Ik vier ook niet.... waarom worden mensen die niet vieren toch zo slecht afgeschildert vraag ik me af. Wat maakt hen slechte mensen? Bijna discriminatie hier haha De decembermaand zou in het teken moeten staan van Lief zijn voor elkaar.... nog effe en de mama's gaan in de zak
Wow wat zijn sommige sinterklaasvierders extreem zeg. Je zou zowat denken dat ze hun religie ondersteunen.. :S
Ja is dat geen onwetendheid? Ze denken dat je alleen met een leugen plezier kunt hebben. Hoever is deze wereld
Sinterklaas heeft niets met een leugen te maken, hij heeft echt bestaan, hij gaf aan de arme, oke wij hebben er met ons allen een cadeautjes-spektakel van gemaakt waardoor de echte gedachte erachter weg is. De kertsman is verzonnen en dus op een leugen gebaseerd want kerst draait om de geboorte van jezus en niet om de kerstman, die is erbij gefrabiceerd zodat ook door dit weer cadeautjes gegeven worden. Nee, ik vind sinterklaas echter dan kerst. En ik vind allebei leuk, zowel sinterklaas als kerst en ook ik geniet van de sfeer van deze feesten/lekkernijen en natuurlijk de cadeautjes En mijn kind geniet van allebei en ik lieg niet tegen haar.
jeeetje zeg. Ja ik ben dr trots op jah..... wees jij ook maar trots met je leugentje. Doe ff gewoon zeg, kleutertijd
Nou ik ga me maar weer eens uitschrijven bij deze topic...poe hee wat kan er hier toch altijd drama gemaakt worden. Dames de groeten weer!
Denk dat de mensen die de kinderen in sinterklaas laten geloven niet echt de reden begrijpen om een kind niet erin te laten geloven ... heb ook nog niet een concrete reden voorbij zien komen eerlijk gezegd , buiten dat het een ´ leugen´ zou zijn .. en dan heb ik het niet over geloofsovertuigingen , dat is een heel ander verhaal .. Maar ik denk dat we hier toch niet uit gaan komen ..
Wees een beetje respectvol zeg! Jij gedraagt je als een kleuter, omdat ik mijn kind het plezier van beide feesten niet ontzeg wil niet zeggen dat ik tegen haar lieg, ik heb namelijk nooit gezegd dat sinterklaas/kerstman nu echt zijn. Ik vind je reactie werkelijk respectloos!
heeft niets met respect te maken..er wordt veelal op de niet vierders raar gereageerd..en als er dan weer zo'n reactie komt van gut wees er maar trots op dan is dat inderdaad kinderachtig. En ik vind het niet willen liegen over het bestaan van sinterklaas een hele goede reden hoor. Niemand ontneemt het feest toch van zijn kind..alleen weet het kind gewoon dat het iemand is die zich verkleed als sinterklaas. zoals al vaker gezegd hoeft dat de lol er helemaal niet vanaf te halen.
Overigens de kerstman kun je herleiden naar sinterklaas, maar het is idd over het algemeen verzonnen als reclamestunt voor en door Coca Cola
haha heb alleen de laatste pagina gelezen! Wij vieren ook geen sinterklaas ook geen kerst, pasen verjaardagen... enz... en dat doen we om ons geloof wij hebben twee feesten het suikerfeest en het offerfeest en die vieren we. Ook een bruiloft en een geboorte wordt gevierd. Wij doen bewust aan deze vieringen niet mee omdat die verboden zijn voor ons om te vieren! En nu weet ik dat er hier vast mensen moslims op de pagina komen en zeggen ach is toch voor de gezelligheid kijk daar twijfel ik ook niet aan dat deze dagen voor de mensen die ze wel vieren wel gezellig zijn alleen ik wil gewoon in mijn leven duidelijkheid.. duidelijk zijn ook tegenover mijn kinderen dat mijn kinderen later zeggen ja maar mama die verjaardag vieren we wel waarom geen sinterklaas enz... Mijn vader bijvoorbeeld viert wel kerst nou ja hij zet een boom neer en versiert zijn huis hij is niet gelovig.. als hij ons uitnodigt rond deze periode ga ik gewoon op bezoek daar is ook niks op tegen... haha niet zo jij hebt die boom in je huis dus ik kom niet zo niet... hij viert geen sinterklaas meer omdat mijn broertje nu 18 is haha en ja das een beetje te oud voor een zak met cadeautjes... bij onze feesten trouwens krijgen de kinderen ook cadeautjes en nieuwe kleren dus ze komen echt niets te kort en zijn zeker niet zielig wat ik wel eens hoor als reactie hihi
Ik vind dat iedereen moet doen wat ze zelfs willen, wel/geen sinterklaas/kerst weet ik wat, iedereen heeft zijn/haar reden maar domweg zeggen dat ik een kleuter ben omdat ik mijn dochter haar plezier erin niet wil ontzeggen vind ik gewoon niet kunnen. Ik lieg niet tegen haar, ze weet dat ze verkleed zijn maar toch vind ze het geweldig. ik heb ook geloofd in sinterklaas omdat bij ons de "leugen"dus wel verteld werd en ik moet zeggen dat ik er niets minder om geworden ben. Ik vind alleen dat je een kind tot een bepaalde hoogte de waarheid moet vertellen. Als zij nu vraagt waar komen baby's vandaan, dan zeg ik uit de buik van de mama's en wanneer ze vraagt hoe ze erin komen ga ik ook niet zeggen dat de ooievaar ze brengt.
