Hele zwangerschap stress en angst - op zoek naar geruststellende ervaringen

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Julieeeee, 25 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Julieeeee

    Julieeeee Lid

    25 okt 2023
    14
    0
    1
    Vrouw
    Hallo allemaal

    Ik ben zwanger van mijn eerste kindje (nu derde trimester). Ik heb helaas al de hele zwangerschap (veel) stress en angst op dagelijkse basis (en dit lijkt alleen maar toe te nemen). Ik heb hiervoor al hulp, maar dit werkt momenteel onvoldoende.

    Ik lees/hoor overal dat dit voor ontwikkelingsproblemen op latere leeftijd kan zorgen.
    Ik ben nu dus erg bang dat dit de ontwikkeling van mijn kindje schaad en hij hier ontwikkelingsproblemen (ASS, ADHD, …) door zal hebben.

    Zijn er hier mama’s die ook een zeer stressvolle/angstige zwangerschap hebben gehad?
    Hoe gaat het nu met jullie kindje?

    Alvast heel erg bedankt!
     
  2. Julieeeee

    Julieeeee Lid

    25 okt 2023
    14
    0
    1
    Vrouw
  3. Cm1989

    Cm1989 Lid

    23 sep 2021
    29
    22
    3
    Vrouw
    Wat vervelend dat je je zo voelt, het is zo jammer om niet die roze wolk te hebben he… Ik heb nu helaas voor de derde keer een prenatale depressie. Ook wel met vlagen van paniek en ongelofelijk stressen ‘s nachts. Ik heb 2 kindjes waarvan er eentje word verwacht dat ze inderdaad adhd heeft. Maar autisme en adhd zit in onze familie, zowel de papa als ik hebben beide adhd. Ook heb ik long covid gehad en moest ik te veel paracetamol slikken, dus waar het door komt weet je toch niet. Ik denk dat gezonde voeding en de juiste vitamines voor veel rust in je hoofd kan zorgen en ook als compensatie voor het groeiende kindje.

    Je kunt er zelf niets aan doen dat je je zo voelt en je hebt al hulp gezocht. Probeer jezelf niet extra gek te maken door gedachtes dat je de baby adhd of autisme geeft. Helaas hebben we niet allemaal voor het kiezen hoe we ons tijdens de zwangerschap voelen maar het feit dat je je hier zo druk om maakt zegt al dat je een goede en lieve mama bent. Focus daar op.

    en voor wat het waard is: kinderen met adhd en autisme zijn ook niet minder dan gezonde kinderen, en hoeven ook geen moeilijk leven te hebben. Ik heb persoonlijk een prachtig en bijzonder mooi leven en heb als kind de ggz uitgespeeld met van alles en nog wat… Het komt hoe dan ook goed!
     
    Milena92 vindt dit leuk.
  4. SD90

    SD90 Fanatiek lid

    3 nov 2017
    2.290
    2.489
    113
    Vrouw
    Ik heb, na een vroeggeboorte aan 22 weken een hele angstige zwangerschap gehad van ons zoontje.

    Hij is nog maar 2,5 dus zoveel valt er natuurlijk nog niet te zeggen naar zijn ontwikkeling toe.

    Wat ik wel kan zeggen - en je gaat het wss niet zo graag horen - is dat hij een huilbaby was. Het heeft echt geduurd tot hij 9 maand was, medisch is alles uitgesloten gedurende die tijd, hij was - en is - gewoon extreem prikkelgevoelig.

    Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij naast de stressvolle zwangerschap ook een slechte start heeft gehad (reanimatie, infectie, 10 dagen aan een stuk lekgeprikt op neonatologie) dus er was wel meer aan de hand dan 'enkel' de zwangerschap.

    Nu is het een heel vrolijk mannetje, heel actief wel (dus soms vraag ik me wel af of er ooit adhd gaat uitkomen) met een ijzersterke wil. Hij ontwikkelt zich heel goed, is op veel vlakken voor op zijn leeftijdsgenootjes maar 't blijft wel een kindje met een handleiding. Veranderingen blijven moeilijk, de nachten zijn na al die tijd nog steeds niet wat ze zouden moeten zijn. Dus ik vraag me regelmatig wel eens af welke impact zijn prille bestaan in de buik en kort na de geboorte gehad heeft en nu nog steeds heeft.

    Uiteindelijk valt het echt niet te voorspellen, ik ken mensen die een even stressvolle zwangerschap als mij gehad hebben, maar gewoon rustige baby's. Meer dan afwachten en hopen dat het meevalt, kan je niet doen, vrees ik...
     
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    12.094
    8.003
    113
    Vrouw
    Ik denk dat moeders met ass en of adhd gemiddeld meer stress ervaren in de zwangerschap dan neurotypische. Een partner hebben met adhd of ass kan ook extra stress geven. Adhd en ass zijn erfelijk. Geen wonder dat het vaker voorkomt.
     
