help! Ik wil borstvoeding stop zetten... wie houdt me tegen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jelly, 23 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jelly

Jelly Actief lid

9 aug 2006
    319
    0
    0
    Hello ladies

Ik ben de trotse mama van Kian. Die bijna 14dagen oud is.
    In het moederhuis (Belgie dus) hadden ze me geleerd dat bij de borstvoeding alle 3 a 4u moet aangelegd worden. Toen ik thuiskwam, kwam ik echter al vrij snel tot de conclusie dat Kian soms meer nodig heeft dan dat.
    Maar ik denk dat onze jongen ofwel een 'luie' drinker is, of anders komt de melk niet goed uit mama's borst.
    Kijk het zit zo: Als ik Kian aanleg: +/- 15 min borst 1 en +/- 15 min borst 2, dan heeft hij hierna nog niet genoeg.
    Soms heb ik hem ongeveer een uur aanliggen! Is dat normaal?
    Mss moet ik hem wat meer stimuleren? Maar daar kan ik wel wat tips voor gebruiken.
    Als borstvoeding geven iedere keer bijna een uur in beslag neemt en je zoontje vraagt op een bepaald moment alle +/- 2.5 u pap... pffft! Dan begin je je op den duur een melkmachine te voelen. En zo voel ik me vaak!
    Kan ik mss tussendoor ook een flesje geven? Dat ben ik nu dus ook aan het doen. 1 a 2 flesjes per dag. Of kan ik beter of bv of fv geven?
    Wie heeft er tips?

2. cam

cam Bekend lid

17 dec 2006
    572
    0
    0
    He hoi

Om de drie tot vier uur is normaal ja, maar soms moet je echt vaker aanleggen hoor, of hij zoekt troost..dat kan ook.

Maar een uur drinken is wel lang ja. Ik zou zeggen (uit mijn ervaring) maximaal een half uur en als hij dan tevreden is zo laten en desnoods weer aanleggen als hij weer komt.

Je kunt natuurlijk ook een lactatiedeskundig raadplegen als ze die bij jullie hebben?

Een combinatie tussen BV en KV kan ook, maar mijn ervaring is toch dat een van de twee het beste werkt...ik heb zelf gecombineerd maar mijn BV liep daarna wel terug...

succes

3. Pff ik heb Owen bijna 3 maanden borstvoeding gegeven tot het op een gegeven ogenblik gewoon helemaal weg was.
    Dit omdat hij om de 2 uur wilde eten, 1 uur lag hij te drinken en 1 uur sliep hij.

Hij kwam zo vaak omdat hij mijn tepel blijkbaar meer als een tut gebruikte dan at.
    Maar goed als nieuwe moeder merk je dit niet en denk je gewoon dat je kindje netjes eet.
    Nou niet dus.

Met pijn in mijn hart was er toen niks meer, maar ohh wat kwam er een rust voor mij terug.
    Flesvoeding ging ook meteen super en hij kwam niet meer om de 2 uur.
    Soms is het toch echt "Lang leven de fles voeding"

Maar meid als je borstvoeding kan geven zou ik ervoor gaan, tenminste als je je zelf er wel lekker bij voelt.
    Het moet niet ten koste van jou gaan omdat een ander het misschien wel het beste voor het kindje vind.

Succes ermee!

4. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik zou als ik jou was inderdaad een lactatiedeskundig inschakelen. Je zoontje is pas 2 weken oud dus zowel hij als jij moeten denk ik nog leren van elkaar m.b.t. borstvoeding.

Wellicht kan je vraag verplaatst worden naar het gedeelte borstvoeding, daar zitten veel meiden die je misschien ook kunnen helpen.

Meid, ik zou lekker aan de fles gaan als je daar volledig achterstaat, maar als je graag bv wil geven moet je je wel realiseren dat dit niet altijd even makkelijk is. Ik hoop dat je snel verbetering zult krijgen en met veel plezier bv kan blijven geven.

5. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Hoi,

Even over dat aanleggen van om de 3 a 4 uur; Arend is nu twee maanden oud en wil nog steeds om de 3 uur drinken. Soms zit er zelfs nog minder tijd tussen! Vier uur tussen de voedingen is pas een paar keer voorgekomen. Volgens mij is dit heel normaal hoor. In het begin dronk hij ook langer en uit beide borsten. Na een aantal weken ging hij uit een borst per keer drinken en werd de drinktijd ook korter. Ik zou als ik jou was nog even volhouden. Succes!

