3 kindjes dicht op elkaar?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door zeilbootje, 14 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Hallo allemaal, wij hebben nu 2 kindjes (20 mnd en 4 mnd) en overwegen om dit najaar te gaan proberen voor de derde. De eerste 2 zwangerschappen gingen erg voorspoedig; niet ziek geweest en snelle bevallingen (4,5 en 2 uur).
    Zijn er moeders die 3 kindjes dicht op elkaar hebben of zwanger zijn van de derde? Is die derde zwangerschap extra zwaar met 2 kleintjes thuis? Richt je dan 3 babykamers in? Hoe gaat het als ze groter zijn, spelen ze leuk samen? Etc etc. Nou ja, ik hoor graag jullie ervaringen, do's en dont's. Vooropgesteld dat het allemaal mag lukken om weer zwanger te raken uiteraard.

2. Nanoni

Nanoni Actief lid

9 jul 2016
    126
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben 2 dochters en ik ben 38 weken zwanger van ons derde meisje. Tussen de oudste en jongste zit net iets meer dan 12 maanden en tussen de jongste en ons derde meisje zit straks iets meer dan 18 maanden. Best dicht op elkaar dus ;)

Deze zwangerschap is voor mij wel zwaarder dan de vorige 2, ondanks dat er nu langer tussen zit. Ik heb deze zwangerschap meer last van kwaaltjes en mijn hormonen, en ja met 2 kleintjes thuis is het soms best pittig. Maar al met al mag ik, vind ik, niet klagen. Ik ga de laatste weken vaak heel vroeg naar bed in de avond omdat ik anders overdag enorm moe ben, maar dat had ik bij mijn vorige zwangerschappen ook.

Deze zwangerschap kwam totaal onverwacht, we gebruikten anticonceptie maar ondanks dat diende ons derde wondertje zich toch aan. Toen ik de positieve test zag heb ik me een tijdlang zorgen gemaakt, over van alles en nog wat. Onze meisjes hadden allebei een eigen slaapkamer en i.v.m slecht slapen van onze jongste wisten we niet goed hoe we de kamers in moesten gaan delen. Een aantal weken geleden hebben we de jongste (die slaapt nu heel goed gelukkig) bij onze oudste op de kamer gelegd en wonder boven wonder gaat dit goed.

Nu hebben we dus een kamer over voor ons derde meisje, en dat was toch mijn grootste zorg: zouden de oudste en jongste makkelijk bij elkaar kunnen slapen. Voor alle andere beren op de weg hebben we ook een oplossing gevonden, maar het heeft lange tijd geduurd voor ik gewend was aan het idee van 3 kinderen (we hadden geen plannen voor een derde kindje).

Qua spelen gaat het afwisselend, het ene moment spelen ze heel lief samen en het andere moment niet. Maar dat hoort er ook bij denk ik, ze willen vaak allebei tegelijk met iets spelen b.v en dat zorgt soms voor duwen en trekken. Langzaamaan gaat dat wel steeds beter en zie je ook echt de liefde voor elkaar naar voren komen. Als de 1 zich pijn doet staat de ander er direct bij om te troosten, als ze drinken willen word de ander niet vergeten en ook koekjes of chipjes worden gedeeld. Dat is heel mooi om te zien, net als dat ze echt hun eigen taaltje hebben waar wij niks van begrijpen.

In bed liggen ze ook altijd een half uurtje met elkaar te kletsen en dat is echt heel leuk om stiekem naar te luisteren. Alles bij elkaar zou ik het niet meer anders willen ondanks dat het met momenten pittig kan zijn, maar ik denk dat je dat ook zult hebben als er meer leeftijdsverschil is.

Ik hoop dat ik je zo een beetje een goed beeld heb gegeven hoe het voor mij is. Als je meer vragen hebt, stel ze gerust!

3. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Hier twee dochters (20 maanden en 8 maanden) nu net zwanger van nummer 3. Was niet gepland. Ben pas 9 weken zwanger dus er kan nog zoveel gebeuren.

Absoluut nog niet bezig met hoe het straks moet. Eerst maar zien of de volgende echo weer goed is. Ook al was het niet gepland, ik hoop wel echt dat het allemaal goed is. Het begint nu pas een beetje te landen allemaal.

Voor mij persoonlijk wel zwaar. Eerste zwangerschap HG tot het einde, tweede ging het na 16 weken beter en nu weer kotsmisselijk en medicijnen nodig en zelfs daarmee is het echt overleven soms. Gelukkig kan ik wel slapen gaan als de meisjes tussen 12.30-15 in bed liggen en dat heb ik wel echt nodig.