    Minimensje83 en Milena92 vinden dit leuk.
  6. Julieeeee

    Julieeeee Lid

    25 okt 2023
    14
    0
    1
    Vrouw
    Heel erg bedankt voor je reactie! Dit doet me echt deugd en geeft me veel steun!
     
  7. Julieeeee

    Julieeeee Lid

    25 okt 2023
    14
    0
    1
    Vrouw
    Heel erg bedankt voor je reactie!
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.742
    26.305
    113
    Vrouw
    #8 GroeneBomen, 26 okt 2023
    Laatst bewerkt: 26 okt 2023
    Ja ik! Zware paniekaanvallen, zelfs slaapmedicatie erbij. Hele zwangerschap was t heel zwaar. Veel angst, constant gevoel van stress tot dagen dat ik zelfs niet functioneerde.

    Mijn derde zoon is kerngezond en een super relaxte baby :) als hij 5 minuten huilt op een dag is t veel. Maar ook gewoon qua gedrag heel rustig

    Mijn man hielp idd door zn adhd niet mee met mijn spanning. Voelde mij vaak niet gehoord.

    Bij nr2 had ik amper spanning en als hij geen adhd heeft, eet ik mijn schoen op (hij had ook hele slechte start met reanimatie en tot 3,5 echt flinke gezondheidsproblemen, eetprobleem en daardoor chronisch ijzertekort en dus slechte weerstand) maar goed mijn man heeft adhd en meer familieleden van hem. Dus we zijn niet verbaasd. We noemden hem als baby al stuiterbal
     
  9. Julieeeee

    Julieeeee Lid

    25 okt 2023
    14
    0
    1
    Vrouw
    Wat jammer om te lezen dat je voor de derde keer een prenatale depressie hebt. Zelf dacht ik niet echt aan een prenatale depressie, maar ik lees dat je ook veel paniek en stress ervaart? Is dit kenmerkend voor een prenatale depressie? Want daar herken ik me dus wel erg in…
    Heb je tips om hiermee om te gaan?

    Alvast heel erg bedankt!
     
  10. Julieeeee

    Julieeeee Lid

    25 okt 2023
    14
    0
    1
    Vrouw
    Heel erg bedankt voor jouw reactie.
    Had je hier ook in het tweede/derde trimester last van? Bij mij lijkt het gedurende de hele zwangerschap maar te verergeren, waardoor ik nu al bijna een maand zo goed als elk uur wakker word met paniekgevoelens en deze houden dan soms de hele dag aan…
     
  11. Cm1989

    Cm1989 Lid

    23 sep 2021
    29
    22
    3
    Vrouw
    Ik had ook een stressvolle zwangerschap doordat
    Bij mij kenmerkt de depressie zich voornamelijk doordat ik een heel actief en perfectionistisch persoon ben. Heb sowieso ook aanleg voor paniekaanvallen en hele nachten piekeren. Wanneer ik zwanger ben ervaar ik dus neerslachtigheid maar ook angst en paniek omdat mijn lichaam me voor mijn gevoel ‘in de steek laat’. Maar ook bijvoorbeeld als ik naast mijn man in de auto zit en ik het gevoel heb dat we elke seconde een ongeluk kunnen krijgen. Ik heb dan echt amper lucht, of als ik naar een sociale setting moet. Hier word ik dan weer super verdrietig en geïsoleerd door en zo zit je in een cirkeltje, ik denk dus wel dat het redelijk dezelfde klachten zijn, maar bij de een komen ze er net even anders uit dan bij de ander.

    Mijn tips zijn zo min mogelijk gluten en suiker eten, ook niet TE veel zuivel, en een heleboel vers fruit en groente. Maar dit werkt sowieso om mijn adhd in toom te houden en dus ook om het ergste gevoel van ellende te blokkeren doordat ik me fris voel in mn hoofd.
    528hz meditatie muziek op de achtergrond aanzetten helpt mij ook (wetenschappelijk bewezen cortisol verlagend!) je kan dit op youtube en spotify vinden.
    En magnesium, vitamine D en b12 slik ik ook elke dag, vitakruid vind ik t beste merk.
    Oja bewegen schijnt ook goed te zijn, en buitenlucht, maar ik vind dat best lastig.

    1 voordeel, ik heb genoten van beide bevallingen en kijk zo uit naar de derde, hierna was bij mij namelijk de angst direct weg en maakte het plaats voor idiote euforie. De hele bevallingen voelde alsof ik eindelijk verlost werd van de zware last en dan nog dat perfecte babytje als kers op de taart. Magisch echt!

    Nog eventjes doorzetten… Ik heb overigens 2 totaaaal verschillende kindjes, dus echt gedragsproblemen kan ik er niet direct aan geven!
     
