en 14 voedingen per etmaal gehad die eerste dagen. Toch komt het niet lekker op gang. Nu krijgt hij naast de bv ongeveer 2x per dag een klein flesje kv na, omdat zijn gewicht anders achteruit gaat. Na de voedingen kolf ik na om de productie verder op te hogen. Maar waarom is dit nu weer nodig?? Ik heb wel een zware jongen op de wereld gezet van 8,5 pond.

wie heeft er tips?

2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.316
    17.216
    113
    bij de eerste 2 kwam het bij mij heel snel op gang, nu niet. Ze dronk niet door waardoor er niet genoeg gestimuleerd werd om (meer) melk te maken. Ze hapte wel heel gretig aan, deed 3 teugen ofzo en ging dan weer verder slapen. Na 1 dag consequent om de 2,5/3u kolven kwam het rap op gang en nu drinkt ze wel goed door.
    Ik weet niet hoe jouw jongen drinkt?

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Wat zei je LK er toendertijd over?
    Heb je nu weer contact gehad?

4. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Om een beter beeld te krijgen, heb ik een paar vragen:

Je schrijft dat het niet goed op gang komt. Waar merk je dat aan? Valt hij af? Heeft hij onvoldoende plasluiers?

Hoe ging het bij je vorige kindje? Kwam het uiteindelijk wel goed op gang?

5. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Hier inderdaad ook een kindje wat steeds in slaap valt... hij wordt dan wel na 10 minuten weer wakker omdat hij nog honger heeft... verder staat hij al een dag of 5 stil in zijn gewicht.. sinds het flesje kv erbij valt hij in ieder geval niet af.. maarja hij moet natuurlijk gaan groeien en het liefst op mm.

Morgen komt de lk langs dus ik hoop dat die meer antwoorden heeft.

Bij mijn eerste is het uiteindelijk goed gekomen na ruim 2 weken nakolven, wegen, wisselvoeden en bijvoeden.. maar toen was er een reden voor de lage productie.Mijn zoon had een te kort tongriempje en we kregen allebei spruw. Nu heb ik nog geen reden kunnen vinden voor het tekort.

Met drinken laat hij wel vaak los en valt vaak in slaap.

6. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Hmm ja, in dat geval is het een heel goede vraag. Ik zou deze vraag bij de lk neerleggen als die toch langs komt.

Verder, als wat je toen deed, bij je eerste kindje, geholpen heeft, dan zou ik daar nu weer op inzetten. Het kan zijn dat je jongste zoon ook een te kort tongriempje of spruw heeft, het kan zijn dat er iets anders is, of wie weet heb jij meer tijd nodig om op te starten.

Ik had ook een langzamere start. Heb zelfs een paar dagen enkele cc's kv bijgevoed na iedere voeding, en dan 10 minuten nakolven. Na een paar weken kwam de melk bij wijze van spreke uit mijn oren! :D
    Maar het was wel even een investering ja...

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Vervelend hoor!
    Kan me voorstellen dat als je alles volgens het boekje doet, en het dan toch niet lekker loopt, je daar zó niet blij van bent!:(
    Hopelijk morgen wat hulp/tips

8. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Benieuwd wat de lk te zeggen had. Ik zou in elk geval veel huid op huid contact proberen te hebben, baby altijd bij me dragen en voeden op mijn verzoek. Bij niet goed drinken, dan maar gaan kolven. Succes!

9. Kathl1

Kathl1 Actief lid

10 jan 2014
    224
    0
    0
    Toevallig ingeleid, keizersnede of veel infusen gehad bij de bevalling? Je hebt dan grote kans dat je kindje een vals geboortegewicht heeft namelijk. Mijn zoontje is ook net over de 10% heen gegaan en heb nooit kv bijgegeven. Uiteraard in overleg met een lk. De eerste week heb ik overdag elke 2u aangelegd en in de nacht elke 3u. Even een investering maar voordat de kraamzorg weg was begon zoontje terug aan te komen en zat hij bijna aan zijn geboortegewicht.

10. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Il had niet genoeg voeding vanwege te weinig melkklieren. Vastgesteld door twee lk's. Dus dat speelde bij mij. Dan kan je kolven totdat je erbij neervalt, het heeft toch geen nut. Mijn middelste kind zat pas na 17 dagen weer op zijn geboortegewicht en pas nadat er werd begonnen met kv.

11. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    hoi allemaal,

de lk is geweest en ze vindt toch dat hij zijn tongetje niet goed kan bewegen. Het tongriempje is heel slecht zichtbaar, ze had het over een verborgen tongriem. We moeten naar het ziekenhuis om dit te laten knippen. verder hapt en drinkt hij niet helemaal goed. hij klakt met zijn tongetje. Hiervoor moet ik oefeningen met hem gaan doen. en daarnaast natuurlijk nakolven... en juist niet op verzoek voeden maar elke 3 uur wakker maken, eeder mag wel, later niet.

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Oke, dat je daar nu weer tegen aanloopt zeg...
    Maar wel beter dat je zoon geholpen wordt, ook voor later.
    Hopelijk brengt het ook verbetering mbt zijn drinktechniek!

13. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Had ik ook. Bevalling stagneerde tijdens het persen wegens aangezichtsligging, 6 uur moeten wachten op ruggenprik om bekken te ontspannen (met infuus en katheter), toen Raketje er in een operatiekamer met een volledig operatieteam om me heen nog op de valreep eruit kunnen persen. Raketje 13% afgevallen in de eerste 24 uur. Ik vermoed achteraf inderdaad een vals geboortegewicht. De stress tijdens en vlak na de bevalling zorgde er daarnaast voor dat de bv bij mij wat later op gang kwam. Is allemaal goed gekomen. :)

Chebu, wat jammer dat je onvoldoende melkklieren hebt! En wat goed dat je dit hebt laten vaststellen door mensen die er verstand van hebben, en niet bent blijven aanrommelen. Weet dat je het goed hebt aangepakt.
    Overigens denk ik niet dat TS onvoldoende melkklieren heeft. Het komt niet zo heel vaak voor, maar belangrijker, ze heeft uiteindelijk -voor zover ik begrijp- haar oudste volledig aan de borst gehad na een trage start.

Terug naar TS: Wat fijn dat er nu een oorzaak is gevonden, al zou het natuurlijk fijner zou geweest als die eenvoudiger was. Is het nog steeds een kwestie van tongriempje klieven? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van een verborgen tongriem gehoord, wel van een te strakke. Het moeizame aanhappen en klakken kan ook verkeerde gewoonte zijn, aangeleerd als gevolg van het probleem met de tongriem. Afijn, het klinkt alsof jullie in goede handen zijn! Ik denk dat dit goed komt! :)

14. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Misschien is deze tip je al gegeven, maar dit werkt goed bij ons.

Ik voed de baby, als hij in slaapt valt dat verschoon ik hem en word hij wakker, daarna leg ik hem weer aan zodat hij doordrinkt.

Hoop voor je dat je productie gauw weer op peil is!

15. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Hoi Allemaal,

Afgelopen donderdag zijn we met ons mannetje bij de kinderarts geweest. Hij had inderdaad een verborgen tongriempje (ik wist ook niet dat het bestond). Hierdoor kon hij zijn tong niet ver genoeg uitsteken en dus ook niet goed aanhappen en niet sterk genoeg zuigen. Het tongriempje is geknipt. En hij drinkt al steeds beter, maar helaas komt de productie nog niet echt verder op gang :( ... Ik vindt het ook erg lastig om overdag na te kolven, aangezien de voeding vaak ook al 45 minuten duurt, er dan meestal nog een klein flesje gemaakt en gegeven moet worden en mn peuter dan nogal lastig wordt... die mist toch erg veel aandacht en dat is wel zwaar. Ik hoop dat het langzaam vanzelf beter wordt.

Deel Deze Pagina