Och hemel. *vroet in haar geheugen* Het kerstfeest is een van de belangrijkste Germaanse feest dat de winterzonnewende viert (tegenovergestelde van de zonnewende/midzomernacht) dus rondde kortste dag van het jaar als de dagen weer langer worden. In Scandinavië betekende het zelfs de terugkeer van het licht. Toen de Christenen Europa bekeerden hebben ze het feest ingelijfd om zo de zieltjes van de Germanen te winnen. Pas in 300 na Chr. riep een Romeinse keizer 25 december uit als de 'geboorte dag van Jezus Christus' want hij werd gezien als de brenger van het licht. Een overblijfsel van deze traditie is de kerstboom. De RK-kerk heeft ook heel lang de boom geweerd uit het kerstfeest. Dit is wat ik er van weet, als je gaat googlen vind je ongetwijfeld meer.
Mag ik? Voor de komst van het Christendom werd er door de bevolking Midwinter (Yule) gevierd. Dit feest vond plaats op/omstreeks 21 december, de kortste dag dus. Na deze dag werden de dagen weer langer, het licht overwon de duisternis zogezegd en daarmee werd de belofte van de lente gevierd. Van dit feest is de denneboom met de lichtjes onder andere afkomstig. De denneboom is een altijd groen lijvende boom, symboliseerde de belofte van de lente/zomer. De lichtjes/kaarsen zijn symbolen van het terugkerende licht. Toen de kathlieke kerk in West Europa voet aan de grond bij de lokale bevolking probeerde te krijgen, hebben ze de Christelijke feesten handig gecombineerd met de plaatselijke gewoontes om op die manier toegang te krijgen tot de mensen om ze te kunnen overtuigen van het Christendom. Midwinter + Geboorte van Jesus = Kerstmis
Wij liegen ook niet tegen onze kids. Ook al vinden sommigen het niet liegen. Je verteld iig niet de waarheid Anyway, ze mogen wel hun schoen zetten, ze weten dat wij de cadeautjes kopen. Maar nog vindt ze sinterklaasfeest leuk en spannend. Ze komt niks te kort!
Zelf heb ik hele herinneringen aan sinterklaas en kerst. Niet zozeer aan de cadeaus maar aan de gezelligheid en de magie dat het met zich meebracht. Als kind vind ik het reuze spannend allemaal! Ik heb me nooit bedrogen gevoeld toen bleek dat hij niet bestond. Kind zijn is iets fantastisch, ze geloven in kabouters en elfjes en weet ik niet veel wat allemaal, schitterend toch? Als je het zo bekijkt is hun wereld veel leuker! (en ben ik soms best nog wel jaloers )
Jeetje wat een overtrokken reacties hier van sommigen zeg! Het lijkt wel alsof je je kind mishandelt als je niet aan sinterklaas doet. En als je het om religeuze redenen doet is het prima, maar als je het om andere (persoonlijke) overtuiging niet doet wordt je meteen aan de schandpaal genageld lijkt het wel. Mag ik jullie nog even wijzen op de openingspost van de ts. Ze geeft aan dat ze nog niet goed weet hoe ze het wil gaan aanpakken omdat ze er zelf niet veel mee heeft en dat ze hierover in tweestrijd is met zichzelf...
Ik zit eigenlijk met een beetje hetzelfde vraagstuk als de topic-openster... En ik ben er ook nog niet uit. Ik denk dat ik de aanpak van Minyaweth wel heel erg zie zitten. Dat is eerlijk in alle opzichten, behalve voor de kindjes op school. Maar ik vind ook, met alle respect, dat ik dingen niet hoef te laten in de opvoeding alleen omdat dat misschien schokkend kan zijn voor andere kindjes. We leven nog altijd in een harde (maar ook mooie) wereld, niet in een sprookje Ik sta achter mijn normen en waarden en die wil ik ook meegeven aan mijn kind of de omgeving het daar nu wel of niet mee eens is.. Ik probeer van iedere dag een feestje te maken. Voor mij is iedere dag bijzonder. Dit probeer ik mee te geven aan mijn kind. Hier is het niet alleen met feestdagen gezellig, hier is het altijd gezellig en sfeervol. Algoed, we zijn ook wel eens sagrijnig, maar dat mag ook. Zo kan je des te meer genieten van gezellige tijden haha... Ik geef bovendien liever per verrassing een cadeautje dan dat ik iemand op verplichte dagen cadeautjes moet geven (en erger nog, dat het ook van je verwacht word).