  12. Julieeeee

    Julieeeee Lid

    25 okt 2023
    14
    0
    1
    Vrouw
    Dankjewel voor je tips! Deze ga ik zeker toepassen.
    Was deze angst/paniek ook tijdens de hele zwangerschap aanwezig?
    Meestal lees ik dat dit na het eerste trimester beter wordt, maar bij mij wordt het dus enkel erger en erger…
     
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.742
    26.305
    113
    Vrouw
    Ja. Pas na de bevalling zwakte het wat af. Heb nog steeds wel wat spanning hoor maar geen paniekaanval meer gehad. En t zenuwachtige gevoel in je lijf ook vele malen minder. Heb meer dagen zonder raar gevoel dan met :)
    Maar goed, zwangerschap was echt doorbikkelem echt van dag tot dag leven.
     
    Cm1989 vindt dit leuk.
  14. Cm1989

    Cm1989 Lid

    23 sep 2021
    29
    22
    3
    Vrouw
    Bij mij erger en erger, hoe groter de buik, hoe groter de ademhalingsproblemen die ik ervoer en hoe meer paniek ik voelde. Tegen de tijd dat ik 37 weken was was het enkel wachten wachten wachten, en ik ben 2x met 39 weken ingeleid omdat de gynaecoloog zag dat ik er echt doorheen zat (maar dit is wel in België)

    succes meid, sterkte nog even, gelukkig ben je het waarschijnlijk snel weer vergeten als de baby er is
     
    Julieeeee vindt dit leuk.
  15. Julieeeee

    Julieeeee Lid

    25 okt 2023
    14
    0
    1
    Vrouw
    En kreeg je iets van medicatie hiervoor of helemaal niets? Mijn gynaecoloog en psy stellen medicatie voor.
     
  16. Cm1989

    Cm1989 Lid

    23 sep 2021
    29
    22
    3
    Vrouw
    Ik heb dat niet gekregen maar ik heb mezelf nog wel onder controle voor mijn idee, ik zou het zelf ook niet willen. Ik ben best wel anti-medicatie en zou het enkel doen in een noodgeval als ik mezelf of mn kinderen in gevaar breng. Dit is echt per persoon en situatie verschillend natuurlijk, als het voor jou echt een onhoudbare situatie is dan moet je het zeker wel doen. Voor nu accepteer ik dat het niet altijd makkelijk is en adem ik me er door heen. Ik heb wel een lange geschiedenis van angststoornissen, dwangstoornissen en persoonlijkheidsstoornissen in mn tienerjaren en vroege twintigerjaren, dus voor mijn gevoel ben ik wel wat gewend. En ik weet gelukkig dat het weer over gaat. Het is even investeren. Maar nogmaals, je kunt dat alleen zelf bepalen, iedereen voelt en ervaart anders.
     
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    12.020
    10.988
    113
    Mijn eerste zwangerschap liep uit in een extreme vroeggeboorte, kinderen zijn opgenomen geweest, maar hebben dit niet overleeft. Je begrijpt vast dat de zwangerschappen daarna heel veel stress en zorgen met zich mee namen, ik vond het heel zwaar. Mijn oudste is inmiddels 9 jaar en heeft hier, behalve de eigenschappen die ik en mijn man herkennen in onszelf;), niets aan overgehouden.

    Een vriendin van mij haar vader was tijdens haar zwangerschap overleden. De verloskundige had bij haar gezegd dat stress pas invloed heeft op het kindje als je het echt hebt over moeten overleven. Denk aan oorlogssituaties, waarbij je moet vluchten, er geen fatsoenlijk voedsel is etc.

    Veel sterkte, probeer te blijven relativeren. En ik denk dat @Zonnestralen gelijk heeft. Dat je gevoeliger kan zijn voor stress met bepaalde eigenschappen, en uiteindelijk is je kindje 50% van jou en geef je die eigenschappen ook weer door. Hou vol!
     
  18. Julieeeee

    Julieeeee Lid

    25 okt 2023
    14
    0
    1
    Vrouw
    Hey, wat een heftig verhaal. Dan begrijp ik zeker dat je volgende zwangerschappen niet zorgeloos verliepen.
    Uitte zich dat bij jou ook in paniekaanvallen en slapeloze nachten van de stress?
    Tips om hiermee om te gaan?

    Alvast heel erg bedankt om je ervaring te delen!
     
  19. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    12.020
    10.988
    113
    Ik was heel veel aan het piekeren en ik had angstklachten. Alle handelingen overdacht ik of ik niets had gedaan dat een negatieve impact kon hebben op de zwangerschap. Ook nachts… en als er een kans was dat ik iets niet goed had gedaan, kon ik dat niet los laten. Heel vermoeiend voor mij en voor mijn omgeving.
    Ik heb het min of meer ondergaan. Afleiding was boeken lezen/ series kijken en proberen te relativeren, maar dat lukte niet goed.
     
  20. Julieeeee

    Julieeeee Lid

    25 okt 2023
    14
    0
    1
    Vrouw
    Heel herkenbaar. Hier ook al alles geprobeerd, maar het lijkt alsof die stem in mijn hoofd alles negeert. En hield dit bij jou ook de hele zwangerschap aan?
     

Deel Deze Pagina