helemaal geen sinterklaas?

Discussion in 'De lounge' started by draak86, Nov 11, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Krokus

Krokus Fanatiek lid

Oct 5, 2007
    3,080
    0
    0
    Grubbenvorst
    waar bemoei jij je mee, ik heb het toch niet tegen jou.

2. gina18

gina18 Bekend lid

Dec 30, 2006
    536
    0
    0
    Nijmegen
    dat is dan wel lief van jou buurvrouw toen

3. Springmuis

Springmuis VIP lid

Aug 19, 2008
    7,043
    0
    0
    jemig wat zijn we weer lekker vijandig allemaal vandaag pfff :sick:

4. Krokus

Krokus Fanatiek lid

Oct 5, 2007
    3,080
    0
    0
    Grubbenvorst
    ja het was echt een hele lieve buurvrouw, maar wij waren ook lief voor haar he. We brachten heel vaak zelfgemaakte turkse gerechten :)

ze was gek op turks eten hahahaha.

5. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

Jan 16, 2006
    3,608
    4
    38
    Female
    Turkije
    mijn hemel wat is er aan de hand met iedereen zeg!

We hadden net daarboven een heel gesprek over die opmerking en jij komt opeens met de vraag of het aan jou bedoelt was. Het was gewoon grappig. Was niet lullig bedoelt zeg.

6. gina18

gina18 Bekend lid

Dec 30, 2006
    536
    0
    0
    Nijmegen
    anders ik wel haha ;)

7. Krokus

Krokus Fanatiek lid

Oct 5, 2007
    3,080
    0
    0
    Grubbenvorst
    mijn moeder had een nederlandse stiefmoeder dus ze wist echt wel wat het inhield hoor. Vind dat je een beetje respectloos over mijn ouders schrijft, net hadden ze al een fout gemaakt omdat ze me geen cadeau hadden gegeven en nu weten ze niet eens wat het inhield. Hou je mening over mijn ouders maar voor je wil je

8. Krokus

Krokus Fanatiek lid

Oct 5, 2007
    3,080
    0
    0
    Grubbenvorst
    wat heeft trouwens het turks zijn met generatie te maken, ik ben hier vierde generatie.

9. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

Jan 16, 2006
    3,608
    4
    38
    Female
    Turkije
    wat ben jij snel op je teentjes getrapt zeg.
    Ik ging er gewoon van uit dat jou ouders de eerste generatie waren wellicht die naar nederland zijn gekomen en dus niet eens wisten van het bestaan van sinterklaas en het feest.

En het ligt toch altijd bij de ouders. Dus waarom mogen jouw ouders hier dan niet bij betrokken worden..je hebt het er zelf over dat je door hen geen sinterklaas kon vieren en altijd maar de enige was die het niet vierde.
    Zij hadden het dus anders aan kunnen pakken. Is toch geen aanval.

maar laat maar zitten..blijkbaar heeft iedereen nogal last van hormonen ofzo vandaag..je kunt niet eens een fatsoenlijk gesprek voeren hier.

10. Krokus

Krokus Fanatiek lid

Oct 5, 2007
    3,080
    0
    0
    Grubbenvorst
    zo zie je maar dat je niet ergens zomaar van uit moet gaan.

en ik zei inderdaad dat mijn ouders er niet aan meededen ivm hun geloof, maar ik heb niet gezegd dat ze een fout hebben gemaakt door mij geen cadeau te geven en ook niet dat ze doordat ze turks zijn toch niet wisten wat het inhield.

en nee ik heb echt geen last van mijn hormonen.

11. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

Sep 10, 2008
    1,236
    0
    0
    Krokus, jijzelf was degene die zei dat je het jouw kinderen niet wilde aandoen omdat jij daar zelf een slechte ervaring mee hebt gehad en uit ellende zelf maar iets meenam naarschool zodat je op die manier toch nog een beetje meedeed met de rest, indirect geef je daarmee dus wel aan dat je ouders het wat dat betreft niet goed(dus fout) hebben gedaan.

dat je van turkse komaf bent doet daar niks aan af, en doet er verder ook niet toe, want er zijn er meer dan genoeg die hun kinderen (turkse) wel mee laten doen en ook de generatie (1 of 4e) doet er niet toe.

jij hebt zelf ervaren hoe het is in een maatschappij als deze waar feesten als sinterklaas gewoon standaard lees traditie zijn en jij wil gewoon dat jouw kinderen niet achtergesteld worden of anders behandeld of zich anders voelen en laat ze daar wel aan mee doen, mede ook door je eigen ervaringen uit het verleden ik vindt dat alleen maar bewonderingswaardig, want daarmee kijk je in 1e instantie naar je kindje zelf en niet naar je eigen gevoel of geloof ergens over, dus wat dat betreft alle respect hoor.

zelf kun je misschien wel ergens geen gevoel over hebben maar kijkend naar het kind is het 9 de 10 gewoon zo dat feesten als sinterklaas een echt oudhollandse traditie is zoals deze hier gevierd worden, ik vindt het niets met liegen te maken hebben als je je kindje daar niet in mee zou laten gaan. maar goed iedereen dan toch maar zijn eigen opvattingen, ik zou het niet gemist willen hebben en ik weet zeker mijn kids ook niet, die nu op een leeftijd zijn dat ze beginnen te beseffen dat er wel heel veel verschillende klazen tegelijkertijd ergens zijn ;)

12. Krokus

Krokus Fanatiek lid

Oct 5, 2007
    3,080
    0
    0
    Grubbenvorst
    op zich geef ik je gelijk hoor, maar ik geef mijn ouders niet de schuld, zeg ook niet dat ze iets fout hebben gedaan, het was in die tijd gewoon niet zo en ik accepteer dat ook, ik zeg alleen dat ik me slecht voelde daarover, precies zoals jij het omschrijft, ik wil mijn kinderen dat dan ook niet aandoen. Dat was alles wat ik ermee wilde zeggen, maar sommige dingen worden gewoon uit hun verband getrokken.

