Dat ben ik straks van plan. Niet om met de placenta in een tasje rond te gaan sjouwen (lotusbevalling) Ik las dat in een zwangerschapstijdschrift en het lijkt me wel wat. Dan laten ze de navelstreng eerst minimaal 3 minuten 'uitkloppen' en krijgt de baby de tijd om rustig te wennen, krijgt extra bloed en ijzer en stamcellen. Iemand ervaring of hetzelfde van plan? Klinkt mooi en heel prettig nl!
In mijn bevalplan staat dat ze de navelstreng moeten.uit laten kloppen (indien medisch verantwoord) omdat je baby dan nog extra bloed en afweerstoffen meekrijgt. Laatste stootkuur uit de navelstreng zegt maar. kost niets, naar vind het wel prettig voor de baby.
Dit heb ik ook in mijn bevalplan staan. Heb dit inmiddels ook zo besproken met de verloskundige. Mits het medisch gezien kan en verantwoord is gaan ze er rekening mee houden. De baby kan dan eerst even bijkomen voordat de navelstreng wordt doorgeknipt.
Bij de jongste ook gewacht totdat de navelstreng was uitgeklopt. Mooi om te zien/voelen dat kloppen. Ik vond het wel bijzonder, minder gehaast gevoel. Ik heb 'met wat moeite' ook zelf de navelstreng doorgeknipt, wat was dat ding stug zeg. Maar of het je kind echt help? Ik betwijfel het. Jongste is weinig ziek, maar dat zijn haar zussen ook. Ze heeft wel van jongst af eczeem, maar dat heeft de zus boven haar ook. Ze was niet een onrustige baby, maar de oudste was een veel rustiger (model) baby.
Ja hoor gedaan! Heerlijk onze zoon op mijn buik gekregen/zelf getild en pas na heel wat minuten heeft mijn man de navelstreng door geknipt. Ook wel gelezen dat ze nóg langer de navelstreng intact laten.
Even de foto's met tijden terug gekeken. Hier zit er ruim acht minuten tussen de geboorte en de navelstreng knippen. Gewoon omdat het kon. Ik wist niet dat het uitmaakte. Maar interesant om te weten voor de volgende. :d
hier heeft er ook aardig wat tijd tussen gezeten. deed de gyn zelf al, wist ook niet dat dat eventueel wat uit maakte...
ik heb hier ook wel eens over gelezen en dit leek mij ook wel wat. Maar ik zit even met het volgende. Mijn 3 kinderen hadden alle 3 een heel korte navelstreng. ze konden er net uit en dan kwam hun hoofd tot mijn navel ergens zeg maar, hoger kon ik ze niet houden want dan was de streng te kort en trok het langs mijn toch al pijnlijke onderkant. Als je hem laat uitkloppen, wacht je dan nog langer als de placenta al geboren is of niet? lijkt me wel lastig met zo een korte navelstreng ik kan me kindje niet eens vast houden. Ga er tenminste uit na 3 keer dat mee gemaakt te hebben dat nr 4 ook wel weer zo een korte navelstreng zal hebben?! iemand ervaring?
doen ze dit niet al standaard dan, bij mijn kinderen werd pas veel later de navelstreng doorgeknipt alleen bij de jongste niet want die moest direct worden nagekeken
Hier werd ook pas de navelstreng doorgeknipt toen het was uitgeklopt. Je zag het van kleur veranderen. Best bijzonder.
Ik heb ook in mijn bevallingsplan staan dat ik wil dat de navelstreng pas na minimaal 10 minuten wordt doorgeknipt! Lotusbevalling gaat mij echt te ver maar dit is mijn laatste kindje dus ik wil dat het indien mogelijk allemaal lekker relaxt gaat!
Bij ons deden ze dat al uit zichzelf.. heeft geloof ik ook een minuut of 10 tussen gezeten. Maar voor een volgende zal ik het zeker onthouden, wist niet dat dat niet standaard was, haha!
Volgens mij doen veel vk's dit standaard. Ik weet het nog niet zo. Eigenlijk zie ik weinig meerwaarde. Extra bloed of ijzer krijgt het kind er niet van, want ja, de navelstreng voert bloed aan, maar in hetzelfde tempo ook weer af. Netto blijft het dus hetzelfde. En die paar minuten extra antistoffen op 9 maanden, dat zal het hem ook niet doen. Ik kan me wel voorstellen dat moeders het fijn vinden of een mooi gezicht. Maar zelf doet het me weinig. Ben zelf het liefst zo snel mogelijk weer bloed en zweet-vij. Hihi
nu ik er over nadenk is er tussen de geboorte en het knippen eecht wel wat tijd verstrekken. wist niet dat dit u ut maakte
Volgens mij is het redelijk standaard? Hie rkon het niet omdat ik rhesusnegatief ben en er bloed van de navelstreng afgenomen moest worden om de factor van mijn zoontje te bepalen. Dit keer spant het er om, ik weet dat de baby rhesuspositief is en ik dus een prik moet, hopelijk doen ze geen checks meer en kan deze keer de navelstreng gewoon uitkloppen. Het verkleint ook het risico op geel zien de eerste dagen dacht ik.