Hallo, Ons zoontje van 6,5 maand drinkt drie keer per dag een fles van 270+9 , juist... een mega fles. Dit hebben we hem natuurlijk niet zo maar gegeven, maar elke keer na de fles was het huilen en pas stoppen als we hem eten bij gaven. Soms drinkt hij zn tweede fles maar voor de helft leeg, nuja dit is prima maar dan drinkt hij in de avond nog meer. Om blijkbaar bij te tanken. Van 4 naar 3 flessen heeft hij zelf op deze manier geregeld. Ik zat te denken hoe dit het beste te doen maar hij heeft dit op zn eigen tempo geregeld door dus bij 3 flessen meer te gaan vragen en 1 uiteindelijk helemaal niet meer te drinken. We waren begonnen met bijvoeden en dat ging super maar door zijn slaapritme komen we niet eens meer aan ander eten toe :S 09:00/10:00 wakker worden 10:00/11:00 eerste fles slapen 14:00 tweede fles slapen 17:30 derde fles slapen Voorheen sliep hij in de ochtend en middag nooit. We geven hem nog gedeeltelijk pepti en gedeeltelijk gewoon dit ivm tijdelijk op pepti gezeten en het terug overzetten moest heel rustig gebeuren ivm klachten. Forte voeding lijkt me niet werken, want hij krigjt af en toe voor de lekker ene papflesje en dan drinkt hij dus het zelfde maar dan aan pap weg. Ik weet ook niet waar hij het laat :S qua groei is hij nu bijna op de gemiddelde lijn ipv de hogere lijn waar hij eerst op zat. Bij eht CB zei de arts dat hij nog wel een flesje mag :s ze zal utigaan van 200cc maar die hoeveelheid drinkt hij dus al per dag. De 15e maar even vragen wat ik hiermee moet. Meer mensen die hier tegen aan lopen? Ik kan toch onmogelijk de enige zijn met een veel-slaap-veel-eet-baby
Die flessen zijn echt niet normaal Zn maag word daar ook gigantisch mee opgerekt! Kan je niet zelf een beetje ritme erin brengen en gewoon 4 flessen van 200 geven?
dat is idd niet gezond zoveel fles..maja hij eet verder geen brood ofzo? Wat als je ipv meteen een fles hem eerst fruit/groenten/brood geeft...en daarna een 'klein' flesje van 180/6? Misschien raakt hij dan verzadigd..en dan kan je de hapjes opbouwen (meer geven elke keer) en de fles afbouwen...(minder geven elke keer)...totdat je op een hoeveelheid zit die hij nodig heeft!
Slaapt hij van 18.30 tot 9 uur volgende ochtend?? Die hoeveelheden zijn echt niet gezond idd, en je geeft nu 27schepjes opvolgmelk? 24schepjes zijn een max. de maag van je kindje wordt nu enorm opgerekt, wat nadelig kan zijn op lange termijn. Als hij niet tevreden ia na een kleine fles kun je nu veel meer dingen aanbieden als melk, zo kun je zijn bijvoeding ook opbouwen. Plus hij moet ook wennen aan minder melk per keer, zijn maag is nu groot dat er 300cc melk erin past.