En hoe doen jullie dat dan als jullie kind naar school gaat , zeg je dan tegen je kindje ´ niet vertellen ( liegen dus tegen de gelovige kinderen , datgene wat jullie ook niet tegen je eigen kind willen doen ) tegen de andere kinderen want die geloven er wel nog in , of mag je kindje dan ook tegen de andere kinderen vertellen dat de sint een man is die verkleed gaat ( wat de ouders van de gelovige kinderen weer niet zo heel leuk zullen vinden ) .. benieuwd hoe jullie dat dan op gaan lossen ..
Ik zeg niet tegen Amanthis dat ze erover moet liegen, zij leert dat sinterklaas enzo verkleed zijn en tja...over andere kinderen ga ik me geen zorgen maken, dat is aan de ouders van die kinderen.
Hier iemand die als de dood was van de Sint. En niet omdat mijn ouders met de zak gedreigd heben. Ik vond (en vind) het een heel enge man. Sowieso verkleedde mannen Ik ga denk ik straks niet mee in de leugen over de sint. Staat me tegen. Ik zal wel op haar nivo uitleggen dat het traditie is. En voor de moeders die bang zijn dat mijn kind de boel zal verraden: Kinderen geloven rotsvast in wat hun ouders ze vertellen, zeker op die leeftijd (tot 6 jaar ongeveer). Dat er 1 kindje in de klas zit dat zegt dat de sint nep is, daar trekken ze zich heus niks van aan.
Jij vindt het blijkbaar leuk om vuurtje te stoken? Je vraagt in je openingspost letterlijk:" hoe denken jullie hierover?". Maar het ziet er intussen naar uit dat jij gewoon wilt dat iedereen denkt als jou. Je bent gewoon opzoek naar moeders die hetzelfde denken ipv gedachten uit te wisselen over waarom wel of waarom niet vertellen dat sinterklaas niet bestaat. Intussen wordt er over een weer gescholden dat ouders die kadootjes voor sinterklaas boven op de volle prullebak gooiden domme ouders zijn. En andersom wordt gezegd dat ouders die de sinterklaastraditie wel volgen liegen tegen hun kind. Lekker topic dit, blijkbaar kan er niet gewoon van gedachten gewisseld worden zonder persoonlijk te worden. En sorry draak 86 je doet niet voor anderen onder met haast agressief te antwoorden.
Hier vroeger ook een angsthaas, niet zozeer voor de sint, maar meer voor die pieten. Doodeng vond ik ze. De sint was meestal wel rustig, maar die pieten kwamen soms echt op je afgestormd, Zo van... jij wilt zeker ook wel lekkere pepernootjes! mijn god... ik schrok me wild en zetten het meestal op een rennen... Ik ga straks ook gewoon mee in het verhaal, de vraag is ook eigenlijk nooit in me opgekomen of ik me kind wel of niet in sinterklaas laat geloven. Je kunt er tegenwoordig haast niet omheen door al die commercie en die pepernoten die eind augustus al in de winkel liggen...
ik vindt het inmiddels gewoon een lachwekkend topic geworden hoor, het gaat erom wat de meningen van andere zijn over het vieren van sinterklaas maar ondertussen is iedereen iedereen aan het afbranden we hebben het over een kinderfeest waar volwassen mensen over horen te praten maar ondertussen doen de volwassenen niets onder voor de kinderen, tis gewoon te kinderachtig voor woorden deze discussie hahaha