Hoi lieve Allemaal, Ik ben sinds vandaag nieuw hier en durf eindelijk vragen te stellen over mijn situatie. Dit vind ik doodeng en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben 24 jaar en ik heb samen met mijn vriend al langer een kinderwens. Enige tijd geleden is er geconstateerd dat ik pap 3a cin1 heb, hier een tijdje van slag van geweest maar het nu wel een "plekje" kunnen geven. Ik ben sinds vorige week gestopt met de pil. Daarnaast heb ik ook nog eens best wat overgewicht ik ben 1.76 en weeg 109kilo ik weet het veeeeelste veel. ( veel mensen weten ook niet dat ik dat weeg omdat ik niet zo flink oog) Helaas ben ik al een langere tijd bezig met afvallen maar om de 1 of andere reden lukt dat toch niet echt. Nu mijn vraag; wie heeft er ook in een soort gelijke situatie gezeten en kan mij tips etc geven. En ook de vraag of er mensen zijn met ideeen, tips of wat dan ook om toch af te vallen. Dit wil ik heel graag voor de gezondheid van mn kindje als ik (hopelijk) zwanger raak en natuurlijk ook voor mijn eigen gezondheid. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want onze kinderwens is enorm en ik ben er zoveel mee bezig dat ik door de bomen het bos niet meer zie Alvast bedankt!
Heej, Over de pap 3a, kan ik je weinig advies geven.. Misschien moet je dit overleggen met degene bij wie je onder controle bent, want als je eenmaal zwanger bent kunnen er geen uitstrijkjes gemaakt worden volgens mij. Ikzelf heb ook flink overgewicht (1.68m bij 109kg) en heb ook een kinderwens. Wij zijn uiteindelijk in de medische molen terecht gekomen (niet eens door mn overgewicht, want ik had gewoon een hele stabiele cyclus met elke maand een eisprong) maar om een andere reden. Er werd mij door de fertilititeitsarts wel gezegd dat ik af moest gaan vallen, maar omdat ik al +- 8kg kwijt was mocht ik toch door met de behandelingen. In principe behandelen ze bij ons niet bij een BMI hoger dan 38, en moet je eerst afvallen of nog een half jaar tot een jaar wachten. Afhankelijk van de hoogte van het BMI. Uiteindelijk mochten we dus gewoon starten, met als resultaat dat ik nu zwanger ben en verder niet meer was afgevallen. Ik denk dat ze me wel extra goed in de gaten gaan houden ivm suikerziekte etc, en ik hoop dat mn lichaam de zwangerschap gewoon aan kan, maar dat moet allemaal blijken. Tuurlijk zitten er risico's aan vast, en tijdens de zwangerschap probeer ik ook echt wel gezond te eten om naast de zwangerschapskilo's niet ook nog heel veel extra in gewicht toe te nemen. Sterker nog, ik wil zo graag gezond de zwangerschap doorkomen, dat ik een behoorlijke afkeer heb op het moment van veel zoetigheden! Dat scheelt echt heel veel! Ik zou zeggen: laat het je wens niet in de weg staan. Als je lichaam er niet klaar voor is, zal het er zelf denk ik ook wel een beetje voor zorgen dat het nog niet zover zal komen.. (er zijn zat vrouwen die door overgewicht geen eisprong oid hebben) Ondertussen raad ik wel aan om toch te proberen om wat af te vallen door iig gezond te eten en weinig te snoepen. Alle beetjes helpen tenslotte! Veel succes!
Hoi, Bedankt voor je reactie. Klopt dan mag er geen uitstrijkje worden gedaan. Ik heb mijn vragen daar al beantwoord gegeven maar ben benieuwd naar ervaringen. Gefeliciteerd met je zwangerschap fijn om te horen dat het gelukt is. Bedankt voor je verhaal doet me goed. Ik ben inderdaad bezig om af te vallen ik eet nog maar 1 maaltijd met koolhydraten en verder veel groente en fruit. Drink alleen water of water met een smaakje. Verder beweeg ik veel op een dag vanwege mijn werk (zorg) en wandel veel met de hond. Maar ik was 4 kilo afgevallen en daarna zat er weer 2 kilo bij.. Ik weet miet zo goed wat ik nog anders kan doen Nogmaals bedankt voor je reactie fijn! Groetjes
Bij mijn zwangerschappen was mijn bmi ongeveer 38. Ik ben tweemaal in ronde 1 zwanger geraakt en heb probleemloze zwangerschappen en bevallingen gehad. Wel extra controles en echo's. De kans op problemen is groter maar het kan dus ook vlekkeloos verlopen.