13. Krokus

Krokus Fanatiek lid

Oct 5, 2007
    3,080
    0
    0
    Grubbenvorst
    Officiƫel heet hij Sint Nicolaas. Tegenwoordig spreken we dit uit als Sinterklaas.
    Sint Nicolaas heeft echt geleefd. Het is een legende. Ergens rond de 3e/4e eeuw na Chr. leefde Nicolaas als bisschop van Myra in een klein plaatsje ergens in Turkije. Een bisschop is de herder van het bisdom. Het bisdom is een deel van de universele katholieke kerk. Het sinterklaasfeest is dus een katholiek feest.
    Nicolaas overleed op 6 december 343. Hierna is hij heilig verklaard, waardoor de titel Sint voor zijn naam kwam te staan. Sint Nicolaas dus. Hierna werd de heilige sint vereerd door middel van feesten. Het Sinterklaasfeest.

Het traditionele feest
    In de middeleeuwen werd op 6 december door scholieren het Nicolaasfeest gevierd. Een jongen werd tot bisschop gekozen. Hij werd bijgestaan door zwartgemaakte jongens en zij kregen voedsel en geschenken. Ook kregen scholieren soms van een welgestelde heer een vrije dag en geld om het Nicolaasfeest te vieren. Later ging men ook arme kinderen trakteren. Zo ontstond een volksfeest, waarin de schoen of klomp als vindplaats van geschenken een rol ging spelen. Op de avond voor 6 december werden vooral voor de kleinsten geschenken en lekkers bij de schoorsteen gelegd. In de 17e eeuw werd Nicolaas meer een onzichtbare kindervriend, opvoeder en huwelijksmakelaar. Tot 1845 werd er wel over Sinterklaas gesproken en gezongen. Hij trad niet in het openbaar of in huiselijke kring op. Ook gaf hij aan stoute kinderen de roe. Van Zwarte Piet is nog geen sprake! Pas na 1845 verschijnt Sinterklaas in het openbaar, gekleed als bisschop. Langzaam zal Zwarte Piet zich naast de Sint voegen; in de praktijk en in boeken. Hij heeft de rol van bestraffer en boeman. Een verklaring waarom Pieten zwart zijn, is het feit dat zij zich vaak in schoorstenen begeven en dat ze zich daarna niet schoonmaken.
    Zijn legendarische geschenken en bruidschatten aan arme meisjes heeft geleid tot de traditie van het geven van kadootjes aan kinderen op de vooravond van zijn sterfdag, dwz op 5 december, nu zijn feestdag. Samen met zijn Pieten brengt Sint Nicolaas een bezoek aan de kinderen; de stoute kinderen worden gestraft, terwijl de lieve kinderen worden beloond. Het ergste wat je kunt overkomen is meegenomen worden in de zak van Zwarte Piet; dezelfde zak waaruit de lieve kinderen snoepjes (o.a. pepernoten, taai-taai en schuimpjes) en kadootjes krijgen. Een minder grote straf (maar niettemin vervelend) is een pak slaag krijgen met de roede. Tegenwoordig zijn er nog maar weinig stoute kinderen...

Sint naar Nederland
    Het is niet duidelijk waarom hij, volgens de Nederlandse traditie, uit Spanje komt. Misschien heeft het te maken met het feit dat Sint Nicolaas de beschermheer van de scheepvaarders was. Een paar weken voor zijn feestdag komt Sint Nicolaas naar Nederland (en Belgie) vanuit Spanje op zijn stoomschip met al zijn Pieten en al zijn kadootjes waar hij gedurende het hele jaar voor heeft gezorgd. Deze intocht wordt altijd uitgezonden op de televisie. Vanaf zijn aankomst tot aan zijn feestdag kunnen kinderen hun schoen zetten voor de open haard of bij de kachel. Gedurende de nacht brengt Sint Nicolaas een bezoek aan alle huizen; hij begeeft zich over de daken op zijn witte/grijze paard ("schimmel" genoemd). De zwarte pieten klimmen door de schoorsteen en doen kleine kadootjes in de schoenen van de kinderen. Soms zetten de kinderen ook wat stro, wortels en/of water klaar voor het paard.

hij is nog turks ook nog, dus nog een extra reden voor mij om er aan mee te doen ;)

14. Krokus

Krokus Fanatiek lid

Oct 5, 2007
    3,080
    0
    0
    Grubbenvorst
    volgens mij is het de enige turk die cadeautjes uitdeelt hahahaha. grapje he

15. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

Sep 10, 2008
    1,236
    0
    0
    :) weer een puntje gescoord sint ;)

16. nicole26

nicole26 Niet meer actief

:)

17. Sahara

Sahara Niet meer actief