helemaal geen sinterklaas?

Discussie in 'De lounge' gestart door draak86, 11 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Ik zou het zeker niet leuk vinden als jouw kindje 's avonds huilend bij mama haar relaas uit zou komen storten over een kindje dat heeft beweerd dat Sinterklaas niet bestaat. Maar helaas voor de rest van de wereld gaan mijn normen en waarden en de opvoeding van mijn kind voor de normen, waarden en opvoeding van een ander (voor mij persoonlijk dan, ik verwacht niet van een ander dat zij ook zo denken over mijn opvoeding). En ik denk dat iedereen daar zo over denkt, alleen worden dit soort dingen niet zo snel uitgesproken. En het kan een beetje ongenuanceerd overkomen, maar met alles valt om te gaan. Kinderen zijn zo flexibel... Ik hoef mijn kind niet iets te leren waar ik niet achter sta alleen omdat er mensen zijn die hier wel achter staan. Dat betekend niet dat je er niet respectvol mee om kan gaan. Sinterklaas is in mijn optiek een geloof, kindertjes rennen toch ook niet huilend naar huis omdat er kindjes zijn die niet in God geloven wanneer zij dit thuis wel geleerd hebben? (nu wil ik sinterklaas niet met God vergelijken, maar het gaat zich even om het principe). Even keihard gezegd: als mijn kind een ander kind kwetst door te laten zien dat er gezinnen zijn waar er anders wordt gedacht over Sinterklaas, dan is het de taak van een andere ouder hun kind op te vangen daarin. Mensen zijn verschillend, het is goed dat kinderen dat op jonge leeftijd ook leren.
    Als mijn kind thuis gezegd wordt dat ze het mooiste meisje op aard is, en ze komt op school en er zegt zomaar een kindje dat ze lelijk is (en dat gebeurd op scholen onder kindjes), dat vind ik een veel hardere wereld dan de discussie over of sinterklaas nu wel of niet bestaat... maar dat is een andere discussie..

2. Pientje

Pientje Fanatiek lid

17 apr 2006
    4.086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Sja altijd balen hè als je kind erachter komt dat papa en mama niet de waarheid hebben verteld.

Mijn dochter heeft het nooit verteld trouwens.
    Ik denk dat zij gewoon denkt, dat iedereen weet dat die man verkleed is.
    En dat bij sinterklaas hoort.

Mijn dochter heeft net zoveel plezier in sinterklaas als iemand die gelooft dat hij echt is.
    Dus in mijn ogen, als je vanaf het begin eerlijk bent, dan vormt de onthulling ook geen probleem, heb je ook geen huilend overstuur kind.

3. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Maar ben je dan in alles eerlijk? Ook over de doos die voor auto doorgaat om maar een voorbeeld te noemen?
    Ik vind het jammer dat kinderen sinterklaas niet meer mogen beleven omdat de ouders dan in hun beleefwereld vinden dat ze tegen kinderen liegen.

Altijd maar de ruwe en harde waarheid is een veel fijnere omgeving om in op te groeien. Ik vind het steeds minder vreemd dat er kinderen zijn die zo hard als staal zijn :(

4. Pientje

Pientje Fanatiek lid

17 apr 2006
    4.086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Wij zijn open en eerlijk in alles. Doen wij iets fouts tegen hun, dan zeggen we ook sorry en geven toe dat we fout zijn geweest.
    Niks ruw en hard aan hoor, eerder liefdevol!
    Hoe kan je van je kind verwachten open en eerlijk te zijn tegen hun ouders als je dat zelf niet eens bent.
    Waarom is het zo slecht als je als ouder eerlijk bent?
    Dat is toch juist een goede eigenschap?
    Wat een verdorven wereld als het andersom juist normaal is, vind ik raar!

Dat van die doos en auto snap ik niet?

Enne ik heb geen kids hard als staal, heb vrolijke blije vrije kinderen die alles durven vragen en zeggen. Ten minste de oudste dan, de jongste is nog te klein daarvoor.
    En met deze opvoeding hoop ik dat dat zo blijft en een goede band blijft.

5. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Ik sluit me bij Pientje aan.

6. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Dus ik ben raar omdat ik niet tegen mijn zoontje zegt dat sinterklaas niet bestaat ?

Tuurlijk is eerlijk zijn een goede eigenschap, maar ik vind gewoon in dit geval dat het niets met eerlijkheid te maken heeft, het is gewoon zo dat tegen de kids word verteld dat Sinterklaas bestaat, je brengt echt geen schade aan aan je kids hoor .... Laat kinderen lekker in de fantasie wereldje leven daar zijn ze toch kids voor :D

En denk dat ze bedoeld met die doos dat als je kleintje net doet alsof die doos een auto is dat jij dan als ouder ook zou zeggen '' Nee dat is geen auto dat is een doos '' .... want ja als je mee speelt dat het een auto is dan lieg je ook ... dat word er toch bedoeld met de doos en auto ?

