gezonde koekjes

Discussie in 'Voeding' gestart door Gentle, 16 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zit weer even te tobben met Julia haar eetgedrag. Er zijn goede dagen, er zijn slechte dagen. Ze eet vooral zo weinig fruit en groente (eigenlijk eet ze van alles weinig, maar dit vind ik erg belangrijk), maar in mijn verwoede pogingen om haar fruit binnen te laten krijgen, heeft ze soms tussendoor maar erg weinig in haar buikje. Ik geef haar tussendoor ook soepstengel, rijstwafel, af en toe een biscuitje (volkoren/meergranen oid) of wat rozijntjes of gedroogde abrikoosjes. Maar over het algemeen geld: het is niet echt lekker een tussendoortje waar je weer even mee verder kunt op een dag (zoals je zelf een appel neemt voor halverwege de middag).

    Over het algemeen eet ze alles slecht, behalve dingen die we 'koekje' noemen :D een cracker eet ze bijvoorbeeld als een koekje en dat vindt ze ook lekker. Maar wie heeft er nog alternatieven voor een iets vullender tussendoortje?

    Ik begrijp dat ze niet zoveel tussendoor moet eten dat ze dan geen trek meer heeft tijdens het eten, maar gisteren heeft ze bijvoorbeeld geleefd op nog geen 1,5 boterham, 2 soepstengels, een paar hapjes peer en verder niks, noppes, nada. Niks eten heeft dus niets te maken met te veel tussendoor krijgen. Maar ik zou haar wel eens, min of meer tussen neus en lippen door, wat extra vezeltjes willen toestoppen. Oh, en ontbijtkoek kan ff niet vanwege diarree.

    Iemand ideeën?
     
  2. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ohja, en liefst eigenlijk niet te veel 'grote mensen koekjes'. Die heb ik namelijk wel gevonden, in de vorm van evergreen en dat soort meuk. Maar ja, om haar dat nou vaker te geven, hoeft ook niet per sé...
     
  3. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Er zijn tientallen soorten crackers, rijstwafels te vinden. Even goed op de verpakking kijken hoe het zit met zout e.d.
     
  4. adi

    adi Niet meer actief

    Eierkoeken? (die zijn wel erg zoet, maar hier geven we die heel af en toe)

    Hier zijn ze verder dol op volkoren ckrackers (ook onder mum van koekjes), die bevatten wel veel vezels.

    Maar misschien een handje crousli met noten e.d., dat is hartstikke gezond
     
  5. debzie1984

    debzie1984 Bekend lid

    22 sep 2008
    981
    2
    18
    Zuid-Holland
    Via volgens mama mochten wij de producten van organix goodies uitproberen en Tess is echt helemaal verzot geraakt op de alfabet koekjes. Ik doe er een paar in een plastic bakje en ze is er even lekker druk mee en de koekjes gaan er een voor een in (zijn ongeveer zo groot als een 2 euro munt)
     
  6. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Deb, waar vind ik die? Gewoon in de winkel?
     
  7. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    mijn zoon is dol op alle soorten crackers in alle variaties.
    qracottes, meergranen ontbijt dingen, een melba toastje, creamcrackers, rijstewafels voor grote mensen ( de kindervaraint spuugt hij uit) combi crackers of volkoren knackebrod. als je iets op je bord legt grist hij het zo weg. hij eet ze droog op. hij krijgt 1 keer per dag een nijntje koekje. of een droog bisquitje van ons. en 1 of 2 keer iets van hierboven na een boterham of om half 4 als we iets later gaan eten.
     
  8. Libelle82

    Libelle82 Fanatiek lid

    26 jun 2008
    4.998
    355
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Eierkoek, krentenbol, zacht broodje, Sultana,
     
  9. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Even een vervelende opmerking, maar 1,5 boterham en een paar happen peer is op zich niet te weinig, als ze verder goed groeit en actief is.

    Maar, bij biologische winkels hebben ze allerlei koeken met fruitsuikers ipv gewone suikers. Ook hebben ze vaak meer voedzame koeken die ook gewoon minder zoet zijn. Misschien is dat een idee.
     