6. jessicad

jessicad Actief lid

2 nov 2006
    344
    0
    0
    Ehm in het begin is om de 2 uur heel normaal hoor en zelfs vaker is heel normaal. Ik snap hoe je je voelt. Ik had in het begin soms ook het gevoel dat ik niets anders deed dan voeden en verschonen, maar het wordt echt makkelijker. Inge kon soms ook een uur aan de borst liggen en dan wilde ze 2 uur later weer. maar dit kwam bij haar ook, omdat ze tijdens het drinken in slaap viel, omdat het haar erg veel kracht kostte. Maar het is helemaal goed gekomen. Ja ze heeft lang elke 2 a 2,5 uur gedronken. Met 3,5 maand ging ze naar het kdv en dronk daar om de 3 uur, maar thuis dronk ze nog om de 2 a 2,5 uur. Ze dronk toen wel maar 20 min per keer of korter. Maar ze dronk gewoon kleinere hoeveelheden dan in de fles (gekolfde melk). Maar doordat de voedingen korter werden werd het minder zwaar. En er ging steeds langer tussen zitten en het werd steeds makkelijker. En nu is ze 10 maanden en is het erg gezellig, hihi.
    Maar als je twijfelt en er doorheen zit zou ik gewoon een lactatiekundige bellen om te vragen of die wil kijken of je wel goed aanlegt en voor tips.
    En nu flesjes tussendoor gaan geven is waarschijnlijk het begin van het einde. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod en dat wordt dan verstoord. Als je borstvoeding wilt blijven geven kun je dat beter niet doen.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De eerste weken zin 12 voedingen per dag heel normaal.
    Als je kindje zo lang over een voeding doet dat is er waarschijnlijk een aanhapprobleem, waardoor het hem meer moeite kost.
    Is best iets aan te doen hoor!
    Kijk even op de site van jack Newman, een Canadeze kinderarts voor filpmjes waar je kunt zien hoe het gaat. Google: jack Newman Compression.

Je kunt ook even op de site van de VBBB kijken of er iemand bij je in de buurt zit. Of een lactatiekundige inschakelen. Die heb je in Belgie ook.

8. missmama

missmama Actief lid

6 aug 2006
    125
    0
    0
    Nederland
    hallo Jelly

Ik zou zeker proberen om door te gaan met de bv, omdat het ook zo heel erg leuk kan zijn.

Ik geef nu bijna 7 maanden bv en het bevalt me nog steeds heel goed!
    In het begin dronk Jesse ook heel lang maar dat word steeds korter, hij heeft nu aan 5 à 10 minuten genoeg.

Ik las dat je na 15 min al wisseld van borst, maar je kan beter een half uur laten drinken ( omdat hij anders niet genoeg achtermelk krijgt)en dan nog even voor 5 minuten aan de andere borst leggen ( of iets langer!?)als toetje!

Het geven van een flesje word pas aangeraden tussen de 6 en 8 weken want dan heeft hij goed de slag te pakken aan je borst.
    Op het bv forum kan je heel veel info vinden als je met vragen zit!

Ik hoop voor jou en voor Kian dat je het toch doorzet en een dip is normaal maar zoals ik al zei het is ondanks een dip ook heel erg leuk!

Veel succes

Groetjes Missmama

9. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Jelly: in het begin is borstvoeding zwaar. Het is echt even investeren. Maar daarna wordt het echt een stuk makkelijker. Dus kom op even doorzetten !
    Het lijkt mij verstandig dat je even iemand laat meekijken een lactatiekundige of iemand van de LLL ( http://www.lalecheleague.be/html/watis.htm ) ?

10. Female

Female Niet meer actief

Idd, ik zou niet zomaar stoppen hoor!
    Je kindje is pas 2 weken oud en meestal duurt het gem. 6 weken voor alles op gang is.
    In het begin is het heel normaal, om de 2 uur voeden. Laat je niet gek maken door mensen die zeggen om de 3 of 4 uur, BV geef je op verzoek en is, zeker in het begin, veel vaker dan dat.
    Maar ook dat wordt natuurlijk minder!
    Als alles op gang is is het echt heerlijk om BV te geven, en bovendien nog steeds de beste voeding voor jouw baby.
    Ik zou ook geen flessen geven tussendoor, want dan verstoor je je melkproductie heel erg.