7. Pientje

Pientje Fanatiek lid

17 apr 2006
    4.086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Dat van die doos snappen kinderen heus wel hoor, dat dat echt een doos is.
    Vind een man verkleed in een pak heel anders, dat kan je als kind niet onderscheiden.

Hoe onschuldig het voorliegen van sinterklaas ook lijkt, het loopt niet gelijk met ONZE opvoeding.
    We kunnen moeilijk onze kinderen leren eerlijk te zijn en dat te ontkrachten en te doen alsof de cadeautjes in hun schoenen van de goede sint komen, dat gaat toch niet?
    Dus als je in je opvoeding besluit open en eerlijk te zijn, dan moet het wel all the way!

Daarom vertellen wij het eerlijk.

8. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Sinterklaas is niks anders dan een traditie. Daar doe je aan mee, of daar doe je niet aan mee. Ik vind niet dat ouders die wel aan sinterklaas doen moeten verwachten dat ALLE ouders aan sinterklaas doen alleen omdat zij hun sinterklaas-alibi het liefst waterdicht zien? :)
    Niemand is normaal, niemand is raar. Iedereen heeft zijn of haar oordeel over een ander klaar en iedereen voelt zich wel eens beoordeeld ;)

Ieder voedt zijn of haar kind op zoals hij of zij het het beste vind. That's how the world goes around...

9. chantal1984

Sorry maar vind ik echt stom, ik weet het het is een uitgesproken mening maar vind het gewoon stom dat je als zoiets gaat vertellen ( dat hij niet bestaat ) omdat je eerlijk wilt opvoeden :( ... mijn kinderen worden ook eerlijk opgevoed maar dat wilt niet zeggen dat ik hun de spanning ontneemt van het hele sinterklaas gebeuren ...

En ik verwacht helemaal niet van ouders die niet in sinterklaas geloven dat die wel in sinterklaas moeten geloven, maar voed je kinderen dan wel zo op dat ze niet kinderen gaan lastig vallen die wel in sinterklaas geloven ....

Nogmaals het is mijn mening .....

10. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Ik durf zelfs te stellen dat ik sinterklaas meer zie als een jaarlijks traditioneel toneelstukje... dat is wat het is voor mij. Dat kan nog steeds even spannend zijn voor kinderen...
    Ik maak wel eens mee dat ouders hun kinderen bang maken met sinterklaas (de zak en de roe en "oooh als zwarte piet dat ziet!")... daar hou ik dus helemaaaal niet van....

11. chantal1984

:( Dat is gewoon het sinterklaas verhaal !

12. Pientje

Pientje Fanatiek lid

17 apr 2006
    4.086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    nogmaals voor de 3e keer, mijn dochter vindt sinterklaas nog steeds spannend en leuk, ookal weet ze dat het idd een toneelstukje is.

Trouwens er zullen ook zat "ettertjes" zijn in de bovenbouw die niet meer geloven en het express aan de kleintjes vertellen die wel erin geloven.

13. ik sluit me ook helemaal bij Pientje aan.
    Zoals ik eerder had verteld, hebben mijn ouders ook altijd gezegd dat hij verkleed was, en het was nog steeds even spannend voor me, want ik kreeg wel kadootjes (ookal wist ik dat mijn moeder die kocht).

Trouwens ookal had ze me willen laten geloven in sinterklaas, het had haar toch nooit gelukt. Mijn zus en ik hadden een peen en sto in onze schoen gelegd (waarom? gewoon omdat onze klasgenootjes dat ook deden, wij deden dat daarom ook, ookal wisten we dat het niet echt was) en de volgende dag lagen die boven in de overvolle vuilnisbak :)

14. linda81

linda81 Fanatiek lid

7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    Vrij dom van je ouders........ :(

15. wij vierden sinterklaas gewoon op een andere manier dan andere kindjes. Ik ben het dus niet anders gewend eigenlijk.

16. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Mijn moeder was ook ooit zo dom :)
    Dus voor mij was het al verpest voordat ik naar de lagere school ging... :)

17. linda81

linda81 Fanatiek lid

7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    Mijn dochter is ruim 2 en een half jaar.Als ik zie hoeveel schik ze er nu al van heeft terwijl die hele man nog niet eens in ons land is!
    Ik vindt het echt zielig voor alle kindertjes die dat niet meemaken.
    maar ieder zijn eigen mening natuurlijk...

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dat gezeur hier dat het 'zo zielig is' voor de kindjes die het niet meemaken..

Kindjes die amper te eten hebben, hun ouders kwijt zijn, vreselijk ziek zijn, in oorlog leven, geslagen worden etc dat is pas zielig!

Mijn dochter zal niks te kort komen omdat ze geen Sinterklaas meemaakt!

19. linda81

linda81 Fanatiek lid

7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    ff rustig he' Meryem :confused:

20. linda81

linda81 Fanatiek lid

7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    Ik heb het niet om het speelgoed zelf,maar om de hele sfeer,maarja jij weet misschien niet wat gezellig is.....ook goed

Deel Deze Pagina