  10. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Bedankt meiden! Ik ga even op zoek naar wat nieuwe crackertjes en volkoren dingetjes. Bio winkel in de buurt ken ik niet, maar ga toch eens googlen. Of anders een recept dacht ik nog, kan ik zelf suikervrije koekjes bakken ofzo ;)

    Actief is ze wel ;) Maar haar curve buigt wel af en ze zit al rond de -1. Maar goed, dat is een ander verhaal, maar daardoor is slecht eten voor mij altijd wel een moeilijk punt, omdat ik zie wat een klein poppetje ze is en ze dan zelf het eten steeds weigert... Maar ja...
     
  11. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Dan neem ik mijn opmerking terug. Ik zie veel moeders zich veel zorgen maken over kindjes die het prima doen, maar gewoon niet graag eten. Dat is vooral zonde van je energie, maar in jouw geval kan ik me je gevoel goed voorstellen.
     
  12. lizab

    lizab Fanatiek lid

    7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Misschien kun je zelf wat bakken?
    Geen idee, maar dan weet je wel precies wat erin gaat.
     
  13. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ze heeft meer op dan mijn zoontje gisteren en die is ouder en groter.
    Laat het toch eens los meid, dat werkt echt beter!
    Een peer is echt een suikerbommetje, daar zal ze best even vol van zitten.


    Oke; volkorendingen bevatten trage koolhydraten en zijn een bron van vezels en ijzer. Dat zijn tegenwoordig echt geen blokken beton meer.

    rijstwafels
    volkorencrackers
    natuurhoningkoek
    volkorenbiskwietjes gezoet met moutstroop

    bakje gekookte volkorenpenne of - fussili

    Ik bak zelf koekjes met volkorenmeel, oerzoet en roomboter.


    Wat zegt het cb van die afwijkende curve? Hoe erg wijkt hij af dan? Vul je hem in op groeicurven via bv.com? Kan je die anders eens hier neerzetten?
     
  14. debzie1984

    debzie1984 Bekend lid

    22 sep 2008
    981
    2
    18
    Zuid-Holland
    Ik heb echt geen idee :) Op hun site dat het te vinden is in de babyvoedingsschap van de supermarkt of drogisterij, maar ik heb het hier nog niet gezien! Heb het zelf via de post gestuurd gekregen omdat ik meedoe (nouja Tess) als testpanel!
     
  15. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik heb het ook nog nooit gezien, maa wil ook wel zo'n proefpakketje, wat moet je daarvoor doen?
     
  16. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Zou ze een tosti met appel of banaan ertussen misschien wel lusten?
    (wel goed laten afkoelen)
     
  17. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Hier bij de biologische supermarkt hebben ze Sesamstraat koekjes voor kleine kindjes. Zijn volkoren koekjes met alleen natuurlijke suikers. Dat het in een vrolijke Sesamstraat verpakking zit maakt het natuurlijk extra leuk ;)
    Weet eigenlijk niet of de gewone supermarkt ze ook heeft...
     
  18. lieselot84

    lieselot84 Fanatiek lid

    11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
  19. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Hoe doe je dat?

    Ik wilde net havermoutkoekjes posten :) Wij maakten die vroeger ook altijd, maar ik weet niet meer hoe. Ieg heel simpel, vlokken weken in water, wat rozijntjes, kleffe propjes maken, platduwen en bakken, volgens mij!

    Ik vond ze heerlijk, en wilde ze laatst nog eens maken, maar het lukte nier zo. Toch mijn moeder maar eens vragen.
     
  20. lieselot84

    lieselot84 Fanatiek lid

    11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    ik maak de havermoutkoekjes iets anders (en met suiker)

    200 gr witte basterdsuiker of kristalsuiker
    125 gr boter
    100 gr zelfrijzend bakmeel
    150 gr havermout
    1 zakje vanillesuiker
    1 ei

    Alles bij elkaar mengen, balletjes draaien en plat drukken. Op een bakplaat met boterpapier 20 à 25 minuten op 180 graden.
     

Deel Deze Pagina