Wij vieren wel sinterklaas, het hoort er gewoon bij vind ik, ik vond het vroeger maar wat spannend hoor. Ik vertel wel tegen mijn dochter dat het hulpsinterklazen zijn omdat de echte wel heeft bestaan maar nu overleden is en dat de hulpsinterklazen zijn "werk" hebben overgenomen. Zo vertel je, je kind de waarheid en ontneem je toch niet het leuke sinterklaas feest af. Over het vertellen dat de echte sinterklaas overleden is, is geheel aan de leeftijd van een kind, een kind van 2 snapt daar de ballen nog niet van, die ziet toch een sinterklaas, hoe kan hij dan overleden zijn. Maar mijn dochter is bijna 4 en heeft wel weer dat begrip, vandaar dat wij het zo doen.
Ikzelf heb ook helemaal niks met sinterklaas. Vind het eigenlijk gewoon verschrikkelijk Als kind al! Vond alleen pakjesavond leuk,verder had ik er geen aandacht voor. Nu doen we het voor Lieve en hebben we pakjes avond met onze familie. Broers en aanhang en kids en zus met kids en mn ouders en wij dan. Dat is dan wel leuk maar verder heb ik er helemaal niks mee. Ik ga met mn gezinnetje met kerst een pakjesavond houden,gewoon voor ons 3tjes lekker bij de kerstboom Veel leuker!
Dus het zou jou niets uitmaken als mijn kindje s'avonds huilend naar mij toe zou komen omdat jou kindje ( even als voorbeeld ) zou hebben gezegd dat Sinterklaas niet bestaat ? Dan leven we inderdaad in een keiharde wereld ja.. en ik denk dat iedereen tegenwoordig wel begrijpt dat we niet in een sprookje leven maar in een Keiharde wereld. En ik nagel niemand aan de schandpaal omdat iemand geen sinterklaas viert, of je het nou volgens je geloof doet of gewoon zo maar ik vind het gewoon zo jammer dat andere kinderen ( zo komt het namelijk bij mij over ) er onder moeten lijden dat andere kinderen gaan vertellen dat Sinterklaas niet bestaat omdat hun ouders niet willen '' liegen '' tegen de kids .... dat vind ik gewoon minder leuk om het netjes te zeggen
Maar wie zegt dan dat de kindjes bij wie geen sinterklaas wordt gevierd het tegen iedereen (lees andere kindjes) gaan vertellen? En wat te denken van kindjes die wel altijd sinterklaas hebben gevierd, erachter komen dat hij niet bestaat omdat ze wat ouder worden en zien dat het allemaal toch niet echt klopt en zij zeggen tegen andere kindjes dat hij niet bestaat?
Moet je een kind al met zo'n jonge leeftijd leren dat we in een harde wereld leven.......niet in een sprookje, nee het leven is geen sprookje maar normen aanleren van waarheid en dan maar hard dan even erin meegaan en zo'n kind is blij en wordt vanzelf groter en gaat meer begrijpen. Je kan vele manieren verzinnen om niet te hoeven liegen over sinterklaas. Ik heb altijd gezegd tegen mijn dochter dat het hulpsinterklazen zijn en nu ze bijna 4 is vertel ik dat sinterklaas echt geleefd heeft maar heel lang geleden en dat hij overleden is en dat de hulpsinterklazen het "werk" overgenomen hebben. Je gaat een kind toch ook niet vertellen dat zijn/haar konijn op de tafel staat om op te eten omdat dat nu eenmaal de waarheid is.....
Joeja schreef : Maar ik vind ook, met alle respect, dat ik dingen niet hoef te laten in de opvoeding alleen omdat dat misschien schokkend kan zijn voor andere kindjes Daaruit komt het bij mij een beetje over alsof het haar niet interresseert als haar kids het tegen andere zouden zeggen, ik kan het helemaal verkeerd begrijpenm, maar zo komt het bij gewoon over... De ouder kinderen kan je vertellen dat die kleintjes er nog in geloven en dat ze hun mond daar over moeten houden, die zullen dat beter begrijpen dat de wat kleinere kids ...