Nee zeggen is ook heel erg lastig! Snap het wel hoor. Decembermaand vind ik ook geweldig Kan er ook echt van genieten! Ik kan je eigenlijk geen tips geven... Misschien toch proberen om het anders te plannen? Dat je toch nog een weekendje vrij bent bijvoorbeeld. Je hoeft niet altijd iedereen te pleasen! Word je heel ongelukkig van!
Verschrikkelijk al die verplichtingen.. Wij zijn er een aantal jaar terug mee gestopt en dat voelt zo goed! Gewoon doen waar je zelf zin in hebt
Ik begrijp wel dat de drukte in zo'n maand vermoeiend kan zijn, zeker als je van nature of door omstandigheden al weinig kan hebben. Maar aan de andere kant sta je er wel erg negatief in vind ik en zou je ook wel wat meer kunnen relativeren en jezelf een schop onder je kont moeten geven. Om hier wakker van te liggen en buikpijn van te hebben vind ik vreemd, het zijn amper serieuze problemen te noemen natuurlijk. Tel je zegeningen en wees blij dat je zoveel familie hebt om de (feest)dagen mee door te brengen, miljoenen mensen in de wereld zouden daar voor tekenen want die zijn al hun dierbaren kwijt en verder moederziel alleen aan het weg kwijnen. En als je écht geen zin hebt om een keer naar een verjaardag oid te gaan, dan ga je gewoon niet. Zo simpel kan het zijn...wees blij dat je die keuze hebt! 💡💡😏
Soms draait het leven niet alleen om waar je zelf zin in hebt. Je bent niet alleen op de wereld en ik vind dat je best rekening met anderen mag houden. Ik weet bijv. Niet hoe ts haar man denkt over bezoekjes aan zijn familie. Als hij er wel zin in heeft vind ik het egoïstisch om te zeggen ik doe het niet want IK heb geen zin.
Dit dus. Ik krijg het ook benauwd van alles dat 'moet' in december en je kunt niet alles afzeggen. Ik krijg de bibbers van allle drukte met Sinterklaas, die intocht, Sint op het werk, pakjesavond waar je van alles voor moet regelen. Maar geen Sinterklaas vieren is ook geen optie dus ik doe het voor de kinderen. Idem met kerst. Kan ik niet onderuit ondanks dat ik tegen elk bezoek aan mijn schoonfamilie opzie. Maar het is wel de familie van mijn man. Ik wil mijn kinderen de helft van hun familie ook niet ontzeggen. Dus soms is egoïstisch zijn geen optie. Overleg dan met je man wat je wel en niet kunt laten vervallen en hoe hij je kan ondersteunen met de spanning verminderen tijdens deze bezoeken. En verder kijken hie je er minder tegenop ziet.
Helemaal gelijk Je maakt er zelf verplichting van Je mag ook gewoon nee zeggen en t is toch een feest voor de gezelligheid nou voor jou dus niet dus ook niet doen
Ik herken je gevoel erg goed, niet zo zeer met december maar vooral als het gaat om op vakantie gaan. Er zitten zo veel verwachtingen bij die ik mezelf opleg (het moet super leuk zijn, alles moet geregeld zijn, mijn vriend en zoon moeten het fijn hebben etc) dat ik er paniekaanvallen van krijg. Wat kan helpen is de overtuigingen die je in de weg zitten boven tafel te krijgen en te proberen daarin wat milder te worden naar jezelf toe. Je kunt ook kijken naar hoe je het voor jezelf behapbaarder en fijner kunt maken. Zijn er kleine dingen die je kunt doen, taken die je kunt overdragen etc. En tot slot: probeer niet alles in 1 keer te overzien en bij elkaar te voegen in je hoofd. Maak het kleiner dan is het ook beter te overzien.
Gecondoleerd met je oma. Wij zijn ook niet van de verplichtingen. Dus als ik iets niet wil dan gebeurt dat ook niet. Verplichtingen hebben wij toen onze oudste nog heel klein was altijd maar moeten doen! En nu echt niet meer!
