Ons zoontje is van dinsdag op woensdagnacht ziek geweest met hele nacht braken. Dit met gevolg dat hij gister niet meer gegeten heeft dan ern halve croussaint. Ik krijg er nu ook niks in, boterham niet, eierkoek niet, yoghurt niet. We komen niet verder dan melk en sap. Nu zal men denken, ach hij was ziek, eten komt wel weer als ze maar drinken. Echter ligt dit bij hem anders. Hij heeft een stofwisselingsziekte, wat in houdt dat bij vasten, er geen reserve is, zoals bij ons. Zijn suiker wordt dan laag. Vanmorgen was deze 3.7 en dat is al laag, onder de 3.5 mag hij niet komen. Als hij vandaag weer niks eet dan zal zijn suiker nog meer gaan dalen en dat betekent zh opname met sonde. Dit willen we zien te voorkomen!! Het is net een paar maanden rustig, geen zh bezoekjes etc. Laatste keer ziek met braken was ook opname en sonde en vreselijk dat beeld van een sonde in brengen en schreeuwend kind. Dus iemand tips om hem toch aan het eten te krijgen??
Ik denk dat je hiermee beter even naar de ha kunt gaan ipv dit hier te vragen. Zeker omdat je het dringend noemt en je mannetje een ziekte heeft. Hopelijk gaat het snel beter, beterschap!
Naar ha hoeft niet, ik moet hem nu vaak prikken om de suiker in de gaten te houden. Als hij niet stijgt moet ik het zh bellen en als hij lager wordt moet ik sowieso bellen. Die afspraken liggen er met het zh. Als we zelf niet konden prikken dan was het nu sowieso al preventief opname. Ik wil nu opname kunnen voorkomen door zijn suiker te laten stijgen. Als dit niet het geval is bij de volgende prikbeurt over een uur, dan moet ik de ka bellen.
Heb je al geprobeerd yoghurt met wat fruit in de blender te doen en dan te verdunnen met water/melk, zodat hij het gewoon kan drinken. Dan biedt je het gewoon aan als sap. Of werkt dat ook niet om zijn suiker op peil te houden? Of misschien soep?
Misschien dan wat yoghurt met roosvicee gemengd in een spuitje aan hem proberen te geven zodat hij toch wat binnen krijgt? Vervelend zeg, sterkte!
Ik zou iets geven wat hij normaal gesproken niet mag hebben. Iets waar van je weet dat hij er dol op is. Al is het taart cola of iets als die suiker maar om hoog gaat. Heb je druivensuiker. Maar als ik eerlijk ben en het lukt echt niet dan zit er helaas niks anders op dan de ha te bellen en voor een opnamen gaan. Daar is hij in veilige handen en daar kunnen ze hem de voeding,s stoffen toe dienen die hij nodig heeft. Al hoe wel ik snap dat jullie niet op een opnamen zitten te wachten. Het haalt je toch weer uit je dagelijks ritme.
@ Linda,yoghurt houdt suiker wel wat langer op peil en helemaal als er maizena doorheen zit. Alleen weigert hij yoghurt. Het aanbieden als drinken, zoals jij beschrijft hebben we vaker geprobeerd tijdens ziek zijn, zonder resultaat. Het is, helaas, geen makkelijke eter. @ knap, cola en druivensuiker is voor korte duur. Daarna zakt het weer snel. Nu vind ik een opname niet zo'n ramp voor ons, maar voor hem. Hij heeft het zh afgelopen jaar zoveel gezien met 4x opname. Net geprikt en was het gelukkig gestegen naar 4.4 Waarschijnlijk door de melk. Dit bieden we vandaag maar vaak aan en we gaan zo pannenkoeken maken. Hij wilt pannenkoeken. Nu hopen dat hij het ook eet. Als het vandaag boven die 3.5 blijft, zijn we een heel eind. Dan is het alleen de nacht doorkomen door om de 2 uur te prikken. Gelukkig zijn we morgen vrij, dus kunnen we zo'n gebroken nacht wel aan.
Misschien helpt nutridrink? Soort astronautenvoedingwat ze aan zieke mensen geven of mensen die veel afvallen. Hier zitten alle noodzakelijke voedingsstoffen in. Een volwassenen kan met een aantal pakjes per dag "overleven" zonder vast voedsel. Het is een soort yoghidrink en in verschillende smaken. Apotheek heeft het vaak wel op voorraad. Wel duur. Dacht iets van 4 a 5 euro per pakje. (Formaat van klein drinkpakje)
misschien dan niet naar de huisarts, maar even met het ziekenhuis overleggen.. Is een banaan in de blender met melk en een beetje honing bv nog een idee ? Beterschap met hem !
Hoezo +1?? Als je goed leest zie je dat er duidelijke afspraken liggen met het ziekenhuis! Met de kinderarts is afgesproken dat bij ziekte en vasten wij zijn suiker in de gaten houden door om de 2 uur te prikken. Zodra de suiker onder de 3.5 komt moeten wij bellen en wordt het opname. Suiker zat nog niet onder de 3.5, maar wel richting daar naar toe. Ik vraag dan tips omdat er misschien iemand wel een handige tip heeft waar we zelf nog niet aan gedacht hebben. Al is het maar een tip om een aanpak tot motivatie!! Als hij op dit moment ook nog ziek erbij was, dan had ik sowieso direct gebeld. Maar het ziek zijn is alleen dinsdagnacht geweest, maar sindsdien wilt hij gewoon niet eten.
Gelukkig maar. Misschien onverantwoordelijk.maar ik zou vandaag lekker veel zoet aanbieden. Gezonde zoeten maar ook slechte. Je begrijpt me denk wel. Heb zelf suiker. Dus weet er wel iets van ook al zijn het kort durende energie/suiker steigers alles beter dan dat. Dat het niet doet. Beterschap ook verder en vervelend dat hij deze ziekte heeft.
@ Droebeltje, nutridrink is een goede tip! Hier hebben we zelf nog niet aan gedacht! @ Kris, melk drinkt hij alleen zo. Iets er doorheen accepteert hij niet. Dat is iets wat we ook al vaker geprobeerd hebben, net als bij yoghurt. @ Maja, de pannenkoek heb ik maar naturel gehouden, want laatste keer met pannenkoek eten heb ik geprobeerd of hij pannenkoek met banaan en appel wilde proeven. Dat wilde hij toen niet. Dus nu maar op safe gespeeld. @ Knap, ik begrijp wat je bedoelt Ik weet dat hij het avondeten wat op de planning staat niet gaat eten. Normaal geven we niks anders, maar vanavond wordt het voor de kids dan maar pannenkoek. De korte energie stoot werkt bij stofwisselingsziekte net wat anders dan bij suiker. Wij hebben reserve wat gaat werken als wij tijdje niks eten en/of drinken. Maar bij hem gaat wat fout in de vetzuuroxidatie, waardoor er geen reserve gaat werken en dan ontstaat lage suiker. Hij heeft dan ook het meeste baat bij iets waar suiker goed en langer bij stijgt. Voor vandaag hebben we in ieder geval de oplossing met de pannenkoeken gevonden!
hoe gaat het nu dan? wij kregen ooit van de ha de tip, geef maar cola. drinken willen ze vaak wel, en met cola krijgen ze gelijk een stoot suiker
Suiker is gestegen naar 5.8 Hij heeft meerdere bekers melk op en gelukkig stijgt het daar goed van. Vannacht ook nog maar eens een bekertje geven, zodat het op peil blijft. Iedereen thanks voor de tips en het mee denken!!