Sollicitatie, aangeven dat je zwanger bent?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door leanne86, 7 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. leanne86

leanne86 Actief lid

12 jul 2014
    129
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik momenteel werkloos en in de 9e week van mijn zwangerschap. Volgende week heb ik een sollicitatiegesprek en ik vroeg mij af of jullie al gelijk vertelde dat je zwanger was? Het lijkt mij namelijk dat als ik dat nu vertel dat ik op voorhand al niet wordt aangenomen, maar als ik wordt aangenomen dan gaan ze over een poosje natuurlijk een buikje zien. Dit zullen ze natuurlijk niet in dank afnemen dat ik dit bij mijn sollicitatiegesprek niet heb gemeld. De kans dat mijn contract tzt verlengd gaat worden is natuurlijk sowieso klein.

Heeft iemand wel eens in dezelfde situatie gezeten?

2. Maia

Maia Niet meer actief

Ik heb het toen wel altijd eerlijk verteld en inderdaad, tijdens mijn zwangerschap door geen van de bedrijven aangenomen, maar toen ik net bevallen was wel door een van die bedrijven gebeld met de vraag of ik nog beschikbaar was want ze hadden weer een vacature en dus uiteindelijk een half jaar later wel aangenomen.

3. leanne86

leanne86 Actief lid

12 jul 2014
    129
    0
    0
    Het is namelijk zo dat ik momenteel wel dringend een baan nodig heb dus vandaar dat ik twijfel. Ik ben zelf ook meer van de eerlijkheid maar vraag me af of ik in de situatie beter even mijn mond kan houden.

4. Drieka

Drieka Niet meer actief

Je moet altijd eerlijk zijn want er is ook een proefperiode meestal en als ze dan erachter komen dat je zwanger bent dan wordt je alsnog ontslagen en wat heb je daar dan aan? Eerlijkheid duurt het langste.

5. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Of nog niet vertellen en nog een tijdje je mond houden. Na de proefperiode heb je meestal een half jaar contract dat kunnen ze niet zomaar afkappen. Ze zullen het je waarschijnlijk niet in dank afnemen maar jij hebt dan mooi voor een half jaar een baan. Voor deze methode vergt wel enige stevigheid in de schoenen.

6. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Mijn ervaring is dat werkgevers 9 van de 10 keer ook niet 100% eerlijk zijn.

7. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    Als je in een bepaal kringetje werkt, spreekt het zich vaak rond. Directeuren of managers kennen elkaar viavia en bespreken wel eens vaker kandidaten. Als jij niet eerlijk bent geweest, achtervolgt jou dat je carrière. Al vin ik dat je zelf moet kijken of je eerlijk wilt zijn of niet. Ik zou als werkgever eerlijkheid wel waarderen.
    Leg in het gesprek de nadruk op je eigen kwaliteiten. Dus benoem dat je zwanger bent, maar de rest van het gesprek gaat over jou als werknemer.
    Wellicht zou je het ook bij een tweede gesprek pas kunnen vertellen.

8. R1985

R1985 Bekend lid

21 mei 2014
    584
    151
    43
    NULL
    NULL
    Eerlijkheid duurt het langst en kun je het meest mee bereiken. Je kunt aangeven dat je zwanger bent. Wellicht aangeven dat je begrijpt dat je eerst een contract krijgt tot je verlof. Dat je dan de ww. in moet gedurende je verlof en dat je daarna weer terug mag komen.

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zou in ieder geval in het eerste gesprek nog niets zeggen. Evt bij een vervolggesprek zou je het wel kunnen zeggen. Ze moeten je op je kwaliteiten beoordelen en niet op t feit dat je een zwangere sollicitant bent.
    Daarnaast... je bent NIET verplicht nu iets te zeggen!!!!

10. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Ik heb er zelf geen ervaring mee. Al ben ik nu wel werkeloos. Ik zit mijn hele zwangerschap in de ziektewet. Mag helaas noet werken.

