Wie heeft dit al gedaan en wie moet het nog doen en met welke leeftijd? Ik heb eens gelezen dat je het gebruik van de speen het beste voor het eerste levensjaar kunt afschaffen. Dat zou ik eigenlijk ook wel willen maar ik vind het zo lastig. In de zin van dat mijn zoontje ontzettend veel rust uit de speen kan halen. Ik probeer het hem zo min mogelijk te geven en op zich gaat dat goed. Het beperkt zich nu vooral tot de momenten dat hij wat moe begint te worden, maar nog net niet moe genoeg voor zijn bed, en hij krijgt de speen als ie naar bed gaat. Het kan echt een verschil van wel of niet huilen uitmaken. En daarom vind ik het moeilijk om die speen af te bouwen. Wat zijn jullie ervaringen?
tja, wij hebben geprobeerd 3 weken terug te gaan afbouwen met de speen. Dus wel na het 1e jaar. Wij hebben het geprobeerd door bij haar middagslaapje, die speen steeds een stukje korter te knippen. Als ze de speen aanpakte etc, leek ze weinig verschil te merken. Maar ze is heel de week zo van slag geweest... en dat terwijl ik maar tot half afknioppen ben gekomen. Ik had zeker vooruitgang verwacht na een dag of 3/4/5 . Maar ze was helemaal van slag. Sjacherijnig, slecht slapen etc. Het kan toeval zijn, dat het een fase was. Maar we zijn er dus nog maar even mee gestopt. Nu ze haar hele speentje weer heeft, heeft ze weer een mooi ritme en gaat alles weer oke. Dus tja, we proberen het op een later tijdstip nog een keer. Ze is trouwens altijd ook wel erg gehecht geweest aan haar speentjes, dat waren haar 'knuffels' . Ze heeft er vaak 2 of 3 in bed, zodat ze ze zelf kan vinden snachts. Maar die heeft ze dus heel vaak in haar handjes als ze gaat slapen.... Inmiddels (sinds een week) moet ze het doen met 1 speen en dat gaat gelukkig ook goed
Hoi, Hoi, Ons dochtertje is 2 jaar en kan niet zonder haar speen als ze erg moe is. Nu ben ik bij de tandarts geweest die zei tot 3.5 jaar is dat geen probleem daarna zou men gaan afbouwen. Was wel een beetje gerustgesteld maar nu kwam ik bij het consultatiebureau en die zei ik zou haar s'nachts het speentje afpakken dus was ik terug bij af. Maar goed nu zijn wel veel mensen niet te spreken over het consultatiebureau.
We hebben de speen niet meer gegeven naar de vakantie, cold turkey dus . Bijna 8 maanden was ze toen. Op vakantie zat de speen onderhand vast geplakt en thuis hebben we hem gewoon niet meer gegeven. Misschien viel haar verslaving toch mee of het kwam omdat het thuis toch weer anders was? Geen idee maar dochter heeft er nooit meer om gevraagd. Slechte momentjes dat ze moe is heeft ze ook wel hoor, maar dan doen we gewoon iets anders ipv de speen.