Hallo, Mijn zoon is nu net 20 maanden oud en sinds gisteren begint hij met hele zinnen te praten. Eerst was het steeds 1 woordje een paar week geleden begon hij met 2 woorden en nu sinds gisteren begint hij met hele zinnen te zeggen. Gisteren zei Hij "en die deur dicht" we zouden weg en ik deed alle deuren dicht in huis. Vanochtend zei hij toen we samen aan de thee met een koekje zaten "mmm mama koeke lekke!" (mama haar koekje was lekkerder volgens mijn zoon haha we hadden dezelfde koeke) Het zijn echt verstaanbare zinnetjes nu, is mijn zoon hier vroeg mee? want hij praat nog maar net met 2 woorden nl. PS mijn zoon is altijd erg snel met alles in zijn ontwikkeling.
Op zich is het best snel. Ik tel zo drie, vier woorden per zin, en das op zich niet zo heel erg snel. Zinnen bij kinderen worden geteld in het aantal woorden namelijk... Wat wel zo is, en dat moet je bij jezelf bekijken, dat er ook een soort 'standaardzinnen' zijn, die bijvoorbeeld in sommige gezinnen veel gebruikt worden. Als er bijvoorbeeld elke dag gezegd wordt: doe die deur dicht, dan kan het kind dat makkelijker overnemen. Het hoeft dan geen eigen zinsconstructie te maken, maar papegaait alleen maar wat hij hoort. Dit is een stuk makkelijker dan zelf te kijken wat de zinsvolgorde moet zijn, en hoe de werkwoorden vervoegd moeten worden. Daarbij komt ook nog dat sommige kinderen sneller gaan dan andere, dat zeg je zelf ook al. Maar als hij nu 20 maanden is, dan was hij wel precies op tijd met 2 woord zinnen hoor. Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken, alleen misschien kletst hij ineens de oren van je hoofd (kan trouwens zijn dat ik sommige leeftijden niet precies heb, maar ik studeer logopedie en heb hier vorig jaar uitgebreid les over gehad, en ik kan het niet nazoeken, mijn aantekeningen staan op een onhandige plaats en ik ben alleen thuis, ik ga nu niet klimmen )
Het is vast en zeker vlot. Als ik lees wat de kindjes van mijn dochter haar leeftijd zeggen is dat heel wisselend. De ene zegt nauwelijks wat en de ander praat als een kind van 4. Zou er gewoon van genieten (alsof je dat al niet deed) en je er niet druk om maken.
Nee ik maak me er niet druk om Ik vind het juist leuk zo'n kwebbelpot om mij heen haha. Zoals Ckialita zegt het zinnetje "doe die deur dicht" valt hier idd vaak dus dat kan idd papagaaien zijn haha. Maar Zoals hij vanochtend zei Mmm mama Koeke Lekker? dat valt hier niet zo vaak want ik ben niet zo'n koek eter haha We wachten af hoe het zich gaat ontwikkelen... En de 1 is sneller dan de andere ook met praten.