Ik heb echt niet respectloos of agressief gedaan hoor, iemand hier zei tegen mij dat ik er maar trots op moet wezen medetanders te hebben, nou das beetje kinderachtig, dus de uitspraak kleutertijd was NIET bedoeld voor diegene die sinterklaas vieren.. dat even duidelijk. Ten tweede hoeft niemad hetzelfde te doen en dat ik ook niet willen zoals hier tegen mij gezegd werd. Waarom zou ik dat uberhaupt willen? klintk lullig misschien maar het zal mij een biet wezen mensen wel of niet een kindje er in laten geloven, dat moet ieder voor zich weten. En mijn topic heb ik geopend met nadruk de vraag wie twijfelt nog meer... dus niet wie is er tegen dat ik me kindje niet wil laten geloven Voor de rest als er dingen lullig of rot zijn overgekomen, mijn excuses niet zo bedoeld hoor. Jammer dat dit topic zo uit de hand gelopen is... VREDE?
jemig.. een beetje verder denken dan alleeen aan je eigen kind mag ook wel. maar dat kan tegenwoordig niet meer.. ikke ikke ikke en ........
Heej heej, ik heb aangeboden wapen-stilstand te houden Zonder grappen, vanaf nu lekker weer op normaal niveau praten toch?
, waarom? Er zijn kinderen die met bepaalde religies worden opgevoed..zoals christenen of moslims. En er zijn kinderen die zonder religie worden opgevoed. Die laatste zal van de groep zijn die vol zal houden dat god toch echt niet bestaat. En de andere groep zal stellig beweren van wel.. Dat blijf je houden toch? In deze situatie past groep a zich toch ook niet aan b aan en andersom. In elk gezin gaat het nu eenmaal anders. Wat betreft opvoeding, religie, tradities etc. Ik voel niet de behoefte om rekening te houden met de kinderen van een ander wat betreft mijn opvoeding en opvattingen. En dat moet een ander ook niet doen toch. Je kunt het toch nooit beide partijen naar hun zin maken.
Waarom moet ik aan andere kinderen denken?!?! Ik voed mijn eigen kind op met normen en waarden, ook dat andere mensen en kinderen belangrijk zijn maar nee, ik ga geen moeite doen om rekening te houden dat mijn buurkindje misschien wel geloofd dat sinterklaas helemaal echt is...het opvoeden van een kind is voor de ouders van het kind, niet voor andere ouders.
MMM.. heb ff alle pagina's gelezen.. gaat er wel hard aan toe hier zeg we gaan niet vechten toch Ik zelf ben ook met sinterklaas opgegroeit.. vond alleen de cadeautjes leuk, vond die man maar irritant.. Wij willen ook niet tegen onze kinderen vertellen dat hij bestaat vanwege ons geloof en WIJ het gewoon onzin vinden.. Mijn vriend wist altijd al dat hij niet bestond, dat heeft zijn moeder hem ook verteld.. en hij mocht het niet tegen andere kindjes vertellen.. heeft hij ook niet gedaan. Mijn kind mag er op school gewoon aan meedoen etc. omdat hij/zij toch weet dat het allemaal niet bestaat, maar thuis zal ik er nooit wat aan doen.. Nou.. lief zijn voor elkaar he
Sorry hoor Amantis, maar ik vind dit echt een beetje een simpele gedachte Nee, je hoeft een ander zijn kind niet op te voeden, maar je mag wel rekening houden met het wel of niet geloven in de Sint en wat andere ouders daarmee doen...Jij wil niet dat je kind erin gelooft, maar ìk wil niet dat mijn kind dit mooie kinderfeest ontnomen wordt, doordat een moeder (een moeder notabene) het niet nodig vind om om de gevoelens van mijn kind te denken. Vind je het gek dat de maatschappij zo verhard en dat waarden en normen ver te zoeken zijn. Als iedereen alleen maar aan zijn eigen hachie denkt, is de oplossing voor de losgeslagen jeugd nog heel ver te zoeken......