Hij krijgt nog nummer 1 melk dit ivm omzetten pepti naar gewoon , we zijn nu met het laatste pak bezig daarna gaat hij over naar 2. En als ik hem in de avond een half potje geef (zo een 6 maands potje) dan drinkt hij daarna alsnog vrolijk zn fles leeg :S Daarbij is mij verteld dat melk op dit moment belangrijker is dan bijvoeding dus dan geef ik hem liever alleen melk dan die hoeveelheid melk en daarbij ook nog half potje. En als ik een flesje van 200cc geef gilt en krijst hij urenlang tot hij eten krijgt. Hij had problemen met eten, at(dronk) soms maar 400cc per dag. Naja als hij niet meer wilde stopte we. Maar dit is op een gegeven moment dus omgeslagen de andere kant op. Hij zit in elk geval niet boven de liter per dag zo op de 810 cc Zelfs al zou hij op nummer 2 melk zitten zou hij 10cc boven de daghoeveelheid krijgen. Dus daar maak ik me niet druk om, daarbij gaat dat om gemiddelde kindjes. Wat ik dus wel vreemd vind is dat hij zo veel drinkt per keer. Een extra fles is geen optie. Dan moet ik hem om de 2 uur een fles gaan gaan geven en dan drinkt hij dus niet. Wakker maken voor een fles werkt ook niet. Hij drinkt wanneer hij dorst heeft anders niet. Langer wakker houden in de avond gaat ook niet, hij is echt moe en valt ook binnen 3 minuten in slaap. Hij huilt zo goed als nooit behalve als we hem dus dwars gaan zitten met minder eten of minder slapen.. Misschien morgen maar ff bellen
Melk is wel belangrijker ja, maar het is ook belangrijk om 'normaal' te aan leren eten... Waarom geef je hem een half potje? Stop jij of wil hij zelf niet meer? Als jij stopt zou ik hem gewoon laten eten tot ie niet meer wil.. En smiddags brood gaan gven.. Zou je toch echt heeeeel erg advieseren met die megaflessen te stoppen en een andere oplossing te bedenken.. Misschien kan je hem sochtend wakker maken ofzo rond 8 uur.. Geeft je weer wat speling om de dg anders in te delen en alsnog 4 flessen te geveb
Als je om 8.00 opstaat en om de 3/3,5 uur een fles geeft kom je ook rond 17.30 uit... En dan gewoon de slaapjes een beetje aanpassen aan de flestijden... Het is het proberen waard
helemaal mee eens. Hij is 6 maanden gepasseerd, melk blijft idd nog het belangrijkste. Maar hij heeft ook bijvoeding nodig. En dan zou ik geen potjes geven, maar iets dat echt vult. Goede portie gekookte aardappeltjes met groente, een boterham, pap uit een bordje enz. Hij moet leren om langzamer zijn maag te vullen, dus eerst zijn eten goed te kauwen en dan pas door te slikken. Dan raakt hij ook verzadigt met kleinere hoeveelheid. Een 6-mnd potje is ook vloeibaar voedsel, het blijft hap-slik-weg. Leer hem om te werken voor zijn voeding (gewoon kauwen bedoel ik dan), dus grof prakken en vullende dingen te geven (boterham, aardappels met groente, een banaan enz) En die flessen zou ik persoonlijk mee ophouden. Jij bent verantwoordelijk voor zijn voedingspatroon, en honger kan ook gestild worden met andere dingen (waar hij nu ook echt behoefte aan heeft met zijn leeftijd!). De rest is een stuk gewenning, hij is nu gewend om zijn maag helemaal vol te proppen met een giga plens melk in 1x. En hij is te klein om te bepalen of dat wel goed voor hem is. En hij heeft nu de leeftijd om langzaam te leren eten in maaltijden: - ontbijten op een normale tijd met een granenontbijt en melk -> geeft energie voor de dag, en houdt hem ook langer wakker; - fruit tussendoor; - lunch met granen en melk (geeft weer energie) - tussendoor fles melk; - warme maaltijd met groente en aardappes/rijst; - fles voor het slapengaan
Eens met bovenstaande reacties. Het is moeilijk om te zien wat een baby nodig heeft maar op dit moment over -en ondervoed je je kind. Wat ik niet zo goed begrijp: waarom geef je hem niet meteen een fles wanneer hij wakker wordt? Ik zie in je schema dat hij rond 9 -10 wakker wordt, maar zijn ontbijt krijgt hij pas tussen 10-11? Probeer hem eens meteen een goede papfles te geven, een fles van 180/6 met 3 flinke scheppen granenpap ( Bambix 6+ kun je nu goed gebruiken) Mijn dochter sliep rond die leeftijd ook lang 's nachts maar ik kreeg er wel 4 flessen(180/6) en bijvoeding in. De tijden van flessen wisselden maar ongeveer zo: 8/9 uur - 11:30 - 14/15 - 18:30 . Tijden konden erg wisselen per dag. Ze at dan ergens in de ochtend nog fruit, vers. Ook in de middag ergens een boterham met roomboter. Eind van de middag kreeg ze een prakje van aardappel/rijst met verse groente. Ze at niet elke dag evenveel maar dat werd steeds meer. Ze regelde toeook zelf dat er een fles verviel rond de 7/8 maanden. Wellicht kun je dit eens proberen? Stop alsjeblieft met die flessen. Mocht hij na de fles nog honger hebben, bied hem dan wat fruit of brood. Banaan geeft snel een voldaan gevoel. Succes!
