Hallo meiden. Er is iets waar ik beetje mee zit, al is het nog voorlopig nvt. Maar ikzelf heb helemaal niets met die sinterklaas toestand, nooit gehad ook. Misschien beetje van huis uit want vroeger was het ook snel afgelopen met sinterklaas toestanden, ik was 5 dat ik zelf ontdekte dat hij niet bestond. Maar ik vind het ook heel raar om een kind een paar jaar iets er in te pompen (het geloof in sinterklaas) om het vervolgens paar jaar later wer eruit te krijgen, Ik vind dat beetje tegen mijn gevoel ingaan. Beetje liegen of je kind iets voorhouden wat niet zo is. Maar om nou niet te laten geloven is oook moeilijk ivm andere kindjes in de klas, en zo een kleintje gaat echt niet ze mond houden. En het is misschien beetje zielig om het niet te doen.... Beetje in tweestrijd erover met mezelf. Hier meer moeders die hier ooit over hebben getwijfeld of over twijfelen? Of er gewoon ook niets mee hebben? Kijk uiteindelijk zal hij denk ik wel geloven omdat het door alle andere wel gelovige kindjes er wel aan mee doen en het best zielig is en ook lastig om je kindje zijn mond te laten houden erover. Hoe denken jullie erover?
ik heb er ook helemaal niets mee met de sint en vriend ookniet dus ik denk ook niet echt dat wij er wat mee gaan doen
Wij doen er ook niets mee. Ga echt niet zeggen dat er een sinterklaas bestaat. 'k Houd m'n kind niet voor de gek.
Jullie goed recht, MAAR wat ga je dan zeggen als jouw kindje thuis komt straks van school met het verhaal dat andere kindjes wel wat van sinterklaas hebben gehad en hij/zij niet begrijpt waarom hij/zij niets heeft gekregen? Dat gaf bij mij de doorslag....
Ik vertel Vigo straks als hij ouder is, dat er heeeeeeel vroeger een hele aardige man was, die arme kindjes en gezinnen hielp. Hij gaf ze soms een cadeautje, of iets te eten. Nu noemen wij die man Sinterklaas (vroeger Sint Nicolaas) en dat we dat nu elk jaar vieren. Dus elk jaar krijgt hij dan een cadeautje van de hulp sint en iets lekkers. Zo lieg je niet tegen je kind, en behouden ze toch dat spannende gevoel rond de sinterklaastijd http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicolaas_van_Myra
Sinterklaas is prachtig en spannend voor je kindje, denk ik. Ik heb er niks aan over gehouden dat mijn ouders me "voorgelogen" hebben, behalve goede herinneringen dan. Ik denk dat de oplossing van Minyaweth een hele goede is. Maar dit is natuurlijk geen veroordeling, alleen mijn mening. Doe wat je zelf het beste lijkt.
Maar toch....de kindjes in zijn/haar klas geloven er wel in en als jouw kindje dan zegt dat ie niet bestaat, is dat voor die kindjes niet leuk, dan word de juf erbij geroepen en die moet dan ook wat, maar ze kan niet zeggen dat jouw kindje gelijk heeft..... Dan zal jouw kind misschien straks niet snappen dat ie geen cadeautje krijgt..ik zou bang zijn dat ie zich achtergesteld voelt.
Ach ik laat ze er wel in geloven, is toch leuk VOor mezelf (ik praat uit en voor mezelf!) zou ik t vreselijk vinden en mn kind tekort te doen..want zo zie IK het en dat geld voor MIJN kids, dus voel je niet aangesproken haha
volgens mij heeft er ook nog nooit iemand iets aan overgehouden... maar ieders goed recht natuurlijk al is het wel erg vervelend voor de overige kindjes in de klas.
Mijn moeder zei altijd dat het een spelletje was, dat hij verkleed was en het niet echt was. Ik heb het idd wel eens in groep 3 tegen een vriendinnetje verteld, maar die geloofde er niks van hoor. En trouwens, sinterklaas was nog steeds spannend voor me omdat ik het ook spannend vond wat voor kadootjes ik kreeg. wij gaan later ons kindje ook niet vertellen dat sinterklaas echt is. Gewoon hetzelfde: t is een spelletje en wij kopen de kadootjes.
nee ik heb er ook niets aan overgehouden, maar moet wel eerlijk zeggen dat ik in het begin wel zat te tobben of ik eraan mee ging doen. Ik wil niet dat mijn kind tegen mij liegt, dan moet ik het zelf ook niet doen he, maar ja, dit is voor hen leuk, dus denk niet dat ze wat te klagen hebben straks!
Ik heb er werkelijk niks aan over gehouden idd. Mijn oudste vraagt wel eens hoe sint nou op zoveel plekken tegelijk kan zijn. Ik antwoord dan gewoon dat er hulp sinterklaassen zijn, verkleede mensen die voor sint spelen. Ze vind het prima.
En dan zit je kind in groep 1, 4 jaar oud, en die vertelt dus dat sinterklaas niet bestaat Of erger...sint komt in de klas, en dan zegt je kind....jij bent helemaal niet echt! Ik heb zelf ook niks over gehouden aanhet feit dat mijn ouders mij vertelden dat er een sint was. En mijn kids, 4 en 6 jaar oud, geloven er ook gewoon in. Die wachten met smart op het sinterklaasjournaal morgen.
juist, ik zou dit niet echt leuk vinden, maar het kindje kan er niets aan doen... Mijn dochter kijkt er ook zo naar uit! Vind het spannend en leuk!
Ik vind het zo vreemd dat vele hier het over het feit hebben dat je je kindje voorliegt ... ik heb echt nooit gehad dat ik dacht '' zo ik vind mijn ouders niet aardig want ze hebben gelogen ze hebben altijd gezegd dat sinterklaas bestaat en hij bestaat helemaal niet '' ik vind dat dit niets met liegen te maken heeft, Sinterklaas is gewoon een al oude gewoonten en tuurlijk hoef je het neit vieren maar om nou tegen een kindje van 4 te gaan zeggen joh hij bestaat niet dan zou ik het niet leuk vinden als er zo'n kindje bij mijn zoontje in de klas zou zitten.. Laat die kids er gewoon lekker in geloven zo lang ze willen, is toch leuk ... Dit jaar vieren we het niet omdat die kleine er nog niet echt iets van begrijpt maar volgend jaar gaan we het zeker vieren, gezellig met de familie lekker kadootjes uitpakken, en sinterklaas op visite heeerlijk Maar goed ieder voor zich
Wij doen wel aan Sinterklaas, het is een deel van het kind zijn. Heb er ook geen trauma aan overgehouden aan het feit dat Sinterklaas toch niet echt bestaat... Heb ook nooit gedacht dat mijn ouders leugenaars waren of zo.
Ik vind het allemaal een beetje vergezocht .. dus je mag eigenlijk je kindje helemaal nergens in laten geloven , de kerstman , de paashaas .. noem maar op .. want je liegt ze in alle gevallen voor .. ik zie het ook niet als liegen maar gewoon iets voorhouden waar ze graag in willen geloven ... en als de tijd rijp is kan je het toch gewoon uitleggen zoals het is .. ik weet er helemaal niets meer van hoe het mij toen verteld is en denk dat de meeste het zich niet eens meer kunnen herinneren .. dus er iets aan overhouden doe je inderdaad niet !