Hej, Ik kom net thuis van een weekend bij mn vriend.. We hebben sex gehad en nu ben ik echt bang dat het fout is gegaan Ik moet eerlijk er bij zeggen dat ik er niet zo veel verstand van heb.. dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.. Ik slik de pil, maar deze maand heb ik hem 2 keer vergeten waardoor ik plots ook ongesteld werd, niet heel heftig. dit is net zo'n 4 dagen over.. de pil ben ik gewoon door blijven slikken maar op onregelmatige tijden.. kan het zijn dat ik zwanger ben? Hoe kom ik daar zo snel mogelijk achter.. door te stoppen met de pil en kijken of ik weer ongesteld word off? Alvast bedankt voor jullie hulp
Lieve Nikkii, Op het moment dat je niet goed omgaat met het slikken van de pil, loop je inderdaad een risico om zwanger te worden. De pil zorgt ervoor dat er geen eisprong is en dus geen mogelijkheid tot zwangerschap. Zodra er niet goed wordt geslikt of zodra de pil niet meer veilig is, bijvoorbeeld door het gebruik van antibiotica of door het verkeerd sliken, kan er dus wel een eisprong optreden. Ongeacht hoelang je de pil al slikt. Je kan dus in deze periode zwanger zijn geraakt. Ook door diaree en/of braken (zoals bij buikgriep) maakt de pil onveilig. Maar voordat je jezelf nu heel erg veel zorgen gaat maken, kun je het beste eerst voor jezelf nagaan of jullie in een vruchtbare periode sex met elkaar hebben gehad. Zonder pil duurt een gemiddelde cyclus 28 dagen (waarbij dag 1 de eerste dag van je menstruatie is) waarbij rond dag 14 je eisprong plaatsvindt. Mocht je rond dag 14 dus onnauwkeurig omgegaan zijn met het innemen van de pil en dan ook nog sex hebt, loop je dus een groter risico als dat je sex hebt rondom dag 24 (om maar een voorbeeld te noemen). Er zit niet zo heel veel anders op meid dan afwachten en eventueel over twee weekjes een zwangerschapstest doen. En in het vervolg goed letten op het innemen van je pil. Leg hem bijvoorbeeld in de badkamer naast je tandpasta. Dan kun je iedere morgen na het opstaan hem meteen innemen en vergeet je hem nooit. Nu stoppen met de pil lijkt me geen oplossing. Je krijgt met het stoppen van de pil namelijk geen echte menstruatie, maar een zogenaamde onttrekkingsbloeding. Hieraan kun je dus niet zien of je wel of niet zwanger bent. Heel veel succes meid en bij meer vragen kun je altijd bij ons terecht! Groetjes, Josien
Beste Josien, Ik wil je echt heel erg bedanken voor je reactie..! Echt fijn dat er een site is zoals deze, ik was namelijk echt in paniek en naar iemand in mijn naaste omgeving gaan zat er niet in..! Ik wacht het allemaal af en ga over 2 weken voor de test.. Of is het verstandig om de morning after pil te nemen? Want ik ben nog niet klaar voor een kind... Ik heb geprobeerd het uit te rekenen of het in een vruchtbare periode was, maar omdat ik tijdens het slikken van de pil ongesteld ben geworden, moet ik dan de eerste dag van die periode nemen of was zoals je noemde ontrekkingsbloed? Alvast weer bedankt voor je hulp, Liefs Nikkii