Hele lage AMH waarde en gelijk starten met IUI. Ervaringen?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door MB1988, 4 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MB1988

MB1988 Actief lid

19 aug 2021
    352
    269
    63
    Vrouw
    Hi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik stuitte hierop nadat ik vorige week (op 33 jarige leeftijd) te horen kreeg dat ik een hele lage AMH waarde heb (0,26). Ik moet komende cyclus meteen starten met IUI omdat mijn waarde zo laag is en ik en mijn vriend al een klein jaartje proberen zwanger te worden zonder succes.

Dus na dat gesprek ben ik meteen aan het Googelen geslagen. Ik was na de uitslag natuurlijk erg geschrokken, want er zit ineens heel veel haast bij. Lage AMH en meteen een traject inrollen met hormonen spuiten. Het is nogal wat!

Ik vroeg me af wie met hetzelfde te maken heeft of heeft gehad. Ik kom kom graag in gesprek via dit en ben benieuwd naar jullie verhalen via dit topic.

Ik zit nu op 5 dop en dit is de laatste “natuurlijke” kans om zwanger te worden. Zo zenuwslopend! En dan zegt men dat je “los moet laten” of “ontspannen”, nou ik doe mijn best maar dit houdt met wel elke dag bezig nu! Iedereen om me heen (en ik ben de oudste van al mijn vriendinnen) wordt zwanger binnen max. 2 rondes. Ben stiekem wel een beetje jaloers hoor, en natuurlijk heel blij voor hun!

Ik hoor graag hoe het met jullie is wat jullie ervaringen zijn met een lage AMH en trajecten. Slaan die aan bijvoorbeeld?

Groetjes,

Myrthe

2. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.753
    113
    Vrouw
    Wat naar om te horen he, als je direct een traject in gaat. Mag ik vragen op welkde cyclus dag je AMH is gemeten? En heb je meer dingen laten testen of alleen AMH? Is dit via de huisarts gebeurd of via de gynaecoloog?

Het is niet niks, zeker als het net op je af komt maar als ervaringsdeskundige kan ik je zeggen dat je er "snel" in rolt. Eerste ronde is spannend, daarna weet je al een beetje wat je te wachten staat.

Heel veel succes.

3. MB1988

MB1988 Actief lid

19 aug 2021
    352
    269
    63
    Vrouw
    Hey dankjewel voor je reactie

Die is op dag 3 gemeten. Was toevallig ongesteld toen die afspraak stond. Ze gingen de standaard dingen testen zoals schildklier, ontsteking van eventueel chlamydia enzo. Dat was allemaal goed. En toen vertelde ze me dat die AMH waarde heel laag was en we dus meteen met IUI moeten beginnen om te kijken of het spuiten van hormonen überhaupt gaat aanslaan. Gek vond ik wel dat er ook een AFC waarde was (5) maar heb haar helemaal niet zien tellen toen. Mja ook dat is dus laag.

Dankjewel ☺️ En hoe gaat het met/bij jou?

4. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Hi Myrthe,

Hier een amh van 0,21, maar ik was toen al 40. Fsh was ook flink verhoogd dus mocht IUI proberen maar alleen in natuurlijke cyclus. Door verhoogd fsh waren de artsen van mening dat hormonen geen toegevoegde waarde hadden.

Cyclus was al aan het korter worden (24 dagen, bij mij naast pms een eerste teken van naderende overgang) en dat is qua foliculaire fase en rijping eicel niet ideaal omdat er maar 10 dagen voor waren. Maar cyclus was verder nog stabiel dus mocht het 3 a 6 pogingen proberen. Na veel online research op eigen houtje gestart met DHEA bij slikken (wordt NIET aangeraden in Nederland maar ik wilde er zelf alles aan gedaan hebben) en daarmee werd idd mijn cyclus weer iets langer inclusief iets latere eisprong waardoor eitje meer kans krijgt om te rijpen. Uiteindelijk bij 6e poging zwanger geworden. Nu 38,5 week.

Ik had mijn leeftijd tegen; laag amh (zeker in combi met verhoogd fsh) is teken van lage eicelvoorraad en naderende overgang. Meting zelf zegt in principe niks over eicelkwaliteit. Leeftijd echter wel. Hoe ouder je bent, hoe meer dna schade je hebt opgelopen (gewoon door te leven) dus hoe mindere kwaliteit (in theorie) je eicellen. Met jouw 33 jaar sta je er dus een heel stuk beter voor dan ik! Houd dus hoop!

Asil vindt dit leuk.
  5. MB1988

MB1988 Actief lid

19 aug 2021
    352
    269
    63
    Vrouw

Hey Sydney!

Bedankt voor je berichtje! Jeetje weg fijn dat het gelukt is van harte gefeliciteerd! Spannend dan wel lijkt me, want de 6e poging was dan ook gelijk de laatste toch?

Is het een jongetje of een meisje?

Ik heb verder nog geen klachten, behalve dat het na bijna 1 jaar nog niet gelukt is. Mijn cyclus
    is 26 of 27 dagen, dit wisselt elkaar af. Deze maand viel eisprong op cyclus dag 12 dus zal de cyclus 26 dagen zijn. Mijn temp. tikte vandaag wel pas de 37 aan..dus die steeg maar langzaam in 5 dagen, normaal wel iets sneller maar dat verschilt ook weer per maand.

DHEA heb ik over gelezen inderdaad. Denk je dat dat geholpen heeft? En waar had jij het gekocht?

fsh is nog niet gemeten. Misschien handig dat ik daar naar vraag als ik maandag extra gesprek met de dokter heb?