Ben blij dat mijn kindje die WEL in sinterklaas gelooft niet bij jou kindje in de klas zit ... Tuurlijk hoef je niet andermans kids op te voeden maar je mag wel rekening houden met andere kids .... is dat zo veel gevraagd ? Dus als je kids tegen de kids die wel in sinterklaas geloven zegt dat hij niet bestaat dan boeit jou dat niet ? Lekkere normen en waarden leer je je kids dan ...
Ik denk het wel. Ze zegt dat ze haar kindje opvoed met normen en waarden, dat andere mensen en kinderen belangrijk zijn....Maar hou er vooral geen rekening mee. Zo belangrijk zijn die andere mensen en kinderen nou ook weer niet.
niveau lees al die 15 blz eens terug, dan is er van niveau niet te spreken hoor, van bijna geen enkele kant ook niet van die van jou kortgezegd de wereld is teveel ikke ikke ikke geworden, dat blijkt uit alles,. zij die het wel vieren liegen hun kinderen voor, zij die het niet vieren willen hun kinderen niet voorliegen maar liegen wel degelijk over andere dingen (sexuele voorlichting e.d en noem maar op, pasen,kerst) geeft niks ieder zijn ding. en dan heb je nog degene die vinden dat zij geen rekeningen hoeven te houden met andermans kinderen, waar dat ikke ikke ikke gedeelte ook dan weer op bedoeld is. tuurlijk kun je je kind opvoeden dat het niet in sinterklaas hoeft te geloven als je dan persé niet wil dat ze in zoiets geloven en je ze anders een leugen zou moeten vertellen maar je kan ze in diezelfde opvoeding ook bijbrengen dat niet iedereen hetzelfde is, en dat zij als andere ergens wel in geloven zij diegene niet hoeven te overtuigen van hun gelijk, wat hier nu wel het geval is, en zoals jij bent zo voed je je kinderen toch ook op lijkt me. ik voed mijn kinderen op met dat idee dat sinterklaas kados brengt en dat de helft van hem is, en de helft van ons, kerstman idem dito, paashaas is iemand verkleed die eieren verstopt, iemand ie in god gelooft, gelooft ergens in waar wij niet in geloven, maar waarvan mijn kinderen nooit iets kwaad mogen zeggen odmat niet iedereen hetzelfde is, en tot nog toe hebben zij nog nooit iets tegen iemand gezegd die wel in god geloofde oid maar andersom zij die niet in de kerstman geloven kunnen wel op harde wijze de grond onder je kinds voeten vandaan halen door te vertellen dat het misschien wel je oude buurman verkleed als sint is alles ligt hierin gewoon bij de ouders. doe je er niet aan prima, maar leer je kinderen dan wel dat ze andere niet wijzer moeten maken dan die van jou op dat moment is. dat wij niet in god geloven houd niet in dat ie niet bestaat, nee wij hebben er gewoon niets mee, en daar mogen mijn kinderen niets verkeerds over zeggen tegeen anderen.
Misschien ben ik ook erg hard! 27 jaar geleden bekommerde zich niemand om mij wat hele grote gevolgen heeft gehad. Mijn dochter is mijn nummer 1, ik breng haar normen en waarden bij zoals respect voor anderen kinderen maar ik ga niet zeggen tegen haar dat alle sinterklazen die ze ziet (op tv, in het winkelcentrum, op de boot die aankomt) allemaal echt zijn, nee, het zijn hulpsinterklazen. Ik voel wel degelijk mee voor andere kinderen, mijn hart gaat uit naar kinderen die mishandeld/verwaarloosd/misbruikt zijn, die kinderen vind ik zielig en wil ik helpen (ooit mijn beroep van maken) maar zoiets kleins als sinterklaas, nee daar kan ik me serieus niet druk over maken of mijn buurkind/nichtje/neefje wel of niet geloven. Ik maak me druk om zaken die erom doen, zoals Rowena of Savanah. Of mijzelf 27 jaar geleden op de wereld gezet in een liefdeloze situatie, verwaarloosd/misbruikt etc etc en wie maakt zich daar druk over? niemand want het is ieder voor zich, daar loop ik tegenaan. Daarom is mijn kind het belangrijkste in mijn leven.
