Ik moet even wat kwijt of gewoon even mn hart luchten want ik loop er nu al een poosje mee. Mijn logica zegt me dat ik me niet zo aan moet stellen en gewoon even moet doorzetten de laatste weekjes, maar mn gevoel is het er niet helemaal mee eens. Vannochtend ook weer een jankbui gehad tijdens het opstaan Al een tijdje wordt ik rond 4 uur s'ochtends al wakker, ik probeer dan weer te slapen tot 6 maar dat lukt meestal niet omdat ik in mn hoofd alweer druk bezig ben met mn werk, gesprekken in mn hoofd enzo. Als het dan eenmaal 6 uur is moet ik me echt met tegenzin het bed uitslepen.. Maar ik heb ook geen lichamelijke klachten (gelukkig) dus ziekmelden zit er ook niet in. De sfeer is laatste tijd ook wat minder, er wordt steeds meer gehamerd op presteren en de dreiging van ontslag zweeft altijd rond. Nu weet ik dat ik niet zomaar ontslagen kan worden maar ik weet ook dat ik als uitzendkracht niet een erg sterke positie heb. Ik ben gewoon bang dat ze me toch voor mn verlof ontslaan.. Erna maakt me niks uit want ik stop zowiezo om een fulltime mama te zijn.
Je zou kunnen overwegen gebruik te maken van de regeling in de Arbowetgeving waarin wordt aangegeven dat je 1/8 deel van je werktijd extra pauze krijgt. Dus werk je 8 uur normaal gesproken, dan heb je recht op een uur exrta pauze naast je normale pauzes. Ik had zelf nogal veel last van "opstartproblemen" dus ik heb geregeld met werkgever dat ik smorgens een uur later begon en dan 7 uur werkte + normale pauzes. Dt heeft mij in ieder geval geholpen om de laatste weken voorafgaand aan verlof door te komen. OP zich ook wanneer jij je zou (deels) ziek melden agv je zwangerschap... je werkgever krijgt dit vergoed via UWV.
Dat is een goede tip alleen is mn werkgever niet zo flexibel helaas.. Ik heb een 0 uren contract maar moet 40 uur beschikbaar zijn. Nou is dit een tijdje geleden al naar minimaal 36 uur beschikbaar veranderd. Ik krijg ook enkel de uren die ik werk betaald dus minder werken is voor mij weer nadelig helaas. Ik heb een tijdje geleden ook zo'n moeite gehad om vrij te krijgen voor de termijn echo. Ik stond ingepland dus moest ik maar ruilen met iemand. Uiteindelijk 1 dag voor de afspraak nog gelukt maar wel voor veel stress gezorgt. Nu vraag ik gewoon 4 weken van te voren voor elke afspraak vrij of ik pas mn beschikbaarheid aan naar de avond of juist de ochtend voor die dag.
Ook als je contract niet wordt verlengd binnen een bepaalde periode voordat je zeangerschapsverlof zich aandient, ( uit mijn hoofd 13 weken) heb je gewoon recht op zwangerschapsverlof...deze wordt nl niet door je werkgever betaald maar door het UWV ( waar zowel hij en jij premie voor betalen ) Is natuurlijk van de zotte dat je op je tenen moet lopen omdat je anders ontslagen zou kunnen worden...ik zou me als ik jou was eens goed verdiepen inde regeltjes van het UWV...en bel ze ajb niet met deze vraag want 9'van de 10 x zit er een of andere hersenloos type aan de andere kant van de lijn die niet verder kijker dan de bekende neus lang is! Even uitzoeken! Avondje werk....