Als het allemaal goed gaat en de nieuwkomer in maart geboren word is mijn oudste 2 jaar en 5 maanden en mijn jongste 1 jaar en 5 maanden.

4. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Hoi. Hier 3 kindjes redelijk dicht op elkaar (tussen nr 1 en 2 18 maanden, tussen nr 2 en 3 20 maanden) en nu zwanger van de 4e die als het goed is ook weer 20 maanden gaat schelen met de 3e.

Ik vind de zwangerschappen wel zwaarder, omdat er gewoon meer moet gebeuren in het dagelijks leven met meerdere jonge kinderen. Je moet veel tillen, meer uitstapjes, meer spelen/stoeien etc. Waarschijnlijk kun jij, met deze leeftijden, nog wel even rusten wanneer ze een dutje doen, maar dan moeten ze dat natuurlijk wel tegelijkertijd doen ;). Ik was/ben bij elke zwangerschap heel misselijk en moet ook veel overgeven. Dat maakt het begin wel een extra zware periode. Verder werd het qua kwaaltjes niet heel veel zwaarder per zwangerschap. Alleen de bekkenbodem krijgt wel wat te verduren, dus die voel ik nu ook eerder zeuren.

Bij ons sliep de baby de eerste tijd bij ons op de kamer, dus we hadden maar 1 commode die in zijn/haar toekomstige kamer stond. Die was dus altijd beschikbaar, ook voor het oudere kind.

Bij ons zijn ze nu 4,5-3-1,5 en het is echt een drie eenheid, dat is zo mooi om te zien. De oudste begint nu wel steeds vaker echt wat voor haarzelf te doen. De jongste 2 zijn aan elkaar gewaagd qua karakter, dus de laatste tijd is er wel meer strijd om bv een speeltje. Het volgende moment zijn ze weer druk aan het stoeien of achter elkaar door de woonkamer al gierend aan het rennen. Dus dat komt wel goed.:)

En tips...even denken.. Wij hebben echt veel profijt van een goede duowagen. Van een goede draagdoek/zak. Ik probeer de dutjes wel tegelijkertijd te sturen, zodat je toch even je handen wat meer vrij hebt. Ik laat de weekboodschappen bezorgen. Dan hoef je tussendoor alleen maar wat kleine boodschapjes te halen. Verder hebben wij ons huis zeer overzichtelijk en kindvriendelijk ingericht. Dat scheelt namelijk weer een hoop extra opletten. Met je partner afspreken dat er ook wat tijd voor jezelf (en hemzelf) wordt vrij gemaakt, dat ieder van jullie een keer kan uitslapen etc. En dat je ook regelmatig 1 op 1 tijd voor elk kind kan hebben. En natuurlijk met z'n allen dingen onderneemt. Want intensief is het wel, dus je moet hier wel voor waken.

Als er nog meer te binnen schiet, dan meld ik me nog wel even!

5. jp87

jp87 Actief lid

26 okt 2011
    275
    22
    18
    Hier 38wk zwanger van de derde
    Tussen de eerste dochters zit 2jr. En nu zit er ook 2jr tussen de middelste en jongste

Hier hebben de oudste 2 een eigen slaapkamer.
    De baby komt eerst bij ons op kamer. Zijn de kids wat gewend aan de baby komen de oudste 2 bij elkaar op de grootste slaapkamer en schuift de baby door naar de andere slaapkamer.
    Hier wel meer leeftijdsverschil en de oudste gaat naar school wat het ook wat makkelijker maakt.
    We schaffen niks dubbel aan heb een kidsit aan de kinderwagen.
    We hebben een grote wieg waar de andere kids ook een half jaar hebben ingelegen dus over een half jaar de middelste op een groot bed.

Probleem is de auto er passen net wel net niet 3 stoeltjes op de achterbank.
    Nu kan de oudste voorin op de verhoger maar wanneer we met z'n allen weggaan of echt een lange afstand moeten rijden kan dit niet.
    Dus komt er tzt een andere auto

6. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Wij hebben 3 kindjes met steeds een kleine anderhalf jaar ertussen.
    (Met 4e op komst die ook zoveel zal schelen met de jongste)

Derde zwangerschap vond ik niet per se zwaarder, al had ik heel veel mazzel dat ze allemaal 's middags nog sliepen, wat voor veel rust zorgde.

De kinderen gaan ontzettend leuk met elkaar om. De oudste twee gaan helemaal goed samen. De jongste is bijna 1 en dat gaat ook steeds beter met het meespelen!

De oudste twee delen een kamer (met 2 peuterbedjes), de jongste heeft zijn eiegen kamer.
    We hebben 1 commode in de badkamer en eentje op de babykamer.
    Duowagen hebben we te leen vanaf nummer 3, en dat bevalt erg goed.
    Met langere stukken gingen de oudsten in de wagen en jongste in de draagdoek/-zak.

