Dames, Ik kies dus voor een ZH bevalling... maar wanneer ga je daarheen? Als de weeen begonnnen zijn? als je water gebroken is? En als je water breekt, heb je dan gelijk weeeen? Of kun je al weeen hebben en later je water breken? en komt de VK dan eerst nog bij jou thuis kijken? of zie je die pas in ZH? Questions!! hahaha, Bij voorbaat dank voor de answers
volgens mij komt de vk dan eerst bij je thuis en geeft zij aan wanneer het tijd is om naar het ziekenhuis te gaan. Als goed is begeleidt zij dan toch ook de bevalling?!
bij mij eerste ben ik ook in het ziekenhuis bevallen omdat toen bij mijn schoon ouders in woonde en we konden niet eerst in ons huisje. bij mij gebeurde dat eerst de vliezen braken (0:55)en pas volgende morgen de VK gebeld rond 8 uur en toen had ik nog geen weeen later op de middag kreeg ik rug weeen en die avond na het eten de buik weeen de VK weer gebeld en gekeken hoeveel ontsluiting ik had helaas was toen maar 2 cm , was het rond 11 uur savonds en ze vroeg aan mij wat ik wou ,ik zei dat ik graag naar het ziekenhuis wou en ben toen gegaan en snachts om half 3 is onze kleine man geboren. (dat ik later weeen kreeg komt misschien wel voor in de fam, mijn tante kreeg helemaal geen weeen en mijn oudste zus ook niet)
Hoi, Wanneer je weeen een uur lang regelmatig zijn (om de 3 a 5 minuten en de wee ook even aanhoudt kun je de vk bellen. Die komt dan checken hoe het ervoor staat, en met 5 cm mag je meestal naar het ziekenhuis. Wanneer je nog geen 37 weken bent moet je eerder bellen. Wanneer je vliezen breken en het vruchtwater is verder schoon en het hoofdje was goed ingedaald, dan kun je ook rustig de vk bellen (hoeft niet midden in de nacht te bellen). Bij sommigen beginnen de weeen direct, bij andere weer niet. Je hoeft niet direct naar het ziekenhuis met gebroken vliezen.
Bij mij is de verloskundige eerst thuis komen kijken hoe de ontsluiting vorderde. Ik had 4 cm en de verloskundige vroeg wat ik wilde, meteen naar het ziekenhuis of nog even thuis blijven. Heb voor het eerste gekozen en ben meteen naar het ziekenhuis gegaan (was wel 's nachts rond 3 uur en de verloskundige had het ZH gebeld om te kijken of er verloskamers vrij waren). Had weeën om de 3 minuten en mijn vliezen waren al gebroken. Na een weeënstorm, in de auto, is 3 uurtjes later onze dochter geboren.
Ik moest verplicht in het ziekenhuis bevallen niet vanwege medische gronden, maar omdat wij in Duitsland wonen en ik toch graag in NL wilde bevallen. Bij mij begon de bevalling met weëen en zijn mijn vliezen pas in het ziekenhuis door de VK gebroken. Normaliter zou de VK eerst ook langs komen om te kijken hoe ver alles was gevorderd, ware het niet dat ze al met een bevalling bezig was (tweede kindje van die mevrouw) en dat kan evt snel gaan natuurlijk. Ze liet het aan mij over wanneer ik wilde komen. Uiteindelijk toch relatief snel naar het ziekenhuis gegaan (20 minuten autorijden) en daar bleek ik 5 cm ontsluiting te hebben.
Mijn eerste weeen krieg ik om 00.00 uur, maar nog niet heel pittig en nog erg onregelmatig. We pakten er het boek 'veilig bevallen' nog even bij en hebben dit nog tijden samen doorgelezen. Ook hierin stond duidelijk dat je pas mocht bellen als de weeen om de 3 mintuten, al een uur lang kwamen. Wij dus echt de hele tijd afwachten, want ze waren heel onregelmatig. Toen om 6 uur zei ik tegen mijn man dat hij maar echt moest bellen, want ik vond het nu wel heftig worden. Toen hij de vk aan de telefoon had, braken mijn vliezen. Toen ze bij ons aankwam, vroeg ze waarom wij niet eerder gebeld hadden! Ik had al 8 cm ontsluiting, we konden dus direct naar het ziekenhuis, kwamen daar om 7 uur aan en het moment dat ik uit de rolstoel stapte, kreeg ik persweeen. Ben blij dat deze niet in de auto begonnen! Succes ermee en leg het gewoon eens aan je vk voor?
Het hangt een beetje af van hoe jij je voelt, en hoe je vlos is en misschien ook wel van de drukte in het ziekenhuis... Hier begon het rustig om half 1. Om half 3 ben ik gaan klokken en om half 4 hebben we de vlos gebeld, omdat ik toen 1 uur lang om de 5 minuten weeen had. Ik had pas 1 cm toen. Om half 9 zou ze terugkomen. Toen bleek het echter niet opgeschoten - nog steeds 1 a 2 cm We spraken toen om half 11 in het ziekenhuis af, maar als ik het niet vol kon houden, mocht ik ook eerder. Ze was amper weg of de weeen kwamen heftig om de 2 minuten, dus om half 10 waren we al in het ziekenhuis. Ondanks de 2 cm ontsluiting pas. Dus tja, in principe zeggen ze altijd: Met 5 a 6 cm ga je naar het ziekenhuis, maar hier was dat dus echt niet het geval en mocht ik gelukkig al eerder, omdat ik het thuis niet vol kon houden. Uiteindelijk kreeg ik rond 12.00 uur ook pijnstilling in het ziekenhuis hoor, dus het was fijn dat ik er was.