Het gaat hier om Arbowetgeving dus je werkgever MOET die pauze's gewoon doorbetalen. het gaat hier om de bescherming van de zwangere vrouw en het ongeboren kindje. Maar als het al zo gaat, dan zou ik niet lang meer bij deze werkgever willen blijven zitten. Ze moeten je gewoon in de gelegenheid stellen naar dit soort onderzoeken te gaan... zeker wanneer jij veertig uur werkt. wettelijk gezien moeten ze die uren gewoon doorbetalen
Ik kom op internet tegenstrijdige dingen tegen.. je mag niet ontslagen worden omdat je zwanger bent.. maar dan lees ik wel weer dit:
Hoi Scorpio, Wanneer de uitzending op verzoek van de inlener wordt beëindigd en je bent nog werkzaam op een overeenkomst met uitzendbeding dan geldt er inderdaad geen recht op doorbetaling door het uitzendbureau, wel kan je indien je ervoor in aanmerking komt ww aanvragen. (kijk je contract er op na of het uitzendbeding erin vermeld staat, het uitzendbeding mag max 1ste 78 gewerkte weken worden toegepast als de ABU CAO van toepassing is verklaard, max 130 gewerkte weken als NBBU CAO van toepassing is) Heel vaak wordt uitzendkrachten van alles wijsgemaakt met betrekking tot het niet hoeven doorbetalen. Echter als uitzendkracht bouw je wel degelijk rechten op, het duurt alleen iets langer. Sla de CAO er maar op na en eventueel kan je bij vragen contact opnemen met vakbond (als je lid bent) en anders de SNCU (stichting naleving CAO Uitzendkrachten)
Dan zal ik vast nog in het uitzendbeding zitten. Ik werk er ongeveer een jaar maar een tijdje geleden heeft studentenwerk me zonder te vragen overgesluisd naar randstad.. Naja.. Gewoon nog even een aantal weken doorbikkelen..
Och meid sterkte!! Weet hoe het is als je je zo voelt. Vorig jaar om deze tijd zat ik te wachten op de uitslag wel of geen contract voor onbepaalde tijd. Ik was toen niet zwanger, en dan had ik het ook niet gekregen. Maar heb pas in december te horen gekregen dat ik mocht blijven. Dit is slopende stress en je houd dat niet nog even een paar weken vol denk ik, Wanneer moet jecweer naar je vk? Ik zou het er met hun over hebben. Mocht je ontslagen worden heb je recht op ww en je krijgt van het UWV zwangerschapsverlof. Ze nemen dan het gemiddelde van wat je de laatste periode periode per week gewerkt hebt. En stop met je zorgen maken. Dat KUn je wel blijven doen maar je veranderd er helemaal niks mee. Je hebt alleen jezelf mar te pakken.
Ik moet nu inclusief deze week nog 5 weken werken maar wordt alweer dood ongelukkig als ik eraan denk dat ik donderdag tot kwart voor 10 moet werken en dan 50 min naar huis rijden.. Ik heb namelijk erge krampen in mn buik in de avonden.. Dit komt waarschijnlijk door een blaasontsteking. Ik heb vandaag urine ingeleverd bij de huisarts en ik had inderdaad teveel eiwit en teveel witte bloedcellen erin dus heb ik een recept voor antibiotica gekregen. Ohja en ik heb ook nog een schimmelinfectie, joepie.. Ik heb het er nog niet over gehad met de frauenarzt, want zij doet eigenlijk puur de medische controles zoals een gyn dat in nederland doet. Rottige is ook dat als je in duitsland woont en nederland werkt je geen ww krijgt, ookal betaal je wel vrolijk mee..
Natuurlijk heb je wel recht op een WW-uitkering!!! Mogelijkerwijs dat je het vanuit Duitsland krijgt, maar je hebt er net zoveel recht op als in NL, mits je voldoet aan de regeltjes. Poos geleden kreeg ik zelfs van iemand in Duitsland zelfs nog te horen dat je mogelijk vanuit NL nog WW zou kunnen krijgen! Enne... met je FA is het ook mogelijk te overleggen omtrent je werk. Al zijn ze in D nog voorzichtiger als in NL. Maar je schrijft dat je vooral s avonds veel harde buiken hebt, dan zou ik toch in overleg treden met je werkgever hoor, over andere werktijden! Je hebt dat recht vanuit de Arbo wet!
Vanuit duitslan wellicht wel, alleen is dat een heel gedoe om aan te vragen helaas, en ik stop toch volledig na de zwangerschapsverlof. Stukje van de UWV site: Bent u volledig werkloos, dan werkt u dus niet meer in Nederland. U krijgt dan een Duitse werkloosheidsuitkering. Deze uitkering vraagt u aan bij de Agentur für Arbeit van uw woonplaats. U moet zich daar dan ook als werkzoekende inschrijven. Omdat het UWV de zwangerschapsverlof ook betaald zou ik die ook kwijt zijn als ik ergens komende 5 week ontslagen wordt. Ik heb het al met de planning erover gehad maar ze willen mn werktijd niet aanpassen, zelfs niet als ik ter tegemoetkoming extra werk komende zaterdag omdat ze die dag nog extra uren nodig hebben.. Al met al komt het neer op dat mn werkgever een behoorlijke machtspositie heeft in dit geval..