Dutjes en eetmomenten plannenwe zoveel mogelijk rond dezelfde tijd, anders blijf je bezig :p
    Verder is het uiteraard druk, maar ontzettend leuk!!

7. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier drie kindjes extreem kort op elkaar. Tussen de eerste twee zit 9 maanden en tussen nummer twee en drie 17 maanden. Heb dus drie kindjes onder de 2,5 jaar.

De derde zwangerschap vond ik erg heftig. Ik was ziek, had pijn en kreeg al vroeg verplichte bedrust. Wel had ik mazzel dat de andere twee smiddags nog sliepen en ik dan ook m'n rust kon pakken.

De derde is nog te jong om mee te spelen. Maar haar zussen zijn gek op haar. Ze wordt overladen met kusjes, wordt 'voorgelezen' en ze willen overal mee helpen. Ze zijn ontzettend lief. De oudste twee kunnen ook super leuk samen spelen (en elkaar afslachten van tijd tot tijd ;) )

Bij ons ging de oudste naar een peuterbed. Wij hebben dus twee volledige babykamers. Maar ze hebben wel alle drie hun eigen commode en ook alle drie een eigen kamer.
    Ik heb geïnvesteerd in een goede duo wagen. Wij gaan elke dag naar buiten en ik vond het dus belangrijk dat ik er echt blij mee zou zijn. Wij hebben de bugaboo donkey gekocht. Ook fijn dat je deze ook in mono stand kan gebruiken als de oudste twee oud genoeg zijn om zelf te lopen. De jongste twee zitten in de wagen en de oudste gaat met de loopfiets of op het plankje achter de wagen.

Vanaf dag één heb ik al m'n kinderen in een strak, op elkaar afgestemd, schema geduwd. Zo is de middag slaap in ieder geval altijd tegelijk zodat ik minstens 2,5 uur per dag tijd voor mijzelf heb :D

De week boodschappen laten we bezorgen en we hebben een schoonmaakster.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je oudste is nu 20 maanden, tel daar een zwangerschap bij op dan is ze minimaal 29 maanden, dat is ruim 2,5 richting de 3, nee dan heb je geen baby kamer nodig hoor! Die kan gewoon in een peuter of een persoons bed.

9. neyomi

neyomi Actief lid

1 dec 2015
    275
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tussen 1 en 2 zit 24 maanden
    Toen nr 2 8 maanden was wou ik een 3e

En die komt eraan..echter hij/zij besloot nog een zusje/broertje met zich mee te nemen haha. Straks dus 4 onder 4

Vindt deze zwangerschap heeeel zwaar maar dat komt omdat het een tweeling is he

Ik vind het heel gaaf dat ze dicht op elkaar zitten qua leeftijd. Maakt t wel zwaarder..maar voor straks is het wel leuk..als je bijv naar de dierentuin gaat of pretpark..

10. Nanoni

Nanoni Actief lid

9 jul 2016
    126
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo hebben wij dat ook gedaan, onze oudste is nu 2,5 en ligt sinds een paar weken in een 1 persoonsbed. Haar ledikantje gaan we nu gebruiken voor onze derde, dat leek ons een beter idee dan een nieuw ledikantje aanschaffen voor een paar weken/maanden.

We hebben op elke kamer 1 commode staan (babykamer en kamer van de oudste 2) en beneden eentje, heel blij ben ik niet met een commode beneden maar het scheelt zoveel om niet steeds naar boven te hoeven lopen! Die blijft dan ook nog wel een tijdje staan denk ik, ik kan de 2 meisjes nog niet alleen laten om even naar boven te gaan straks om de baby te verschonen. En de hele meute naar boven nemen om even een luier te verschonen zie ik ook niet zitten ;)

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Nanoni, ik ben gastouder en verschoon de babies altijd beneden, heb een verschoon kussen naast de eettafel staan en in een kastje liggen kleertjes en luiers enz. Zo neemt het geen ruimte in beslag maar hoef ik toch de rest niet alleen te laten!

12. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Inderdaad, dit doen wij ook zo! Scheelt een hoop op en neer gaan.

13. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Wat een fijne reacties! Leuk om te lezen hoe jullie dat doen en ik zie zeker een aantal bruikbare tips. De duowagen (donkey) hebben we al in huis en de draagdoek ook.
    Andere vraag: Wat vinden jullie partners er van? Merk dat ml nog wel een beetje twijfelt, bang dat het wel heel druk wordt zo.

14. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Ja dat was voor mijn vriend ook een grote reden om geen derde kindje te willen. Te druk, en hoe doen we dat financieel? Maar 'het lot' (om het zo maar even te noemen) heeft anders besloten. Dus als de zwangerschap goed blijft gaan dan komt er toch echt een derde kleintje. Abortus was gelukkig ook voor hem geen optie. Hij ziet er nog steeds wel tegenop hoor ... En op bepaalde momenten vliegt het mij ook aan. Hoe ga ik dat doen met 3 kindjes onder de 3? Ik geef de dames nu simultaan hun lunch en avondeten. Hapje voor de een en een hapje voor de ander 😅. Mijn oudste kan wel een beetje zelf al maar als ik haar helemaal haar gang laat gaan zit het eten overal behalve in haar maagje 😅. Brood eet ze wel helemaal zelf overigens. Maar ik krijg het echt wel af en toe benauwd bij de gedachte dat ze alledrie tegelijk iets willen en ik heb maar twee handen. We zullen zien, eerst de zwangerschap goed doorkomen! Het komt vast goed, onze grootouders brachten ook 4 of zelfs 13 (zoals de oma van mijn vriend) groot. Dus dan zou mij 3 kleintjes ook moeten lukken toch 😁! En bij jullie komt dat vast ook goed!

15. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik heb er drie nog dichter op elkaar dan dat jij ze hebt en het gaat echt prima hoor! Soms willen ze inderdaad alle drie tegelijk iets maar dan moet de een even wachten (ik wissel af wie er moet wachten) en dat leren ze vanzelf ook. Je groeit er in en het is ontzettend leuk.

16. Mom86

Mom86 Niet meer actief

Tussen nr 1 en 2 zit bijna 2 jaar. Tussen 2 en 3 zit 2,5 jaar.
    Redelijk dicht op elkaar.
    De jongens kunnen niet met en zonder elkaar. De ene keer spelen ze leuk samen en het andere moment maken ze alleen maar ruzie.
    Hun zusje is bijna 4 maanden. Dus hoe het zal zijn, zodra zij ook rondloopt is nog afwachten. Tot nu toe geen jaloezie en vinden ze haar super leuk en lief.

3e zwangerschap was de beste van de 3. De bevalling eigenlijk ook, dus daar mag ik zeker niet over klagen. Wel was de zwangerschap vermoeiender, maargoed dat kan ook niet anders met een kleuter en peuter in huis ;)

17. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Hier ook.
    Ik ben nu 23 weken zwanger van de derde.
    Mijn oudste is 2 en mijn jongste is 1.
    Tussen hun zat precies één jaar leeftijdsverschil. Nu dus iets meer, maar alsnog gauw achter elkaar.
    Ik vind de zwangerschap wel iets pittiger omdat ik de hele dag bezig met de kinderen en snachts vaak slechte/korte nachten maak.
    Mijn twee kinderen zitten in een fase dat ze elkaar behoorlijk dwars kunnen zitten maar gelukkig kunnen ze ook lief met elkaar spelen:).
    Ik vind het pittig maar ik zie het wel als een investering voor later, dan heb ik de handjes redelijk vrij in tegenstelling tot mensen die er steeds meer leeftijdsverschil tussen laten zitten.
    Maargoed ik denk dan ook dat hoe je het ook doet, er altijd voor en nadelen zijn.

18. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Mijn man moest wel een poosje ( Als in bijna 4 jaar ) wennen aan het idee van een derde kindje. Later gaf hij aan dat hij wel graag een derde wou maar dat hij bang was dat ik dan nog een vierde zou willen. En wat denk je? Hij heeft best wel even aan het idee van een tweeling moeten wennen hoor! Maar nu vind hij het even goed geweldig!

19. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Ik vind de reacties leuk om te lezen. Ik heb nu 2 kinderen met 16 maand leeftijdsverschil. Wij hopen ooit een 3e te mogen krijgen. Eerst zeiden we dat we ervoor wilden gaan als de jongste 1,5 is. Dat is al gewijzigd naar een jaar, maar ik denk dat ik de kriebels wel eerder ga krijgen.;)

20. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Gek he Elsa86, die kriebels beginnen hier dus ook weer te komen. En dat na 4 maanden alweer!

2mam2 dat slechte slapen, daar zie ik ook tegenop. De oudste slaapt nu redelijk dor, maar dat was ook pas toen ze 11 mnd was voor het eerst. De jongste is nog elke 3 à 4 uur wakker. Ik weet van mijn vorige zwangerschap dat het best pittig was om er uit te moeten 's nachts, was dan ook erg blij dat ik de laatste 3 mnd zwangerschap weer even kon slapen! En nu met 2 kleintjes zal dat overdag ook tegenvallen qua vermoeidheid denk ik.

Maar toch... Die kriebels hè ;)

Deel Deze Pagina