Ik heb pap 3a CIN3 gehad en ben hier vorig jaar voor onder het mes gegaan (algehele narcose, lissectie). Mij werd ook gezegd een half jaar te wachten tot de controle uitstrijk omdat die anders niet betrouwbaar is. Mijn vriend en ik hebben hier lang over gesproken. Waar wij op uit kwamen was: - Stel dat we dit advies volgen en wachten 6 maanden en de uitslag is goed. Dan hebben we (weer) 6 maanden weggegooid die we hadden kunnen gebruiken om te proberen. Stel dat er nog iets anders is waardoor we moeilijk zwanger worden, dan zijn we in totaal een jaar verder voordat we daar achter komen. Dat vonden wij te lang. - Stel dat we dit advies volgen en wachten 6 maanden en de uitslag is weer niet goed: dan begint het hele circus met biopties en operatie etc weer opnieuw met het risico dat het daarna zo erg is dat alles eruit moet en wij nooit kinderen zullen krijgen. Dat is het niet waard. - Stel dat we het advies NIET opvolgen en ik raak niet zwanger in 6 maanden, dan weten we in ieder geval dat er misschien iets mis is en kunnen we daarnaar gaan handelen ongeacht de uitslag van het uitstrijkje. - Stel dat we het advies NIET opvolgen en ik raak zwanger in de 6 maanden. Dan kan er geen controle uitstrijkje plaatsvinden. Na mijn lis waren de snijranden schoon (waarschijnlijk dus alles weg). Dat vinden wij een aanvaardbaar risico. Daarbij groeit baarmoederhalskanker ontzettend traag (tientallen jaren). Dus die paar maanden extra vanwege een kindje vinden wij dan een risico waar wij mee kunnen leven. Dit was onze afweging om er gewoon voor te gaan en dit heb ik ook gezegd tegen de gyn. Maar dit is heel persoonlijk natuurlijk. Wat betreft gewicht: ik heb een schildklierziekte waardoor ik aangekomen ben (weeg lang niet zoveel als jij, maar toch). Ik ben gaan vervangen. Dus dingen waar veel suiker/vet in zat gaan vervangen voor andere dingen. Eerst at ik drie rijstwafels met chocolade per dag en dronk 5 pakken ijsthee per week. Nu neem ik gesneden wortel/komkommer mee naar werk of ander fruit en drink alleen nog water en kruiden/groene thee (heel assortiment aan thee aangelegd hier thuis, haha). Ik ben drie keer per week gaan sporten, maar doe alleen sporten die ik leuk vind (kickboksen en hardlopen) en het is ook echt voor de lol, niet alleen maar voor gewicht. Hopelijk heb je hier iets aan. Ik weet hoe zwaar die pap diagnose is. Ik heb het er nu nog dagelijks moeilijk mee. Ik vind dat mensen heel makkelijk erover doen soms en dat steekt behoorlijk. Weet dat je niet alleen bent en je hebt het recht om er verdrietig en woedend over te zijn ( dat was ik ook namelijk). Succes! Hopelijk heb wij allebei snel een positieve test in onze handen!
Je lichaam raakt gewend aan de beweging die je al dagelijks doet. Je zou 30 minuten meer moeten proberen te bewegen om je lichaam weer te 'activeren' Ik sportte uiteindelijk minimaal 5 dagen in de week om af te kunnen vallen en liet suikers staan. In het ziekenhuis waar ik onder behandeling was moest iedereen een bmi onder de 35 hebben en onder de 35 minimaal twee bmi punten afvallen voor er tot behandeling over werd gegaan. Gelukkig was ik al 40 kilo afgevallen en kon gelijk beginnen. Na drie behandelingen was ik al zwanger. Edit* ik word ook extra in de gaten gehouden. Suikertest, extra echo's, maar tot nu toe gaat alles hartstikke goed en voel ik me ook gewoon nog goed.
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga aan de slag met jullit tips en ideeen. Heel veel succes allemaal met jullie hopelijk snel positieve testen en zwangerscchappen!
Ik heb ook overgewicht ben 1.60 en was 80 kilo, nu inmiddels 1 kg kwijt. Ik ben niet van plan mijn overgewicht mijn zwangerschapswens te laten belemmeren. Ieder beetje dat ik voor een zwangerschap af kan vallen is mee genomen. Daarbij een gezonde levenstijl blijven aanhouden tijdens de zwangerschap dan moet het goed komen Extreem gaan lijnen voor zwangerschap lijkt me ook niet ideaal .. vervolgens zul je weer aankomen omdat je toch wat (meer) moet eten tijdens de zwangerschap. Kan je na je zwangerschap overnieuw beginnen. Succes en hopen op snelle positieve testen!!
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Tuurlijk zul je iets meer moeten eten om je kindje te voeden, maar dit hoeft echt niet zoveel te zijn dat je na je zwangerschap weer helemaal overnieuw kunt beginnen hoor. Zolang je gezond eet tijdens de zwangerschap, zullen het voornamelijk de zwangerschapskilo's zijn die er bij komen. En tuurlijk kan er echt het eea van blijven zitten, maar als je een dusdanig overgewicht hebt als TS (en mij) is alles wat je er voor de zwangerschap af hebt, toch weer mooi meegenomen.
Ja sowieso is alles wat er af kan mooi meegenomen Het kan inderdaad meevallen als je een gezond eetpatroon tijdens de zwangerschap aanhoudt. Elke zwangerschap is ook weer anders.. Blijft lastig in ieder geval. Maar we komen er wel !! Groetjes
Van verloskundigen mag je ook geeneens zoveel aankomen als je overgewicht hebt. Als je echt extreem overgewicht hebt mag je tijdens je zwangerschap max 5-7 kilo aankomen en dat is het gewicht van de baby, placenta en vruchtwater...vet mag en hoef je niet bij te komen. Je hoeft ook echt niet meer te gaan eten als je zwanger bent....gewoon je oude ( gezonde) eetpatroon aanhouden.
Hier een succesverhaal 1.63 en 97 kg. Zelf prematuur geboren en zuurstoftekort gehad. Hier 2 keer makkelijker zwanger. 1e keer ronde 4 en de 2e keer in ronde 1. Geen complicaties en geen suiker gehad. 2 prachtige dochters.