net zwanger, last van darmen

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by messema, Jan 17, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. messema

messema Actief lid

Nov 24, 2008
    113
    0
    16
    Hallo,

Ik ben ongeveer 5,5 weken zwanger en heb ziekte van crohn. Nu had ik al op de crohn site gelezen dat als je zwanger wordt in een 'rustige' tijd dat de ontsteking niet erger zal worden. Nu heb ik op dit moment niet echt last van ontsteking (tis niet echt pijn maar meer ongemak) maar wel van onrustige darmen, erg veel lucht, vaak naar de wc en diarree. Ik heb nog geen afspraak met een vk. Weet nu niet of deze klachten door de crohn komen of dat dit met de zwangerschap te maken heeft. Wat is verstandig om te doen?

groetjes

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Messema,

door het hormoon progesteron wordt de activiteit in je darmen vaak verminderd, waardoor lucht vaak ophoopt en je er buikkrampen van kunt krijgen. De peristaltiek wordt minder en de kleppen sluiten een beetje minder goed. Dit leidt alleen vaak tot obstipatie en niet zozeer tot diarree. Maar darmen kunnen raar reageren, zeker als ze al gauw geprikkeld zijn! Het kan dus heel goed zijn dat de klachten die je beschrijft bij de zwangerschap horen, maar dat is toch even afwachten. Je kunt je behandeld arts eens bellen voor info, maar een afspraak bij de vk klun je alvast gerust maken. Zij kan je evt ook doorsturen naar de gyn voor een consult aangezien Crohn en zwangerschap vaak een intensievere controle vereist.

Groetjes Brigitte

3. messema

messema Actief lid

Nov 24, 2008
    113
    0
    16
    Bedankt voor het heldere antwoord, ik ga maandag even de verloskundige bellen en behandelend arts. Ik heb altijd aanleg om te ijzer tekort en vitamine b tekort te krijgen en denk wel dat dat nu ook extra in de gaten gehouden moet worden.

groetjes

Share This Page