Maar mijn buurvrouw zit in het zelfse schuitje als jij. Zijn mag niks zeggen van het Uwv. Pas nadat ze aan genomen is.
    Ze heeft toen gewoon aangegeven dat ze dat niet kon. Omsat ze dat zag als liegen. Toch blijft Uwv zeggen dat ze het niet mag zeggen pas als ze is aangenoemn.
    Uwv weet ook donders goed dat zwangere vrouwen niet of heel weinig kans hebben om aangenomen te worden.

Wens je heel veel succes en hopelijk heb je snel een nieuwe baan.

11. lydian

lydian Niet meer actief

Ik was 6 weken zwanger en heb toen niets gezegd.. Dit omdat ik eerder een miskraam heb gehad en ik vond het toen te pril heb het toen verteld met 12 weken. Zat toen nog wel in de proefperiode maar mijn contract is toen gewoon verlengt.. Ik heb wel uitgelegd waarom ik het niet heb gezegd en ze hadden alle begrip!

12. leanne86

leanne86 Actief lid

12 jul 2014
    129
    0
    0
    Het liefst wil ik ook gewoon eerlijk zijn maar de kans is vrij groot dat ik dan wordt afgewezen voor de baan. Daarnaast is het ook nog erg pril mijn zwangerschap.
    En ik moet gewoon echt een baan hebben wil ik een huisje voor me eigen krijgen en mijzelf en de kleine kunnen onderhouden.

Ik heb maandag 2 gesprekken bij 2 bedrijven en ga nog niets zeggen. Wellicht pas rond de 12 weken van mijn zwangerschap.

Moeilijk...

13. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ja, zo iets zou ik ook doen als ik al een paar weken zwanger was.

14. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb ook gesolliciteerd aan het begin van mijn zwangerschap. Tijdens het gesprek niets gezegd maar wel tijdens de contract onderhandelingen, toen ik mondeling al de bevestiging had. Op die manier konden ze wel objectief oordelen of ik geschikt was en kon ik toch eerlijk zijn.

Uiteindelijk ben ik aangenomen en heb meteen een vast contract gekregen. Een maand nadat ik terug was van verlof vroeg mijn leidinggevende of ik hem wilde vervangen omdat hij een jaar bij een klant op kantoor gaat werken!

Ik moet er wel bij vertellen dat we erg veel moeite hebben met het vinden van geschikte kandidaten...

15. mirte85

mirte85 Fanatiek lid

15 mei 2014
    1.062
    0
    36
    Noord Brabant
    ik ben net begonnen bij mijn nieuwe baan, ben nog niet zwanger maar wel bezig om zwanger te worden.
    Je hoeft het niet te zeggen en ik zou het in het eerste gesprek sowieso niet zeggen. Ze mogen het ook niet vragen, ook niet of je een kinderwens hebt.
    Ze hebben het mij ook niet gevraagd.
    Ik denk ook dat ze wel weten dat wanneer ze dames (en heren natuurlijk ook, al zijn die niet zo lang weg na de bevalling) aannemen tussen bepaalde leeftijden dat de kans er in zit dat ze zwanger worden toch?

16. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik zou nu nog niks zeggen. Pas na je 12 weken echo dat is normaal om dan je zwangerschap pas openbaar te maken.

17. leanne86

leanne86 Actief lid

12 jul 2014
    129
    0
    0
    Ik heb vandaag gesprek gehad en ben gelijk aangenomen :)
    Ik heb nog niks gezegd en wacht totdat het zichtbaar gaat worden. Het is wel via een uitzendbureau dus ze kunnen me er dan wel elk moment uitzetten.. maarja dat zullen we dan wel zien..

18. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Gefeliciteerd Leanne!!

Ik zou ook niks gezegd hebben hoor, misschien wel als ik al verder dan 12/13 weken zou zijn.

19. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    gefeliciteerd meid!

20. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Proficiat!
    Hopelijk kan je er blijven tot aan je verlof.

Deel Deze Pagina