@ Amanthis: Ik begrijp ook wel dat jou kind het belangrijkste is, dat is die kleine van mij ook maar als hij straks op een leeftijd is dat hij NIET meer in Sinterklaas geloof dan leer ik hem RESPECT te hebben voor kindjes die er wel in geloven en dat hij dan gewoon zijn mond dicht moet houden over dat hij niet bestaat.... Wat is daar nou moeilijk aan ? Ik ga tegen kyano ook zeggen dat de '' Echte '' sinterklaas die gene is met die grote intocht en dat alle andere hulpsinterklaasjes zijn, nou is toch niets mis mee ? vind ik niet hoor !
Ik zie daar helemaal de moeilijkheid niet van in hoor, wat ik me van vroeger herinner is dat ik het wel best vond als de kleintjes stonden te juichen bij het zien van sinterklaas, mij hoefde niet verteld te worden mijn mond te houden dat sinterklaas niet echt was want ik voelde helemaal de behoefte niet om die kinderen uit die droom te helpen. En dat breng ik mijn dochter bij, dat zij ook respect toont voor andere kinderen en daarbij ga ik eigenlijk uit zoals bij mezelf, als je 8 bent waarom zou je dan tegen een 3 jarige zeggen dat sinterklaas niet bestaat?!?!? volgens mij zijn wat oudere kinderen met hele andere dingen bezig.
Amantis, wat jij hebt meegemaakt is verschikkelijk en mijn hart huilt als ik je verhaal lees. Mishandeling van kinderen raakt mij wel degelijk, je zou niet goed zijn wanneer je daar je ogen voor sluit. Als ik zou weten dat er bij mij in de buurt een kindje mishandelt wordt, dan zou ik zeker stappen ondernemen, maar dan alleen wanneer ik het echt zeker weet... Neemt niet weg dat dingen die voor jou onbelangrijk zijn, voor anderen wel heel erg belangrijk zijn en dat je daar dan ook rekening mee moet houden. Dat is ook een stukje waarden en normen, iets wat jij je kindje dus erg graag bij wil brengen. Je maakt je niet druk of je buurtkindje wel/niet gelooft, maar er een beetje rekening mee houden kan toch geen kwaad? Dat zijn nou juist de dingen die er toedoen om van je kind een respectabel persoon te maken.....
Volgens mij geef ik in mijn vorige berichtje al aan dat ik (en dan ga ik van mezelf uit) vroeger helemaal niet de behoefte voelde om tegen de kleintjes te vertellen dat sinterklaas helemaal niet echt was, dat hoefde mij niet verteld te worden, ik was met andere dingen bezig. Of je nu 3/4 ben of 7/8.....ik zie en hoor maar weinig kinderen die elkaar ermee jennen. Mijn dochter krijgt zeker de normen en waarden mee en zeer zeker respect maar als ze op mij lijkt hoef ik haar niet te zeggen dat ze niet tegen kleintjes mag vertellen dat sinterklaas niet echt is. En bovendien als ik nu al kijk, interesseert ze zich niet eens voor sinterklaas, wij stimuleren......sinterklaasjournaal/schoentje mogen zetten als sinterklaas er is maar zij heeft echt zoiets van waar maken jullie nu zo'n heisa over....en dan is nog geen 4, ze vind de kerst leuker, kerstboom/lichtjes enzo..... Tuurlijk gaan we wel sinterklaas inhalen maar als ze net zo reageerd als vorig jaar, vind ze er waarschijnlijk niets aan.....terwijl ik het vroeger wel geweldig vond, dus dat heeft ze klaarblijkelijk niet van mij