Hele dagen school

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Anne2019, 9 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.919
    927
    113
    Tja er zitten goede dingen tussen maar je kan het niet verplichten. Hier in UK kan elk kind van reception class tot class2 gratis warm eten op school. Vanaf class 3 betaal je £2.10 per dag. Er zijn natuurlijk uitzonderingen voor gezinnen die bepaalde uitkeringen krijgen, daar kunnen de kinderen tot class6 een gratis school maal krijgen.

    Er wordt wel toezicht gehouden. Mijn jongste zat dit jaar in class1, dus gratis nog. Iedereen maakt er ook gebruik van. Maar als de lunch ladies merken dat een kind niet goed eet wordt je aangeboden om nogmaals het menu te bekijken en eventueel iets anders te kiezen. Bij de jongste zat dus een meisje in de klas waar het zo slecht ging dat ze van school uit aangeraden hebben om haar een lunchpakket mee te geven.

    Een ander voorbeeld, er waren kinderen die nog steeds honger hadden. Die werden dus ook aangeraden om hun eigen lunchpakket mee te brengen.

    En ik heb zelf de porties gezien, de week voor moederdag mogen we een dag kiezen om met onze kinderen op school te lunchen. Dan zie je dus ook hoeveel de kinderen krijgen. Voor mijn jongens is het te doen. Oudste eet niet heel veel en de jongste heeft er tot nu nog net genoeg aan. Al denk ik dat hij wel zal overgaan op lunchpakket uiteindelijk.
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als ik de ideeën zo lees, vraag ik me wel af op welke scholen dat soort politici op werkbezoek gaan. Waarschijnlijk alleen in de kanswijken / prachtwijken?
    Ik heb nu even een heftig jaar, qua thuissituatie. In mijn huidige klas van 31, kan ik 4 kinderen aanwijzen voor wie school echt een fijnere en veiligere plek is dan thuis. Bij twee eigenlijk permanent. En bij 2 met ups en downs. Dus 12,5% procent in een klas waarin het erger is dan normaal. Dat betekent dus ook dan het met 87,5 % procent van mijn leerlingen prima gaat, thuis.
    En er zijn klassen & scholen waar die verdeling echt een stuk slechter is. Maar ook waar die verdeling juist beter is.

    Op zich zijn delen van ons onderwijssysteem wel aan vervanging toe. Ik vind wel dat er nu erg aan de buitenkant wordt gekeken, beetje cosmetische ingreep zeg maar.
    Ik mis een goed praktijklokaal, in iedere school. Zodat in iedere school ook consequent aandacht besteed kan worden aan zaken als koken, techniek, vormgeving e.d. En dan ook met goed materiaal! Ik heb nu weer een aantal kinderen die straks na de vakantie naar VMBO-basis of VMBO-kader gaan. Waarvan ik nu al weet: die gaan daar opbloeien en het zoveel meer naar hun zin hebben! Lekker met praktijkvakken aan de slag. Meer met de handen, minder met het hoofd. En variatie. Niet alleen een schooltuin OF een muziekclub, net wat die school toevallig biedt. Maar overal een breed aanbod. Dan kunnen andere kinderen eens uitblinken. Maakt iedereen kennis met dat soort dingen, ipv alleen theorie en 1 of 2 keer per jaar een praktijkles tijdens een projectje.
     
    Lies1611, Biebsje, Roanna en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    I
    Ik ging dit artikel erg sceptisch lezen. Natuurlijk staan er ook een paar dingen in die ik niet passend vind bij de thuissituatie van mijn kinderen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het mij in grote lijnen erg aanspreekt!
    Ik heb familie uit Zuid Afrika, waar het ook zo is geregeld, daar vooral vanuit het feit dat iedereen verspreid woont en school dus letterlijk een centrale functie heeft.
    We hadden het er laatst toevallig over, toen ik nog niks wist van dit artikel. Zij zijn er echt heel enthousiast over en hebben onwijs goede herinneringen aan hun schooltijd. Het aanbod was altijd heel divers, voor ieder wat wils. En ik denk dat er ook genoeg kinderen op deze manier kansen krijgen die ze anders niet hadden gekregen.

    Ik vind het ook heel waar dat ze zeggen dat je in Nederland gebonden bent aan het niveau van je slechtste vak.
     
    Wellesnietes, Youtan en Fuddey vinden dit leuk.
  4. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik acht de kans reëel dat mijn jongste zoon op zijn 15de nog functioneel analfabeet is, mijn oudste zeker.

