Ik ben op zoek naar de gangbare termen voor het volgende gedrag: Situatie: Er is een klacht over iemand binnengekomen en deze persoon wordt daarmee geconfronteerd. Reactie 1: (wegwuivend) Dat is maar één keer gebeurd en niemand heeft er onder geleden. Reactie 2: (boos) Wie zegt dat ik dat heb gedaan? Reactie 3: (verontwaardigd) Jan, Klaas en Piet hebben het óók gedaan! Het gaat me om de 2e en 3e reactie. Die eerste is bagatelliseren, maar corrigeer me als ik het mis heb Bedankt!
De tweede is niet zozeer ontkenning, want ze gaan juist niet in op hetgeen waar ze van beschuldigd worden, maar richten hun pijlen op degene, die 'gekikt' heeft. Projectie past ook wel een beetje bij de derde, maar is nog niet helemaal wat ik bedoel... Misschien heb ik het zelf niet goed beschreven. Ik bedoel hier hetzelfde als wanneer een kind iets niet mag en zegt dat andere kinderen het wél mogen. Ik heb net deïndividualisatie opgezocht en het lijkt wel te passen met wat ik bedoel bij de derde. Dankjewel!
Het tweede is afschuiven ontkennen en simpel niet tegen kritiek kunnen. Denk ik! Ken de woorden niet psychologisch. Gaat mijn pet te boven.
Die vond ik bij het Googlen ook, maar dat zou ik eerder plaatsen bij een reactie als: "Ja, maar dat komt doordat ... (externe reden)." Of "Ik kon niet anders, want ..."
Ik zie nu dat mijn eerste bericht niet helemaal duidelijk was. Met reactie 2 bedoel ik niet, dat de persoon het ontkent, maar dat ie gericht vraagt welke persoon hem verlinkt heeft. Soort van ricocheren.
bedoel je een externe locus of control (vs interne locus of control) intern: Iemand met een interne locus of control gelooft dat hij zijn eigen leven bepaalt. extern: Iemand met een externe locus of control gelooft dat zijn leven bepaald wordt door zijn omgeving, het lot, toeval of andere mensen.