Hyperlactatie + te weinig voeding in de melk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Be Happy, 23 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

#1 Be Happy, 23 aug 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2011
    Goedemiddag! Ik zit momenteel met een tweetal dingetjes die vervelend zijn voor zowel mijn zoontje als mijzelf.

Als eerste:
    Er komt enorm veel melk uit mijn borsten. Het spuit er letterlijk uit (en dat blijft zelfs doorgaan als ik de tepel uit zijn mondje haal). Ons zoontje verslikt zich dan ook vaak, omdat hij de melkstroom niet bij kan houden. Ik vind dat een vreselijk gezicht en ook erg voor mijn zoontje die het vervolgens op een huilen zet.
    Tegenwoordig laat ik hem eerst drinken, vervolgens merk ik aan hem dat de fontein weer begint en haal ik hem eraf. Dan kolf ik met de hand de grootste druk van mijn borst (in een doekje). Intussen ligt mijn zoontje te huilen, omdat hij honger heeft en het uiteraard niet leuk vindt dat ik hem even van mijn borst haal.
    - Wat kan ik nog meer doen aan dit spuitprobleem? Kan dit gestopt worden of zal dat zo blijven?

Ten tweede:
    Mijn vriend en ik hebben het vermoeden dat de laatste dagen te weinig voeding in mijn melk zit ofzo. Weet niet of dit mogelijk is? Ik voed op verzoek.
    Maar hij komt sinds drie dagen om de twee uur en soms zelfs om het uur (dus ook 's nachts) en ondanks mijn grote hoeveelheid melk lijkt hij niet genoeg verzadigd te worden. Na een aantal nachten zonder slaap was ik dus gesloopt, omdat mijnheertje dus overdag ook nauwelijks slaapt (en ik dus ook niet aan mijn rust toe kom).
    Gisteravond hebben wij als laatste avondvoeding een flesje kunstvoeding (met wat afgekolfde melk) geprobeerd. En toen sliep hij 4 uur achter elkaar (van 22.30 uur tot 02.30 uur). Daarna weer gewoon de borst en toen sliep hij van 03.00 uur tot 05.00 uur, dus wederom maar 2 uurtjes.
    - Kan het zijn dat mijn borstvoeding te weinig voeding bevat en hij niet verzadigd raakt? Hoe kan dit opgelost worden? (Ik wil uiteraard liever niet stoppen met de borstvoeding!)
    - Voor dit probleem kwam hij 's nachts 2x voor een voeding. Is dit normaal? Of hoorde hij al 1x 's nachts te komen voor een voeding? Wanneer slapen borstvoedingskindjes normaliter door?
    Ik begin namelijk nu te twijfelen of het allemaal wel goed gaat zo.
    (Overigens groeit hij wel goed, dus dat is verder geen probleem!)

Alvast bedankt voor je reactie!

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

11 apr 2011
    649
    0
    0
    Als je echt een overproductie hebt is het fijn om de dag in te delen in blokken en per blok dezelfde borst te geven (dus bijvoorbeeld tussen 0800-1200 links vanaf 1200-1600 rechts etc). Je kan dit in blokken van 3 uur doen of in blokken van 4 uur.
    Als je steeds de borst afgewisseld hebt kan het zijn dat hij vooral de eerste melk drinkt en minder de vettere achtermelk en hierdoor zich dus wat vaker meldt.
    Je voeding is dus niet minder voedzaam maar vooral veel in dat geval.
    Om de melk minder te laten toeschieten kan je voeden in een australische houding (jij ligt dan op je rug en hij ligt bovenop je, je ondersteunt dan iets zijn voorhoofd), hierdoor drinkt hij tegen de zwaartekracht in en zal het minder heftig zijn. Maar wat je nu doet is ook prima!
    Kolf je wel eens je borsten leeg?

Mijn advies verder: overleggen met een LK (telefonisch of in huisconsult) of eerst bellen met een vrijwilliger van VBN/LLL-> dan kan je vervolgd worden en in stappen kleine dingen verder aanpassen.

Deel Deze Pagina