    Iets met passend onderwijs, drastische bezuinigingen en leraren die hoe hard ze ook lopen, toch in de eerste plaats mens blijven.

    De plannen die ze presenteren kijken totaal niet naar hoe de politiek in het verleden er duidelijk mede voor gezorgd heeft dat nu een zo'n grote groep 15 jarigen nog functioneel analfabeet is. Dit stuk zelfrefelectie mis ik in deze plannen.
     
  5. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.164
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Eens! Ik ben alleen op woensdag vrij, en dan kun je niet alles doen qua sporten. Daarbij is gewoon thuis zijn ook wel eens fijn. Zaterdag is er ook al zwemles.
    Wij wonen echter in een heel klein dorp, bijna alle sporten zijn minstens 5 km verderop. Hoe willen ze de kinderen daar dan heen krijgen?
     
    Wellesnietes vindt dit leuk.
  6. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.657
    113
    Man helpt bij allebei de kinderen als vrijwilliger bij de schoolsport. Dat kan ook.
    Hier trouwens ook niet de ervaring dat jongere kinderen na zessen nog gaan trainen hoor.
     
  7. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.657
    113
    Ivm verhuizing hebben we net een nieuwe school gezocht voor de kinderen. Een van de scholen waar we gekeken hebben, heeft als plan om naast de plusklas ook de klusklas op te zetten, een soort plusprogramma voor kinderen die heel goed zijn met hun handen.
     
    Vero0504, Jackie87, Zonnestralen en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Wellesnietes

    Wellesnietes Niet meer actief

    #28 Wellesnietes, 11 jul 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jul 2020
    Dat ligt aan de sport. Onze oudste zit op een sportieve BSO en gaat twee keer per week naar zwemles. Het was voor ons als beide 32 uur werkende ouders alleen een onwijze puzzel. Onze BSO zit op hetzelfde terrein als zwembad en voetbalclub. Een hele lieve leidster neemt nu de zwemles kinderen mee, helpt ze omkleden en draagt ze over aan de badmeester voor de les. Mijn man gaat dan meestal uit zijn werk naar het zwembad toe, kijkt even en neemt hem dan weer over van de badmeester/bso leidster. Maar soms red bij dat niet en dan neemt de bso leidster ze weer mee naar de bso locatie en halen we hem daar op. Op vrijdag gaan we gewoon zelf omdat mijn man dan vrij is. Ideaal voor ons want hij kan nu toch twee keer per week zwemmen, wij kunnen gewoon voortgang bewaken maar geen stress met werk op dinsdag.

    Ook bieden ze de mogelijkheid om je kind naar training te brengen. Fijn als je net werkt. Op de zaterdag ga je dan gewoon zelf mee met de wedstrijden (al is dat bijv bij tennis of een keer per week turnen een beetje anders inderdaad)

    Wij vinden het echt ideaal en als ik dit bijv vertel aan mensen zijn ze altijd erg geïnteresseerd erin. Ik denk dat het veel werkende ouders inderdaad wel rust zou geven. Kind kan toch de sport doen die hij of zij wil maar ouders krijgen niet alle stress van HOE dan? In ons geval zou hij anders gewoon niet op bepaalde sporten kunnen omdat die op onze werkdag vallen maar nu wel! Hij blij, wij blij. En we zijn verder hele actieve hulp en betrokken ouders bij de sportclubs.Overigens vallen hier nagenoeg alle sporten tussen 14-18. Dat is in de meeste gevallen gewoon werktijd en daarom zo lastig. En er zijn natuurlijk ook beroepen waar we eigenlijk veel meer mensen nodig hebben zoals de zorg waar het een uitkomst voor zou zijn omdat het daar soms ivm onregelmatige diensten altijd een puzzel is.

    Maar ik kan me voorstellen als je zelf wel de ruimte hebt om ze zelf te brengen en halen je dat zelf wil doen. Logisch, als het even kan doe ik dat ook!

    Ik denk dat het niet verplicht moet worden maar ik denk wel dat onderdelen uit dit plan heel prettig kunnen zijn!
     
  9. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.064
    10.335
    113
    Ik verbaas me er altijd over hoeveel weerstand dit soort ideeën in Nederland oproept. Het is in Nederland voor de meeste ouders (zelfs die waarbij 1 thuisblijfouder is) een ontzettende uitdaging om sport, school en muziek enigszins te combineren bij meer dan 1 kind. Maar als er dan ideeën komen dat je dit aan school kunt koppelen zodat kinderen minder heen en weer hoeven te worden gesleept en ouders niet van hot naar her te hoeven rennen, dan steigeren we allemaal. Wij hebben hier al jaren verlengde schooldag activiteiten en ik heb nooit het idee dat ik daardoor mijn kinderen te weinig zie of dat ze worden overgenomen door school. Ze genieten ervan en kunnen allerlei zaken uitproberen voor een paar euro.

