Gezonder eten en sporten: probleem?

Discussion in 'Gezondheid' started by Fleetwood, Dec 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

Oct 24, 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na het eerste trimester veel te gegeten hebben en niets gesport, wil ik de overige twee trimesters beter besteden. Ik heb nu weer meer energie, dus ben gisteren weer gaan sporten en beter gaan eten (ok, vandaag ging niet super, maar had door een vergadering niet kunnen eten en dat resulteerde in een snoepbui). Ook wil ik een dagboek gaan bijhouden. Een bekende van me is 12 kilo aangekomen tijdens haar zwangerschap, buiten de kilo's om die je door de baby krijgt. Dat wil ik dus niet!

Maar je hoort vaak dat je niet af mag vallen, maar wat als ik dit doe vanwege mijn gezondere eetpatroon? Kan het gevaarlijk zijn voor mijn baby?

2. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Wat bedoel je met 12 kilo buiten de kilo's om?
    In totaal 12 is super netjes!

Als je lichaam niet gewend is om te sporten, zou ik het niet zonder begeleiding gaan doen. Sommige oefeningen zijn heel slecht voor bijvoorbeeld je bekken en andere weer heel goed.

Ik zelf heb altijd wel redelijk wat gesport en heb vanavond een afspraak in de sportschool voor een aangepast schema.

En als je eet zoals je normaal eet, kan het nooit kwaad. Je moet alleen niet gaan lijnen en dus afvallen, dat is heel slecht voor de baby door de afvalstoffen die er kwijt komen.

Maar waar gaat het je om? Je zult in iede geval aankomen....

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Het enige dat ik kan zeggen is , het hoort er allemaal bij. Na de zwangerschap tijd zat om die kilo's er af te sporten ;) En die kg zijn ook vocht, bloed, placenta, baby, vruchtwater enzovoort dus niet alleen maar vetjes ..

4. Hysterisch

Hysterisch Bekend lid

Aug 24, 2013
    760
    0
    0
    Huh.. 12 kilo is inderdaad hartstikke netjes! Ik ben nu op het eind en 11 kilo aangekomen, je ziet bij mij van achter niet eens dat ik zwanger ben..

5. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

Oct 24, 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik bedoelde naast de 12 kilo die je bijkomt van het zwanger zijn (dus baby, placenta e.d.), ook nog eens 12 kilo aankomen aan 'vetjes' zoals eerder genoemd. ;) Ik wil zeg maar niet extra aankomen dan nodig.

6. Arnoe

Arnoe Bekend lid

Sep 1, 2010
    869
    1
    0
    Als je goed naar je lichaam luistert terwijl je sport (dus jiet tot het uiterste gaan!!) lijkt het me alleen maar goed. Zolang je niet gaat lijnen en alleen het snoepgoed laat staan en ipv daarvan lekker fruit eet dan is dat alleen maar goed. Geniet ze van deze mooie fase van de zwangerschap!
    Ik heb tot het einde flinke stukke gefietst. Fijn hoor om fit de bevalling in te gaan! Ook goedvoor je weerstand nu in de wintermaanden. Ik probeer nog wat weekjes hard te lopen en zal weer lekker gaan fietsen wanneer hardlopen niet meer lukt.

7. Silinde

Silinde Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    1,385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Het hangt af van je begingewicht bij de zwangerschap. Als je écht overgewicht hebt (dus niet 1 à 2 kg die je graag zou kwijtraken om in maatje X te kunnen), dan is afvallen tijdens de zwangerschap voordeliger voor je baby dan op gewicht blijven omwille van minder risico op complicaties.
    In mijn geval raadde het ziekenhuis me aan om tijdens de hele zwangerschap niet bij te komen, i.e. tijdens de zwangerschap het gewicht van baby, vruchtwater, placenta etc. te verliezen.
    Ik geef toe dat dit me _ met het eetschema van de diëtiste waar ik niets meer uit mocht schrappen omdat ik dan te weinig eet _ desondanks niet goed aan het lukken is, maar ik doe in elk geval mijn best en heb dus voor mezelf nog de hoop dat het enkel vocht is wat bij mijn eigen gewicht bijgekomen is. De schade zullen we over 8 weken wel opmeten.