Veel succes, het komt echt wel goed meid! ;)

11. emmie

emmie Niet meer actief

hoi,
    hier ook hetzelfde gehad hoor, seff is nu 3 maand, en ben nu sinds een week gestopt, niet omdat het niet meer ging hoor, maar moet weer aan het werk dus heb de keuze gemaakt om over te gaan op de fles...
    en dat was helemaal niet leuk :cry:
    ik ben heel langzaam aan gaan afbouwen, en heb een paar weken de ochtend en avond BV aangehouden...
    toen ik de allerlaatste avond BV gaf, moest ik ook echt wel ff huilen...
    had nooit gedacht dat ik het zoooo mooi zou vinden!
    ik vind het echt het geweldigste wat er is...

Maar in het begin dacht ik daar ook echt wel anders over..ik voelde me zowiezo na de bevalling helemaal niet goed, was 2liter bloed verloren dus was super zwak, en toen ook nog de bv....
    en met seff ging het aanleggen enzo gelijk heel goed, en hij dronk ook geweldig maar met hem zat ik ook zo een uur (en dat was echt niet alleen de eerste weken) bv kost gewoon echt veel meer tijd dan een flesje heb ik gemerkt, hier werd mij verteld de eerste borst ong. 20 tot 25 min en dan bij de 2e borst nog ff een 'toetje' geven...niet dus hier de andere borst ook nog met gemak 20min...!
    af en toe was ik het eerlijk gezegt ook wel een beetje zat, maar heb er wel ontzettend van genoten, het is gewoon echt het mooiste en bijzonderste wat er bestaat, dus als ik jou was zou ik het toch gewoon nog ff volhouden...en als je het echt niet meer trekt, gewoon lekker rustig af bouwen en dan bijv. alleen de ochtend en avond aanhouden...

heel veel suc6 en gewoon lekker genieten van dit prachtig iets!
    liefs Emmie

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je het echt moeilijk vind, ook als je werkt kun je de avond- en nachtvoedingen gewoon zelf blijven geven hoor (en eventueel de vroege ochtend). Werken betekent niet dat je helemaal MOET afbouwen. Alleen maar als je dat zelf wilt!

13. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    Ik kan me alleen maar aansluiten bij de meesten tip gevers hier.
    Om de 2 uur (of nog sneller) dinken is de eerste weken heel normala en ook heel goed.
    En voedingen van een uur klinken mij ook bekend in de oren. Ws vind je kindje het ook wle heel fijn om dicht bij je te zijn en ook dat is heel normaal en goed.
    De tip waar ik het meste aan gehad heb is "sit back and relax"
    Laat de boel een beetje de boel, doe alleen het hoogst nodige. Het wordt echt beter, maar je moet er is mijn ervraing wel 6 toto 12 weken voor uittrekken. dat lijkt nu een eeuwigheid, maar achteraf zul je denken wat is nou 12 weken...
    Ik heb er bij alle 2 regelmatig doorheen gezeten (ok bij de oudtse niet zo zeer door de voedingen) maar nu achteraf gezien is het dat allemaal waard geweest en ergens kijk ik er ook nog met veel plezier op terug. Want nu willen ze echt niet meer zo vaak op schoot als toen :)

Als je zelf denkt dat je kindje niet effectef drinkt zou je hulp kunnen inschakelen, in dit draadje staan gelukkig de belangrijkste wegen al genoemd.
    Succes en heb vertrouwen in jezelf, je eigen lichaam en je kind, het gaat vast goedkomen!

14. emmie

emmie Niet meer actief

ja dirksmama dat klopt ik weet het... :(
    ik heb er ook over na gedacht, ik was het ook vanplan eigenlijk om de avond en ochtend erin te houden, maar ik had echt het idee dat mn borstvoeding al heel snel terug liep want toen de laatste dagen BV, leek seff helemaal niet voldaan na de voeding...en nu met de fles gaat het echt prima en is hij helemaal lekker rustig en voldaan na die tijd.....
    Maar bij nr 2 zeker weten weer bv....en misschien dan wel stoppen met werken en dan geef ik zeker weten langer BV...

Deel Deze Pagina