    Het grootste probleem bij dit plan is dat het uitgaat van een oplossing voor huidige problemen (die natuurlijk voor heel veel kinderen en gezinnen niet gelden) IPV te richten op de kansen voor iedereen. We proppen in Nederland alles in 6 uur, waar bij de meeste scholen nauwelijks tijd is voor sport laat staan andere mogelijkheden. Maak de lesdagen 1-2uur langer en geef in die tijden (en dan gedurende de dag) sport, timmeren, dansles, moestuinen bij houden, langere pauze enz. Zorg dat je daarvoor leerkrachten beschikbaar maakt zodat de reguliere docent in die tijd administratie kan afhandelen, enz. Daar ontneem je ouders en kinderen niets mee, maar geef je juist kansen aan alle kinderen en ouders.
     
    Ansel, Lies1611, snoes79 en 12 anderen vinden dit leuk.
  10. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Juist als je de lesdagen langer maakt en van alles tussendoor gaat doen ontneem je ouders en kinderen de vrije keuze. Ik was er als kind totaal het kind niet naar om ook nog eens met mijn klasgenootjes te willen sporten, bakken of tuinieren. Gewoon thuis of met 1 of 2 vriendinnen vond ik veel fijner. Dat gun ik mijn kinderen ook, en daarnaast ik heb geen kinderen gekregen voor de staat, ik wil ze zelf ook graag zien.

    Weet diegene die het hierboven erover had trouwens zeker dat het niet verplicht is? Zeiden ze dat in het programma of zo? Want het klinkt erg als dat idee van het Platform Toekomst van Arbeid of zoiets en die wilde het verplicht stellen zelfs. Maar liefst 360 uur per jaar. Dat zou ik echt belachelijk vinden, nogmaals ik heb mijn kinderen niet gekregen voor de staat. Dus doe mij een gewone schooldag en de rest organiseer en regel ik zelf wel. En warm eten doen we ook gewoon thuis.
     
    pluk vindt dit leuk.
  11. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.064
    10.335
    113
    In bijna heel de wereld hebben kinderen langere schooldagen en meer mogelijkheden tot buitenschoolse activiteiten via school als in Nederland. Sinds wanneer zijn al kinderen "van de staat"? Begrijp me niet verkeerd, er zijn heel veel slechte voorbeelden, maar er zijn ook heel veel goede voorbeelden waar we vanuit zouden kunnen gaan. En die goede mogelijkheden aangrijpen zou veel ouders en kinderen veel rust kunnen bieden. Daarnaast is er aardig wat geld in omloop in het hele toeslagen systeem, dat zou veel efficiënter kunnen worden besteed aan meer standaard beschikbaar maken van opvang. Zorgt voor een stabielere werksituatie voor pedagogisch medewerkers en voor ouders en kinderen voor zekerheid zodat je juist veel flexibeler kan zijn.
     
    Ansel, amdaa en mamameer vinden dit leuk.
  12. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    #32 Spikkeltje, 13 jul 2020
    Laatst bewerkt: 13 jul 2020
    Ik heb geen enkel probleem met buitenschoolse activiteiten, voor mijn part zelfs "gratis", maar ze moeten niet verplicht zijn. Ik vind het een stuk gezonder als kinderen na schooltijd thuis kunnen lummelen, buiten spelen met kinderen die zij zelf uitkiezen om mee om te gaan of op een clubje zitten net gelijkgestemden in plaats van dat ze ook in hun privéleven verplicht van alles ondernemen met delfde klasgenoten die ze net de hele dag gezien hebben. Het doet mij erg internaat-achtig aan om verplicht de hele dag met dezelfde groep opgescheept te zitten. Daarnaast zijn er ook ouders zoals ik, die hun werk zo inrichten dat zij geen opvang nodig hebben, die mensen moet je niet ineens verplichten om hun kinderen alsnog naar de opvang te brengen.

