Hoe werkt temperaturen?

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door Kiekieboe, 3 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiekieboe

Kiekieboe Fanatiek lid

28 jul 2017
    1.726
    1.880
    113
    Vrouw
    Zelfstandige
    Limburg
    Hi dames,

Ik lees op veel plekken dat temperaturen goed aangeeft wanneer je ei springt. Maar ik snap t niet? Kan iemand me dit uitleggen? Hoe meten? Waar? Tijdstip? Hoe uitslagen aflezen? Wanneer seks?

Thank you x

2. manaolana

manaolana Niet meer actief

Je meet rectaal, elke dag voordat je opstaat op hetzelfde tijdstip. Bij voorkeur na ongeveer even veel uur slaap per nacht. Je temperatuur vul je in in een app (bv. Fertility Friend).

Je krijgt zo inzicht in je basale (gemiddelde) temperatuur voor je eisprong. Als er sprake is van een aanhoudende stijging van tenminste 0,2 (liever 0,3) graden ten opzichte van je basale temperatuur, betekent dit dat je eisprong is geweest. Je eisprong was dan op de dag vóór de eerste stijging.

Het helpt je dus niet om op het goede moment seks te hebben want je ziet je eisprong pas terug in je temperatuur als hij al geweest is. Maar met seks om de dag zit je sowieso goed.

Als je nog meer vragen hebt stel ze gerust.

Kiekieboe vindt dit leuk.
  3. Kiekieboe

Kiekieboe Fanatiek lid

28 jul 2017
    1.726
    1.880
    113
    Vrouw
    Zelfstandige
    Limburg
    Thanks for the info! Maar je hebt toch niet elke maand een eisprong? Tenminste, dat hoeft niet, toch? En als je dat wel hebt, na hoeveel maanden temperaturen kan je 'het gemiddelde' nemen? Zodat je dan de volgende cyclus rond die dag seks hebt..

4. manaolana

Nou als het goed is heb je wel iedere maand een eisprong... als dat niet zo is gaat er iets niet goed en zou ik een bezoekje brengen aan de gynaecoloog. Mag ik vragen hoe je er bij komt dat je niet iedere maand een eisprong zou hebben?

En uitgaan van gemiddeldes... tjah ik zou dat niet doen. Als je super regelmatig bent en na (ik noem maar wat) zes maanden ziet dat je eisprong iedere maand op dezelfde cyclusdag is dan zou je dat kunnen doen. Maar bij mij wisselde het echt. Kon zo maar 5 of 6 dagen verschil tussen zitten. Dus ik zou zeggen als je gaat temperaturen, gewoon doen tot je zwanger bent. (Of stoppen als je er geen zin meer in hebt natuurlijk.)

5. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Je lichaam si geen robot dus er kunnen cycli zijn die wat afwijken van andere cycli. Idd voor het opstaan iedere dag hetzelfde tijdstip temperaturen

6. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.921
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Ps... een superbelangrijke aanvulling: Rectaal meten!

Niet via de mond of oksel doen. Dat is zeer onbetrouwbaar ;)

7. Kiekieboe

Kiekieboe Fanatiek lid

28 jul 2017
    1.726
    1.880
    113
    Vrouw
    Zelfstandige
    Limburg
    Dat heb ik hier bij verschillende topics gelezen. Ik verzin dat niet zomaar he.. Bedankt voor de info, begin het nu een beetje te begrijpen.

8. Kiekieboe

Kiekieboe Fanatiek lid

28 jul 2017
    1.726
    1.880
    113
    Vrouw
    Zelfstandige
    Limburg
    Oke dan! Beetje vreemd (voor mij), maar t is voor een goed doel!

9. Kiekieboe

Kiekieboe Fanatiek lid

28 jul 2017
    1.726
    1.880
    113
    Vrouw
    Zelfstandige
    Limburg
    Nee dat snap ik. Ik vroeg dat omdat ik zelf iedere maand een cyclus heb van 29 dagen. Ik ga maar eens beginnen met temperaturen. Bedankt voor de info!

10. SMJD

SMJD Fanatiek lid

17 okt 2016
    1.890
    444
    83
    Normaal gesproken heb je elke cyclus een eisprong als je cyclus regelmatig is

11. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.041
    2.727
    113
    Vrouw
    En dan kan het zijn dat je eisprong deze maand op dag 15 is en volgende maand op dag 17. Het wisselt nogal eens.

12. Leo78

Leo78 Bekend lid

10 feb 2012
    910
    394
    63
    Hier wel oraal getempt. Ik weet dat dat niet helemaal ideaal is, maar ik kon wel duidelijk mijn eisprong nazien, en dat laatste cyclus zelfs mijn zwangerschap! (de temp daalde niet)! Je temperatuur is over het geheel genomen steeds een halve graad hoger dan je rectaal gemeten temperatuur, maar dat maakt voor het zien van stijgingen en dalingen natuurlijk niet uit. Je bent niet aan het tempen voor de wetenschap. Ik vond rectaal gewoon teveel gedoe. Ik heb via Aliexpress een goede basale thermometer voor oraal gebruik gevonden.

13. Leo78

Leo78 Bekend lid

10 feb 2012
    910
    394
    63
    Wel een aanvulling, als je via de mond wil meten is het net als bij rectaal belangrijk om dat steeds op hetzelfde tijdstip te doen. Ook moet je dorp je neus ademen als je slaapt en voor je gaat meten niet met je man in gesprek gaan of iets drinken, anders is de meting niet betrouwbaar. Gewoon wakker worden, thermometer erin en klaar.

DN2017 vindt dit leuk.
  14. manaolana

Maar je weet toch nooit of je met je mond open of dicht hebt geslapen...? (Ik in ieder geval niet, ik slaap dan ;)) Ik geloof best dat het voor sommige mensen werkt hoor maar dat is wel echt een kwestie van uitproberen. Bij mij schommelde het rectaal zelfs zo erg dat het soms moeilijk was om de eisprong vast te stellen. Het meest betrouwbare is en blijft dus echt rectaal. En het is inderdaad geen wetenschap maar het gaat wél om verschillen van 0,1 en dat komt dus wel nauwkeurig en met je mond openslapen kan dus al een onterecht verschil veroorzaken.

SMJD vindt dit leuk.
  15. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.921
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Dit dus.

Oraal is echt af te raden zeker omdat tempen heel nauwkeurig moet, net als op medisch gebied (zoals hierboven gemeld, je werkt met tienden van graden).
    Als rectaal niet fijn voelt, doe het dan vaginaal.
    Dat is ook heel betrouwbaar.

Oraal en via de oksel is gewoonweg niet betrouwbaar.
    Dat het voor iemand wel werkt is heel fijn idd (kan zeer schelen als rectaal je tegenstaat), maar zeker voor een beginnende temper is rectaal toch de beste methode.

Succes!

Deel Deze Pagina