Nou nou iets minder mag ook wel!! Ik geef hem neit meer omdat dat voor mij makkelijker zou zijn ofzo :S ik geef hem omdta hij anders urenlang ligt te huilen omdat hij nog HONGER heeft. Heb het CB gebeld die geven aan niks engs te zien in wat hij nu doet, te meer omdat hij er zelf om vraagt. Ze hebben me wel geadviseerd even bij de arts na te vragen of het voor zn niertjes kwaad kan dus daar gaan we vanmiddag langs.
Dan slaat hij de fles weg en worstelt zich alle kanten op omdat hij geen honger heeft. En sorry ik over en ondervoedt hem?? Doe even iets minder dramatisch, hij is volstrekt goed 'gekeurd' door het CB en daarvoor bij de KA. Daarbij kreeg hij voor hij zn slaappies overdag ging doen (doet hij pas sinds week of 2) een banaan of appel of peer die er helemaal in ging een stukje brood en een half potje in de avond (meer wil hij om een of andere reden niet) en dan dronk hij alsnog 3 van zulke flessen. Ik open hier geen topic omdat ik het normaal vind. maar zet me even niet weg alsof ik mijn baby mishandel. Een topic hier openen is NAAST het inschakelen van 'officiele hulp' en NAAST gesprekkend ie ik met man en familie hier over heb. De toon waarop sommige hier reageren is echt om te kotsen. Wellicht door sommige niet zo bedoeld maar gadverdarrie zeg.
Kan je nie de fles savonds dan ietsje minder doen..? Dan word hij sochtends eerder wakker waarschijnlijk en kan je dus wel vroeger zn eerste fles geven om naar 4 flessen toe te werken.. En ik denk dat we het allemaal goed bedoel hoor(ik in ieder geval) maar ik kan best begrijpen dat mensen(waaronder ik) hier een beetje van schrikken... Want hoe je het ook went of keert zulke grote flessen zijn gewoon abnormaal...(daar bedoel ik niks slechts mee)
Gebruik je teouwens een speen? En hoelang doet hij over de fles? En als je een fles van 200 geeft hoelang dan?
Hij is een rare drinker Sam, al vanaf het begin. De ene keer heeft hij een fles in 15 minuten op andere keer een uur. Dat is niet afhankelijk van hoeveel er in zit. Minder geven gaat niet, hij valt soms savonds tijdens zn fles in slaap dna brengen we hem naar zn bedje. Vaak word hij dan na 5 minuten krijsend wakker en stopt niet tot je hem de rest geeft. Wacht je te lang drinkt hij niet alleen het restantje op maar wil hij nog meer. Weet je als mensen zeggen dit zijn absurd grote flessne geef ik ze 100% gelijk. Maar als ze zeggen je emot hem niet zo een fles geven want dan rek je zijn maagje op. Geef hem een heel potje en de rest melk. No offence maar dan rekt zijn maag natuurlijk net zo veel op he.. En laten we niet vergeten dat waarschijnlijk niemand hier dokter is. En ik WEIGER me een 'slechte moeder' te laten noemen of daarop aansturen. Dat ben ik namelijk niet, heb alles over voor mn kereltje heb hem niet cadeau gekregen. Maar veel van de tips hier hebben we al geprobeerd. We gebruiken trouwens ook een speentje soms duimt hij maar als hij honger heeft neemt hij daar geen genoegen mee Het is dus dan niet de zuigreflex
Ik zat echt even met open mond te kijken hoe groot de flessen zijn (sorry) Heb je al eens zo een fles voor zijn buikje gehouden? Ik zou echt proberen te gaan minderen want dit is echt absurd veel. En meer groente/fruit gaan geven en minder grote flessen.
Owjeetje.. Wat lastig haha zit echt mn hersens hier te breken.. Maar meer kan ik echt ff niet verzinnen haha En vind je geen slechte moeder hoor En je geeft de groente en fruit tot ie zelf stopt toch? Geef je trouwens ook pap sochtends? Ik zou soieso nog even overleggen met de KA, daar ging je heen toch? En kijken of die misschien een oplossig heeft...