Zo makkelijk is dat niet altijd natuurlijk, je leeft niet in een vacuum. Als je nee zegt, dan krijg je vervolgens de familie over je heen en zit je met een beetje pech nog een half jaar met de ellende. Dat kan uiteraard je keuze zijn, maar niet iedereen kan dat allemaal zo makkelijk naast zich neer leggen.
ik ben blij dat kerst nu rond het weekend valt. kerstavond en 1e kerstdag hebben we helemaal aan onszelf. 2e kerstdag uit eten met mijn familie en 3e kerstdag een uitgebreide brunch met de schoonfamilie. En ik zie het niet als verplichtingen. Ik vind het heerlijk! Allemaal samen in de heerlijke sfeer die kerst met zich mee brengt. Een jaar afsluiten waarin we (tot dusver) wederom met z'n allen gelukkig, samen en gezond hebben mogen blijven. Nee ik vind het geen straf (Y)
Heeft toch ook met respect voor elkaars keuze te maken Iedereen klaagt elk jaar over de verplichte dingen in dec maar houden t wel in stand omdat er angst Is voor de reactie van een ander Maak t bespreekbaar en mss zijn er meer die geen zin in verplichte dingen hebben en moeten ze jou keuze respecteren en zo niet is dat heel jammer maar je moet je eigen geluk maken
Heftig, Ik ben het er wel mee eens die verplichtingen creëer je zelf. Hier hebben we gister op pakjes middag een woordenwisseling gehad. Omdat we met kerst werken. Dit Is het 5 de jaar op rij dat we zorgen dat we met kerst en oud en nieuw werken. Puur om de simpele rede dat we geen zin hebben in gezeur met bezoekjes. Wij vinden Het belangrijkste Is ons gezin de rest doet er niet toe.
Dit dus. Verplichtingen maak je zelf. Als die zo dwars zitten, kun je daar twee dingen mee doen: niet gaan, of er anders heen gaan/met een andere insteek. Zoals je er nu mee om gaat, maak je het voor jezelf nog veel zwaarder en weet je absoluut zeker dat je een rottijd gaat hebben.
Ik denk dat je jezelf opfokt. Je bent je nu al helemaal gek aan het maken dat hè zo veel is en dat je geen zin hebt enz. Daardoor kom je in een negatieve spiraal. Beste is je instellen op dit soort situaties en er zo positief en open mogelijk naar kijken, dan kan het nog best gezellig worden Heb ook tijdje net een schoonzus gehad dat ik helemaal gek werd van haar, echt alleen haar aanwezigheid al. Zo negatief. Maar wat gebeurde er, werden we gebeld dat zij zou komen en ik raakte over mijn toeren, ook huilen en doen. Dat ik daarna dacht,jeetje, ga toch niet iemand zoveel macht geven? Zeker met je familie zit je soms met tradities en "verplichtingen" en daar kan je heel moeilijk over doen of je kunt je er bij neerleggen en er het beste van maken. Laatste is echt veeeel relaxter
Verplichtingen horen nu eenmaal bij het leven en je kunt niet overal nee opzeggen omdat je er geen zin in hebt. Dat sommige dat zo stellig beweren daar geloof ik eerlijk gezegd geen snars van. Hier is december een hele drukke maand. Onze oudste 2 kinderen zijn allebei jarig in december. Mijn neef en nicht zijn allebei jarig in december en dan nog alle feestdagen,kerstdiner op school, sinterklaasfeest,surprises maken,tussendoor nog even werken etc. Je komt niet overal onderuit en dat wil ik ook niet maar je kunt wel een middenweg kiezen om het ook voor jezelf aangenaam te houden. Sinterklaas wilden mijn schoonouders met surprises vieren.Heb ik direct afgewimpeld.Ik heb een bloedhekel aan het maken van een surprises, mijn oudste 2 kinderen moesten er al 1 maken voor school en het is een kinderfeest en ik heb er ook geen tijd voor. Ik werk 3 dagen buitenshuis,ik zit in de ouderraad van de creche en moet daar ook Sintfeest organiseren en dat past er gewoon even niet tussen en het resultaat is dat we zonder surprises