Hallo allemaal, Super blij komt mijn zoon thuis met zijn rapport. Nou heeft hij een Cito A score met (4,7) erachter maar nergens kan ik terug vinden wat dat betekent? Weet iemand toevallig waar die 4,7 op slaat? Alvast bedankt!
Hier ook zo'n rapport met citoscore. Lekker handig dat er geen uitleg bij zat. Vraag je toch even aan de juf. Mijn dochter had allemaal A en volgens haar was dat het hoogste.
Bedankt voor jullie reacties. Hij zit in groep 3. Ik ben ook blij te weten dat het niet terug te vinden is. Maandag zal ik naar de docent gaan. Tja, ik vind het toch spannend als het om mijn kleine ventje gaat.
Waarschijnlijk is die 4,7 de vaardigheidsscore. Daar moet in de schoolloopbaan groei in te zien zijn. Vooral belangrijk voor de school. Je kan scoren van A tot E, waarvan A dus het hoogste is. Prima gedaan dus.
Hier vandaag ook de portfolio's met citoscores gekregen. Voor het eerst met toets en vaardigheidsscores en een grafiekje erbij. op deze site kan je wel het een en ander lezen over vaardigheidsscores http://www.sbzw.nl/userfiles/CITO_tabellen_tussenopbrengsten_januari_2013.PDF Het is zowel voor de I tot V als de At/m E toets scores.
Die 4.7 moet je idd op een schaal van 5 zien, erg goed dus! De letters gaan van A tm E waar A het hoogst is.
Ik zou de juf/meester inderdaad om uitleg vragen. Heb je binnenkort geen oudergesprek? Ik heb vorige week een tienminutengesprek gehad. De juf heeft de citoscore besproken en uitgelegd. Gelukkig, want die scores zeggen me niks (het ging over 1 t/m 5). Maar wij krijgen geen rapport. Prima. Ik vond haar tekenboek interessanter. Maar ik lees dat jouw kindje in groep 3 zit. Dan zou ik het wel belangrijker vinden. Navragen, dus.
Cito werkt zelf tegenwoordig liever niet meer met de A tot en met E scores, geloof ik. Ze gebruiken nu een schaal I tot en met V. Maar die letters zijn zo ingeburgerd dat die toch nog veel op scholen gebruikt worden. A = score hoort bij de 25 % hoogste scores (goed) B = hoort bij de 25 % die daar onder zit (voldoende tot ruim voldoende) C = volgende 25 % daaronder (matig als het een 'lage C-score' is die dicht bij D zit tot voldoende bij een 'hoge C-score' die dichter bij B zit) D en E horen bij bij de 25 % met de laagste score en worden gezien als onvoldoende. Daarbij is E de uitslag die hoort bij de 10 % slechts scorende kinderen en D gaat over de 15 % daarboven. De nieuwe indeling is gelijkmatiger. In plaats van 25% - 25% - 25% - 15% - 10% gaat deze indeling uit van vijf 'groepen' van elk 20%. Als je score I hebt, hoort je dus bij de 20% die de toets het beste gemaakt hebben. II gaat over de 20% daaronder, enzovoorts. Bij de A B C D E en I II III IV V scores wordt trouwens niet vergeleken met de eigen klasgenootjes. Zodra CITO een nieuwe toets maakt, wordt deze op verschillende scholen in verschillende delen van het land getest. Op basis van die uitslagen worden de tabellen gemaakt waarmee de 'ruwe score' (aantal goed beantwoorde vragen) eerst wordt omgerekend naar een vaardigheidsscore en daarna naar een niveau. Die vaardigheidsscore krijg je op veel scholen ook. Maar die zou je eigenlijk in ene grafiek moeten zien. En dan dus in een grafiek met de scores die je kind in eerdere jaren voor de toets van datzelfde vak haalde. Dan zegt het namelijk pas wat. Net als de grafiek met lengte en gewicht bij het consultatiebureau: je kind moet zijn eigen 'lijntje' volgen. Die vaardigheidsscore moet elke keer hoger worden. Alleen moet hij het ene jaar bij de ene toets 10 groeien en bij de andere bijvoorbeeld 4. Terwijl die getallen in een ander jaar weer heel anders liggen. (Net zoals ze qua gewicht in bepaalde periodes ook meer mogen / moeten aankomen dan in andere periodes). Een grafiek helpt wel om het zichtbaar te maken. De school heeft een tabel waarin staat hoeveel de gemiddelde vaardigheidsscore van een hele klas (!) moet groeien. Eigenlijk is dat niet echt voor individuele kinderen bedoeld. In feite vind ik die vaardigheidsscores meer iets voor de school en eventueel de inspectie. Als ouder kun je daar gewoon minder mee. Die vijf niveaus zijn duidelijker en geven ook al een aardige indicatie waar je kind ongeveer staat, Dan heb je ook nog de didactische leeftijd. Maar ook daar wil CITO wat vanaf, geloof ik. Ieder kind wat start in groep 3 heeft een didactische leeftijd van nul maanden. Blijkbaar voeren ze volgens CITO geen donder uit in de kleuterklassen Elk jaar komen daar 10 maanden bij, want ja: die juffen willen zo nodig twee maanden per jaar op vakantie. Aan het eind van groep 3 heeft een kind dus een didactische leeftijd van 10 maanden en halverwege groep 4 van 15 maanden. Stel dat je kind eind groep vier voor een toets een score haalt die past bij een DLE van 22 maanden, dan loopt hij 2 maanden voor. Haalt ie maar 17, loopt ie drie maanden achter. Op basis daarvan bereken ze een leerrendement en dat zou dus 100% of hoger moeten zijn, volgens CITO. Maar inmiddels hebben ze bij CITO dus ook ontdekt dat een kind zich niet mooi gelijkmatig elke maand evenveel ontwikkelt en dat die getallen dus weinig zeggen. Maar goed: administratieprogramma's rekenen die scores nog steeds braaf om naar didactische leeftijd en leerrendement dus zijn er nog scholen die er (bezorgde) ouders mee lastig vallen. Zo, da's alles was ik weet van CITO. 't Kan er maar uit zijn. Geen idee of het iemand voldoende boeit om het einde van dit verhaal te halen, haha.