Jouw verhaal geeft me hoop ❤️ Dankjewel. Had ik even nodig

SydneyGirl vindt dit leuk.
  6. SydneyGirl

Dank je wel. Het was heel onwerkelijk om toch ineens zwanger te zijn want had de moed opgegeven en me erbij neergelegd dat het mijn zoontje en ik zou blijven. Was dus even schakelen maar natuurlijk nu heel blij mee hoewel ik pas echt gerust zal zijn als ze er veilig en gezond is.

Ik denk dat de DHEA bij mij geholpen heeft in de zin dat mijn folliculaire fase langer werd. Maar het klinkt alsof jouw cyclus lengte nog net prima is zonder. Misschien officiële richtlijn volgen en eerst je eigen DHEA gehalte laten testen voordat je gaat supplementeren? Het is geen onschuldige vitamine maar (ik geloof) een vorm van testosteron. Overigens geloofde mijn artsen helemaal niet in de gunstige werking ervan want niet genoeg studies erover, en wezen zij mij alleen op de risico’s zoals lagere stem, meer haargroei, slechte huid (allemaal bij mij niet gebeurd). Maar naar ik van eigen research begreep wordt het in het buitenland bijna standaard voorgeschreven bij laag amh vandaar dat ik het toch wilde proberen. Online te koop via bijv de webshop van Rika Luka.

Veel succes komende tijd en ik hoop dat het snel raak is!

7. MB1988

MB1988 Actief lid

19 aug 2021
    352
    269
    63
    Vrouw
    Ja dat snap wel! Al is 38,5 weken wel gewoon veilig al! laatste loodjes nu dus. Wanneer precies uitgerekend?

Ik zou maandag idd even kunnen vragen of ze die DHEA zouden kunnen checken net als de FSH.

Heel veel succes met de laatste weekjes!!!!

8. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.753
    113
    Vrouw
    Normaliter word je AMH, TSH, FSH en LH gemeten en progesteron geloof ik.
    DHEA kun je meer over lezen op fit for fertillity van Rika Lukac, daar staat ook iets over AMH geloof ik. Succes. Hoop dat je net zo succesvol zwanger raakt als Sydney.

9. SydneyGirl

En als het iemand gegund is dan jou!

10. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.753
    113
    Vrouw
    Hahaha, sluit maar aan in de "gun" rij ;)

11. SydneyGirl

I know. Meer dan met je meeleven en duimen dat het eindelijk jouw beurt is kan ik helaas niet voor je doen :$

12. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.753
    113
    Vrouw
    Meer is ook niet nodig, vind het hartstikke lief van je. Wilde nog toevoegen dat het gezellig is in de rij hoor, er heerst geen corona, we hebben gluwein en warme chocolademelk :)

13. SydneyGirl

Normaal zou je me helemaal hebben met gluhwein, maar geen Corona is wel echt de bom!

Asil vindt dit leuk.
  14. LiefZonneschijntje

27 nov 2017
    77
    17
    8
    Vrouw
    Dat is heftig nieuws. Wat ontzettend balen.
    Toen ik de medische molen in ging, was er nog geen sprake van een laag AMH, wel van een te hoog FSH. Wij zijn ook gestart met IUI. Heel eerlijk: als ik toen wist wat ik nu weet, had ik dat hele stuk overgeslagen en was ik direct met IVF/ICSI begonnen om geen tijd te verliezen.
    Als je mijn ervaring wilt lezen, dan mag je me een privébericht sturen.
    Sterkte!

15. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.874
    7.938
    113
    Toen ik 34 was had ik een amh waarde van 0,3 Bij mij raadde ze toen aan gelijk voor ivf te gaan. Deze iui staat voor jou waarschijnlijk al gepland of ben je misschien al mee begonnen. Kan een goeie indicatie geven hoe goed je te stimuleren bent, maar ik zou niet in de iui behandelingen blijven hangen. Zonde van je tijd, die je dus niet hebt. Daar ga je later spijt van krijgen denk ik.

16. MB1988

MB1988 Actief lid

19 aug 2021
    352
    269
    63
    Vrouw
    Thanks voor je reactie!

Ja, zo’n gevoel had ik dus al! Heb veel Gegoogled. Ze wilde IUI starten om te kijken of ik te stimuleren ben en na 3x een gesprek inplannen tussentijds…alsof ze van veel IUI keren proberen uitgaan. Maar ik wil dit allemaal maar niet “op de gok” gaan doen, ik heb gewoonweg die tijd niet. Hoe zijn jouw ervaringen met ivf dan?

17. MB1988

MB1988 Actief lid

19 aug 2021
    352
    269
    63
    Vrouw
    oh te vroeg op enter gedrukt. Ik moet nog beginnen! Zit nu op 8 dpo en nu is laatste kans zonder trajecten zwanger te worden. Kei hard duimen nu dus. En anders dus next cyclus IUI. Dinsdag staat prikcursus gepland en heb voor maandag extra gesprek met de dokter ingepland

18. Snoepje88

Snoepje88 Lid

13 mrt 2013
    18
    2
    3
    Toen ik in januari hoorde dat mijn AMH 0,17 (nu 0,11) toen zeiden ze tegen mij dat het niet uitmaakte qua kansen of we iui of ivf gingen doen. Gek dat er zo verschillend gereageerd wordt door artsen.

We gaan nu starten met IVF in Düsseldorf

Deel Deze Pagina