zwangerschapsssuiker

Discussie in 'Gezondheid' gestart door gtjuh, 28 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gtjuh

gtjuh Lid

20 mrt 2014
    52
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb vorige week de suikertest gedaan. Nuchter was mijn waarde 4.9 en na twee uur was de waarde 8.
    Ik heb nog geen gesprek gehad en vroeg me af of dit heel erg verhoogd is en of de kans groot is dat je insuline moet spuiten? en moet het kindje dan in het ziekenhuis blijven na de bevalling? Ik ben nu 31 weken zwanger.
    Ik heb niet teveel vruchtwater en mijn buik is ook netjes (normaal), alleen het kindje zit op de bovenste groeicurve. Dit is echter al een hele tijd zo en groeit netjes in eigen curve.

Daarnaast heb ik begrepen dat je grote kans hebt om na de zwangerschap diabetes type 2 te krijgen.

Ik maak me toch wel zorgen over de komende weken en weet niet wat me te wachten staat..

Alvast bedankt.

2. kers87

kers87 Bekend lid

4 sep 2012
    678
    0
    0
    Ik had hetzelfde als jij, ik heb het gewoon met een 'dieet' (gewoon meer verspreid eten, kleine porties) onder controle kunnen houden. Mijne zat ook steeds op bovenste lijn, toen die geboren werd zat hij in ene op de -1 lijn en kreeg ik veel de opmerking wat een kleintje ;)
    Als je straks een metertje hebt moet je gewoon eens kijken hoe jou lichaam reageer dol koolhydraten. Ik kon per keer 30-40 koolhydraten hebben en dan 1,5 niets en dan weer hetzelfde, dus uiteindelijk mag je gewoon wel alles hebben maar moet je het gewoon beter spreiden. En ja die verhoogde kans op type 2 doe je niet heel veel aan. Ik weet niet of je overgewicht hebt? Had ik wel, daar kan je op letten. Ik wist al eerder in mijn zwangerschap dat ik het had, ik ben de hele zwangerschap niet aangekomen dus kom nu uiteindelijk uit op -14 kg dus nu gezond gewicht... Bij ons komt het ook in de familie voor dus zit ook wat in de gene ...

3. gtjuh

gtjuh Lid

20 mrt 2014
    52
    0
    6
    NULL
    NULL
    #3 gtjuh, 28 jun 2014
    Laatst bewerkt: 28 jun 2014
    Bedankt voor je reactie. Zo'n metertje krijg je altijd? Hopelijk kan ik het ook met een dieet redden.. Ik had voor de zwangerschap bmi van 26....
    Ben jij ook ingeleid? En mocht jullie kindje wel gelijk mee naar huis? Waren je suikers snel weer goed? Sorry voor de vele vragen..
    Vind het naar dat ik niet zelf meer kan beslissen waar ik wil bevallen... En moet wel wennen/omschakelen. Had het niet verwacht omdat ze na de laatste groeiecho zeiden dat ik niet weer hoefde te komen en ze niet dachten dat ik het had.. En verloskundige zei hetzelfde.

4. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Bij mij werd ook in de laatste weken zwangerschapsdiabetes vastgesteld.
    Ik heb het met een zeer streng dieet onder controle kunnen houden.
    Ik moest wel dagcurves bijhouden, dat wil zeggen voor het eten en 1,5 uur na het eten in je vinger prikken om je suikers te bepalen.

Ik moest in het ziekenhuis bevallen vanwege de zwangerschapsdiabetes, ook vanwege de inschatting dat zl groot zou zijn.
    Uiteindelijk heb ik een spoedkeizersnede gehad waardoor ik 5 dagen moest blijven.
    ZL was 55cm en 4370gr bij geboorte. Zijn suikers waren meteen goed. Hij moest wel nog 1 dag in een couveuse. om de zoveel uur werd er ook bij hem bloed geprikt. Dat was niet leuk!
    De eerste nacht lag hij dus in een couveuse, de daaropvolgende dagen lag hij bij mij. Gelukkig!
    ZL zou na 3 dagen al ontslagen zijn uit het ziekenhuis maar mocht gelukkig bij mij blijven.

De BV liep gelukkig meteen goed, dus ze hebben niet hoeven bijvoeden.
    (BV geven verlaagt de kans dat je kleintje diabetes krijgt)

Mag je onder behandeling van je vk blijven of moet je naar de gyn?
    Vraag goed in je zh na wat protocol is daar, dat verschilt per zh.
    succes met de laatste loodjes.

5. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Ow ja, mijn vliezen braken met 37weken en 5 dagen.
    Anders zou ik met 38 weken ingeleid worden.

6. gtjuh

gtjuh Lid

20 mrt 2014
    52
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je antwoorden.. Ik heb nog geen idee of ik onder behandeling van de verloskundige mag blijven. Hoop het eigelijk wel. Hopelijk snel een gesprek, heb ik iets meer duidelijkheid. Wil nu ook graag weten wat de nedoeling is. Maar 8 is niet extreem hoog toch? Als ik zo op internet kijk..

7. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Nee hoor, 8 is niet hoog

8. mamavang

mamavang Niet meer actief

Nu ben ik geen diabetesverplergkundige maar 8 is voor mij wel echt te hoog..
    Ik spuit nu wel insuline en moet alles netjes bijhouden..
    Nuchter moet ik onder 5.3 zitten (heb ook nachtinsuline) en 1,5u na de maaltijden mag ik niet boven de 7 zitten..
    Als ik 2x n maaltijd boven de 7 heb gehad wordt mn dosering opgehoogd..
    Maar maak je niet al te druk..
    Dit is mijn situatie en zegt helemaal niets over de jouwe..
    Gr linda

9. Nogeventjes

13 mei 2014
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    8 rekenen ze wel als te hoog voor de test. Maar misschien dat je met wat kleine aanpassing al wel weer goede waardes hebt? Ik zat met test boven 10 en kan het met dieet af.

10. gtjuh

gtjuh Lid

20 mrt 2014
    52
    0
    6
    NULL
    NULL
    Op internet lees je ook veel waardes van 10 of hoger. Vandaar dat ik dacht dat 8 niet extreem was.. Bij jou is het dus niet met een dieet onder controle te krijgen? Heb je der al lang last van? Ik lees ook dat er soms wel verschil in zit qua ziekenhuis...

11. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

11 feb 2012
    1.947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Ja dat bedoel ik ook.
    8 is te hoog voor een zwangere maar niet schrikbarend hoog. ik heb wel eens waardes gehad van 20 tijdens zwangerschap diabetes. Dat was schrikken! met een dieet kon ik het goed onder controle houden.

Dikke pech dat ik daarna type 1 heb gekregen. Staat trouwens helemaal los van de zwangerschap diabetes.

12. gtjuh

gtjuh Lid

20 mrt 2014
    52
    0
    6
    NULL
    NULL

Vind je het dieet wel te doen? Ik ben toch wel benieuwd wat er nu allemaal op me af komt en hoe met de kleine gaat als die geboren is...

13. gtjuh

gtjuh Lid

20 mrt 2014
    52
    0
    6
    NULL
    NULL
    Weet iemand hoeveel koolhydraten je mag/moet op een dag?

14. jolanda0207

jolanda0207 Actief lid

27 aug 2013
    216
    6
    18
    Dit is afhankelijk van wat jezelf verdraagt

15. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    Hier afgelopen week ook te horen gekregen dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Ik heb komende week de eerste afspraak met de diabetesverpleegkundige. Ik weet ook nog niet hoe en wat maar heb wel al te horen gekregen dat ik in het ziekenhuis moet bevallen. Mocht ik insuline krijgen dan word ik ingeleid met 38weken.
    Ik moet n eetdagboek bij gaan houden en na de afspraaj waarschijnlijk dagcurves prikke. Ik probeer nu al op mn voeding te letten maar ik prik telkens wel hoger helaas.

16. gtjuh

gtjuh Lid

20 mrt 2014
    52
    0
    6
    NULL
    NULL
    Oh wat balen.. Wat waren jou waardes bij de suikertest dan?
    Tot nu zit ik na de maaltijd onder de 7. Dus gaat wel goed. En neem ook nog wel wat lekkers. Ik ben nu aan het bijhouden wat ik eet. Ik heb dinsdag een afspraak bij de internist. Weet niet wat hij gaat doen. Dan een week later naar de diëtist, maar zn we al weer twee week verder.. Hopelijk heb je het snel onder controle.. Ik vind het zelf nog wel lastig, alles wat er bij komt kijken...

17. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Hier nog eentje en prik sinds gister insuline. Balen! Maar goed alles voor de kleine. Met 38 weken zal in ingeleid worden. Neem aan dat we 14 juli de datum gaan vastleggen.

18. gtjuh

gtjuh Lid

20 mrt 2014
    52
    0
    6
    NULL
    NULL
    Jaa daar doe je het voor. Wat voor waardes had je dan, omdat je nu insuline moet?

19. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Mijn waardes schommelen vooral na het ontbijt en avondeten. Mijn waardes die te hoog zijn liggen rond de 8.5. Al heb ik ook dagen dat ik mooi binnen de marges blijf.
    Ik heb mijn vertrouwen aan de diabetes verpleegkundige gegeven en ga er vanuit dat zij dit doet om mij te helpen. Ik kan namelijk nog weleens de dingen met achterdocht benaderen ;)

Het is even gek om mee te beginnen, maar het stelt me ook gerust. Nu ik weet dat ik goed in de gaten wordt gehouden en mijn kleine hier zo min mogelijk last van ondervindt. Ik spuit nu nog weinig 2 eenheden in de ochtend en 4 in de avond, maar waarschijnlijk zal dit snel gaan stijgen.

20. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Oja voel mij nu af en toe net een junk met 7 x bloedwaardes prikken 2x insuline ;)

Deel Deze Pagina