Mag werkgever zomaar uren veranderen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Valora, 26 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Valora

Valora Niet meer actief

Mijn vriend werkt al 7 jaar bij hetzelfde bedrijf. Zijn standaard uren zijn van 8u30 tot 17u30. Vorig jaar is het bedrijf overgegaan van vader op zoon. Sindsdien hebben we niets anders dan last. Eerst moest mijn vriend elke dag overwerken, toen werkte hij van 8u tot 17u30 met een halfuur minder pauze over de middag. Die uren werden dan uitbetaald. Dat werd toen te duur, dus toen werd hij verplicht van de gewerkte overuren op te nemen als extra vrije dagen (uiteraard wanneer het de werkgever goed uitkwam).

Nu wil hij het weer aanpassen. Zonder ook maar iets van overleg worden de uren vanaf volgende week verandert van 8u45 tot 18u. Dat komt heel slecht uit voor ons. Op die manier kunnen we 's ochtends niet meer samen vertrekken, en 's avonds is hij te laat thuis om te kunnen mee-eten. (om 18u30 pas eten is echt te laat voor mijn zoon).

Kan een werkgever zomaar alle uren constant omgooien?

2. Valora

Valora Niet meer actief

Ik snap dat het misschien overkomt als "gezeur", omdat het maar om een halfuurtje later gaat. Maar ik volg een opleiding, met onregelmatige stage-uren, en toen wij de beslissing maakten dat ik deze opleiding ging volgen, was dat wel met mijn vriend zijn stabiele uren in gedachten. Onze onthaalmoeder werkt ook maar tot 18u, dus als ik een late dienst heb op stage zitten we wel in de problemen.

3. lydian

lydian Niet meer actief

Poeh netjes is het niet en vervelend heel erg, maar of het niet mag weet ik niet. Denk het wel! Zou alleen wel fijn zijn als het in overleg gaat, misschien kun je er in het CAO wat over vinden?

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.834
    19.173
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ligt een beetje aan de cao. Meestal mag het wel als er sprake is van 'zwaarwegend bedrijfsbelang'. En dat is het al gauw natuurlijk, in ieder geval volgens de werkgever ;) En als die dan ook nog de houdingt heeft "je mag in deze tijd blij zijn dat je een baan hebt."

Ik zou even goed in de cao kijken (als die er is) of als je lid bent informatie inwinnen bij de vakbond.

5. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Ik zou open kaart spelen en aangeven dat ik niet (alle) dagen tot 18 uur zou kunnen werken ivm met zorgplichten (ophalen baby). Eventueel er bij opgemerkt dat als jij niet laat thuis bent dat hij dan wel een keer tot 18 uur kan blijven.

Ja je mag blij zijn als je werk hebt maar dat betekend niet dat je alles maar moet pikken. Hij kan tot 17.30 uur werken, in nood mogelijk eens langer, punt. Zijn werkgever had ook eerst de moeite kunnen nemen om het met hem te overleggen....

Xxx

6. Drieka

Drieka Niet meer actief

Erg vervelend maar volgens mij mag een werkgever wel een beetje de uren aanpassen.

Voor jullie is het erg vervelend maar in principe schuift de ochtend een kwartiertje op en de avond een half uurtje. In de ogen van de werkgever zal dat niet veel zijn.

7. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Het ligt eraan of je man zijn werktijden in zijn contract heeft staan of niet. Vaker is dit niet het geval en heb je dus vaak het nakijken. Mij is het ook een keer gebeurd en zal ervoor zorgen dat dit in de toekomst in mijn contract staat.

Daarbij is het bedrijf nu ook nog overgenomen. Hoe dat dan precies zit zou je na moeten vragen. Misschien bij het juridisch loket of via je rechtsbijstand. Veel succes.

Deel Deze Pagina