een hele leuke pakjesavond hebben gehad die al druk en chaos genoeg was zonder surprises. Kerst:vieren we eerste kerstdag bij schoonouders. Doen we ieder jaar en vind ik helemaal prima. Nu kwam schoonmoeder met het idee om met Kerstavond met zijn allen naar de kerk te gaan en daarna koffie te drinken en krentenbrood te eten en mijn antwoord is nee dit doe ik niet. Waarom doe ik dit niet? Punt 1 :wij zijn niet gelovig dus waarom in een kerk zitten met 3 verveelde kinderen en punt 2:ik moet nog het eea bereiden voor 1ste kerstdag omdat we allemaal een eigen gerecht meenemen.Punt 3:ik moet de hele dag werken van 8 tot 17 uur en ben dan redelijk verrot aan het einde van de dag dus de energie heb ik er gewoon niet voor en het is geen prioriteit. 1 ste kerstdag zijn we present en daar mag je het mee doen en dat wordt gewoon geaccepteerd en begrepen. De verjaardagen van de kinderen vieren we op 1 dezelfde dag en dat is helemaal niet zielig maar juist heel gezellig. Zoek een gulden middenweg en daar hoef je echt geen mensen mee voor het hoofd te stoten en is dat wel het geval dan ligt het echt niet aan jezelf maar aan hun zelf. Al dat haasten en gestress is ook gewoon niet gezond voor ons allen. Ik heb het keihard afgeleerd omdat ik een aantal jaren geleden gewoon hartkloppingen kreeg van alles wat iedereen maar van me wilde en verwachtte.Ik doe het niet meer.Ik blijf bij mezelf en tot nu toe heb ik er nog niemand mee gekwetst. Succes!
Vervelende oma leren negeren. Ene oor in andere oor uit. Verplichtingen wat kun je er over zeggen boeken vol. Normaal als je een redelijke band met de familie.s hebt dan ontkom je er haast niet aan. Het is niet alleen maar leuk deze dagen en toch ook al willen we deze verplichting niet het is er wel een die je op een andere manier kunt koesteren voor je het weet zijn je kinderen goot je ouders oud je opa/oma overleden en kun je het niet meer over doen. Ik denk dat iedereen wel iets of iemand in zijn of haar familie heeft zitten waar mee het niet klikt, om dan de rest daar voor te straffen. ? Weeg voor je zelf af wat belangrijk is en wat niet. Je kunt keuzes. Gaan maken het ene jaar de schoonfamilie het andere jaar je eigen familie. We hebben twee kerst dagen kies een kerst dag uit voor je eigen gezin. Ze zullen het niet leuk vinden maar ze hebben niks te maken met jouw keuze.s en soms moeten we mensen die we niet graag zien toch zien. Dan is het best om er het beste van te maken. Vroeg toen ik jong was eerst ene opa oma dan de andere oud en nieuw vaak bij de ouders van mijn vader. Nu is het allemaal weg die is gescheiden mijn ouders zijn gescheiden wat ze al veeeeeeeeeeeeeeel jaren eerder hadden moeten doen de opa.s zijn overleden die ene oma die nog leeft is een van de aller moeilijkste mensen op deze wereld maar toch nog steeds een oma die in het verpleegtehuis zit. En toch ga ik daar nog naar toe. Ik kan mij herinneren toen mijn andere oma overleed ik ging toch wel erg weinig de laatste jaren. Vaak is het ook een soort natuurlijk proces. Wij worden ouder familie valt uit elkaar de het familie zijn raakt je deels kwijt dat is wat ik ervaar. Nu blijft er nog een kleine club over, het veranderd dus in de loop van de jaren hoe weet je niet maar ik weet wel dat verplichtingen anders gaan lopen je woord zelf volwassener je raakt meer en meer los van je familie de natuurlijke manier. Kan zo wel tijden door tikken maar wil je topic niet vervuilen Er zijn veel dingen die moeten en in die moeten maken we keuze.s.
Zeg doe eens normaal! (Ik zie je vaker zo reageren, en je maakt hier echt geen vrienden mee, ook op een forum mag je wat respect tonen!)