Ontslag na verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door LoveXx, 29 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LoveXx

LoveXx Fanatiek lid

15 feb 2012
    1.754
    116
    63
    Hallo allemaal,

Ik heb natuurlijk al wat op internet rond gekeken, maar ik kan eigenlijk nergens antwoord vinden op mijn vraag. Misschien dat jullie er wat over weten...

Ik werk op een kinderdagverblijf. Het eerste jaar had ik een jaarcontract van 30 uur.
    Omdat ze mij na dat jaar geen vaste uren meer konden geven, heb ik een 0 uren contract gekregen. Gemiddeld werkte ik toen nog wel 30 uur.
    De laatste tijd gaat het erg slecht met het bedrijf, doordat de belastingdienst de kinderopvangtoeslag weer lager heeft gemaakt.
    Dus de afgelopen maanden ben ik echt aan het werk als "invalkracht" en werk nu dus heel flexibel, wat nu ook nog wel kan.

Maar straks, als de baby er is en mn verlof is afgelopen wil ik niet meer zo flexibel werken, en dat kan natuurlijk ook niet. Ik word nu soms een dag van te voren of zelfs de ochtend nog of ik wil/kan werken. Maar met een baby straks is dat niet meer mogelijk en dat wil ik ook niet! Veel te onrustig voor die kleine!

En dan is het ook nog zo dat er nu 3 met zwangerschapsverlof zijn en 2 zitten in de ziektewet. Die zijn, wanneer ik terug kom, ook allemaal weer terug. Dus waarschijnlijk heb ik dan heel weinig werk.

Dusss nu komt het... Ik wil eigenlijk wel stoppen daar en opzoek
    naar ander werk. Dat is nu natuurlijk erg moeilijk, solliciteren terwijl je zwanger bent..;)
    Kan ik nu ontslag nemen en nog wel recht hebben op een uitkering voor verlof. Of kan ik beter na mn verlof ontslag nemen? Dat lijkt me ook wat lullig...

moeilijkmoeilijk...:(

2. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Wanneer je zelf ontslag neemt ben je in principe verwijtbaar werkloos en heb je geen recht op een WW-uitkering. Ben je na je laatste werkdag binnen 10 weken uitgerekend dan heb je wel recht op zwangerschaps en bevallingsverlof. Zelf ontslag nemen is meestal sowieso niet handig.

Als je hier toch wilt stoppen zou ik blijven werken tot aan verlof en het daarna weer zien! Ik weet niet hoe ver je zwanger bent, maar het is erg lastig nu als zwangere sollicitant op de arbeidsmarkt.

3. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

29 aug 2009
    3.313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Volgens mij is het zo dat wanneer je zelf ontslag neemt, je geen recht op ww hebt.. Maar hoe dat zit met een 0-uren contract weet ik niet..

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dan geldt ook dat je geen recht hebt op een uitkering, je bent nl verwijtbaar werkloos. Je had werk, al was het een 0-urencontract en je hebt het opgezegd -> verwijtbaar.

Ik zou sowieso wachten met het aanbieden van ontslag tot na de bevalling, je weet nooit hoe alles loopt met jou en je kindje. Stel in het ergste geval zou je je kindje verliezen, en je zou al hebben opgezegd.... dan heb je helemaal niets meer.

En ik zou ook al tijdens mn verlof gaan solliciteren, ik bedoel het gros van de mensen heeft normaal gesproken ook nog een opzegtermijn, dus of ze dan nog 2 maanden op je zouden moeten wachten....

5. MissJopie

MissJopie Actief lid

24 feb 2009
    387
    0
    0
    Lekker blijven doorwerken en pas op zoek naar een andere baan even na je bevalling. Het is heel logisch dat je wat meer vastigheid zoekt. Zij maken ook gebruik van jou, want je hebt geen garantie o werk, dus ik zou me niet schuldig voelen hoor.

De andere kant; ik weet niet of je kleine straks op hetzelfde kdv terecht op de momenten dat je aan het werk kunt, want dan heb je wel geen vas ritme, maar toch wel altijd opvang voor de keren dat je wel werkt. En dat is wel fijn, toch? Ik zou dus straks pas actief op zoek gaan naar iets anders en zolang je niks anders hebt, ja, dan zou ik wel wat uren willen maken....

6. Arnoe

Arnoe Bekend lid

1 sep 2010
    869
    1
    0
    Beslis pas nadat je bent bevallen!

Echt ik denk dat je dan veel beter kan inschatten waar je het beste kan werken, voor hoeveel uur etc. Daarnaast verlies je zowiso je recht op uitkering EN je verlofgeld als je nu al op zou zeggen.

Het kan natuurlijk ook goed dat die meiden die nu in hun verlof zitten straks niet meer terug komen of dat de werkvoorraad verandert.

Niet doen hoor!

Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens :)! Hoever ben je?

7. kwebbel01

kwebbel01 Lid

7 jan 2010
    56
    0
    0
    omg. Utrecht
    als je zelf ontslag neemt heb je geen recht op een ww uitkering, als je het een en ander wilt weten zou ik gewoon even contact op nemen met het uwv of kijk even op de site, daar staat alles over onslag nemen en krijgen en met ook als er een zwangerschap in het spel is.....
    Succes ermee!!

Deel Deze Pagina