    Overigens is NL koploper wat het aantal schooluren betreft. Andere landen hebben wellicht meer opvang- en activiteitenmogelijkheden maar die zullen dan waarschijnlijk niet verplicht zijn. Sowieso kan je in veel landen kiezen voor thuisonderwijs als het schoolsysteem je niet bevalt. Ik vind schooldagen die net zo lang duren als kantoordagen helemaal niets, er zijn genoeg kinderen die niet zo van die groepsdieren zijn en het moet niet zo zijn dat die kinderen geen enkel alternatief meer hebben.
     
    pluk, SAARC, Zwierezwaai en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Maar dat is toch helemaal niet zo? Je vervolgopleiding wordt voor een deel bepaald door je CITO en deels door het basisschooladvies, beiden gaan toch uit van een totaalplaatje? Ik heb zelf gymnasium gedaan, mijn talige kant is uitstekend maar mijn bètakant is mwah. Ben geslaagd met een 4 op mijn eindlijst voor wiskunde. Die kon je toen compenseren met je andere vakken, kan dat nu niet meer of zo?
     
  14. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Zoals jij het omschrijft klinkt het als dat kinderen een lastige onderbreking zijn van de carrière en dat ze je zomaar in de maag zijn gesplitst.
     
    pluk, SAARC, Zwierezwaai en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.993
    113
    Helemaal waar...zijn ze ook:roflmao::roflmao::roflmao::roflmao:
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  16. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.993
    113
    Vanuit mijn eigen ervaring merk ik dat het lastig is alles te combineren. Ik wil niet stoppen met werken, want mijn werk is erg leuk. Daarbij werk ik in een sector waar parttime werk vrij uitzonderlijk is, ik heb dit gelukkig wel kunnen regelen, maar er zullen vast meer mensen zijn met ditzelfde “probleem”. Ik ben geen carierre tijger, maar thuis zijn voor de kinderen is in mijn ogen ook niet perse nodig. Er zijn al allerlei mogelijkheden om de kinderen op te vangen, zoals KDV en BSO, maar die kunnen niet alle kinderen overal heen brengen en alles faciliteren.
    Het idee van een brede school met alle mogelijkheden binnen een veilige omgeving met gezamelijk eten, meer spel, sport, muziek theater en speel mogelijkheden, zou ik fantastisch vinden. Ik denk dat dit voor veel kinderen iets extra’s kan bieden. En dat het voor de werkende ouders ook rust kan bieden, geen gestress over wat allemaal te regelen voor de kinderen waardoor ik op mijn werk afgeleid ben.
    Ben het er overigens wel mee eens dat de kinderen binnen een kader van bijv 8.30-15.30 de gezamenlijke lessen en wat sport/spel/theather hebben en dat er daarna een keuze aan ouders gegeven moet worden. Geen verplichting tot 18 u.
     
    Ansel en Nellie4 vinden dit leuk.
  17. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Niet iedereen wil zijn/haar kinderen naar KDV of BSO brengen. Waarom zou je verplicht sport/spel/theater via school willen? Als ze van 8.30 u tot 15.30 u op school zitten is dat alsnog 7 uur. En tegen de tijd dat je thuis bent is het dan ook al snel een uur of 4, ook vrij laat om nog iets te doen. Het enige voordeel van een continurooster vind ik juist dat de kinderen om 14.15-14.45 u uiterlijk klaar zijn. Sport, spel of theater organiseer ik zelf wel als mijn kinderen daar zin in hebben. Als ze liever gewoon vrij zijn om buiten of binnen te spelen vind ik dat ook prima. En jij mag jouw kinderen naar de BSO laten gaan wanneer en zo lang je wil. Maar ik vind niet dat het werk van de ene ouder de keuzevrijheid van andere ouders moet beperken.
     
    pluk en SAARC vinden dit leuk.
  18. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.064
    10.335
    113
    Dat inderdaad en het ook beschikbaar maken voor ouders die nu niet in aanmerking komen voor kinderopvang. En ook vanaf jongere leeftijd. Gewoon op 1 locatie, zonder gezeul met kinderen en gestress voor ouders.
     
    mamameer vindt dit leuk.
  19. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.993
    113
    We verschillen hierin van mening, ik snap je wel hoor!
    Ik zie het idee als een verrijking voor mijn kinderen en mezelf en jij denk ik als beperking, daar kan ik wel inkomen.
     
    femkes vindt dit leuk.
  20. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Ja dat klopt, ik ervaar het zeker als zeer beperkend als school nog verplicht iets gaat organiseren voor mijn kinderen. Vind het juist leuk om ook straks als ze naar school moeten na schooltijd spontaan naar de speeltuin of de stad te gaan of lekker stukje fietsen of zo. Geen verplichte programma's. Wat een andere ouder doet moet zij weten, ik vind dat iedereen daar vrij in moet zijn.
     
    Elisje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina