In jou topic wordt ook door anderen gereageerd, dus ook daarop komen reacties. Wanneer je vind dat dit niet op jou slaat, hoef je je dus niet geroepen te voelen om ernaar te luisteren, toch?
Das de multiculti en weer een andere discussie. Kan me voorstellen dat je je dan aan je eigen tradities houd..Als vraag ik me wel af hoe jullie dat dan doen tegenover de andere kindjes in de klas? Houden de kinderen hun mond?
Ik denk dat ik het verhaal ga vertellen, van hoe het vroeger gegaan is. Laat haar ook gewoon meedoen met de viering op school en de knutsel en plakwerkjes die daaraan vooraf gaan. Maar dat het nu hulpsinterklaas die verkleed is of iets dergelijks, weet het nog niet zo goed.
dus jullie vieren ook geen kerstmis en pasen als ik het goed begrijp? want lijkt me niet dat je je kindje eieren gaat laten zoeken die de paashaas zogezegd zou hebben verstopt of dat de kerstman met zijn mooie grote kar met rendieren langs is geweest om een zak met kadootjes te brengen?
@draak86, Ik zie net dat iemand die vergelijking al aanhaalde op pagina 3, en daar zeg je dat jullie pasen en kerst anders vinden en dat jullie daar niet over hoeven te liegen, maarre wat zeg je dan over pasen? bestaat er dan ook geen paashaas die die eieren verstopt, en zoekt jullie kindje straks geen eieren, en met kerst, is er dus geen kerstman die kadotjes brengt of wat? daar ben ik dan toch wel heel benieuwd naar, hoe jullie dan pasen en kerst vieren, in die zin wat vertellen jullie je kindje, wat doen jullie? wij vieren hier btw wel sinterklaars omdat ik dat van huis uit ontzettend leuk altijd heb gevonden en ik het mijn kinderen niet zou willen onthouden daar waar andere kinderen lol hebben omdat sinterklaas bijna in het land is hij of zij de vreemde eend in de bijt zal zijn en andere mensen(juffies-meesters) in verlegenheid moet brengen als hij of zij zegt dat sinterklaas een verklede oude man is die misschien je buurman wel is @Mamzie, jouw vergelijking op de vorige pagina vindt ik echt top, want dat is feitelijk hetzelfde, kan draak het lichtelijk overdreven vinden, maar de strekking is precies hetzelfde, dus voor hun geen disneyland parijs want het zijn maar mannekes in pakjes, geen stoere mannepraat wanneer ze in hun eigen gecreërde formule 1 auto (doos) zitten ik vindt er niets overdreven aan in ieder geval, maar dat is mijn mening.
Wat ik me nu afvraag naar aanleiding van het bericht van mamatje24: Er zullen hier vast wel wat christenen rondkijken op dit forum. Wat vertellen jullie je kindjes dan met Kerst of Pasen? Dat kerst inhoudt dat je cadeautjes krijgt van een kerstman en met pasen je eieren zoekt van de paashaas?
Ik vertel idd niet over de paashaas of kerstman nee. Het staat mij trouwens bij dat dat ook helemaal geen standaard iets is om je kind in te laten geloven (gewoon interesse) ik denk als je 20 kindjes neemt, dat zeker niet al die 20 kindjes in de paashaas geloven, denk eerder het meerendeel niet. Maar wel cadeautjes hoor met sinterklaas, en ook met kerst en ook paastak, alleen pasen doe ik sowieso bijna niets aan. En trouwens het sinterklaas verhaal vertellen oke, maar dat er een of ander stoffig konijn chocolade eieren in de grond komt stoppen? haha. Heb vroeger ook eieren gezocht, helemaal leuk, die mijn moeder verstopte Wat ik me trouwens afvraag he, meryem (bijvoorbeeld)doet er niet aan mee ivm geloofsovertuigingen he, en dat word dan redelijk geaccepteerd en is het niet raar, zoas net dus gezegd word, maar als ik het door mijn eigen ideen erover (dus ook overtuigingen eigenlijk) niet aan sinterklaas wil doen is het wel zielig, triest en raar ... Verders kom op meiden, laten we het wel gezelig houden en van elkaar gewoon accepteren dat de ideen wisselen
Ik denk van alle mooie herinneringen aan mijn jeugd er EEN is die overal met vlag en wimpel boven uit steekt: SINTERKLAAS. Er is niets in mijn jeugd dat mooier is geweest dan het feest van Sinterklaas. De intocht, de pieten, de spanning van Sinterklaasavond. En na de geloofsfase had ik echt niet het idee dat ik voorgelogen was door mijn ouders, het was juist spannend, want ik zat in het complot, mijn zusje en broertjes geloofden namelijk nog wel. Nog wer later werd het een feest met surprises en gedichten en weer vele jaren later ben ik op de mooiste dag van het jaar getrouwd 5 december 2005. Of iemand het feest wil vieren of niet moet diegene zelf weten, maar ik hoop dat mijn dochter er net zulke mooie herinneringen aan over zal houden als ikzelf.
Nou hier dus iemand die helemaal geschockeerd was toen ik er op 4 jarige leeftijd achter kwam dat Sinterklaas niet echt was en dus niet bestaat. Op de peuterschool vierde we sinterklaas en de juffen en mijn ouders hadden al verteld van Sinterklaas, dat hij uit Spanje kwam. Dus toen ik naar voren werdt geroepen en op die man z'n schoot ging zitten vroeg dit kleine portugeesje dus... "sinterklaas kom jij echt uit Spanje? praat eens spaans dan" Nou deze man kon geen woord spaans dus ik brulde als 4 jarige gelijk dat het een liegebeest was omdat hij geen spaans praatte. Uit nijd trok ik aan zijn baard die ik vervolgens is mijn handen had.. kortom: trauma's in de peuterklas, alle kindjes overstuur! Ik ga mijn meiden dus gewoon vertellen dat er vroeger zo iemand heeft bestaan en dan er nu hulp sinten en pieten zijn om de traditie in ere te houden.
Ja maar ik zeg dus niet dat de kerstman die kado's brengt. Dat doen papa en mama gewoon. En nee, wij laten onze kinderen ook niet in de paashaas geloven. Als 3 jarige had ik zelfs al door dat dat niet echt was, hoe kan een haas nou eieren leggen.
Ik ga niet vertellen dat er een kerstman is of zoiets...gewoon het hele jezus verhaal daar is het toch kerstmis om of heb ik het nu mis? Niet dat ik zo gelovig ben maar goed dat is waarom het kerstmis is toch? Mij is er ook nooit het verhaal van de kerstman verteld. En tja de paashaas hahaha nee ik verstop de eieren en de kids zoeken ze. Ik vind het alleen zo jammer als sinterklaas weg zou vallen....vond het zelf altijd geweldig en nu nog! Kijk er naar uit dat Jesper er meer van snapt en dat we het echt kunnen gaan vieren met hem. Het is zo'n leuk kinderfeest. Kinderen zijn tegenwoordig toch al zo snel "groot" en weten al zo snel zo veel dus laat ze toch lekker nog even kind zijn en laat ze geloven in sinterklaas. Maar goed ieder zijn eigen feestje...hier doen we het zo in ieder geval....
ik vertelde mij dochter vandaag dat heel vroeger sint wel bestond maar dat het heel lang geleden is en hij allang dood is dus word nu na gemaakt met andere mannetje die verkleed zijn zo dat kindtjes nog steeds kadotjes krijgen ( niet zo slecht toch) ze is 6 ze was efff teleurgesteld dat ze niet echt waren ,maar gelukkig niet zo erg dat ze in tranen barste ofzo , dat heeft mij vriendin vroeger wel gedaan toen ze achterkwam dat alles nep was ,in tranen barsten
ik snap jou twijfels maar ik denk dat je geloven in sinterklaas niet echt tegen kunt houden en dit vanzelf gaat, in de sinterklaas periode word er overal aandacht aan besteed de juf leest boekjes voor sint komt op school kinderdagverblijf sportverenigingen. je kindje zal ook wel verhalen horen van vriendjes en vriendinnetjes en zal dr dan vanzelf wel in gaan geloven. ik werk op een nso die kindreen zijn 5-7 en sommigen van hun geloven al niet meer maar als ze sinterklaas zien is het toch ineens erg spannend allemaal en staan ze te springen van opwinding. je zou het verhaal kunnen vertellen van wat hier eerder vermeld staat dat de sint wel heeft bestaan enz enz maar ik denk dat alle kleine kinderen er wel in gaan geloven. snappen jullie wat ik bedoel en hoe denken jullie daarover?
haha ik ken iemand die meryam heet en haar dochter lijkt op die van jou ,ze is marokaanse , vandaar dacht misschien ben je wel die ik ken irem mmmmm super leuke naam , mij beste vriendin van vroegere heette zo
hoi hoi ik ben er altijd heel makkelijk in geweest ik zal nooit tegen de kinderen zeggen dat sinterklaas of de kerstman echt bestaat maar ik ga ook niet zeggen dat ze niet bestaan ik laat het over aan hunzelf zodra ze met vragen komen geef ik daar eerlijk antwoord op en zo is het altijd goed gegaan geen kind telleurgesteld ik heb zelf op de basisschool van me broertje voor zwarte piet gespeelt harstikke leuk groetjes nathalie