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    En vergeet niet dat vetjes ook nodig zijn ;)
    Dus maak je niet te druk..

9. Myrthe86

Myrthe86 Lid

Dec 19, 2013
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat FleurSylvano zegt! Die vetjes heb je straks echt wel nodig. Mocht je net als ik toch in beweging willen blijven om fit te zijn voor de bevalling, kan je ook voor niet te belastende sporten kiezen. Ik deed voor de zwangerschap al vaak aan sport omdat ik dit fijn vind. Om mijn gewrichten niet te veel te belasten, zeker wanneer ik verder in de zwangerschap ben, fiets ik zoveel mogelijk. Laatst ben ik toch maar online op zoek gegaan naar een softshell jas omdat de mijne niet meer paste. Ik heb deze maar op de groei gekocht omdat ik pas in me 4e maand zit. Ik kwam uit bij deze site waar ze ook fietsjacks in grotere maten hebben. Ik moet wel toegeven dat dat lastiger gaat omdat de buikomvang toeneemt.

10. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Hoe je ook afvalt; het is niet goed voor de baby. Bij afvallen komen er afvalstoffen uit de vetcellen vrij en dat is niet goed voor het kindje.

In totaal 12 kilo aankomen is normaal.

11. soeza

soeza Niet meer actief

Echt afvallen tijdens de zwangerschap lijkt me niet gezond, op nummer 1 staat natuurlijk de gezondheid van je baby.
    Maar je kunt wel lekker blijven sporten tijdens de zwangerschap en gewoon gezond eten. Je zult hoe dan ook een paar kilo aankomen, maar dat weet je zelf ook, maar je kunt het aankomen wel in de hand houden door niet ineens alles weg te eten wat je tegenkomt :D
    Maar dan nog kun je het niet helemaal in de hand houden denk ik...
    Ik ben bij alle 3 de zwangerschappen blijven sporten tot de 36e week, heb bij alle 3 gewoon gezond gegeten en niet ineens buitensporig veel gesnoept, en ben bij de bevallingen resp. 15, 6 en 9 kg aangekomen (in totaal) terwijl alle baby's 3 kg wogen, dus daar zat ook geen verschil in...

12. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Pff, serieus... Waar maak je je druk om? Aan je onderschrift zie ik dat je zwanger bent geraakt door IVF... Kom op, geniet van je wondertje in je buik en maak je eens niet druk om wat kilo's die je na de bevalling makkelijk kwijt kunt raken. Misschien moet je zwangorexia eens googlen.... Gezond eten is prima maar denk er ook aan dat je kind vetten nodig heeft. Tuurlijk je hoeft geen 50 kilo aan te komen, maar overmatig sporten en alleen maar gezond eten zonder vetten etc. lijkt mij nou ook niet echt het belangrijkste tijdens je zwangerschap ;)....

13. LA85

LA85 Fanatiek lid

Apr 25, 2013
    2,018
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ze raden het echte afvallen af omdat de afvalstoffen van je lichaam dan ook bij de baby terechtkomen (heb ik ergens gelezen). Ik denk dat het ook samenhangt met je huidige gewicht/bmi... als je bmi aan de hoge kant is/was en je wil nu bewust wat gezonder gaan eten denk ik echter niet dat het echt kwaad kan, zolang je wél gewoon voldoende blijft eten. Je hebt tenslotte alle verschillende voedingsstoffen nodig, het doel zou niet "zo weinig mogelijk aankomen" moeten zijn bedoel ik daar mee :) Maar ik ben geen arts, ik denk dat je het beste even met de vk kan overleggen :) Dan weet je zeker wat wel en niet kan in jouw geval.

P.S.: Nog gefeliciteerd! Hoop dat je een heel fijne zwangerschap mag hebben! :)

14. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

Oct 24, 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben bezorgd, niet obsessief. Mag dat even heel duidelijk zijn.

Share This Page