Hallo, Tijdens mijn zwangerschap heb ik de keuze gemaakt borstvoeding te gaan geven. Ik ben op 30-08-2008 bevallen van een prachtige zoon. Uiteindelijk is het een ongeplande keizersnede geworden omdat (ondanks volledige ontsluiting) het hoofdje niet goed indaalde. De keizersnede is prima verlopen, Quinten is om 15.38 uur geboren. Hij is met zijn papa naar de afdeling gegaan terwijl ik gehecht werd. Ze hebben hem niet aangekleed maar warm gehouden in een couveuse zodat ik snel huid-op-huidcontact met hem zou hebben. Het ging goed met me dus ik mocht al heel snel naar de afdeling terug. Ik weet niet exact hoe laat ik daar was, maar het was zo rond 16.30 uur. Quinten werd direct op mijn borst gelegd en hij heeft zeker een half uur aan de borst gedronken. Helaas bleek direct daarna dat hij een heel laag bloedsuikergehalte had (ik had zwangerschapsdiabetes) en hij moest aan een glucose-infuus en hij kreeg bijvoeding. Elke 3 uur werd hij aangelegd, met wisselend resultaat. Soms dronk hij goed, soms hapte hij wild, zonder de tepel goed te pakken. De eerste nacht is hij niet aangelegd omdat hij erg misselijk was. Vanaf de tweede dag ging het aanleggen steeds slechter, hij leek het maar niet onder de knie te krijgen. Op dat moment begon ik ook met (dubbelzijdig, electrisch) kolven. Er kwamen echter maar een paar druppeltjes uit. Op dag 4 mochten we naar huis en toen was er nog geen verbetering. Op advies van het ziekenhuis legde ik hem steeds aan en hij kreeg om en om na het aanleggen bijvoeding. Op dag 5 heeft mijn man een dubbelzijdige electrische kolf gehuurd. Bij de eerste keer kolven leek de borstvoeding goed op gang gekomen te zijn. In plaats van druppeltjes kwamen er namelijk straaltjes uit. Helaas was de opbrengt erg gericht, ik kolfde per keer (van 2 borsten) 5 tot 10 cc. Aan de borst drinken lukte al helemaal niet meer, hij raakte er gefrustreerd van omdat er waarschijnlijk nauwelijks iets uit kwam. Dit alles is uitgebreid besproken met de kraamzorg en de verloskundige die de nazorg deed. Ook de huisarts heeft meegedacht toen ze even op huisbezoek kwam. Uiteindelijk heb ik voor elke voeding mijn borsten gemasseerd, warme doeken er op gelegd, speciale neusspray gebruikt, borstvoedingsthee gedronken en veel water gedronken. Op dag 8 was er nog geen verbetering en toen ben ik -mede op advies van de verloskundige- volledige overgestapt op kunstvoeding en Quinten doet het er prima op. Ondanks dat heb ik het er best moeilijk mee gehad. Nu is mijn vraag of het bij een tweede wél kan lukken of dat ik een van die vrouwen ben die helaas te weinig borstvoeding produceert? Zijn er nog dingen die ik anders kan doen bij een evt. tweede?
Hallo, Jeetje joh, wat een verhaal. Ik zie zo wel dingen die anders zouden haaden gekund, maar dat is altijd moeilijk. Achteraf kan je vaak zeggen, als dat....dan dat....Op zo'n moment zit je er midden in en het overkomt je. Hoe alles loopt is vaak afhankelijk van de mensen die op dat moment om je heen zijn. dat kan je partner, de mensen in het ziekenhuis, de verloskundige of de kraamverzorgende zijn. Afijn, op dat moment heb je gehandeld hoe het op dat moment het beste was. Het is heel goed dat je nu al denk over een volgende keer, zeker omdat het er moeilijk mee hebt gehad. Als je later nog eens zwanger wordt dan raad ik je aan een persoonlijke begeleiding bij de lactatiekundige bij jou in de buurt te vragen. Veel LK bieden een zorgpakket aan. Meestal is dit in een 1 op 1 situatie. Een voorlichting tijdens de zwangerschap (anders dan een algemene voorlichting over borstvoeding) kan de lactatiekundige specifiek jouw persoonlijke ervaring meenemen. Het voordeel is dat je zelf weet hoe de borstvoeding normaal gesproken op gang komt en wat je kan doen als het niet volgens het normaal plaatje verloopt. (niet dat je dan alles weet, maar je weet wel wie je kan bellen!) Daarnaast zullen voor je eigen situatie veel puzzelstukjes op zijn plaats vallen. Als het je niet lukt een lactatiekundige in de buurt te vinden dan wil ik ook wel aan de hand van je al uitgebreide verhaal wat dingen aangeven die een volgende keer anders kunnen maar dat doe ik dan liever prive, laat me dat dan even weten (doe maar via een PB). heel veel succes en fijne feestdagen Ilse